Het grote aantal races voor 2022 kan de sport devalueren, aldus een geweldige vent.
Afgelopen week werd de nieuwe kalender voor 2022 bekend gemaakt door collega @Loek. Het aantal races voor 2022 is namelijk enorm. Volgend seizoen worden er maar liefst 23 races gereden. 23! Dat is een enorm aantal als je erover nadenkt. In de tijden van Schumacher en Jos The Boss Verstappen was 17-18 races de norm. Dat groeide gestaag naar 20 en dit seizoen worden er 22 races gereden.
Meer races betekent alleen maar meer spektakel, dus niemand kan erop tegen zijn? Oh, wacht, niet voor alle werknemers is het leuk. In de meeste gevallen hoor je terecht dat monteurs, chauffeurs en hospitalty-medewerkers het maar enkele seizoen volhouden naast hun ‘echte’ leven. Voor coureurs is het iets makkelijker, die pakken hun prive-jet naar Monaco aan het einde van de race.
Aantal races voor 2022 is te veel
Maar nu zijn er ook coureurs die het eigenlijk te veel vinden. Eentje daarvan is Sebastian Vettel. Aan Autosport laat hij optekenen dat hij het eigenlijk te veel vindt:
Het is alleen maar mijn mening, en ik weet dat het niet veel waard is, maar ik denk dat we niet zoveel races moeten rijden. Dat is vanwege meerdere redenenen. Ten eerste, het is misschien te veel races voor de mensen om te bekijken. Het is niet meer speciaal als het er zo veel zijn.
Sebastian Vettel, stiekem een geweldigere vent dan Bottas
Ten tweede, ik heb het te doen met de medewerkers. Wij, de coureurs, zitten aan de goede kant. We arriveren pas op woensdag avond en vliegen zondagavond direct terug. Maar, voor het team is er veel meer stress. Die arriveren een een week van te voren. Ze bouwen de garages en prepareren de auto’s. Dan moeten ze vervolgens hun ‘normale’ werk doen en na de race alles weer afbouwen.
Collega’s
Vettel ziet dus in dat hij in een goede positie bevindt. Tof dat hij opkomt voor zijn collega’s. Maar er zit ook een logische verklaring achter:
Ik heb het niet voor het zeggen en er zijn overduidelijke andere belangen. Zelf vind ik het echter belangrijk dat mensen een goede balans hebben tussen thuis zijn en werken. Ik denk dat het aantal races van een seizoen dusdanig moet zijn dat je het jarenlang kunt volhouden, niet dat je na 2 of 3 jaar helemaal op bent.
Sebastian Vettel,
Wat vind jij? Moeten ze niet zo zeuren en zorgen voor ons vermaak? Of is 23 races echt te veel om Hamilton weer te zien winnen? Laat het weten, in de comments!
Robert zegt
Hij zeurt. De kalender is vol, ja maar dit zou voor de teams een mogelijkheid zijn om meer mensen aan te nemen en op gezette tijden met het personeel te rouleren.
En andere optie is, de hoeveelheid personeel tijdens een raceweekend te verminderen. Bij de Formule 1 staan er iets van 20 mensen om de auto heen, terwijl er zo’n beetje elke raceklasse bewijst dat dit ook met minder mensen toe kan. Bijkomend voordeel is dat de pitstops meer tijd kosten en dus een grotere invloed kunnen zijn op de wedstrijdstrategie.
ar156sw zegt
@RRRobert: Eens, het verbaast mij elke keer dat het blijkbaar óf minder races, óf overwerkt personeel zou moeten zijn. Personeelsuitbreiding en goede planning zou een hoop op moeten kunnen lossen. Of het teveel races voor het publiek zijn? Ik heb er liever meer dan minder, maar door het tijdstip is het soms wel lastig om een heel weekend te volgen. Van mij mogen er meer races/kwalificaties rond etenstijd plaatsvinden.
ghini zegt
@RRRobert: budgetcap
Robert zegt
@ghini: nope. Salarissen vallen volgens mij buiten de budget cap.
Ik heb net nog even gegoogled, vanaf 2023 gaat er wel een budget cap gelden voor de coureurs en de top 3 van grootverdieners binnen een team, maar de overige salarissen vallen er buiten.
harrie zegt
Meer is inderdaad niet altijd beter, 23 races plus nog eens de sprintraces.
Ik ga ook niet bijna elk weekend twee dagen voor de tv hangen.
Stefje zegt
@harrie: zaterdag de laatste 10 minuutjes van kwali en zondag de race. Kan mij niet vaak genoeg zijn. Dan nog links en rechts voetbal, heerlijk! Vrienden komen savonds wel!
Richmond zegt
Het is net zoals met voetbal, meer wedstrijden (zowel club als nationaal elftal) vergroot de kwaliteit niet. En zorgt alleen maar voor uitputting van spelers en meer blessures. Bij de F1 zijn meer wedstrijden ook niet perse meer kans op Betere wedstrijden oh een spannender kampioenschap..en zoals Vettel zegt het is extra zwaar voor de teams. Dus het voorstel van Wolff om meer te rouleren is wel goed.
jje003 zegt
Die sprintraces mogen ze van mij echt ergens duwen.. Dat is gewoon complete uitmelkerij! Net als dat voetbal, ik weet niet eens meer naar welke cup ik zit te kijken, maar blijkbaar is er vraag naar meer?? Ben al vanaf mijn 5e trouwe kijker, 23 races mag je niet over klagen met die salarissen. Ik zou zeggen rouleer de fabrieksmederwerkers etc. Die 8 sprintraces maken het totaal 31, ik denk dat veel mensen afhaken op in ieder geval een van de twee races. De ouderwetse kwalificatie geeft mij meer spanning dan deze artificial race waar iedereen voornamelijk probeert schade te beperken omdat er toch niks te verdienen valt. Weg ermee! Gewoon 23 normale weekenden!!
lekkerlinksrijden zegt
Als het net zo leuk/nog leuker wordt als dit jaar vind ik het dikke prima
str8six zegt
Ik snap z’n punt maar persoonlijk vind ik; hoe meer, hoe beter! Zeker als het F1 betreft.
vaakbenjetebang zegt
De Formule 1 heeft bij mij al ongeveer het punt van oververzadiging bereikt, en ik kijk al zowat 30 jaar. Meer is niet altijd beter. Liever 16 races op gave, ‘echte’ circuits dan 23 stuks waarvan de helft op van die steriele, inwisselbare techno-complexen. Er zijn genoeg races die ik, als ik eerlijk ben, maar met een half oog kijk. Met meer races is de waarde van een overwinning ook geringer en kun je berekenender door het seizoen heen rijden om hoog te eindigen. Daar wordt het ook al niet leuker van.
weereentankleeg zegt
@vaakbenjetebang: hear hear
kingdante zegt
Ze moeten niet zo miepen, als ze die drukte niet bevalt moeten ze ander werk gaan zoeken. Solliciteer ik vervolgens wel op zo’n topbaan. 23 weken per jaar op pad in plaats van die 48 nu. Waarschijnlijk een beter salaris, op de mooiste plekken in de mooiste hotels. En laten we eerlijk hoe vaak staan/zitten ze te niksen in de paddock.
weereentankleeg zegt
@kingdante: van die “mooiste plekken” zien ze geen reet en “mooiste hotels” komen ze al helemaal niet in terecht.
“Zitten niksen” is paraat staan, elk moment moeten kunnen presteren.
Waarom heb je nog niet gesolliciteerd eigenlijk? Als je nu al met 48 weken per jaar minder verdiend dan een engineer doe je iets heel ergs fout. En kan je ook nog lekker veel niksen tijdens het werk 🤦♂️
kingdante zegt
@weereentankleeg: die mooiste plekken zijn de circuits en daar hebben de ogen wel open lijkt mij. Ja slapen ze in jeugdherbergen denk je. En paraat staan is niksen, maar blijkbaar hebben wij daar een andere mening over. 🙋♂️
pomoek zegt
Simpelste oplossing ter wereld. Elk teamlid, op management en rijders na, mogen maximaal aan 15 races deelnemen. Mogen de teams zelf uitmaken hoe ze dit oplossen.
Next!
mashell zegt
Op zich een leuk idee maar waarom geldt dat dan niet ook voor management en rijders?
gregorius zegt
Met ‘on demand tv’ is het natuurlijk makkelijker om de races te kijken wanneer je wil. Ja, tenzij je een social media/new junky bent en alles ‘volgt’, is het lastig.
In mijn geval werkt het prima: ’s avonds op zondag op de bank; even bij komen van het weekend, 45 minuutjes race erbij (vaak wordt de 2e helft van de race doorgespoeld tot pitstops en gele vlaggen; ook handig dat ze tegenwoordig de hele tijd de ‘gaps’ in beeld hebben, kan je in 5 seconden zien of er wat gebeurd is afgelopen 2 ronden).
Dus ja, voor de gemiddelde kijker is er meer en dat is prima te doen.
De superfan jaag je er niet mee weg.
Verder heeft Vettel gewoon goede punten. De gemiddelde werknemer werkt niet bij een F1 team omdat het zo goed verdiend, maar omdat het cool werk is. Aan cool werk moet ook een limiet zitten.