Met de per 1 januari 2016 gestegen bijtelling op plug-in hybrides had niemand verwacht dat verkopen ervan zouden toenemen. Spoiler alert: en dat gebeurde ook niet.
Eerst eens even de stand van zaken: in onderstaande tabel vind je niet de verkoopcijfers terug, maar de hoeveelheid auto’s met een stekker die een Nederlands kenteken hebben. Alle Leafs en Ampera’s die zijn geëxporteerd, iedere BMW 330e en XC90 T8 die is verkocht, zorgen weer voor een hoger totaal. En voor de duidelijkheid: BEV= battery electric vehicle, volledige elektrische voertuigen dus. PHEV staat voor plug-in hybride electric vehicle, de Outlanders en consorten dus. De verkoopcijfers van het tweede kwartaal in 2016 vind je hier.
Aantal stekkerauto's 31-7-2016
BEV | PHEV | |
---|---|---|
31-12-2014 | 6.825 | 36.937 |
31-12-2015 | 9.368 | 78.163 |
31-05-2016 | 10.690 | 81.124 |
30-06-2016 | 11.041 | 81.887 |
31-07-2016 | 11.121 | 82.886 |
Ik zal jullie het rekenwerk besparen, maar in grote lijnen zal het je zelf ook wel opvallen dat de groei er wel een beetje uit is. In 2015 kwamen er gemiddeld per maand 3435 PHEV’s bij, het gemiddelde in 2016 staat op een magere 675 stuks. Het groeit overigens wel, want juli was de beste maand ooit in 2016 met 999 nieuwe PHEV’s. De fut is er echter wel uit.
Voor volledige elektrische auto’s is het beeld eigenlijk niet heel veel beter, terwijl het voordeel voor de zakelijke rijder groter is geworden. Volledige elektrische auto’s hebben immers nog steeds 4% bijtelling. In 2015 kwamen er 212 per maand bij, dit jaar staat het gemiddelde op 250 stuks per maand. Een bescheiden stijging en zeker niet de doorbraak van volledig elektrisch rijden waar milieuclubs op hopen.
Jochempie zegt
Nee, dat valt tegen inderdaad. Misschien heeft het er mee te maken dat het huidige aanbod van betaalbare elektrische auto’s al een tijd niet vernieuwd is? Er is weinig nieuws bijgekomen de laatste tijd. Ik denk dat het weer hard zal toenemen zodra de Model 3 verkrijgbaar is, of zodra Renault of Nissan weer wat nieuws op de markt brengen.
boxergt zegt
@Jochempie: De tegenvallende cijfers van auto’s die hier zijn zal meer te maken hebben met het exporteren van de voertuigen.
Interessanter zal het getal zijn hoeveel van deze auto’s er verkocht zijn en hoeveel er daadwerkelijk nog in NL rijden.
stationcar zegt
Wat zijn de cijfers eigenlijk internationaal? Heeft iemand daar inzicht in? Wat is de globale trend?
In Nederland hebben we natuurlijk enorme vertekeningen in de cijfers door het overheidsbeleid…
mashell zegt
@stationcar: die enorme vertekening hebben ze natuurlijk overal. Niet alleen door subsidies op electro voertuigen (Noorwegen, sinds kort Duitsland) maar ook door straffen op bijvoorbeeld dieselvoertuigen.
stationcar zegt
@mashell:
Precies, en juist daarom is het interessant om te weten wat het globale beeld is, vind ik.
v60germany zegt
@stationcar: Volgens het Duitse KBA zouden er in 2015 totaal 45 miljoen voertuigen geregistreerd zijn, waarvan er máár 30.000 als BEV of PHEV.
Afgelopen jaar had het totaal aantal registraties in Duitsland ook maar 0,7% aandeel mbt BEV en PHEV personenwagens.
Dutchdriftking zegt
@wouter dat is lang geleden dat we iets van jou vernomen hebben, goed weer een bericht van je te lezen. Vanuit een aflevering van The Clutch heb ik begrepen dat je momenteel wel iets anders aan je hoofd hebt dan Autoblog… Veel sterkte met alles.
kilum zegt
Wow! @wouter schrijft weer eens een artikel. Ik kreeg al het idee dat je weg was bij AB. Zie de laatste tijd geen reviews meer van je en artikelen schrijven deed je de laatste jaren nooit heel veel.
stfu zegt
Niet zo vreemd met nog een beperkt aanbod aan EV’s. Alle grote mensen roepen van alles maar komen aankomende jaren ook niet echt met iets concreets. O.a. de Model 3 en Chevy Bolt zullen wel voor flinke veranderingen zorgen. Helemaal als de bijtelling van ook plug-in hybrides op 22% zit.
kingjoop zegt
@stfu: inderdaad, zodra er bruikbare (range en binnenruimte) en betaalbare BEV’s op de markt komen, zal het een stuk harder gaan.
misterdrogba zegt
Leuk om terug eens een artikel van je te lezen @Wouter ! Hopelijk binnenkort nog een review of een occasionvideo van jou. Niet dat die van Casper slecht zijn ofzo.
On: blijkbaar hebben we die “trend” ook al gehad. Kunnen we weer verder.
n54coupe zegt
Dit soort auto’s bestaat voornamelijk bij de gratie van de subsidie die erop verleend wordt.
Het aantal ideologen dat uit overtuiging elektrisch rijdt is heel klein.
pinut187 zegt
Zal me verder een worst wezen.
850t5r zegt
Hihi, hij schreef bev… zo interessant is dit nieuws dus.
dirkiii zegt
Elektrisch is de toekomst…
Maar alleen als er geen bijtelling op zit.
moveyourmind zegt
Deze cijfers zeggen niets…
Want het zijn verkoopcijfers uit het verleden en elektrisch rijden is iets uit de toekomst. Sterker nog, het ís de toekomst en zal nog heel lang de toekomst blijven.
spylegion zegt
@moveyourmind: als je glazen bol o.a. de stand van ons zwakker wordende magnetisch veld, de uptick van de zon over een paar jaartjes, de poolwisseling en de interactie tussen zon – aarde en kosmos – aarde, buiten beschouwing laat en er voor die tijd niet teveel straling, (met oa H atoompjes die het leuk vinden verbindingen te maken met de O2 in onze comprimerende atmosfeer),
binnen dringt, òf als er geen X klasse zonnevlammen vóór die tijd onze kant opkomen, heeft je bol misschien wel gelijk ja…
Gebeurt dat wel, en die kans is aanmerkelijk groter dan niet, dan rijden alleen de voertuigen nog die helemaal geen elektriciteit aan boord hebben.
Om je maar even heeel simpel en kort deelgenoot te maken van de werkelijke stand van ons snel veranderend klimaat (er komt veel en veel meer (schadelijke) straling binnen en dat gaat niet beter worden, alleen maar slechter)
Elektrisch rijden in de steden met parkeerhavens buiten de stad en deel auto’s (i3 etc) om zonder ov het centrum in te gaan; onbegrijpelijk dat het nog steeds toekomstmuziek is imho.
circlestorm69 zegt
Ik zou graag de aantallen per model zien.
In mijn beleving rijden er de meeste van de Outlander rond. Daarna de Tesla’s, en nieuwer de XC90 T8 zie je meer en meer. Maar hoe vaak zie je nou een Leaf of die Franse tegenhangers? @Wouter, hebben jullie daar cijfers van?
martijnschonewille zegt
Noorwegen 2016: op iedere straathoek een Tesla, e-golf, nissan leaf, elektrische Kia soul, elektrische ford focus, elektrische VW up, elektrische Peugeot partner en hybride auto’s. 15% rijdt al volledig elektrisch. In een land als Noorwegen waar de afstanden toch echt groter zijn dan in Nederland. Het kan dus wel !!