
Naast het ordinaire jatwerk zien we de laatste jaren ook steeds innovatievere manieren om op een minder legale wijze je geld te verdienen in de automotive branche. Een goed voorbeeld hiervan is het klonen van auto’s. Tot 23 december werd er in 2010 al 297 keer melding gemaakt van een kloon-geval.
Mocht je niet weten wat klonen is. In het kort houdt het in dat een gestolen auto de identiteit van een niet-gestolen exemplaar krijgt aangemeten en vervolgens snel verkocht wordt. Hoe het precies in zijn werk gaat kan je in deze post lezen.
Vanaf 2006 wordt deze vorm van voertuigcriminaliteit als zodanig geregistreerd en sindsdien stijgt het aantal gekloonde auto’s alleen maar. Volgens het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) was er tussen 2007 en 2008 was er sprake van tweehonderd meldingen. In 2009 waren dit er 238, en dit jaar gaan we waarschijnlijk over de 300 heen. Dit staat gelijk aan zes tot zeven meldingen per week.
Hoewel je voor het klonen aardig wat moeite moet doen en soms specialistische apparatuur nodig hebt (om bijvoorbeeld sleutels van bepaalde automerken na te maken en autopapieren, zoals kentekenbewijzen en eigendomsboekjes, te vervalsen, maar de inkomsten die er tegenover staan zijn dan ook zeer aantrekkelijk. Met name advertentiesites als Marktplaats lenen zich uitstekend voor het gespuis om hun malafide waar te verkopen.
Naar het schijnt is de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVC) druk bezig met een oplossing. Ze zouden nu wel in staat zijn de duplicaten op te sporen en te blokkeren, maar als je particulier op de hoek van de straat een auto koopt heb je hier weinig aan. Onze kijkersvraag van vandaag laat zich raden: ben je zelf wel eens slachtoffer geweest van klonen, of heb je een potentiële aankoop uiteindelijk afgekapt vanwege het vermoeden dat er iets niet in de haak was? (via Automotive Online)
En waar zijn die gekloonde auto’s te koop, want ik neem aan dat hier dan ook een gunstiger prijskaartje aanhangt?
@Alcantara: dat is nou juist de truc, dat je van te voren niet weet dat het om een gekloonde auto gaat. Zeker laat geworden vannacht? :roll: ;)
@Alcantara: Je wilt toch niet zeggen dat je die honden wilt sponseren he?
Als je het toch wil doen, kijk dan wel uit, aangezien ZIJ sleutels kunnen namaken en achterhouden, kunnen ze zo jouw auto terugjatten en weer doorverkopen…
dat is kt als je dit overkomt.
als je zo’n waggie koopt…dan ben je officeel een ‘heler’…
Ze moeten gewoon snel een of andere hologram of chipje in de kenteken papieren maken, dan kan kopieeren / vervalsen bijna niet meer.
@realhustler: En hoe wil een particulier dat nachecken op een parkeerplaats achteraf?
@RickB: zo’n hologram is natuurlijk makkelijk te controleren, zoals op bankbiljetten. Moeilijk na te maken ook. Mogelijk, maar kostprijs voor gefoefel gaat dan sterk omhoog.
En op bankkaartformaat, met een chip, tja, die e-ID-lezers worden ook met de minuut goedkoper hé. Hoewel er daar dan ook wel weer makkelijk kan gefoefeld worden.
@Esprit_de_Flandre: We hebben ons huiwerk niet gedaan, zowel jij als ik niet, er zitten al glimmertjes op :)http://niek.noterik.com/media/scans/kentekenbewijs2.jpg
@RickB: Op mijn, Belgische, autopapieren zit dat niet. Denk ik. Eigenlijk heb ik er nog nooit op gelet :roll:
Volgens het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) WAS ER tussen 2007 en 2008 WAS ER sprake van tweehonderd meldingen.
Hoewel je voor het klonen aardig wat moeite moet doen en soms specialistische apparatuur nodig hebt (om bijvoorbeeld sleutels van bepaalde automerken na te maken en autopapieren, zoals kentekenbewijzen en eigendomsboekjes, te vervalsen, maar de inkomsten die er tegenover staan zijn dan ook zeer aantrekkelijk.
1. Haakje sluiten na de toegevoegde informatie.
2. Deze zin loopt niet en “te vervalsen” is geen bijzin en hoort niet tussen twee komma’s: na eigendomsboekjes komma weg halen, na vervalsen een punt en begin de nieuwe zin met: Echter zijn de inkomsten die er tegenover staan dan ook zeer aantrekkelijk.
3. Waarom altijd jij Sir smokalot? :O
@rickste: “te vervalsen” is idd geen bijzin. “zoals kentekenbewijzen en eigendomsboekjes” is dat wel, en staat dus tussen twee komma’s. “te vervalsen” is onderdeel van de hoofdzin die voor die bijzin staat. Is correct dus, hoewel het idd niet lekker bekt.
Ook lid van de KNC – KommaNeukersClub? :P
@rickste:
doe jij eens effe aan begrijpend lezen ..
om te beginnen maar met zijn nick-name ..
@RickB
Niet. Want een koper kan het enkel checken, nakijken of nagaan. Nachecken bestaat namelijk niet…
@Damoklets: Mierenneuken, ook wel muggenziften, chicaneren, haarkloven, kommaneuken, of spijkers op laag water zoeken is het vitten op kleine foutjes en het actief zoeken naar de geringste aanleiding om kritiek te uiten.
@RickB: Of je trekt er lering uit en maakt de fout niet nog eens. Het is maar net hoe je met kritiek omgaat he ;)
In mijn M.Benz tijd ben ik enkele keren teen valse chassis nummers aangelopen. Voorbeelden: chassis nummer beginnend met 124120 (4 cilinder diesel limosine 200D.) de auto is echter een coupe met 6 cilinder diesel. (bestaat af fabriek niet) op het kenteken 300 turbo aantal deuren 2. Of chassis nummers op kenteken met in totaal 6 cijfers (douane chassisnummer = ex total loss of gestolen geweest. Aangezien de laatste 6 cijfers in een chassis nummer de lopende band teller betreft, zal een chassis nummer altijd en voor alle merken minimaal 10 of meer posities hebben. Loop even voor het kopen met het chassis nummer langs de dealer, misschien is daar iets bekend (geen nieuws is goed nieuws)
@audicoupe84: teen = tegen (sorry)
@audicoupe84: Is e rniet een truuk om een splinternieuwe G55 (Geen grijs kenteken) belastingvrij te krijgen door een belastingvrij chassis eronder te monteren en dan om te keuren?
Deden ze toen een keertje met een Mexico Kever uit 2003, moest je toen bizar lang op wachten voor typegoedkeuring, hadden ze een olditmer chassis eronder gemonteerd, en gaan!
Word dan gezien als restauratie volgens mij! :)
@RickB: http://www.autojunk.nl/2010/10/mercedes-g55-amg-22
Doe is een kentekencheck van dit kenteken. Let op de datum van de eerste toelating.
@agarde: Aight! :D Dat is super chill!
Thanks!
@agarde:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=v33at3lmywmj
Die G55 AMG staat nu te koop voor € 195.000!!!!!! Ook een beetje raar dat je ‘m contant kan betalen.
Iedere leek zou denken dat het een orginele is. NIET DUS!!!!!
@Stijnson: Idd, vooral van dat contant betalen laat zien dat de eigenaar een drugsdealer is ofzo.
@RickB: Antwoord op je eerste vraag is dus ja.
je koopt dus zoiets : http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/11/te-koop-mini-cooper-met-lichte-gebruikerssporen
@KaCh1ng: *toch niet*
@ RickB
Dat is inderdaad mogelijk. Maar niet alleen met een G55, maar gewoon met alle G’s. Echter ben je dan natuurlijk wel je garantie etc etc etc kwijt, en je moet het chassis van een G van voor ’86 zien te vinden.
@Thomaz: Ja dat klopt, echter bespaar je pak hem beet 50.000 euro ;) Prima om de kosten van je reparaties mee te dekken! :D
Het gebeurt niet enkel in NL hoor. Hier in Belgïe gebeurt het ook, alleen zijn de ordehandhavers hier niet al te bijster slim en duurt het doorgaans een jaartje of 10 voor ze dit soort fraudes nog maar opmerken.
Ik weet trouwens nog uit m’n minder brave periode dat je aan de abbatoires in Anderlecht cash betaald kreeg voor “vers” (-12u) gestolen wagens die dan nog diezelfde dag op export gingen naar weet ik veel waar. Er zitten daar een hele reeks autohandelaars van bedenkelijke origine. Je ging gewoon van de ene naar de andere tot je een prijs had waar je mee kon leven. Een kennis van me heeft zo tal van wagens verpatst. Een 320d met sleutel bracht om en bij de 4000€ op. Een Clio met sleutel ging dan weer het land uit voor een 1500€. Jaja, leuke vrienden had ik toen :) Geen idee of de situatie aan de slachthuizen nog steeds zo is, maar het lijkt me van wel, het is veel te lucratief voor ze. Ik bedoel, 4k voor de auto, nog ‘ns 2k ofzo voor de export en uiteindelijk wordt ie in één of ander Afrikaans land voor 15k verpatst, reken uit je winst.
Dat omkatten van G’s gebeurt trouwens ook met oa Range Rovers heb ik me laten vertellen.
@ Agarde & RickB
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=v33at3lmywmj
Die G55 AMG staat nu te koop voor € 195.000!!!!!! Ook een beetje raar dat je ‘m contant kan betalen.
Iedere leek zou denken dat het een orginele is. NIET DUS!!!!!
Die AMG is in ieder geval een belasting ontduiker en als hij pech heeft bestaat zijn auto voor 99% uit gestolen onderdelen (alleen chassisnummer is dan nog origineel).
Maar het topic gaat over een heel andere manier van ‘cloonen’ lees aub eerst de link naar een ander topic over hoe dat in zijn werk gaat.
Onze Opel Insignia is snachts bij ons weg gehaald, inclusief sleutels en autopapieren……
Alleen het overschrijvingsbewijs hebben ze niet.
Waarschijnlijk dus een makkelijke ‘clone’ auto