Wat zijn de opties als je op zoek bent naar een (gebruikte) auto die een caravan moet kunnen trekken? We geven je advies!
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Auteur: RubenPriest, gepost om – 40 Reacties
Wat zijn de opties als je op zoek bent naar een (gebruikte) auto die een caravan moet kunnen trekken? We geven je advies!
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
potver7 zegt
Jullie snappen er niks van. Caravantrekkers beoordeel je op het dashboardmateriaal en de gebruiksvriendelijkheid van het infotainmentsysteem. Al die technische krachttermen die jullie bezigen hebben er helemaal niks mee te maken.
Kijk maar naar de trekautoverkiezing van de ANWB.
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-auto-voor-een-caravanvakantie-in-2021-902190
Johanneke zegt
Een 2ehands auto als caravantrekker? Zo simpel. Kies een bewezen betrouwbaar model welke flink wat mag trekken en motorisch enigszins up for the task is, minimaal 150pk oid. Dat is je antwoord. En vooral geen oud TSI kopen, behalve als je graag lokale garagisten bezoekt tijdens je vakantie.
Pascal zegt
@Johanneke precies dit, soms is het leven makkelijk! Prive zou ik kijken voor liefst een BMW zoals (minimaal) de 320i , m’n pa hangt de caravan achter z’n V60 T5 met 245pk, ook top, beiden met die smeuiige ZF8 automaat. Japanners zijn ook altijd heerlijk betrouwbaar voor dit werk, een goeie Mazda of Toyota klaart de klus prima. De VAG TSI’tjes en DSG’s loop ik sowieso met een boog omheen. Overigens hoef ik geen caravan, maar dat terzijde :)
mpgc zegt
@Pascal: de automaat in de Volvo is een Aisin ipv een ZF. Ook goed, maar net iets je minder als de ZF.
kadett83 zegt
Knap dat de Volvo een ZF bak erin kan hebben met motorblok overdwars ;)
Volvo gebruikt voor al zijn modellen een Aisin 8 traps automaat. Het equivalent van de ZF voor FWD (biased) motorblokken.
Pascal zegt
Jullie hebben helemaal gelijk, weer wat geleerd. Gelukkig ook een fijn schakelende bak
wimof zegt
ER zijn voldoende andere merken die ook aan die criteria voldoen maar die, voor VW, weer pijnlijk vergeten worden.
mat1980 zegt
Twee weken geleden een rode panamera sport turismo met caravan zien rijden op de A4 bij Rotterdam! Baas!
Zelf heb ik een x1, 1800 trek gewicht, voldoende vermogen, ruim voldoende voor bagage kinderen en een hond. De rest van het jaar niet overdreven zwaar prima wagen!
paulsurfing zegt
Leuk filmpje maar helaas feiten van feiten en niet eigen ervaring, adaptive cruisecontrol werkt vaak ook niet met een caravan erachter helaas want dat heb je het juist nodig. Vergeet plug in hydride niet relatief hoog koppel eigen gewicht en tanken en gaan zeker bij Volvo mogen ze 2000kg trekken
bernoulli zegt
Een W116 natuurlijk. Met een dikke Tabbert aan de haak.
ar156sw zegt
Wij gebruiken een 25 jaar oude golf cabrio als caravantrekker… kwestie van een caravan zoeken die bij de auto past, in plaats van andersom :)
Benny_Weisz zegt
Een John Deere 7R 350 …..
seanxtype zegt
The bigger the better, als je het over trek auto’s hebt. Zwaarder zijn dan dat wat je trekt zorgt voor stabiel rijgedrag. Een ford focus ST mag 1500kg trekken maar door zijn lichte gewicht en korte wielbasis wil je er geen 1500kg achter hangen buiten Nederland. Een Jaguar X-type mag ook 1500kg trekken maar weegt zelf weer 1600kg en uit eigen ervaring rijd dat heel goed. Nu zelf een XC90 D5 voor een 1500kg caravan. Dan merk je amper dat hij er aan hangt. Genoeg koppel en vermogen om hem over heen te sleuren.
Instyle zegt
Vandaar sleurhut. Thuis blijven alles bij de hand hebben zo gek nog niet. Liever zonder hut weg.
dailydriver zegt
Toureq V6 TDi 4×4. Tandem asser erachter voor de glamcamping.
Siemi zegt
@dailydriver: ik heb eens een caravan achter een Touareg 5.0 V10 TDI gehad. Dat rijdt geweldig. In Oostenrijk gingen andere auto’s steeds langzamer rijden, terwijl ik gewoon de cruise control er op had staan. Gingen we twijfelen of we een snelheidsbeperking onder het hoofd hadden gezien. Bleek het te komen doordat het wat omhoog ging. Had ik niet gemerkt😁
dunhozzie zegt
Mijn ML mag ook een best een gewichtje sleuren. Maar ik heb er weinig interesse in
tinnemans zegt
Ik heb een Jeep Cherokee XJ 4.0 gehad, en de zwaarste aanhanger die ik daarachter heb gehad van meer dan 2500kg. Dat was geen enkel probleem. Het voordeel is dat het verbruik niet al te veel te lijden heeft van de aanhanger. Echt heel veel slechter dan de standaard 1 op 6 wordt het niet. Dat zal voor de Wrangler net zo zijn.
M’n huidige E65 mag 2100kg trekken, al heb je dan wel BE nodig, want de auto is leeg al 1870kg. Met bagage en passagiers ga je al snel richting de 2300kg, en met alleen B blijft er dan dus maar 1200kg over voor de caravan. Groot voordeel; de benzinetank is 88l, dus zelfs al zakt het verbruik in Frankrijk van 1 op 10 naar 1 op 6 a 7, je hoeft nog steeds niet heel vaak te tanken.
Ik ga, als alles goed gaat over een maandje naar Spanje, naar een appartementje. Met zonder aanhanger rijdt toch fijner.
Wat de EV’s betreft; door combinatie van slechte actieradius (zeker als je tot 80% bijlaadt blijft er vrij weinig meer over) en dat je al snel BE nodig hebt, omdat je wel heel snel op een combinatiegewicht van 3500kg zit, valt het in de praktijk vaak erg tegen. Maar in theorie zijn ze wel beresterk natuurlijk.
Serieuze tip; tank in Frankrijk 98 bij een hypermarché, flink goedkoper dan 95 langs de snelweg en je auto vindt t heerlijk.
avocado zegt
@tinnemans: geen zorgen, de gemiddelde ANWB caravan trekkende boomer heeft BE al cadeau gekregen
tinnemans zegt
Dat is zo. Alleen jammer dat veel van hen, net zoals de hun camper rijdende generatiegenoten, het liefst ondergemotoriseerd op de leukere bergwegen terechtkomen. Zit je in een prachtige omgeving, rij je weer achter zo’n traag breed wit vlak aan. Blergh.
wimof zegt
Als je auto dat heelijk vindt, moet je het altijd doen, hij zal je ervoor bedanken met een extra 100.000 km.
tinnemans zegt
Doe ik ook hoor. Ik tank altijd 98 en heel soms hoger (als t prijsverschil niet te groot is). Maar in Nederland kan 98 tanken nogal duur uitpakken, en juist als je met een aanhanger op pad gaat, kun je die paar extra PK’s wel goed gebruiken -en- is het prijsverschil heel klein (bij die supermarkten).
Bij mijn motor (N62) zijn de klepseals een berucht probleem en een monteur vertelde me dat het probleem mogelijk niet zou bestaan als er geen ethanol aan benzine zou zijn toegevoegd. In 98 zit ook nog steeds 5%, maar ik ga echt geen E10 tanken.
BerlingoHdi zegt
@tinnemans: In 98 zit in Nederland niks! In het buitenland misschien wel?
tinnemans zegt
@berlingohdi; Het internet is het niet met je eens (en ik ook niet ;) );
https://www.anwb.nl/auto/brandstof/benzine-e10-e5
https://tamoil.nl/tamoil-superplus-98
https://www.vaartland.nl/blog/auto-advies/auto-onderhoud/welke-benzine-moet-ik-tanken-e5-of-e10
Ik was vandaag in Oldenburg in Duitsland waar ik Aral 102 heb getankt, zelfs daar stond E5 bij. Er is nergens alcoholvrije peut te vinden.
BerlingoHdi zegt
@tinnemans: Wat is de beste premium benzine?
Er zijn zoals wel bekend ook verschillende Premium benzine varianten zoals Shell V-power, Total Excellium en BP Ultimate. Deze benzinesoorten zijn gemiddeld 8 tot 15 cent duurder dan de normale benzine en worden beter voor jouw motor genoemd.
Het voordeel van deze benzine is dat deze vaak geen bio ethanol bevat maar dit hoeft niet te zeggen dat dit veel uitmaakt voor jouw motor. Wij zouden zeggen dat als jouw auto geschikt is voor de E10 benzine je dit ook gerust kan tanken. Staat in het artikel E5 is gewoon een naam voor benzine met maximaal 5% ethanol, maar deze is vaak 0% voor auto’s die geen ethanol lusten.
Peerke zegt
130 op de Franse snelweg? Kan maar met weinig combinaties, max laadgewicht van auto en caravan samen moet onder de 3500kg blijven.
Geld ook in Duitsland trouwens. Ben er zelf ook ingestonken met onze caravan met max gewicht van 1800kg. Dus heb niets aan de tempo 100 keuring…
faalhaas zegt
0kg trekgewicht, en geen rukpukkel. Maar 500kg bagageruimte en 33 euro/700km gaat naar voldoende hotels.
tinnemans zegt
Ik heb een 6 serie E64 gehad en die mocht ook geen aanhanger hebben (constructie was daar niet op gemaakt). Maar met een achterbank en 350l in de kofferbak waren kampeervakanties met z’n 2-en prima te doen. Tot aan de Algarve aan toe.
700km voor E33? Dat is 1 op 12 ongeveer?
Jantje_555 zegt
de Wrangler is er wel met V8 hoor.
jullie hebben er hier over geschreven
https://www.autoblog.nl/jeep-wrangler-rubicon-392-introduceert-v8
monsieurleloure zegt
Afstand tussen trekhaak en achteras zo klein mogelijk met een lange wielbasis icm met een koppelrijke motor and you are a baconbuyer
tourannetje zegt
Leuk item dit. Doe vooral je check op caravantrekker.nl. En inderdaad in heel Frankrijk geen vw tsi specialist te vinden. En tip: een megane break benzine doet zomaar 1800kg aan de haak (je wil het niet maar het is legaal)
astra zegt
Hier een EQC met 1500kg Knaus. Combinatie rijdt fantastisch, maar inderdaad, range is dan slechts zo’n 200km. Hoe dat gaat? Dat gaan we volgend jaar testen. Dit jaar is de afstand 150 km naar de camping :)
undifined1 zegt
(relatief) zware diesel is vaak wel fijn. Maakt niet zoveel uit of het een handbak of automaat is, je rijdt toch vooral op de snelweg en als de motor sterk genoeg is hoef je niet te schakelen. Ik weet dat een e39 530D met handbak een heerlijke trekauto is, en lekker zuinig
frank2b zegt
Rijd zelf een Lexus GS450h. Deze hybride mag 1500 kg trekken. En ik kan zeggen: Bril-jant. Je hebt het koppel van de elektromotor die het mogelijk maakt heerlijk te manoeuvreren, Files zijn geen probleem, ACC werkt mét caravan er achter, achterwielaandrijver en een redelijk gewicht en tóch zonder dat je meteen een BE-rijbewijs nodig hebt.
Ohw, en dat BE-rijbewijs, je kunt bij de RDW voor luttele tientjes het max laadvermogen administratief laten bijstellen. Wanneer je gewoon met z’n tweetjes op pad gaat en niet per sé de Hollandse aardappelen per mud mee wil nemen maar gewoon lokale producten koopt, dan kun je nog heel wat regelen….
Nóg een dingetje: volgens mij is het zo dat als je een wagen van 3500 kg rijdt, je met een B-rijbewijs er nog steeds een kar van max 750kg achter mag hangen. Verrassend, nietwaar?
frank2b zegt
Met een EV en caravan op pad is nog steeds een dingetje idd:
– stel WLTP=600km
– real life full range is dan 600* 0,8 = 480 km
– caravan full range is dan 480*2/3 = 320 km
– maar je rijdt de accu nooit leeg want dan sta je langs de kant: realistische range is dan 0,8*320 = 256 km
– maar bij een snellader laad je nooit tot 100% maar wel tot 80%: de ECHTE range = 0,8 * 256 = 205 km.
Dus elke twee uur rijden ofzo sta je met je 12m lange combinatie bij het snellaadstation. Dat betekent afkoppelen, half uur ‘snel’laden, weer aankoppelen…. Ik ben blij met mn hybride.
tmenges zegt
Gewoon een oude Subaru forester XT.
MarcoM zegt
Caravans, het feest begint weer op de wegen, verkeerd beladen, overbeladen, de meeste chauffeurs zijn onervaren en ga zo maar door. Oja, en als ze gaan inhalen, dan duurt dat een eeuwigheid voordat ze een vrachtwagen hebben ingehaald. Is er al van wegenbelasting voor caravans? Laat maar komen.
bartsss zegt
@marcomanta: de fles azijn al op?
MarcoM zegt
@bartsss: bijna, vanavond een fijne sigaar met een glas whiskey.
tinnemans zegt
@berlingohdi; Ik heb echt geen idee wat de beste 98 is, ik heb ook geen idee hoe ik daar achter zou kunnen komen. Ik tank normaal bij een goedkopere pomp, het verschil met de lokale Shell is 13ct per liter.
De crux zit ‘m dus in de E5 heeft vaak/meestal 0%, maar mag tot 5% ethanol hebben. Betekent dat dat het seizoensgebonden is? Merkgebonden? Afhankelijk van inkoopprijzen? Iets heel anders?
Echt geen idee.
Omdat ethanol de klepseals kan laten uitdrogen van m’n auto, blijf ik lekker 98 of beter tanken. Daarnaast merkte ik vanmiddag na het tanken al vrij snel dat de motor reageerde op de 102. Of het nou echt veel PK’s scheelt weet ik niet, maar hij reageert wel feller