De betaalmoraal in Nederland holt achteruit, als we de cijfers mogen geloven. In 2013 verdubbelde het aantal mensen dat voor de rechter moest verschijnen, waarbij onverzekerd rijden een populaire boete was.
Vorig jaar verschenen 200.000 mensen met openstaande boetes voor de rechter tegenover grofweg de helft het jaar ervoor, zo meldt het AD. De krant oppert hierbij dat het vaak niet om onwil gaat, maar vooral de armste mensen betreft die simpelweg niet de middelen hebben om even een dikke boete af te tikken.
Pakkans
Is de armoede in Nederland dan plotseling fors gestegen? Daar lijkt het niet direct op, we moeten deze stijging vooral zoeken in de vergrote (register-)controle. Sinds enkele jaren zijn de systemen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) gekoppeld met die van het OM, waardoor er direct een prent je kant op gaat als je APK verlopen is, of wanneer je onverzekerd rond rijdt. Met name dat laatste tikt aardig aan, maximaal 3 keer per jaar kan je een boete van 390 euro krijgen. We deze trend zich overigens een jaar geleden al vormen.
Zodra er eenmaal een door jouw nijpende financiële suituatie onbetaalbare boete ligt is het hek van de dam en maakt het waarschijnlijk ook niet veel uit of er een tweede of een derde volgt. Nu zal ik vanuit mijn luie stoel misschien wel wat simplistisch denken, maar als je je niet kunt verzekeren, waarom dan wel rijden? Wat niet lukt, dat lukt niet, en er is altijd nog zo iets als de fiets of het openbaar vervoer.
Uiteraard heb je de nijpende situaties waarbij iemand met een laag loon door zijn werklocatie en -tijden min of meer gedwongen wordt een auto te nemen, maar dit lijken eerder uitzonderingen dan regel.
Hoe dan ook: rechters krijgen steeds vaker gijzelingsverzoeken bij onbetaalde boetes, maar volgen deze doorgaans niet op als blijkt dat er geen sprake is van onwil, maar meer van een uitzichtloze situatie. Is ons systeem te hard voor de armen en moeten we toch eindelijk eens over op de inkomensafhankelijke boete, of ben juist een lid van #TeamKoos en wijs je deze stelling van de hand?
993c zegt
Ons systeem is hard voor de ‘armen’??goeie grap…
rolov zegt
@993c: wat is de grap dan?
lambo4all zegt
@rolov: armen worden hier vertroeteld, dat is de grap..
krokant zegt
@lambo4all: nou ja vertroeteld, het is wel zo dat de hoge inkomens belachelijk veel belasting betalen. En als je met vertroeteld bedoelt dat er in Nederland bijzonder goede sociale voorzieningen zijn, ja daar heb je gelijk in. Maar ik heb een stuk liever het Nederlandse systeem dan bv een systeem als in veel andere Westerse landen, waar je werkelijk nergens op terug kan vallen als je je baan verliest.
tupperware zegt
Als je auto onverhoopt niet verzekerd blijkt te zijn stuurt de RDW je eerst netjes een brief met de vraag of dat ook echt zo is.
Dat is mij vorig jaar ook overkomen, 1 belletje met de verzekering en het was opgelost, zij waren ff vergeten om m’n verzekering bij de RDW aan te melden.
Als jij je dus voor de rechter moet verantwoorden ben je goed hardleers.
Als je geen geld hebt om die paar tientjes voor een WA af te tikken heb je ook geen geld voor een auto.
Alfarobert zegt
Toch erg dat zoveel mensen hier in Nederland in armoede moeten leven.15 jaar geleden kenden we helemaal geen armoe.
tupperware zegt
@Alfarobert:
Dat je de verzekering niet kan betalen betekend nog niet dat je arm bent, een auto bezitten is eerste levensbehoefte.
Een auto is een luxe, daar ga je dus maar fijn voor werken.
tupperware zegt
@tupperware:
+ geen, tussen is en eerste in regeltje 2.
Ach, maandag en dan nog vroeg ook..
nibor zegt
@Alfarobert: laten we eerlijk zijn: dat kennen we nu ook niet. Het is maar net waar jij de grens voor armoede legt.
En hoewel inkomensafhankelijke boetes momenteel in mijn voordeel zouden werken (student…), ben ik daar zwaar op tegen. Als je geen boetes kan betalen moet je gewoon zorgen dat je ze niet krijgt. Gaat bij mij ook prima. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar inkomensafhankelijke boetes zijn gewoon onzin.
chimaera zegt
Inkomensafhankelijke boete vind ik zelf belachelijk, je wordt in Nederland al kaalgeplukt als je meer centen hebt dan gemiddeld.
Een overtreding is een overtreding, en iedereen, jong en oud, arm of rijk, zou op de zelfde manier aangepakt moeten worden.
Al vind ik de kostprijs van de geldboete’s wel achterlijk duur in Nederland, en snap dat veel mensen zich net even geen boete kunne veroorloven.
tupperware zegt
@chimaera:
Sorry, maar deze “keurige VVDer” is voor inkomensafhankelijke boetes, van een boete dient immers een prikkel uit te gaan die voor een ieder gelijk is.
Ik vind het eigenlijk best krom dat Jan Modaal een maand niet kan vreten en dat ik mijn schouders ophaal voor die zelfde boete.
Feit blijft echter dat je zelf verantwoordelijk bent als je een boete krijgt en als je die hitte niet kan verdragen, je niet in de keuken moet komen..
chimaera zegt
@tupperware: Hier heb je natuurlijk wel een punt, maar als Jan Modaal zich geen boete kan makken, waarom rijdt Jan Modaal dan onverzekerd rond? Boontje komt om zijn loontje.
Inkomensafhankelijke boetes, kom op, what’s next? Inkomensafhankelijke brandstofaccijs?
porsche928 zegt
@tupperware: en deze keurige VVDer is daar weer op tegen, voor de overheid is iedereen gelijk rijk of arm. Als de boetes inkomensafhankelijk zijn (of vermogensafhankelijk) dan wil ik ook dat mijn stem meer waard is dan die van iemand met een lager inkomen of vermogen.
Moet ik voortaan mijn loonstrookje met bankrekeninggegevens naast mijn parkeerbonnetjes leggen?
chipmunk zegt
@porsche928: als voor de overheid iedereen gelijk is; waarom is er dan geen wet die bepaald dat we allemaal hetzelfde verdienen ongeacht de uitgeoefende functie?
Bovendien als je inkomensafhankelijke boetes op b.v.: 30% van het bruto maandloon zou zetten geeft dit voor iedereen een prikkel om drie kaar na te denken over het ontlopen van je eigen verantwoordelijkheden.
chimaera zegt
@tupperware: @tupperware: klopt natuurlijk ook wel, maar als Jan Modaal zich geen boete kan makken, waarom rijdt Jan Modaal dan onverzekerd rond? Boontje komt om zijn loontje.
Inkomensafhankelijke boetes, kom op, what’s next? Inkomensafhankelijke brandstofaccijns?
TimoBac zegt
@chimaera: Inderdaad, waar stop deze onzin! Inkomensbelasting begrijp ik, BPM ook (want hoe duurder de auto hoe meer BPM), dividend belasting en capital gains begrijp ik ook, maar zou dat niet genoeg zijn? Het is een keer klaar met de rijken ‘uitmelken’. De sterke schouders mogen echt wel meer bijdragen om de zwakkere schouders overeind te houden maar het moet wel in proportie blijven.
tupperware zegt
@chimaera:
Dat zijn dus kul argumenten.
Telkens als dit punt ter discussie komt heb je lieden die dan gaan janken dat de broodprijs dan ook inkomensafhankelijk moet worden.
Dat is socialistisch denken op het SP niveau.
Bij straffen ligt dit heel anders, dat hoort voor een ieder evenveel pijn te doen. Waarom doet een celstraf voor iedereen evenveel pijn en een boete niet? Ik vind dat een vorm van rechtsongelijkheid en dat terwijl ik met het huidige systeem beter af ben.
escort77 zegt
@tupperware: Mmm, doet een celstraf voor een “hardwerkende VVD-er” of ouder van een jong kind echt evenveel pijn als voor een student, gepensioneerde of langdurig werkloze?
chimaera zegt
@chimaera: Foutje, per ongeluk dubbel gepost!
peke zegt
Als je niet de financiële middelen hebt om te verzekeren, waarom dan wel rijden?
En als je geen boete kan betalen moet je gewoon extra opletten, zo is het nu eenmaal.
Geen dingen doen die je portemonnee zich niet kan veroorloven.
bollegek zegt
@peke: meestal is dat juist het probleem bij die mensen. Zij denken dat zij overal maar recht op hebben terwijl een ander er keihard voor werkt en spaart.
robert110 zegt
Dit is gewoon eigen verantwoordelijkheid. Als een auto niet kan betalen dan weet je dat je de boetes ook niet kan betalen. Natuurlijk zijn er mensen de een auto nodig hebben maar dan is er toch wel iets te regelen? Deel een auto bijvoorbeeld of regel wat met de baas. Ik heb zelf ook geen auto. Maar moet altijd een flink eind fietsen om bij mijn werk te komen. Ik heb dus met mijn baas afgesproken dat ik met slecht weer een van de busjes of een van de trekkers mee mag nemen. Zolang ik hem alleen voor woon/werk verkeer gebruik. Er zijn redelijk wat oplossingen te bedenken.
celicatwincam zegt
Al krijg je die boete van 390,- euro niet alleen voor onverzekerd rondrijden, je krijgt m ook voor het op je naam hebben staan van een ongeschorst voertuig zonder verzekering.. Het is puur een administratieve boete.. Heb m zelf laatst nog gekregen omdat ik van m’n auto (die al maanden in verkoop stond) de verzekering heb stopgezet daar ik er toch niet mee reed.. MRB wel doorbetaald, dat was mijn fout.. En ja hoor binne 3 weken boete in de bus.. 390 euro voor onverzekerd rondrijde (geen meter gereden)… Ik weet nu dat ik m’n auto had moeten schorsen, maar dan moet ie ook weer gekeurd worden, een auto uit 1989 zonder apk is al helemaal niks waard dus t was voor mij kiezen tussen twee kwaden, of een aantal maandenverzekering en MRB voor jan met de korte achternaam betalen of schorsen en geen van tweëen betalen, maar je verkoopprijs met 50% laten dalen… De staat heeft geen begrip voor een student met 2 auto’s;)
timberleek zegt
@celicatwincam:
Sorry hoor, maar nou moet je niet in de slachtofferrol gaan kruipen.
Je had zo kunnen opzoeken dat je hem moet schorsen als je hem uit de verzekering haalt. Je laat de verzekering ook bewust aflopen, dan had je hier ook over na kunnen denken.
En dat de auto niet gereden heeft is niet te controleren natuurlijk. Dat hij “op de weg” staat betekent dat er mee gereden kan/mag worden. Dan moet hij gewoon verzekerd zijn.
Maar hoe bedoel je dat hij dan ook weer gekeurd moet worden? Dat is gewoon de apk plicht die doorloopt, dat had je anders ook. Bij schorsing kun je de apk zelfs nog uitstellen tot de datum dat je hem uit de schorsing haalt
E320cdi zegt
@celicatwincam: Ik begreep juist dat je APK gewoon geldig blijft als je ‘m even schorst. Zit nu met hetzelfde probleem immers, wil een ander maar m’n huidige staat er natuurlijk ook gewoon nog.
celicatwincam zegt
@E320cdi: kort gezegd: Gewoon betalen;) wanneer je m schorst is n proefrit o.i.d. ook niet mogelijk, dus of je verkoopprijs blijft op peil maar je houdt de vaste lasten, of je hanteert een lagere verkoopprijs maar je hebt geen vaste lasten…
jaimeeus zegt
Ik snap het punt wel van pak dan het ov, maar ik heb laatst een kleine anderhalve week moeten betalen voor het reizen met de trein (ovchipkaart was kapot gegaan dus dag studentenov, verder mag ik niet klagen want het was maar 1.5 week) en schrok me rot wat de ns durft te vragen voor een kaartje, 20 euro voor een retourtje utrecht – dh.. Nu is de auto ook niet goedkoop maar daar is wel winst te behalen door te gaan carpoolen oid en nu biedt de ns ook genoeg dingen aan om het goedkoper te maken, maar dan nog blijft het in mijn ogen behoorlijk duur voor het ov.
celicatwincam zegt
@timberleek: Ik neem aan dat je met me eens bent dat zowel verzekering als MRB alleen betaald dienen te worden als er met het voertuig gereden wordt? En ben je het ook met me eens dat een oudere auto zonder apk maar half zoveel waard is als een auto met apk?
Een auto van pakweg 500 euro die een half jaar ’te wachten’ staat in de verkoop kost al gauw 20 euro verzekering en 40 euro wegenbelasting, 60 euro per maand, 6 maanden lang kost dus al 360 aan belasting/verzekering, dan is het goedkoper om je auto naar de sloop te brengen… Met een maandsalaris van 650 euro is die 360 euro een aanzienlijk bedrag…
timberleek zegt
@celicatwincam:
Je auto moet in principe verzeker zijn als hij op de weg staat (Dus ook geparkeerd langs de stoep).
En voor de autoriteiten is het nooit te controleren of een auto wel of niet op de weg komt, maar als hij op kenteken staat kan en mag ermee gereden worden en geld het als “actief” voertuig. Dan moet hij verzekerd zijn.
Ik snap dat je niet eeuwigheid voor jan lul wilt betalen, maar dan moet je niet alleen de verzekering opzeggen, maar ook schorsen. Dan is het geen actief voertuig meer.
Overigens kun je op de auto toch ook gewoon een nieuw apk’tje zetten zodra die verloopt, er van uit gaande dat er niks aan mankeert kost je dat ook de kop niet. En als een auto geschorst is mag je wel naar een apk station rijden, dan moet je alleen een WA regelen voor die dag (dat is volgens mij ook niet zo duur) of hem op een aanhanger zetten.
celicatwincam zegt
ondanks dat ik Toyota rij ben ik niet bekend met het fenomeen probleemloze apk… En op een verkoopprijs van pakweg 500,- is elke geinvesteerde euro / euro aan kosten teveel:)
timberleek zegt
@celicatwincam:
Ja dat is wel een goed punt