Helaas hebben vandalen hun weg naar de auto’s weer gevonden.
Het is en blijft een vervelend moment: je loopt naar de auto en jawel hoor, met een schroevendraaier is er van het voorscherm tot het achterscherm een meterslange kras ingekerfd. Enorm frustrerend. Temeer het maar één nut heeft: de eigenaar opzadelen met kosten. Nu kun je je ervoor verzekeren, maar leuk wordt het nooit.
Meer gevallen
De afgelopen jaren leek het zo goed te gaan. Het aantal autovernielingen liep namelijk elk jaar terug. Maar in 2019 ging het weer fout. De politie registreerde namelijk 1.550 méér gevallen dan in 2018. Dat is een stijging van 4,7% ten opzichte van het jaar ervoor. Uit recente cijfers van de politie blijkt dat het totale aantal meldingen van autovernielingen in 2019 uitkwam op 34.340.
Vandalismekaart
Met deze cijfers ging verzekeraar Independer aan de slag. Die keken in elke gebieden het hoogste aantal autovernielingen in 2019 voorkwamen. Niet alleen per provincie, maar ook per gemeente. Op basis daarvan heeft Independer een ‘autovandalismekaart’ gemaakt. Daaruit kon worden opgemaakt dat er in 175 gemeenten het aantal autovernielingen toenam. In totaal zijn er in Nederland 355 gemeenten.
Top 10 gemeenten:
- Rotterdam: 1.615 registraties (-80)
- Amsterdam: 1.565 registraties (-100)
- Den Haag: 1.445 registraties (+185)
- Utrecht: 970 registraties (+185)
- Eindhoven: 680 registraties (+/- 0)
- Tilburg: 605 registraties (-25)
- Arnhem: 540 registraties (+150)
- Groningen: 510 registraties (-40)
- Breda: 485 registraties (-40)
- Nijmegen: 420 registraties (+30)
Aantal autovernielingen per 1.000 auto’s per gemeente
Harstikke leuk, dit soort overzichten. Maar het is natuurlijk ook een beetje een gevalletje ‘open deur’. Toevalligerwijs zijn het ook de steden met de meeste inwoners en de meeste auto’s. Dus dan is de kans dat het totaal aantal registraties het hoogst is, vrij groot. Alhoewel het wel opvalt dat het kleinere Rotterdam meer registraties heeft dan Amsterdam.
Daarom is het interessant om te kijken in welke gemeente de kans op autovernielingen het hoogst is. Probeer dan Den Helder te mijden als autobezitter. Daar vonden de meeste vernielingen per 1.000 auto’s plaats: 9. De gemeenten Arnhem, Etten-Leur, Diemen, Veenendaal en Zandvoort scoorden ook hoog met 8 vernielingen per 1.000 auto’s.
knapzuur zegt
“Alhoewel het wel opvalt dat het kleinere Rotterdam meer registraties heeft dan Amsterdam.”
Eh.. Amsterdam is de hoofdstad van de bakfiets, vintage race fietsen en wandelaars, het schijnt dat daar al enkele weken helemaal geen auto’s meer gezien zijn.
willeme zegt
@knapzuur: Het gaat nu nog om registraties (van vernielingen van voertuigen) in 2019, niet 2020 ;-). Volgend jaar zullen de cijfers heel anders kunnen uitvallen idd!
knapzuur zegt
Klopt ik loop al op de resultaten van 2020 vooruit, maar het was ook zeer zeker in 2019 de stad van de bakfiets, vintage race fietsen en wandelaars. Ik was alleen nog de scooters vergeten.. maar die hoor je ook steeds minder wat wederom gevaarlijke situaties oplevert want de bakfiets, vintage race fietsers en wandelaars lopen sinds kort ook permanent rond met wattenstaafjes in hun oren. Prachtige stad dat Amsterdam maar ik snap dat ze zich schamen voor een groot deel van hun inwoners.
vroaaaaaaaaaar zegt
@knapzuur: waar vroeger voetgangers en fietsers vogelvrij waren in Amsterdam, zijn nu de automobilisten aan de beurt. Als je niet in 020 woont, heb je er niks te zoeken met de auto. Provinciale dagjesmensen moeten gewoon P&R gebruiken.
Yzord zegt
@vroaaaaaaaaaar: men heeft sowieso niks te zoeken in Amsterdam. Waardeloze stad is het geworden.
ericd zegt
Triest! Van welke kant je het ook bekijkt. En zoals geschreven, je zadelt de eigenaar alleen maar met kosten op. Als het echt erg wordt, zouden verzekeringspremies kunnen stijgen e.d. Vraag is alleen of vooral dure auto’s het moeten ontgelden.
legion1349 zegt
In Den Haag is de toename logisch, daar mochten de verstandelijk beperkten uit woongroep duindorp hun jaarlijkse blijfeest niet aansteken, dus staken ze maar andere dingen in de fik.
cupsport zegt
Laten we de doodstraf weer invoeren voor degene die een auto vernielen…
(Terugdenkend aan die trieste ochtend toen ik mijn – tot op dat moment volledig schadeloze – auto rondom bekrast aantrof)
VeniVidiVici zegt
Tja, de verveling slaat toe bij die trieste figuren!
emping zegt
@venividivici: dit gaat over 2019..
grasvreter zegt
E-tron van mijn broer 2 weken geleden nog bekrast. Zielige afgunst..
Dutchdriftking zegt
Heel vervelend iets waar helaas weinig tegen te doen is. Wie weet wat dashcams hier in de toekomst aan kunnen bijdragen.
ty5500 zegt
Heb vroeger ook ooit 1 keer meegemaakt dat een malloot mijn motorkap had volgekrast. Dan vraag ik mij toch echt af welke zielige figuren zich daarmee bezig houden. Op zo’n moment vind je het wel jammer dat ons rechtsysteem niet meer met lijfstraffen werkt.
VeniVidiVici zegt
@ty5500: Gezien je laatste zin dan moet je ze wel eerst te pakken krijgen. Als je dat zelf lukt kun je ze prima van een lijfstraf voorzien :-)
berlinetta zegt
Arnhem kan wel eens goed kloppen. Hier brandt gemiddeld wel elke week ergens een auto uit.
faalhaas zegt
Ik hoop dat ze de komende 10 jaar steeds misgrijpen naar pleepapier
E550 zegt
Dat Rotterdam meer registratie heeft, komt omdat daar gigantisch veel tokkies zijn. Elke keer als ik in Rotterdam ben, valt het mij op hoeveel randdebiel daar zijn. Amsterdam heeft, IMO, minder tokkies, zeker binnen de ring (Kalverstraat en De Wallen even niet meegerekend). Meer hoogopgeleide ouders, betekent minder vandalen . Dat Den Helder op nummer één staat verbaast mij ook niet: de kop van Noord-Holland heeft de minst hoog opgeleiden van Nederland (op Oost-Groningen en Zuidoost-Drenthe na).