Ja jou ja. Doe eens normaal man. Met je auto.
Voor wie nog geen punthoofd krijgt van deze discussie, hebben we een nieuwe lading olie om op het vuur te sprenkelen. De politie blijft namelijk stug doorgaan met het creëren van zogeheten flitsfiles, opstoppingen die worden veroorzaakt doordat weggebruikers mobiele flitsers spotten en daardoor pontificaal op de rem stoempen.
In de afgelopen vijf maanden leidde dat liefst 24 maal tot een file, wat een verdubbeling is van het aantal flitsfiles ten opzichte van H1 2015. En dat terwijl de popo nog wel zo plechtig aan de VerkeersInformatieDienst had beloofd om opstoppingen te zullen voorkomen.
Diezelfde VID is dan ook niet in z’n sas met de ontwikkelingen, zeker daar er dit jaar al 300 km file werd veroorzaakt door agenten die onderuitgezakt met een thermoskannetje en lekker opvallend gepositioneerd in de berm de kassa lieten rinkelen. Let wel: daar zijn de files korter dan 2 km nog niet eens bij opgeteld.
Op zijn beurt geeft de Nationale Politie aan dat flitsers juist zeer onopvallend hun werk proberen te doen en dat er aan de ’tactiek’ niks veranderd is. Wel zou de dienstdoende agent meteen z’n boeltje pakken, zodra meldingen over files de kop op steken. Dat laatste wordt door de VID (en door ieder ander met gezond verstand) overigens ernstig in twijfel getrokken. Sluiten we af met de volgende pakkende quote van de politie, die uw bloeddruk ongetwijfeld een eindje op weg helpt:
“Wij handhaven de (politieke) afspraken die zijn gemaakt omtrent de maximum snelheid. Als weggebruikers te hard rijden en bij een flitscontrole een boete willen voorkomen door op de rem te trappen, is dat gedrag van de automobilist verantwoordelijk voor het ontstaan van de file en mogelijk gevaarlijke verkeerssituaties.”
Verantwoordelijkheden over de schutting kieperen heeft zojuist een hele nieuwe lading gekregen. Geen dank.
jbkleyn zegt
Ergens klopt het wel, waarom moet je op de rem gaan staan als je je aan de snelheid houdt?
Foramen zegt
@jbkleyn: omdat het een natuurlijke schrikreactie is, zelfde als dat veel mensen bij het zien van politie het gevoel hebben dat ze wat fout doen.
escort77 zegt
@Foramen: je spreekt voor jezelf, of heb je een linkje naar onderzoek/onderbouwing?
Maarten123 zegt
@escort77: onderbouwing lijkt me hiervoor niet nodig, hoewel meneer Stapel er vast een onderzoekje aan wil wijden. Wanneer je niet zeker weet of je snelheid correct is en vervolgens een flitser spot, dan rem je instinctief. Wanneer je nl. eerst op je teller kijkt, is er geen remtijd meer voor handen.
vangisteren zegt
@escort77:
Ik zou ook niet zo snel een linkje weten maar er zit zeker eenkennig van waarheid in zijn claim.
Zelf kijk ik meteen op mijn teller als ik die camper in de berm zie, ondanks dat ik eigenlijk wel weet dat ik op snelwegen nooit te hard rij.
Daar niets menselijks mij vreemd Is kijk ik er niet vanop dat meer mensen reageren en dat er mensen zijn die remmen.
soup zegt
Ben jij ambtenaar ofzo? Laten we lekker common-sense z’n werk laten doen in plaats van geld uit te geven aan een onderzoek waarvan iedereen de uitkomst al weet.
potver7 zegt
@Foramen: Nee ’t is geen natuurlijke reactie. Het is een aangeleerde reactie, en die kun je dus ook gewoon weer afleren.
dirkiii zegt
@foramen: precies je kunt je ook geen foutje permiteren als je met 5km gecorigeerd word geflitst is dat al gauw een hele week boodschappen voor veel gezinnen.
flos zegt
@jbkleyn: omdat de gemiddelde automobilist geen idee heeft wat hij aan het doen is.
P.s. vindt het heerlijk als er een flitspaal of flitser staat, kan je vlot inhalen met de maximale snelheid, 9 van 10 auto’s trapt zoals het artikel meld gewoon op de rem.
flos zegt
@flos: *hij of zij natuurlijk
griffendahl zegt
@flos: Ja, ook de auto’s die niet te hard rijden trappen op de rem. Misschien leuk om in te halen als er ruimte is… Maar als het gewoon druk is is het echt hoogst vervelend, kan je niet inhalen en moet je ook remmen, en dus ook de auto achter jou, etc…
87sandyd zegt
@flos: en daar gaat het verkeerd. Als mensen zich ook eens met autorijden bezig houden en niet met de krant lezen, scheren, tandenpoetsen, nagels lakken, mascara op doen, bellen, op de telefoon bezig zijn…
87sandyd zegt
@jbkleyn: amen. Als je je gewoon eens aan de snelheid houd is er niets aan de hand. Ik zie elke ochtend vele mensen veel te hard rijden en vervolgens constant op de rem trappen, degene daarachter rijd er veels te dicht op of is bezig met iets anders dan autorijden en voila, file.
Maar goed, ik denk dat flitsen niet de optie is, ik denk dat je meer bereikt met een onopvallende auto mee te rijden in de spits en de mensen die zich misdragen eruit moet pikken.
gregorius zegt
@jbkleyn:
Da’s heel simpel te beantwoorden;
Als het rustig is, heb je genoeg tijd om vaak genoeg op je km-teller te kijken. Dan rijd je niet te hard. Evt zet je je adaptive cruise aan.
Maar als je elke dag in de auto zit in NL, wanneer het wel druk is, maar het rijdt nog wel, dan rijdt je met de auto’s voor je mee. Je houdt je ogen op de weg, aangezien men, zeker in NL, zomaar hun auto voor je kwakken terwijl daar eigenlijk geen ruimte voor is.
Of je dan in de auto van tegenwoordig, nou 120 of 130 rijdt, sorry, maar ik merk het verschil echt niet. De een is legaal, de andere kost je ineens een hoop geld.
Dus je eerste reactie is gelijk op de rem te trappen; want je wil die boete niet.
damrakker zegt
@gregorius: amen,het enige juiste antwoord.
Femme zegt
@gregorius: Ik vind het slap gelul hoor. Een oplettende automobilist is zich bewust van zijn of haar snelheid. Met de flow meegaan betekent dat het druk op de weg is en er dus hoogstwaarschijnlijk iemand in de weg rijdt die bij de >80 procent van de Nederlanders hoort die geen maximum snelheid wil rijden (uit angst of de wens om brandstof te sparen) of het sowieso niet kan omdat het te druk is.
spykerboy zegt
@jbkleyn: al rijd ik onder de snelheids limiet, of erop, als ik een flitser zie rem ik altijd! Puur en alleen omdat ik die ratten niet vertrouw, heb liever iemand die achterin klapt dan een boete op de mat. Als zij die pleuris flitsers niet neerzetten hoeven mensen ook niet te remmen…
flos zegt
@spykerboy: Misschien dat je ooit nog eens een 20t vrachtauto op je achterbank krijgt, in ieder geval succses ermee en pak ook eens de fiets kan je remmen wat je wilt.
motoragent zegt
@spykerboy: Liever van achter aangereden worden dan een boete op de mat? Jij hebt je rijbewijs niet, of nog niet zo lang… 1 keer een auto in je kofferbak en je praat de rest van je leven wel anders.
Dit is het grootste probleem. Mensen wanen zich onsterfelijk in hun metalen coconnetjes, en beseffen niet dat ze met anderhalve ton aan potentieel moordwapen onderweg zijn.
spykerboy zegt
@motoragent: o ik weet dondersgoed dat ik een moordwapen heb, en ik weet dat ik kan sterven, echter boeid mij dat dus totaal niet. Auto ongeluk heb ik al gehad in de vorm dat een suv bij mij naar binnen kwam van achter bij een stoplicht, heb ik toch echt liever dan een boete, die moet ik immers zelf betalen, in het geval van iemand die achterin komt niet want dan heeft diegene niet genoeg afstand gehouden tot mij…
motoragent zegt
@spykerboy: Ik hoop dat ik jou nooit tegen kom op de weg.
2wheeler zegt
@spykerboy: de mindset en het inlevingsvermogen van een 12 jarige, chapeau.
koeckenbacker zegt
@spykerboy: lekker naïef figuur. Gevaar op de weg dat je er bent.
clarkson zegt
@jbkleyn: Omdat je voorganger dat ook doet? anders klap je er bovenop?
999999 van de 1000000 keer ben jij niet de eerste die zo’n flitser ziet en op de rem trapt.
paulaner zegt
@jbkleyn: Omdat de bermkassa ook wel eens foutief wisselgeld terug geeft.
aikon1694 zegt
@jbkleyn:
Waarom moet je gaan flitsen als je je aan de snelheid houdt?
jzaero zegt
@jbkleyn: stiekem betrap ik mijzelf er ook op om op de rem te staan, of 5-10km langzamer te rijden als ik weet dat ze er staan (Flitsmeister). Wil gewoon ten alle tijde mijn zuurverdiende geld niet per ongeluk aan zon bermkassa kwijtraken. Als ik bewust hard rijd is dat anders, maar 9/10 boetes zijn die flauwe boetes van 2-10km te hard…
erwh zegt
@jbkleyn: de mensen die op hun rem gaan staan rijden vaak inderdaad helemaal niet te hard. Het probleem ligt veel meer in de manier hoe het gros een auto bestuurt. Als een passagier die toevallig achter het stuur zit kachelen de meesten in zombiemodus over de wegen zonder enig idee te hebben wat de plaats op de weg is, wat andere auto’s doen en wat de eigen snelheid is.
laposte zegt
Manmanman… je zal maar zo’n ‘baan’ hebben. Zeer trieste figuren…
laposte zegt
@87sandyd: bummer.
VeniVidiVici zegt
@laposte: Daarom zijn het ook afgekeurde echte agenten! Zie het al helemaal voor me als zo’n bosjesman thuis komt en zijn vrouw vraagt, “En schat weer een drukke enerverende dag gehad?”
Eigenlijk is zo’n flitsdrol gewoon een potloodventer… zit in de bosjes en ineens… HUP lach eens naar het vogeltje!
gregorius zegt
@laposte: Die man die zijn baan doet, die kunnen we het ook niet kwalijk nemen. Hij werkt ten minste nog en kon waarschijnlijk niet erg veel anders (voor het geld doet ie het niet, zo’n persoon verdient niet dik of zo).
Her en der een flitser ben ik ook niet tegen; perfecte methode om die paar echte gevaarlijke gekken eruit te halen. Voornamelijk in gevaarlijke zones. Niet op de snelweg.
De gene die echter deze meneer de weg opstuurt met de instructies deze man heeft, dat is een vieze hond. Zoveel mogelijk boetes laten schrijven; want dat moet weer van zijn baas. Ipv laten flitsen op gevaarlijke punten.
trustmeiamanengineer zegt
Man man man. Het probleem is dat ook mensen die niet te hard rijden op de rem trappen. Ik doe het ook, zelfs als mijn cc netjes precies op de Max snelheid staat ingesteld.
lekkaah zegt
Lekker op de veiligste plek van het infrastructuur de ‘veiligheid’ handhaven..
Pleur is lekker op naar een school/woonwijk met je flitser, daar is het gevaar namelijk 10x zo groot
dieselaer zegt
Dan zou de politie er toch over moeten nadenken of de flitsers niet voor meer gevaar zorgen dan mensen die 10km/u te hard rijden
mashell zegt
@dieselaer: het gaat niet om het gevaar van 10 km/h te snel rijden. Het gaat er om dat er een limiet is die gehandhaafd moet worden. Want als mensen in 10 km/h geen gevaar zien dan zijn er ook die dat niet zien in 20 of 30 km/h te snel. Dan krijg je snehiedsverschilllen waar velen niet op anticiperen en dan krijg je dus wel gevaar.
lekbak zegt
@mashell: die hele limiet is er om gevaar in te dammen. Het handhaven van de limiet is dus wel vanwege de veiligheid.
luittinke zegt
@lekbak: Veiligheid, echt wel. Op een rechte snelweg. Waarop iedereen in dezelfde richting rijdt. Jup, extreem onveilig, zo’n snelweg.
Quote uit de Wiki (en iets wat volgens mij toch redelijk bekend was): “De officiële reden was de wens het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Officieus speelde ook de oliecrisis van 1973 een belangrijke rol” En omdat tegenwoordig iedereen heeft leren leven (rijden) met de limiet (conditionering), is het vanuit veiligheidsoverwegingen niet aan te raden om het hele circus terug te draaien (soort catch22). Maar zeggen dat de limieten op de Nederlandse snelwegen voortkomen vanuit veiligheidsoverwegingen is het verdraaien van de historische feiten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Maximumsnelheid#Nederland
lekbak zegt
@luittinke: het is niet mijn idee geweest om limieten in te voeren danwel te handhaven, van mij mogen ze dus ook afgeschaft worden. Maar zoals je zelf al quote is de limiet er vandaag de dag dus wel voor de veiligheid.
Overigens is het wel weer een typisch Wikipedia stukje. De schrijven van dit stuk is duidelijk geen voorstander, had Koos S. het geschreven dan was de toon heel anders geweest. Wikipedia is echt geen goede bron als je het te serieus gaan nemen!
retsok zegt
Waardoor gebeuren er (veel) meer ongelukken op de snelweg dan te hard rijden? Bumperkleven! Laat ze zich daar maar eens wat meer op focussen ipv de staatskas te vullen met al die minuscule snelheidsovertredingen.
Dutchdriftking zegt
Ach ja, we kunnen allemaal enorm klagen, een feit is wel dat ik blij ben als ik die boeven zie staan. Dat gegluur achter een geluidswal vind ik veel vuiler. Maar ach, zo zullen de meesten er wel over denken.
freeze zegt
Van de week nog een mooi voorbeeld gezien van dom flitsen. Middenin Rotterdam tijdens de spits duideijk zichtbaar een zilver VW busje parkeren op de stoep. Goh, wie zouden daar nou inzitten. Op normale dagen ben ik al blij als je daar 50 haalt, nu stond alles vast. Ga er dan om 11.00 staan als iedereen er 80 rijdt
naamloos3 zegt
en als je dochter van 16 wordt vermoord of je zaak beroofd hebben ze de mankracht en de capaciteit niet om uit te zoeken wat er gebeurd is
potver7 zegt
Op zich hebben ze wel gelijk natuurlijk.
Zullen ze het zo afspreken: als iedereen nou gewoon de max toegestane snelheid blijft rijden, dan zijn die flitscontroles lang zo lucratief niet meer als nu het geval is, en dan gaan ze vanzelf ergens anders staan.
clarkson zegt
Ga gewoon meer patrouilleren op de snelweg. Als mensen ook daadwerkelijk worden aangehouden leren ze er naar mijn idee ook meer van.
Langs de snelweg staan vind ik juist erg gevaarlijk. Bijna iedereen trapt vol op de rem als schrik reactie. Waardoor de auto’s die daar achter het zelfde moeten doen om een frontaaltje te voorkomen. En dan krijg je files.
Ja duhhh wat weten ze bij de politie zelf ook wel. Maar dit brengt toch wel lekker veel geld in het laatje. Je moet wat als de hele club meer salaris wilt.
lekbak zegt
@clarkson: daarbij is te hard rijden niet per definitie gevaarlijk. Net zoals op of onder de limiet niet per definitie veilig is. De enige manier om het verkeer echt veiliger te krijgen wat rijgedrag betreft is veelvuldig patrouilleren. De agenten laten beoordelen wat veilig en onveilig is en wat sociaal en asociaal is.
clarkson zegt
@lekbak: Precies. Dat bedoel ik te zeggen. Maar dat levert het bedrijf genaamd Politie te weinig op…
drpepper06 zegt
Als iedereen nou gewoon flitsmeister gebruikt, hoef je ook niet plotseling te remmen, maar kun je ‘m langzaam laten uitrollen tot de Vmax op de locatie van de flitser… ?
mashell zegt
De oplossing is de flitsappratuur slimmer maken: niet alleen flitsen wie te snel rijdt maar ook wie onnodig remt en zo een gevaarlijke situatie veroorzaakt.
bennieokkels zegt
-Gewoon lekker relaxed op cruisecontrol gaan rijden.
-Niet dom als een koe gaan remmen voor niks omdat je standaard veel te dicht op je voorganger rijdt. En ja dat doe je, ook al denk je van niet.
-En vooral lekker rechts blijven rijden met je gebakje.
-En ohh richting aangeven om in te halen wil niet zeggen dat je voorrang hebt. #spiegelen doos!
En ook niet de politie de schuld geven. Je bedient zelf je gaspedaal, niet zij.
TheKeymaker zegt
@bennieokkels: Helemaal mee eens!
bergmm zegt
Helaas kunnen de weggebruikers zich niet allemaal gedragen in Nederland, helaas kan door de verschillende overheidsbelangen de politie geen fatsoenlijke aansturing aan de agenten geven. En die agenten worden hierop aangekeken voor een schamel loon….
VeniVidiVici zegt
@autoblog: Alsof het duveltje ermee speelt ?
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/video-bijna-ongeluk-door-flitser-op-a4-bij-roelofarendsveen
t1mothys zegt
Bullshit met “de politie creert”. Je trapt alleen p de rem als je weet fat je te hard rijdt. Daarbij rijdt denk ik een zeer groot deel met flitsmeister oid of luistert naar de radio…Ga lekker de schuld in andermans schoenen schui en als je zelf iets fout doet.
Esprit_de_Flandre zegt
“Wel zou de dienstdoende agent meteen z’n boeltje pakken, zodra meldingen over files de kop op steken. ”
Tuurlijk, bij file valt er maar weinig te verdienen…
karbas zegt
Non discussie, snelheid, bumper kleven, links rijden, gordel, remmen, bellen etc. Zo lang andere weggebruikers en zeker jezelf rekening houden met en bewust zijn van de gevaren en geneugten van auto rijden hoeven er geen regels, wetten en boetes te zijn. Natuurlijk is dat een utopie, maar eenvoudiger en simpeler kan het toch niet.
RobTWo zegt
Een keer remmen voor 28,-, dat is toch snel verdiend?
RobTWo zegt
@RobTWo: En dan vergeet ik de administratiekosten nog.