Onze BMW 130i uit de Autoblog Garage gaat op de brug. Een spannend moment. Want hoe pakt deze aankoopkeuring uit voor de 1 Serie. Valt het mee, of valt het tegen?
Ik vond het niet tegenvallen! Niks wat niet opgelost kan worden. Wij hebben ook een 130i gekocht uit 2016 en gaan dan ook misschien maar een aankoopkeuring doen. Een ’to do lijstje’ is nooit verkeert en zorgt dat we kunnen nadenken over upgrades.
Beetje laat niet? Zo’n aankoopkeuring heeft vooral zin voordat je handen schudt met de verkoper. Kun je nog weglopen of onderhandelen als er iets mis is wat je niet wist.
@dieselkameel: Nic… Pfff. Ergerlijk figuur inderdaad. Vond het eerst vooral een beetje oninspirerende sul. Sinds zijn column over motorrijders is dat niet beter geworden, man wat een ongefundeerde praat uit ie daar.
Een enorme lijst met gebreken, dat de monteur ze nog veel erger heeft gezien is niet bepaald een geruststelling. Misschien is een BMW 1 leuk voor de garage maar dan zeker niet voor de bankrekening van de eigenaar.
Ik vind ’t wel meevallen. Het is een auto op leeftijd, met waarschijnlijk een hoge kmstand. De vorige eigenaar heeft er zo te zien zonder onderhoud in gereden, maar het meeste is gewoon reguliere slijtage of ouderdom. Ja dat kost wat, maar ik neem aan dat de aankoopprijs daar ook naar was.
Maar hoe kan dat dan, het is toch Duitse Topkwaliteit. Waarom heb ik dan bijna 8 jaar een Nissan 350z gehad.(Met een heerlijke 3.5L V6) Waarin letterlijk NOOIT wat mee aan de hand was geweest. Helemaal NIKS.
Wat moest er aan gebeuren, remmetjes, bandjes, olie. That’s it.
Bouwjaar van deze BMW: 2006, Bouwjaar van mijn Japanse Nissan: 2004.
Van de uitspraak “Duitse degelijkheid” klopt in de praktijk inderdaad helaas niet al teveel… ze mogen weleens op cursus bij de Japanners, waarschijnlijk ook bij de Koreanen trouwens.
@nissanfairladyz: dat is vrij simpel, Duitsers maken redelijke auto’s die begerenswaardig zijn, met een verdienmodel daarachter ,Japanners maken de beste auto’s ( kwalitatief gezien) maar niet echt begerenswaardig, en qua verdienmodel ook minder.
@nissanfairladyz: mijn opa is 100 geworden en rookte z’n hele leven dagelijks zware shag en dronk elke dag drie glazen wijn. Nogal exemplarisch voorbeeld vind je niet?
Hier ook zo’n Datsun in de vloot, al een jaartje of 5. Het is iets meer dan remmen, banden en olie, maar het is verwaarloosbaar. Bij mij is in die tijd (buiten normaal onderhoud als bougies etc.) een raammotor bestuurderszijde overleden (dat krijg je met zo’n ‘short drop’ bij stijlloze portieren), en ik heb 2 nokkenassensoren moeten vervangen. Ook heb ik de uitlaat vanaf de kat vervangen omdat daar het beste wel vanaf was, maar strikt noodzakelijk was dat niet. Het vermaledijde alarm met startonderbreker dat er de brui aan heeft gegeven reken ik de auto niet aan, want dat was een door de importeur geïnstalleerd aftermarket-ding. Verder een kwestie van olie peilen en af en toe bijvullen, veel tanken, en gaan met dat ding. Samenvattend: het ding is hondsbetrouwbaar en heeft me aan onderdelen die daadwerkelijk stuk zijn gegaan 80 euro gekost in 5 jaar. Daar kun je niet voor tobben, als je nagaat dat het ding ook alweer bijna 16 jaar oud is en niet ontzien wordt.
Ik stel me serieuze vragen bij dat verhaal. Het wordt toch niet echt gereflecteerd in jd power en andere onderzoeken. Ik denk dat het gewoon cool is om bmw te bashen op internet. Natuurlijk zijn Japanners overwegend betrouwbaar, maar hun dominantie op dat vlak ligt al even in het verleden (net zoals de overengineered Duitsers).
Bedoeling van deze video is toch wel duidelijk. Zoek het allergoedkoopste exemplaar van een al wat ouder model die dan nog is met zekerheid een zwaar leven heeft gehad. Dat het goedkoopste exemplaar niet correct onderhouden is na 230k km is niet vreemd. Dat daar kosten uit komen ook niet. Als je denkt dat een 350z met zelfde levensverhaal geen gelijkaardige kosten zou hebben ben je gewoon naïef.
@faithnomore ik heb zelf 4 Duitse auto’s gehad waarvan 3x BMW en 1x Audi. Tot grote tevredenheid wat de BMW’s betreft (gewoon heerlijke en leuke auto’s), maar problemenvrij waren ze gewoon niet. De Audi had bij gloednieuwe aflevering al direct het bekende DSG-probleem waar de internetfora ook mee vol stonden. De BMW’s: kapot vliegwiel, kettingspanners: Eveneens gewoon bekende issues met het blok wat ik had. Coulance 0, rekening +/- € 4000. In m’n laatste F30 een pingelsensor probleem wat de dealers na diverse pogingen niet opgelost hebben gekregen, heb de auto uiteindelijk maar verkocht omdat het wel gewoon irritant was. Waterpomp ook voortijdig stuk, ook weer ff € 500 euries aftikken. Again, superfijne auto’s, ik laat ze er niet voor staan, maar de Jappen doen dit gemiddeld genomen gewoon nog steeds beter.
@groninger: vooral dat laatste, geluk hebben. Tuurlijk is je huiswerk doen essentieel, maar er kunnen later altijd dingen stuk gaan of aan het licht komen. Vind het nog wel meevallen voor deze Einzer.
Bmw over 6 weken 15 jaar dus ‘Youngtimer Regeling’? Kmstand 231.000 (dacht ik)
Achterstallig onderhoud, reparatie en nieuwe APK gaat nog (flink) geld kosten.
Maar ‘gesponserd’ zal prijs ‘relatief meevallen’, geen idee over die kosten.
Leuk autootje om zelf op te knappen. Stapje voor stapje de lijst afwerken. Zelf netjes alle onderdelen bestellen. Leuk project voor in de Corona avond uren.
Maar ja dan moet je wel de ruimte en spullen voor hebben. En je moet er aan durven te werken.
Als je dit allemaal bij een garage moet laten doen dan wil ik niet weten wat het allemaal gaat kosten.
Hoi, ik ben een motor rijder, maar moet soms ook auto rijden 😩
Dus kopen we iets wat goed rijd, rwd uiteraard
Heb zelf een beamer tje (baby model) 318
In eerste instantie een hele nette auto, maar als je ziet wat er aan defect is in de 150k km dan schrik je wel. Maar aan de andere kant is het ook normaal, een Peugeot heeft in die tijd al 3 keer een nieuwe uitlaat gehad.
Dit is zijn ori pijp en alle onderdelen lijken samen mee te slijten met de leeftijd van de auto, ook bij die van mij,
Wil je een goeie auto koop dan een nieuwe, wil je wat te sleutelen hebben koop je een oude
Maar betalen zul je toch moeten doen.
Al met al is mijn automonteur zeer te spreken over de kwaliteit van bmw. Ook al zijn de motoren wat gevoelig als je goed onderhoud doet gaat het een leven mee.
Maar bmw parts zijn duur en daardoor wachten mensen tot het te laat is, (de jhonny racer)
sunstar zegt
Ik vond het niet tegenvallen! Niks wat niet opgelost kan worden. Wij hebben ook een 130i gekocht uit 2016 en gaan dan ook misschien maar een aankoopkeuring doen. Een ’to do lijstje’ is nooit verkeert en zorgt dat we kunnen nadenken over upgrades.
sportabgasanlage zegt
Beetje laat niet? Zo’n aankoopkeuring heeft vooral zin voordat je handen schudt met de verkoper. Kun je nog weglopen of onderhandelen als er iets mis is wat je niet wist.
Johanneke zegt
Niet niks, maar niks catastrofaals! Hoeveel km heeft ie eigenlijk gelopen? Wordt niet genoemd in de video.
GershJJ zegt
@Johanneke: 230k. Wordt in vorige video hierover genoemd.
Groninger zegt
Eigenlijk moest Wouter er mee naar Concollega’s Autoweek Klokje Rond gaan.
dieselkameel zegt
@groninger: Die Joep legt alles leuk en begrijpbaar uit. Maar die lange presentator… Dat is echt 10x niks.
flutterby zegt
@dieselkameel: Joep brengt het erg leuk, maar dit lijkt meer een specialist.
Groninger zegt
@flutterby: Ja vreselijke presentators zijn dat bij Autoweek, en vooral Nic inderdaad. Kan Joep geen transfer maken naar AB?
ouwedibbes83 zegt
@dieselkameel: haha, ja die Nic is een ster in ongemakke interviews!
baardmijt zegt
@dieselkameel: Nic… Pfff. Ergerlijk figuur inderdaad. Vond het eerst vooral een beetje oninspirerende sul. Sinds zijn column over motorrijders is dat niet beter geworden, man wat een ongefundeerde praat uit ie daar.
jensonb zegt
heeft ie al weer wat verteld over zijn porsje?
net10 zegt
Een enorme lijst met gebreken, dat de monteur ze nog veel erger heeft gezien is niet bepaald een geruststelling. Misschien is een BMW 1 leuk voor de garage maar dan zeker niet voor de bankrekening van de eigenaar.
sportabgasanlage zegt
Ik vind ’t wel meevallen. Het is een auto op leeftijd, met waarschijnlijk een hoge kmstand. De vorige eigenaar heeft er zo te zien zonder onderhoud in gereden, maar het meeste is gewoon reguliere slijtage of ouderdom. Ja dat kost wat, maar ik neem aan dat de aankoopprijs daar ook naar was.
nissanfairladyz zegt
Maar hoe kan dat dan, het is toch Duitse Topkwaliteit. Waarom heb ik dan bijna 8 jaar een Nissan 350z gehad.(Met een heerlijke 3.5L V6) Waarin letterlijk NOOIT wat mee aan de hand was geweest. Helemaal NIKS.
Wat moest er aan gebeuren, remmetjes, bandjes, olie. That’s it.
Bouwjaar van deze BMW: 2006, Bouwjaar van mijn Japanse Nissan: 2004.
Waarom zijn duitse auto’s zo slecht?
Pascal zegt
Van de uitspraak “Duitse degelijkheid” klopt in de praktijk inderdaad helaas niet al teveel… ze mogen weleens op cursus bij de Japanners, waarschijnlijk ook bij de Koreanen trouwens.
frank2b zegt
En de Chinezen inmiddels …..
slickrick zegt
@nissanfairladyz: dat is vrij simpel, Duitsers maken redelijke auto’s die begerenswaardig zijn, met een verdienmodel daarachter ,Japanners maken de beste auto’s ( kwalitatief gezien) maar niet echt begerenswaardig, en qua verdienmodel ook minder.
beetec zegt
@nissanfairladyz: dus omdat jij nooit iets aan je Datsun hebt gehad zijn duitse auto’s slecht. Topverhaal.
probono zegt
@nissanfairladyz: mijn opa is 100 geworden en rookte z’n hele leven dagelijks zware shag en dronk elke dag drie glazen wijn. Nogal exemplarisch voorbeeld vind je niet?
vaakbenjetebang zegt
Hier ook zo’n Datsun in de vloot, al een jaartje of 5. Het is iets meer dan remmen, banden en olie, maar het is verwaarloosbaar. Bij mij is in die tijd (buiten normaal onderhoud als bougies etc.) een raammotor bestuurderszijde overleden (dat krijg je met zo’n ‘short drop’ bij stijlloze portieren), en ik heb 2 nokkenassensoren moeten vervangen. Ook heb ik de uitlaat vanaf de kat vervangen omdat daar het beste wel vanaf was, maar strikt noodzakelijk was dat niet. Het vermaledijde alarm met startonderbreker dat er de brui aan heeft gegeven reken ik de auto niet aan, want dat was een door de importeur geïnstalleerd aftermarket-ding. Verder een kwestie van olie peilen en af en toe bijvullen, veel tanken, en gaan met dat ding. Samenvattend: het ding is hondsbetrouwbaar en heeft me aan onderdelen die daadwerkelijk stuk zijn gegaan 80 euro gekost in 5 jaar. Daar kun je niet voor tobben, als je nagaat dat het ding ook alweer bijna 16 jaar oud is en niet ontzien wordt.
faithnomore zegt
Ik stel me serieuze vragen bij dat verhaal. Het wordt toch niet echt gereflecteerd in jd power en andere onderzoeken. Ik denk dat het gewoon cool is om bmw te bashen op internet. Natuurlijk zijn Japanners overwegend betrouwbaar, maar hun dominantie op dat vlak ligt al even in het verleden (net zoals de overengineered Duitsers).
Bedoeling van deze video is toch wel duidelijk. Zoek het allergoedkoopste exemplaar van een al wat ouder model die dan nog is met zekerheid een zwaar leven heeft gehad. Dat het goedkoopste exemplaar niet correct onderhouden is na 230k km is niet vreemd. Dat daar kosten uit komen ook niet. Als je denkt dat een 350z met zelfde levensverhaal geen gelijkaardige kosten zou hebben ben je gewoon naïef.
Pascal zegt
@faithnomore ik heb zelf 4 Duitse auto’s gehad waarvan 3x BMW en 1x Audi. Tot grote tevredenheid wat de BMW’s betreft (gewoon heerlijke en leuke auto’s), maar problemenvrij waren ze gewoon niet. De Audi had bij gloednieuwe aflevering al direct het bekende DSG-probleem waar de internetfora ook mee vol stonden. De BMW’s: kapot vliegwiel, kettingspanners: Eveneens gewoon bekende issues met het blok wat ik had. Coulance 0, rekening +/- € 4000. In m’n laatste F30 een pingelsensor probleem wat de dealers na diverse pogingen niet opgelost hebben gekregen, heb de auto uiteindelijk maar verkocht omdat het wel gewoon irritant was. Waterpomp ook voortijdig stuk, ook weer ff € 500 euries aftikken. Again, superfijne auto’s, ik laat ze er niet voor staan, maar de Jappen doen dit gemiddeld genomen gewoon nog steeds beter.
faithnomore zegt
En jouw km stand? en ook al langsgeweest bij specialist om echt in detail alles te bekijken? Correct vergelijken he.
flutterby zegt
@net10: gratis tip als je voordelig wilt rijden.. koop nooit de goedkoopste.
Groninger zegt
@flutterby: prijs hoeft niet altijd wat te zeggen. Is een kwestie van goed zoeken, goed je huiswerk doen en geluk hebben.
lluq zegt
@groninger: vooral dat laatste, geluk hebben. Tuurlijk is je huiswerk doen essentieel, maar er kunnen later altijd dingen stuk gaan of aan het licht komen. Vind het nog wel meevallen voor deze Einzer.
rumour zegt
Bmw over 6 weken 15 jaar dus ‘Youngtimer Regeling’? Kmstand 231.000 (dacht ik)
Achterstallig onderhoud, reparatie en nieuwe APK gaat nog (flink) geld kosten.
Maar ‘gesponserd’ zal prijs ‘relatief meevallen’, geen idee over die kosten.
Kvgorp zegt
Leuk autootje om zelf op te knappen. Stapje voor stapje de lijst afwerken. Zelf netjes alle onderdelen bestellen. Leuk project voor in de Corona avond uren.
Maar ja dan moet je wel de ruimte en spullen voor hebben. En je moet er aan durven te werken.
Als je dit allemaal bij een garage moet laten doen dan wil ik niet weten wat het allemaal gaat kosten.
ritzevespa zegt
Hoi, ik ben een motor rijder, maar moet soms ook auto rijden 😩
Dus kopen we iets wat goed rijd, rwd uiteraard
Heb zelf een beamer tje (baby model) 318
In eerste instantie een hele nette auto, maar als je ziet wat er aan defect is in de 150k km dan schrik je wel. Maar aan de andere kant is het ook normaal, een Peugeot heeft in die tijd al 3 keer een nieuwe uitlaat gehad.
Dit is zijn ori pijp en alle onderdelen lijken samen mee te slijten met de leeftijd van de auto, ook bij die van mij,
Wil je een goeie auto koop dan een nieuwe, wil je wat te sleutelen hebben koop je een oude
Maar betalen zul je toch moeten doen.
Al met al is mijn automonteur zeer te spreken over de kwaliteit van bmw. Ook al zijn de motoren wat gevoelig als je goed onderhoud doet gaat het een leven mee.
Maar bmw parts zijn duur en daardoor wachten mensen tot het te laat is, (de jhonny racer)