Beurslieveling Tesla (TSLA) stijgt naar nieuwe recordhoogtes. Met bijna 178 dollar per aandeel is het bedrijf gisteren 7% in waarde gestegen. Ondertussen buzzt er maar één gedachte door de hoofden van critici; wanneer barst de bubbel?
Het is ironisch om te zien hoe Fisker steeds slechter af is en waarschijnlijk in oktober naar het veilinghuis wordt geleid, terwijl Elon Musk’s baby op de beurs naar astronomische waarden klimt. In mei wisten we nog te melden dat Tesla een beurswaarde had van 8,76 miljard dollar, en daarmee al meer waard was dan Fiat/Chrysler, inmiddels is dat opgelopen tot 21,6 miljard. Het aandeel sloot gisteren op 177,92 dollar.
De grafiek die alles zegt
Het aandeel steeg gisteren fors nadat een analist van Deutsche Bank het prijsdoel verhoogde van $160 naar $200 per aandeel. Holy f*ck, en dat voor een bedrijf dat in zijn tienjarige bestaan amper 20.000 auto’s heeft gemaakt. Maar goed, de aandeelprijs is dan ook gebaseerd op toekomstverwachtingen. En die zijn goed bij Tesla.
De verkoopverwachting wordt voor het derde kwartaal namelijk weer eens overstegen, en het lijkt erop dat het opschalen van de Model S-productie in Californië zonder problemen verloopt. Ook de start van de uitlevering in Europa, evenals de toegenomen vraag in de VS na het publiceren van de crashtestresultaten, draagt hier aan bij.
Oh, en dan is er nog het plan van Musk om binnen drie jaar een auto op de weg te hebben die voor 90% autonoom rijdt. En check ook die plannen voor een gecompliceerde hybride-batterij.
Of Elon Musk blij is met zijn opgepompte aandeel? Niet bepaald, zo zei hij onlangs:
“I really feel like the valuation we have right now is more than we have any right we have to deserve, honestly”
Verstandige opmerking, Elon.
upstream zegt
15 miljoen euro winst vorig jaar tegen een waardering van 21,6 miljard (winst is 0,07% vd waardering)… En het aandeel op zich is ook (te) duur voor vlot verhandelbaar te zijn voor de particuliere belegger, zowiezo zullen ze een aandelen split-up moeten doen…
upstream zegt
@upstream: Winst/Waardering is maal 1404 terwijl maal 4 “normaal” is…
mikkeloentje zegt
@upstream: ik was jouw bericht met interesse aan het lezen tot ik “zowiezo” zag staan
meneer zegt
Hmmm gratis geld! Ga zo door!
Svda zegt
Als je eens wist hoeveel wagens hier in Tilburg al verkocht zijn is al meer dan de gemiddelde Aygo ( tilburg regelt heel europa )
upstream zegt
@dahlback: Verkoop Toyota Aygo Nederland nu reeds 2013: 2582 stuks; verkoop Aygo in EU in 2012: 73756 stuks…
Denk dat Tesla nog een eindje te gaan heeft om meer te verkopen dan Toyota doet enkel en alleen met de Aygo….
Svda zegt
@upstream: bedoelde het meer dat ze niet aan te slepen zijn en net zo makkelijk als een aygo verkocht worden
TimoBac zegt
De bubble, als hij al komt, zal niet zo groot zijn als men verwacht. De enige voorwaarde hiervoor is de toekomst visie. Die moet perfect in elkaar zitten. Daarnaast moeten de verkoopdoelen gehaald worden, wat vooral betekend dat ze niet te hoog moeten zijn.
Pixed zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
darkpluisje zegt
Buiten dat Elon er nogal een rare zinsconstructie opnahoud lijkt het me toch niet verstandig om als ceo je eigen aandeel waarde in twijfel te trekken door proberen nederig over te komen?
Als ze hun plannen na kunnen komen gaat dit wel goed maar dit lijkt idd een handels bubbel te worden, als er ook maar iets mis gaat heb je kans dat dit enorm instort
upstream zegt
@darkpluisje: Toch wel, als je aandeelkoers plots in elkaar stort doordat het “bubble” was als blijkt dat verkopen/winst wel goed zijn maar niet ten opzichte van de beurswaarde (door de schuld van speculanten) kan het je hele bedrijf in de dieperik sleuren…
porsche928 zegt
Ik heb ze gekocht op $92, mij hoor je. Niet klagen
mtber zegt
@porsche928: Zorg dat je er op tijd uitstapt. Geschiedenis leert ons elke keer dat zulk soort luchtbellen bij geringste paniek of tegenvallende resultaten uit elkaar klappen. Dat je er maar veel aan mag verdienen.
featherlight zegt
@porsche928:
$33/andeel voor mij =D
Alfarobert zegt
Als je bedrijf ineens zoveel meer waard is verwachten de aandeelhouders hoge winsten.Die moet je als CEO dan maar waar zien te maken.Lukt dat niet,ben jij de boeman.Ik kan me voorstellen dat Elon Musk daar niet zo blij van wordt.
desjonnies zegt
http://www.youtube.com/watch?v=ozFQa3dkg1c
str8six zegt
Zo jammer van Fisker, ik vind die auto’s 100x mooier dan die stomme Tesla’s.
ericc zegt
@str8six: Stom zijn de Tesla’s niet, enkel een minder opvallent maar toch mooi design. Fisker gebruikt meer gerecycleerd materiaal dan Tesla.
Dit is wel goed nieuws voor BMW dat hun i8 een grote afzetmarkt zal hebben in de US waar de vraag blijkbaar groot is.
Hoop dat Tesla nu een productielijn opent in Detroit, om zo de stad een beetje te steunen.
str8six zegt
@ericc: ja ok, stom is misschien het verkeerd woord. Vind het jammer dat een merk als Fisker die gewoon een erg mooi design heeft het niet gaat redden en een omgebouwde elektro Lotus wél. Overigens is de model S wel erg chique, heb ik in Amerika een aantal keer zien rijden, ziet er niet verkeerd uit.
johanw zegt
een van de mooiste designs…het is jammer dat deze niet met een benzine motor geleverd worden ;D
Dev zegt
Het probleem bij Tesla is, Elon Musk kan verschrikkelijk veel vermogen uit de aandelen onttrekken. De bubbel kan – en gaat waarschijnlijk – barsten, maar tegen die tijd heeft Tesla heel veel fictionele winst gemaakt. Tesla heeft eigenlijk geen bestaansrecht. Ze zaten aan staatssteun en zijn door stille partners (waarschijnlijk lobbyisten) in de zwarte cijfers getrokken. Deze spurt heeft een ongekende speculatie in aandelen veroorzaakt en zo is Tesla in staat geweest te groeien. Maar wellicht moet Musk eens zijn boekje opendoen bij de FED en dan is het gedaan. Als de FED zelf al geen aandeel heeft in Tesla.