En omdat nieuwe auto’s nou niet echt goedkoper worden, betekent dat we steeds lulligere auto’s gaan rijden met zijn allen.
Of niet soms? Het RDC heeft op basis van de verkoopcijfers uitgerekend dat de gemiddelde catalogusprijs van alle verkochte nieuwe auto’s in de eerste helft tot onder de 22 duizend euro daalde. Ze berekenen dat overigens op de volgende manier: de catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering exclusief opties en accessoires van alle verkochte personenauto’s dit en vorig jaar.
De eerste helft van 2010 rekende de particuliere koper gemiddeld €17.984 af, terwijl de zakelijke rijder gemiddeld €27.736 door zijn/ haar baas liet betalen. Het is dus toch waar dat leaserijders alleen maar in dikke bakken rijden, dus haal het pek en veren maar weer stal voor die buurman in zijn dure leasert.
Tot 2007 vertoonde de aanschafprijs van auto’s een stijgende lijn met een piek op 25.294 euro in 2007. Daarna is het alleen maar bergafwaarts gegaan. Stijgende brandstofprijzen, maar vooral de de diverse fiscale stimuleringsmaatregelen zorgen ervoor dat autokopers steeds vaker voor kleine, zuinigere en goedkopere auto’s kiezen. Gelukkig gaat de VVD daar een stokje voor steken, dus wellicht wordt het weer wat interessanter qua auto’s op de weg. (via automotive)
2007 Corsa 1.3 CDTI zegt
“En omdat nieuwe auto’s nou niet echt goedkoper worden, betekent dat we steeds lulligere auto’s gaan rijden met zijn allen.
Of niet soms?”
Nee, niet soms: een Kadett was kleiner dan een Corsa van tegenwoordig, een Golf 1 is kleiner dan een Polo, etc.
Daarnaast is de ondergrens qua rijden, veiligheid, accessoires veel hoger dan vroeger.
Hence: hou toch eens op met dit soort ge-azijnpis.
BJ zegt
@2007 Corsa 1.3 CDTI:
Je kan het ook relatief bekijken; het wagenpark op de weg verschraald tov wat er in de showroom staat.
VeniVidiVici zegt
HeHe ik wist wel dat ik op de juiste partij heb gestemd :)
BJ zegt
Hmm… Volgens mij is de enige echte conclusie die ze aan dat onderzoek kunnen hangen, dat mensen downsizen. Ik neem zelf ook liever een klasse kleiner maar dan fully loaded en zwaarste motor. Die zijn nou niet bepaald goedkoper, maar dat zie je niet terug in de manier waarop dit berekent is.
Overigens zullen al die fokking Aygo’s/107/C1’s op de weg het gemiddelde inderdaad wel aardig naar beneden halen…
floryn zegt
Ik zie een groeiende markt voor kleine, maar exclusieve auto’s. Wel de voordelen van het lage gewicht en toch enigzins comfortabel. Maar dat is maar mijn mening. En dat is ook al jaren aan de gang met de Mini, DS3, 500, A1, IQ etc etc.
Toch mis ik in het Nederlandse straatbeeld wel een hoop leuke auto’s. Het zal voor autominnend Nederland leuker worden als de VVD gaat regeren.
2007 Corsa 1.3 CDTI zegt
@ BJ: ik bekijk het ook relatief, echter in tijd.
Een andere conclusie die je kunt trekken is dat het aanbod van dure auto’s in de showroom nu groter is dan vroeger, terwijl de vraag achterblijft. Ik zou wel eens de prijslijsten uit pak ‘em beet 1990 naast die van vandaag de dag willen zien.
2007 Corsa 1.3 CDTI zegt
Ps. en dan direct inclusief inflatiecorrectie en geïndexeerd gemiddeld jaarinkomen / inkomen, voordat iemand over prijspeil begint ;)
Svenska Aeroplan AB zegt
Heb ik altijd gezegd: mooie cijfers over de verkoopaantallen die aantrekken, maarrrrr de omzetten van automerken blijven dalen!
Er worden meer en meer van die kleine dopjes verkocht, en aangezien op de gemiddelde bos bloemen meer marge zit, zijn de dealers en fabrikanten nog lang niet uit de problemen…
atakan zegt
2e auto gratis lol :P Dan zou ik de goedkoopste hale daarna de duurste gratis (A) !
Laue zegt
dit kan zeker wel kloppen, het aantal picanto’s, alto’s, I10’s, aygo’s, en ander klein grut is gigantisch gestegen. kost niets, maar dan heb je ook niets.
L=Fred zegt
Is het zo, dat de producenten van auto’s niet naar hun klanten luisteren? De klanten willen goede prijsvoordelige auto’s. De productenten willen veel verdienen, punt.
Daar zit natuurlijk een verschil in benadering.
Ik ben het eens met 2007 Corsa 1.3 CDTI. Door de upgrading van een type auto is die een segment hoger gekomen. Daardoor zijn er weer “lagere” klasses bijgekomen. Denk aan de Lupo / Fox, die kan je vergelijken met een Polo van vroeger.
KareldeGrote zegt
De dalende gemiddelde catalogusprijs is inderdaad een mooie projectie van de strategie van de Nederlandse overheid aan wat betreft auto’s. Je zou kunnen stellen dat dit beleid prima werkt. Wij, Nederlanders, zijn toch erg ‘kwetsbaar’ voor de belastingvoordelen die dit milieu met zich meebrengt (rationeel), maar gezien het feit dat de toekomst van deze belastingvoordelen niet zeker is, verwacht ik weer een stijging. Geen gigantische stijging, immers een blijvend ‘belastingvoordeel’is een lichte/zuinige auto en die zijn toch vooral te vinden in de goedkopere prijsklassen.
Taxfree zegt
Prijs je rijk!
http://www.fd.nl/artikel/19758740/vvd-afschaffen-belastingvoordeel-prius-niet-orde
Poll zegt
Vage berichtgeving hoor: ‘Aanschafprijs nieuwe auto’s daalt met 6%, maar nieuwe auto’s worden er niet goedkoper op’??
Esprit_de_Flandre zegt
@atakan: Denk dat de kleine lettertjes het omgekeerde zeggen.
Bob zegt
@KareldeGrote
Een dalende gemiddelde catalogusprijs is minder BPM en BTW voor de overheid, dit kan nooit een bewuste strategie zijn.
lincoln zegt
ik heb een zwak voor kleine auto,s ..
dus ik goed leven met een BPM vrij-stelling van die meuk ..
wegenbelasting was bij die dingen al verwaarloosbaar ..
maar is wel van belang om de disciminatie-factor weg te nemen ..
Jelmer zegt
Wat een onzin, alsof de VVD het goedkoper gaat maken. Dat is in de afgelopen zestig jaar nooit gebleken. Sterker nog; het afbouwen van de BPM begon tijdens een kabinet met de PvdA er in…
steven simons zegt
En wij in Belgie hebben al zo’n 100 dagen geen regering !
Ik denk dat dit los staat van de autoverkoop. . .
Mochten we er één hebben vrees ik voor een nieuwe autobelasting ! Iemand zal het geklungel van de voorbije
maanden moeten betalen en het zal niet de luxeautorijder
zijn !