Dit blijkt uit het vandaag verschenen rapport ‘Verzilvering verdienpotentieel Elektrisch Vervoer in Nederland’, over de economische ontwikkelingen rond elektronisch vervoer tot 2014.
De stijging van het aantal elektrische auto’s in Nederland zet flink door, ook zonder ruime belastingvoordelen. Tijd om achterover te leunen is er echter niet. De overheid heeft als doelstelling voor 2020 dat er 2 miljoen 200.000 elektrische en plug- in hybride auto’s rondrijden. ‘Een versnelling is dus noodzakelijk,’ aldus Bert Klerk, voorzitter van het Formule E-team (nee, niet die). Knelpunten in de laadinfrastructuur moeten zo snel mogelijk worden opgelost. ‘De overheid én de markt moeten nog een grote stap zetten om een daadwerkelijke doorbraak in elektrisch vervoer te bewerkstelligen.’
De groei kwam -volgens het Formule E-team- mede tot stand dankzij de inspanningen van het Formule E-team. Dit Formule E-team is een samenwerkingsverband tussen overheden, NGO’s en het bedrijfsleven. Men richt zich de komende jaren op het ontwikkelen van de consumentenmarkt zodat elektrisch rijden straks voor een breed publiek toegankelijk is. Ook roept het Formule E-team de overheid op om een consistent beleid te voeren. Maatregelen in de autobrief moeten de verdere ontwikkeling en groei van elektrisch vervoer ondersteunen. Naast het Energieakkoord is Elektrisch Vervoer ook in de Brandstoffenvisie als cruciaal spoor genoemd. Momenteel wordt de visie uitgewerkt in een concreet Actieplan.
Elektrisch vervoer heeft betrekking op alle facetten van mobiliteit: personenauto’s, vrachtauto’s, bussen, scooters, fietsen, scheepvaart en luchtvaart. De waardeketen bevat veel bedrijfsactiviteiten met kansen voor veel Nederlandse ondernemingen.
Foto via Autojunk.nl
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.