Volgens onderzoeksbureau Standard & Poor’s is Nederland meer dan andere (EU-)landen gebaat bij investeringen in de infrastructuur. Leuk, maar hoe komt dat?
De belangrijkst reden voor deze constatering, is het feit dat de huidige Nederlandse infrastructuur mede dankzij Schiphol en de Rotterdamse haven een goede basis biedt en daardoor handelspartners van buiten de EU aantrekt. Zodoende zou elke euro die in onze spoorlijnen, wegen of waterwegen wordt gepompt binnen drie jaar een rendement opleveren van €1,80. Ter vergelijk: voor de hele EU geldt een rendement van €1,40, voor Duitsland en België is dat respectievelijk €1,20 en €1,10.
Bovendien zou een investering in onze infrastructuur ter hoogte van 1% van het BBP niet alleen resulteren in een groei van 1,8%, maar ook nog eens 34.000 extra banen opleveren. Eén en ander is aan het licht gekomen naar aanleiding van het zogenaamde ‘Plan Juncker’. Jean-Claude Juncker, de president van de Europese Commissie, wil in totaal namelijk 315 miljard euro in de Europese infrastructuur investeren.
Daarbij zou 21 miljard euro aan eigen geld (van de EU zelf dus) worden gestoken en moeten private investeerders zorgen voor de rest (inderdaad, bijna 300 miljard euro…). Het is dan ook niet geheel onbegrijpelijk dat deze plannen met de nodige scepsis worden bekeken, maar toch zijn er ruim 2.000 plannen ingediend. Meer dan 40 van deze plannen komen uit Nederland en hebben onder meer betrekking op een windmolenpark in zee.
Het uitblijven van (flinke) investeringen heeft volgens Standard & Poor’s geleid tot de trage economische groei in de EU van de afgelopen jaren, dus we wachten in spanning af wat ons binnen de Europese Unie zoal te wachten staat.
richman zegt
Als dit ook in België kon…
berlinetta zegt
@richman: Belgie kan zijn bestaande wegen niet eens onderhouden. Geef dat land aub niet nog meer zorgen.
richman zegt
@berlinetta: idd België steekt zijn geld liever in F-16’s…
MaartenD zegt
@richman: over een paar jaar kan je alleen nog maar met een 4×4 over de snelweg in België
supersim200 zegt
@maarten020: Met de 4×4 s van tegenwoordig lukt dat zelfs al niet meer
baasbas zegt
windmolenpark in zee… Als Nederlandse ondernemers ze aan mogen leggen met geld van Europa….. goed idee! :-)
baasbas zegt
Als ze het jaar erop weggehaald moeten worden omdat het geen rendement oplevert en het uitzicht verpest is, door Nederlandse ondernemers betaald uit een cultuurpotje van Europa…….. goed idee! :-)
redneckdarian zegt
Ja maar hierbij is zeker geen rekening gehouden met natuur enz. Nog meer verstening is niet echt gewenst
jrk68 zegt
@redneckdarian:
Niemand heeft het over stenen, bitumen rijdt veel fijner….
rw1994 zegt
@jrk68: veel fijner ook dan het gemiddelde bos, tenminste voor 95% van de Nederlanders (zonder land rover defender).
Altijd natuur natuur natuur…. Zolang men er zelf maar geen last van heeft.
n92ebm zegt
@redneckdarian: http://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/31523/er-komt-steeds-mr-bos-in-europa.html Steeds meer bos bij!
donvincenzo zegt
Heu? Hoe kom je bij een windmolenpark uit als het gaat om investeringen in infrastructuur?
scubakabouter zegt
@donvincenzo: infrastructuur is met dan een beetje asfalt en bielzen. Onder infrastructuur vallen ook de netwerken van nuts voorzieningen (gas, water licht, telecom enz) en dus ook windmolenparken. Sterker vuil verbrandingsfabrieken vallen er zelfs onder. En je laatste rustplaats ook
mrrallycross zegt
Jaja verbetering in het Nederlandse spoor, kunnen we zeker nog meer gaan betalen voor een treinreis
jrk68 zegt
@mrrallycross:
Dat hoop ik wel, nu betaal ik als automobilist dik voor jouw bus/treinkaartje….
TimoBac zegt
@mrrallycross: Bizar is dat hè, je zou zeggen dat als men het spoor op orde heeft de prijs omlaag moet kunnen om men te stimuleren om de trein te pakken.
norge zegt
Een dertig baans snelweg door 020 is dus niet alleen leuk maar ook rendabel?
n92ebm zegt
Mooi en helder het multiplier effect uitgelegd. 1 euro levert dus een rendement van 180% op –> 1,80 euro voor NL aan rendement. Jammer dat de “Juncker-plan” alleen te ambitieus want in de beste geval levert het een rendement van 180% op en anders een gemiddeld rendement van 140%. Mooie waardes, maar wat voor zekerheid heb je nu…
https://aburguenoeu.wordpress.com/2014/12/22/why-is-the-junker-315-billion-euro-investment-plan-important-for-research-e-infrastructures/ Voor degene die er meer over willen weten
jrk68 zegt
@n92ebm:
Leuk dat je hem met een multiplier gepost hebt….
n92ebm zegt
@jrk68: taalfoutjes moesten eruit…
n92ebm zegt
Mooi en helder het multiplier effect uitgelegd. 1 euro levert dus een rendement van 180% op –> 1,80 euro voor NL aan rendement. Jammer dat het “Juncker-plan” alleen te ambitieus want in hetbeste geval levert het een rendement van 180% op en anders een gemiddeld rendement van 140%. Mooie waardes, maar wat voor zekerheid heb je nu zullen de investeerders zich (hopelijk) afvragen…
https://aburguenoeu.wordpress.com/2014/12/22/why-is-the-junker-315-billion-euro-investment-plan-important-for-research-e-infrastructures/ Voor degene die er meer over willen weten
motiondrive zegt
Waar wachten we dan nog op? Alles helemaal kapot asfalteren lijkt me het enige juiste antwoord op deze bevindingen!
Tonnie zegt
Ik ga wat prive wegen aanleggen voor transport van goederen, schijnt bijzonder rendabel.