We zijn nog maar net onderweg, of Ferrari heeft al een grote update voor zijn F1-auto’s op de planning staan.
Als je puur kijkt naar de uitslag van afgelopen weekend, dan lijkt het net of Ferrari het niet heel verkeerd heeft gedaan. Een P2 van Leclerc is een keurig resultaat. De werkelijkheid geeft een heel ander beeld. De podiumplek was te danken aan de omstandigheden. De huidige auto’s van Ferrari hebben grote moeite om mee te komen met de top. Sterker nog, zelfs auto’s van teams uit het middenveld kon de SF1000 niet eenvoudig inhalen. Hier is iets aan de hand.
Aerodynamische update
Voor de Grand Prix van Hongarije op 19 juli had Ferrari een grote update gepland staan. De Italianen willen echter nog zo’n race als afgelopen weekend voorkomen. De update is naar voren getrokken en gaan ze komend weekend al doorvoeren. Als we Ferrari moeten geloven moet dit de snelheid ten goede gaan komen. De update heeft betrekking op aerodynamische aanpassingen aan de auto’s van Leclerc en Vettel.
Ferrari dekt zich in door te zeggen dat het gat met de top nog niet gedicht is aankomend weekend. Wel zeggen ze progressie te denken boeken zodat snellere rondes mogelijk zijn.
Afgelopen raceweekend verliep, op z’n zachts gezegd, rommelig. Zoveel uitvalbeurten hebben we in 10 jaar niet meer meegemaakt in de F1. Wat dat betreft is het des te leuker dat er aankomend weekend weer een GP gaat plaatsvinden in Spielberg. Alsof alle teams een soort tweede kans krijgen. De ogen zullen niet alleen op Red Bull, maar ook op Ferrari met deze update gericht zijn. Weten ze aankomend weekend wél competitief te zijn? (via Formula1)
viezefreddyw zegt
En die zullen ze hard nodig hebben. Zit maar weinig pace in de Ferrari. En Vettel lijkt het allemaal niet meer zo veel te interesseren.
flow82 zegt
@viezefreddyw: tja, kan je het hem nog wel kwalijk nemen? Uiteraard zou hij nog wel zijn best moeten doen, maar ik denk dat ze binnen het team ook niet heel hard meer rennen voor hem. Tel daarbij een geknakt ego door het uitblijven van een meerjarige contractverlenging en je hebt een aardige beschrijving van Vettel op dit moment.
viezefreddyw zegt
@flow82: Met zijn miljoenensalaris mag je het hem best kwalijk nemen ja.
flow82 zegt
@viezefreddyw: zat met mijn reactie meer op het “sportieve” deel, maar puur contractueel, absoluut.
ar156sw zegt
@viezefreddyw: Hij doet ook zichzelf geen plezier… als hij, als coureur, in de F1 wil blijven, zal hij moeten laten zien dat hij wat te brengen heeft. Als hij dit seizoen weer achter Leclerc eindigt én “onnodige” fouten blijft maken, verwacht ik niet dat hij heel gewild zal zijn. Wel benieuwd of hij het seizoen af gaat maken ook, zou een interessante stoelendans opleveren als hij eerder afhaakt!
lekkerlinksrijden zegt
@ar156sw: hij moet lekker op de zondag onderuit gaan kijken, zijn tijd is geweest, klaar
Richmond zegt
Hij zal volgend jaar een stoeltje willen, dus dan lijkt het mij in zijn eigen belang dat hij zijn best doen. Anders kan hij volgend jaar een stoeltje zoeken in een andere klasse.
berlinetta zegt
Ik betwijfel of hij nog wel echt interesse heeft in de F1. Kan me goed voorstellen dat hij zijn helm aan de wilgen hangt. Hij heeft zich al bewezen, heeft z’n schaapjes op het droge en heeft zijn leeftijd ook niet mee.
brammetjedeb zegt
@berlinetta: formule E wellicht?
karaya zegt
@viezefreddyw
Hij had z’n knie bezeerd.
revstars-net zegt
Ferrari heeft het nooit echt goed gedaan op aerodynamisch vlak, ze moesten het altijd hebben van motoren kracht, ben benieuwd of dit wat wordt. Schijnt ook een regenachtig weekend te worden in Spielberg dus dat kan extra leuk zijn.
pomoek zegt
Precies. Meer aero betekend meer downforce betekend langzamer op de snelle stukken.
sanki zegt
@pomoek: ik denk juist dat de update betekend dat ze minder aero gaan gebruiken. Het huidige pakket is met het gemis aan “illegale” pk’s niet bruikbaar.
Richmond zegt
Het huidige pakket is gericht op downforce en heeft veel drag. Plus dat er correlatie problemen zijn met de windtunnel simulaties. Dat willen ze aanpakken zodat er minder drag is en meer snelheid gewonnen wordt in de bochten en op het rechte stuk.
Dutchdriftking zegt
Zal mij benieuwen. Een regen race met Redbull en Mclaren op het podium, dat lijk mij wel wat.
breakingpoint zegt
Zeker het DAS system?
M240i zegt
Iedereen valt Vettel aan. Ja, hij heeft de afgelopen jaren een aantal domme fouten gemaakt. Maar als je naar het totale plaatje kijkt hebben de auto’s van Ferrari eigenlijk nooit een echte kans gehad tegenover de Mercedessen. Ik snap heel goed dat je daardoor ook gefrustreerd raakt, fouten maakt en dit ten koste gaat van je motivatie. Ik geloof nog steeds dat Vettel samen met Hamilton, Max en Leclerc tot de beste coureurs van het veld behoort.
Overigens geldt hetzelfde zo’n beetje voor Verstappen: je zal toch maar elk jaar een auto krijgen waarmee je het de Mercedessen niet echt lastig kan maken terwijl je allang voor het kampioenschap had moeten en kunnen rijden.
mashell zegt
“je zal toch maar elk jaar een auto krijgen waarmee je het de Mercedessen niet echt lastig kan maken terwijl je allang voor het kampioenschap had moeten en kunnen rijden.”
Dat gaat op voor alle deelnemers die niet voor Mercedes rijden.
M240i zegt
Je snapt toch wel dat ik daarmee doel op Ferrari en Red Bull die in principe kampioen willen worden? Ja tuurlijk wil iedereen winnen, maar om nou als Kubica zijnde te verwachten dat Williams ineens een kampioenschapsauto gaat bouwen is ook onrealistisch.
Richmond zegt
Vettel heeft een betere Ferrari dan Alonso had, toch is Alonso beter voor de dag mee gekomen. Dus dat is geen excuus.
berlinetta zegt
Maar Alonso hoefde ook niet te racen tegen een oppermachtig Mercedes. Weliswaar was Red Bull in die tijd 4x kampioen, maar het gat met Ferrari was niet zo groot.
hape zegt
Die domme fouten van de afgelopen jaren waar je het over hebt, hebben voor een heel belangrijk deel bijgedragen aan het feit dat Vettel/Ferrari in 2017 en 2018 geen wereldkampioen zijn geworden.
Zeker in de 1e helft van 2018 was Ferrari gewoon de snelste auto. Punt met Vettel is dat als hij onder druk komt te staan dat hij veel teveel fouten maakt. En wereldkampioen worden zonder druk lukt alleen als je een superieure auto hebt en een middelmatige teamgenoot.
Zie 2010 -2013.
Robert zegt
Is er nou al bekend waarom beide Red Bull auto’s uitvielen? Zou zeker wel een kopzorg voor die renstal moeten zijn.
Gezien het feit dat de beide Alpha Tauri’s wel heelhuids over de finish kwamen, lijkt het probleem niet direct bij Honda te liggen, maar da’s puur speculatief.
viezefreddyw zegt
@RRRobert: Kvyat viel ook uit met een klapband niet lang voor het einde van de race.
Richmond zegt
“For Aston Martin Red Bull Racing, Verstappen was going well from second on the grid, until he had to retire due to an electrical issue.
“Albon was very unlucky to lose second place in the last few laps, but he was still fighting for points until he also had to retire, due to a suspected PU electrical issue.”
https://the-race.com/formula-1/honda-electrical-issues-caused-red-bull-retirements/
berlinetta zegt
Is ook wel hard nodig bij Ferrari zeg. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ze dit seizoen nog mee kunnen doen voor het kampioenschap, maar redden wat er te redden valt lijkt me wel noodzakelijk.
ericd zegt
Mercedes heeft het weer eens prima voor elkaar. Voor RedBull moet prioriteit zijn dat de coureurs aankunnen van hun auto…. (verdulleme). Is toch geen vertoon op nota bene hun eigen circuit. Hebben ze een half jaar de tijd gehad.
MaartenD zegt
Ben benieuwd naar de update, gaan ze in een Mercedes rijden?
fastshifter zegt
Even een boute stelling: Vettel maakt het seizoen bij Ferrari niet af!
berlinetta zegt
En dan een stoelendans met Sainz, Ricciardo en Vettel?
fastshifter zegt
Goeie vraag: Sainz eerder naar Ferrari en dan Russel naar McLaren. Vettel naar Hinter Garten
rickknows zegt
Ferrari komt met grotere update, laat me raden, er komt ook zo een achterlijk mondkapje op de neus van de auto.
Alex_79 zegt
Nouja prima voor elkaar. Eigenlijk had iedereen problemen door trillingen of klappen van de kerbs. Het valt extra op omdat het seizoen nu start in Oostenrijk:
– Mercedes aangedreven auto’s kregen en sensor en motorproblemen waardoor Russell en Stroll uitvielen en Latifi en Perez waarschijnlijk te verstaan is gegeven rustiger aan te.doen. hetzelfde hoorde je voortdurend in de radio boodschappen van Mercedes, maar ja die zijn volgens iedereen blijkbaar psychologische oorlogsvoering.
– Renault kreeg door de klappen op de kerbs problemen met versnellingen, daarom ook dat Ocon rustig aan deed nadat Danny was uitgevallen.
De Honda autos kregen door die klappen dus stennis met sensoren en vielen allebei uit. Even geen idee of Gasly en Kvyat daar ook voor gewaarschuwd zijn, maar bij Kvyat is het zijn rijstijl geweest waardoor hij de ophanging verzwakt heeft. De lekke band deed de rest. Gasly werd zelfs gevraagd om uit te vallen wegens remproblemen. Gelukkig luisterde hij niet want hij haalt de enige 2 punten voor een Honda auto op
En wat de Ferrari teams betreft weet ik even niet. Doordat ze minder snel gingen waren iig die problemen met trillingen er niet. Maar je zag wel hoe zowel Leclerc als Vettel met een instabiele auto worstelden. Die volgens mij nog helemaal niet klaar was, een soort prototype. En Vettel háát auto’s die een instabiele achterkant hebben, dus zijn opmerkingen over maar één keer spinnen snap ik wel. haas had altijd al last met de remmen en nu lijkt het dubbel zo erg. Waar de afgelopen band van Kimi vandaan komt weet ik even niet. Kan zowel een menselijke fout als materiaal pech zijn geweest, maar Giovinazzi reed daarna ook rustiger uit. Enige die nog vol doorging was Leclerc, de rest zat allemaal op hun tandvlees
roadster1976 zegt
Ik zie Vettel nog wel de laan uit gestuurd worden als dat zo doorgaat.