Dat kan toch helemaal niet? We hebben net unaniem besloten dat modificaties als op deze aangepaste Rolls Ghost knaak zijn. En toch, hè…
Het modificeren van auto’s is bijna net zo oud als de auto zelf. De discussie eromheen ook. Moet je je auto wel aanpassen? Tegenstanders zullen zeggen dat een fabrikant er vaak heel erg lang en goed over heeft nagedacht. En weet je: dat klopt ook nog eens. Aan de andere kant wil een fabrikant meestal wel winst maken, dus vaak worden keuzes gemaakt met geld in het achterhoofd.
Dus als je gaat modificeren, zorg dan dat de kwaliteit gelijk blijft of liever nog, beter is. Met een Rolls-Royce wordt dat heel erg lastig, want dat is misschien wel de beste auto ter wereld. Wat kun je in hemelsnaam daar nu aan verbeteren? Bij Spofec vroegen ze zich dat ook af. Spofec is een tak van Novitec. Waar Novitec zich richt op de supercars (McLaren en Ferrari voornamelijk), is Spofec enkel en alleen op deze aardkloot om Rollsen aan te pakken.
Aangepaste Rolls Ghost
Normaal gesproken kunnen we de anti-peristaltiek zijn werk laten doen en het toetsenbord vullen met vitriool. Het is bijna altijd verschrikkelijk. Het is altijd over de top en net te veel van het goede. Maar in dit geval gaat die vlieger niet op, want deze aangepaste Rolls Ghost is een subtiel dik apparaat geworden.
De koolstofvezel bodykit geeft de auto een sportiever voorkomen. Het is alleen meer Bentley-esque dan AMG-achtig. De auto staat ietsje lager (4 centimeter), is ietsje breder en de velgen zijn wat groter. De 22 inch wielen komen uiteraard van de firma Vossen vandaan.
Eindresultaat
Stel dat de M-divisie een sneller product mocht maken op basis van de Ghost, dan zou dit weleens het eindresultaat kunnen zijn, nietwaar? Als je kijkt naar dit gedrocht van Mansory, doet Spofec het dus heel erg ingetogen.
De Spofec Ghost heeft een aangepaste ECU voor de twaalfcilinder. Deze V12 levert nu maar liefst 685 pk en 958 Nm. Daarmee kun je in 4,5 seconden naar de 100 km/u accelereren. De topsnelheid blijft 250 km/u. Spofec zou de begrenzer eraf kunnen halen, maar met een leeggewicht van meer dan 2.500 kilogram is het op zich wel lekker dat het niet harder gaat. Met name voor de mensen die NIET in de Spofec Ghost zitten.
mashell zegt
Het automobiele equivalent van gympen onder een maatpak. Het is niet fraai, het is niet sportief, het is alleen maar anders en eigenlijk gewoon ongepast.
okdoei zegt
@mashell: gympen onder een maatpak “ongepast” noemen, dan heb je een zwaar leven.
mashell zegt
Het is ook zwaar, elke maand twee dagen naar London om een paar nieuw maatpakken te laten aanmeten. Als die pakken klaar zijn ermee naar Milaan voor de bijpassende schoenen. Je zou willen dat je je PA zou kunnen sturen maar dat gaat dus niet. Ik snap best dat sommigen de kantjes van het goed eruit zien er een beetje vanaf lopen en dan maar op van die plastic gympen gaan lopen, maar het valt enorm op en je ziet er duidelijk onverzorgd mee uit.
mc96 zegt
@mashell: never wear brown shoes in to town. Laat staan gympen 😀
nicolasr zegt
Wat een asociaal mooie velgen!!! Staat hem goed. En dat zeg ik als originaliteitsnazi…
potver7 zegt
Te brede velgen met een iets teveel verlaagd onderstel staan prima onder een Simca 1000 in wannabe-Rallye uitvoering. Dit ziet er een beetje uit als hele dure petjes-tuning.
Dutchdriftking zegt
bizar goed gelukt, ineens maakt de auto mij hebberig. En dat heb ik nog nooit gehad met een Rolls! Doet Novitec ook Bentley’s? benieuwd wat ze van de Continental of Flying Spur maken.
allesmetturbo zegt
echt heel dik. Perfect op de achteruitrij sensoren na. Blijf die dingen lelijk vinden. Maar dat is dan ook het enige zeikpuntje wat ik zou kunnen noemen.
Dikke bak zo
vaakbenjetebang zegt
Die bodykit moet je niet willen, die is lachwekkend. De verlaging is een twijfelgevalletje. De wielen zijn qua styling goed gelukt maar persoonlijk denk ik dat één maatje kleiner fraaier zou zijn – en laat dat nou net de standaardmaat zijn. Het ergste vind ik nog de achterlichten, maar volgens mij zijn die geheel en al standaard. Ze zien er wel heel erg Essen Motorshow anno 2007 uit, in mijn ogen.
50mchljn zegt
Dat ziet er niet best uit. Maar wel het bewijs dat ook RR alleen nog maar is voor voetballers & personen die iets doen waarbij belasting betalen van ondergeschikt belang is.