Twee vergelijkbare occasions met een benzine- of een dieselmotor. Welke moet je hebben?
Diesel staat hier in Nederland al jaren op een laag pitje. Zonde eigenlijk, want de dieselmotor is een prachtige vinding. En het is mede door het Nederlandse belastingklimaat dat de verhoudingen zo gegroeid zijn. In diverse Europese landen worden nog altijd meer dieselauto’s dan elektrische auto’s nieuw verkocht.
Dat betekent niet dat je een diesel meteen moet afschrijven. Een auto op deze brandstof kan wel degelijk interessant zijn.
In deze video vergelijken Wouter en Martijn enkele Marktplaats occasion benzine- en dieselauto’s met elkaar. Is het interessanter om een diesel of om een benzine te kopen? Populaire auto’s als de Volkswagen Polo, BMW 1 Serie, Mercedes C-klasse en de Volvo XC60 worden meegenomen in de vergelijking.
Roskampies zegt
Interessant topic. Vanvond kijken!
atrak zegt
Diesel, na de correctie van 1 juli is het verschil rond de 40 cent.
jaapies zegt
Ik zweer voorlopig nog bij Diesel. Rijdt tussen de 40k en 50k km per jaar. Net een rondje Duitsland, Zwitserland, Italië en Frankrijk in mijn 740d gedaan. Veel autobahn(ver boven de 200) en Italiaanse Autobahn(daar rijd iedereen ook 180) alleen in Zwitseland echt rustig aan(al werkt Flitsmeister daar tegenwoordig ook👌🏻) Gemiddeld verbruik: 8,1 op 100 km, kom daar maar om met een benzine…
atrak zegt
Precies dit, het brandstofverbruik blijft bij hoge snelheden binnen de perken. Een benzine gaat echt zuipen boven de 150km/h.
hollandbest zegt
Diesel occasion is 9k goedkoper en 30 cent per liter goedkoper vanaf 1 juli zelfs 40 cent dus mijn keuze staat vast. Nu alleen nog even sparen
karhengst zegt
Een diesel vereist wel dat het motorcompartement goed geïsoleerd is. In een B-segment karretje is het daardoor al snel een nagelbak.
In een middenklasser is het daarentegen een rustig brommend torretje. Een benzine moet dan vaak terugschakelen voor een beetje vermogen, waar een diesel hooguit 2500rpm hoeft te snorren. Met korte afstanden of voor de fun, altijd benzine. Maar als vervoersmiddel gaat er niks boven een middenklasser diesel.
audirs3 zegt
Geen van beiden
karhengst zegt
Audi RS3 op LPG?
Joost zegt
Ik heb in ‘21 een youngtimer e61 535d gekocht.
Aanschafprijs bizar veel lager dan de benzine-broer (530i) met vergelijkbare km’s en uitrusting.
Prestaties? De 535 is snel zat! Euro 4, dus de grote steden zijn (nog) geen probleem.
Alleen toen diesel even duurder was dan benzine, was het een beetje jammer. Maar het is wat het is. Of beter: was wat het was
Dutchdriftking zegt
Leuke video. Net even rustig zitten kijken. Vorig jaar stond ik voor de keuze. Ik wou heel graag een 159, en de beste motoren waren de 2.0 JTDm de 1750TBI. Bij deze exemplaren zit er een enorm verschil in aanschafprijs. Daarnaast zijn de diesels wat betrouwbaarder (die van mij niet helaas) en is het aanbod met import gewoon groter. Ook wou ik gewoon nog een keer een diesel voordat het niet meer kon. Als je puur naar brandstof en wegenbelasting kijkt is de diesel bij 15k per jaar al goedkoper. Let wel, dit is vorig jaar gemeten toen de prijzen aan de pomp zo’n beetje gelijk waren.
De echte reden waarom diesel niet meer verkoopt is de onzekere toekomst. Dit is ook de reden waarom de nieuw verkoop zo is ingestort. De leasemaatschappijen durven het niet meer aan IVM de restwaarde.