In een poging de sport veiliger te maken experimenteerde de Formule 1 er driftig op los. Na die forse carbon beugel is het nu de beurt aan deze “voorruit” om zich te bewijzen.
Ondanks enorm stevige helmen worden de hoofden van coureurs niet beschermd tegen rondvliegende onderdleen. Zo kan een freak accident als dat van Massa in 2009 te Hongarije dan ook ernstige gevolgen hebben. In een poging hier wat aan te doen werd in eerste instantie geëxperimenteerd met de zogeheten halo.
Deze carbon bogen zagen er niet alleen twijfelachtig uit, maar ze zaten volgens sommige coureurs ook nog eens hinderlijk in de weg. Dit weekend zal tijdens de race op Silverstone worden geëxperimenteerd met een shield dat wel adequate bescherming biedt, maar dat er niet knullig uitziet en bovendien niet in de weg zit.
Aan Sebastian Vettel de eer om als eerste proef te draaien met een voorruit. We zijn benieuwd naar de bevindingen, meer plaatjes check je hieronder.
Dank aan Arjen voor het tippen!
carspotterdeluxe zegt
Het hoort niet bij de sport, maar toch is het mooier dan elke andere oplossing die tot nu toe bedacht is!
super zegt
@carspotterdeluxe:
ze hebben toch al een plastic vizier en helm, wat maakt dat extra laagje plastic dan nog uit?
rolov zegt
@super: Ahjah jij hebt er verstand van.
rijnounsdoor zegt
@super: hebben ze eindelijk een plekje om de geraniums neer te zetten.
Vettel gaat wel vaak z’n vingers stoten aan die kap.
hight96 zegt
@rijnounsdoor: Dank voor deze reactie, ik moest hardop lachen!
senwedural zegt
@rijnounsdoor: Whaha. Wordt idd vast een goede klant van CarGlass.
rijnounsdoor zegt
@carspotterdeluxe: en past Hamilton z’n ego er wel onder?
awesome zegt
@rijnounsdoor: of de fanbase van Max?
super zegt
Hoop voor ze dat ze ook gelijk airconditioning inbouwen.
lincoln zegt
Weer zo een innovatie uit de F1 die ze ooit ook op personen auto’s gaan gebruiken ..
2wheeler zegt
@lincoln: lekker bezig man :’)
basvspr zegt
@lincoln: zul je zien dat ze tzt ook een soort parkeer-rem gaan bedenken, zodat die kar niet wegrolt als ze in Parc-fermé staan na de race. Mark my words…
davelepeef zegt
@lincoln: lekker innovatief. Ik heb al jaaren een bord voor m’n kop…
t0astyyy zegt
Ik vind het argument lelijk maar bs.
Zou toch enorm zonde zijn als onze max of oudere kimi in een race fataal letsel oplopen door een hoofdwond die voorkomen had kunnen worden door de halo
woudloper zegt
@t0astyyy: tja. Als je alle risico’s uitsluit, wat mag er op de duur wel nog?
lekkerlinksrijden zegt
@woudloper: risico houd je altijd met die snelheden, maar ik denk dat niemand erop zit te wachten dat er een coureur overlijdt door rondvliegende onderdelen van andere auto’s. Er is al een hoop verandert sinds het weekend van Ratsenberger en Senna en dat kan altijd beter.
cr37 zegt
Volgens mij zijn de halo en het Shield ontworpen om rondvliegende objecten van de coureur weg te houden, zoals bij massa een paar jaar geleden. Een andere bescherming zou het zijn als een andere auto over de neus van schuift zoals Kimi and Alonso in Oostenrijk 2 jaar geleden. Met het Shield en de Halo zou Bianchi het ongeluk ook niet overleefd hebben en dat heeft de FIA ook gezegd bij de presentatie van de Halo vorig jaar
Author zegt
@cr37: @bassx Jullie hebben gelijk, we passen het aan!
papa zegt
Mooi, dan hoeven ze geen helm meer op
eddie72 zegt
Ruitenwisser is ook mooi weggewerkt
bassx zegt
Het aeroscreen is niet om ongevalle zoals die van Bianchi te voorkomen daarvoor hebben we de virtual saferycar. Ongevallen zoals Massa, Surtees en Wilson is dit een mooi antwoord op.
Nemus zegt
Zo’n scherm helpt niets, nada, noppes tegen een accident zoals dat van Bianchi.
Het had wel geholpen bij de accidenten van Massa (stuk ophanging tegen zijn helm) en dat van Surtees (zoon van en gedood door een losvlieende band bij een F3-race).
koekebakker zegt
@nemus: Dat wiel had niet los moeten komen, bij F1 kan het niet, zou bij F3 ook niet moeten kunnen.
Foramen zegt
@koekebakker: “kan niet…” zeg dat maar tegen die Canadese marshal die nu onder de zoden ligt.
gekkenhuis zegt
@koekebakker: Wat dacht je dan van de achterband onlangs in Baku van de Force India?
koekebakker zegt
Vind het maar houtje toutje oplossingen allemaal.
Ontwerpt dan een hele nieuwe gesloten cockpit, dit is helemaal niets.
rob5nismo zegt
Dit vind ik niet lelijk misschien nog meer aerodynamica uit te halen zo ik vind het wel iets hebben beter als dat gewei wat halo heette
jorden zegt
Zit dit scherm er niet gewoon om een paar 100ste van een seconde sneller te zijn?! En is de veiligheid een bijkomend voordeeltje (lees excuus).
bmwfreak038 zegt
Wat een onzin, jaren gaat het op een bepaalde manier en nu ineens omdat er een paar jaar terug. wat gebeurde. Ach laat ook maar..
mashell zegt
@bmwfreak038: tja, innovatie, en voortschrijdend inzicht zijn soms wat lastig.
noosaheads zegt
@mashell: Verandering in wat dan ook is voor veel mensen sowieso al een behoorlijk dingentje.
bmwfreak038 zegt
@noosaheads: daar gaat het niet om, waarom ineens een glazen koepel eromheen? Het zal wel aan mij liggen.
noosaheads zegt
Ik mis alleen een schietstoel, HUD en een paar tomahawks onder de achtervleugel nog.
hans75 zegt
@noosaheads: over een paar jaar blijft de coureur gewoon in de pits… of thuis op de bank, om met een playstation stuurtje de bolide te besturen…. wel zo veilig
kennone zegt
Jammer dat het deze kant op gaat
rolov zegt
@kennone: want? Die dichte Lemans auto’s zijn ook gewoon gaaf.
w0o0dy zegt
Kunnen ze er geen gleuven of gaten in maken? Meer Luchtstroom en minder druppels op het vizier maar niet helemaal dicht. Anders is het eigenlijk nauwelijks nog een open raceauto, meer een Targa.
pist1 zegt
Ik lees hier alleen maar negatieve reacties… zelf denk ik niet dat dit perse een nadeel is. De sport evolueert gewoon en de volgende stap ik is waarschijnlijk om het veiliger te maken (of sneller?). Tijden veraneren nou eenmaal. Is het doel van de sport ook niet om zo snel mogelijk, en daarbij zo veilig mogelijk te rijden over een circuit?