De beste meneer weet in ieder geval het een en ander van voorspellen.
Wie bekend is met de aandelenhandel, of de onheilspellende film The Big Short heeft gezien, heeft waarschijnlijk wel gehoord van het zogenaamde ‘short gaan’. In principe is dit het tegenovergestelde van investeren in een ‘doorsnee’ aandeel, omdat er hier wordt ingezet op het idee dat de koers van een bedrijf zal dalen. In feite is het winst maken terwijl anderen de rotte vruchten van hun overtuiging mogen plukken.
Jim Chanos is op dat gebied een expert. De short-seller heeft in zijn tijd heel wat juiste keuzes gemaakt en heeft er meer dan een miljard aan overgehouden. Hij maakte vooral naam door tegen de stroming in te gaan en een Amerikaans energiebedrijf te shorten, wat uiteindelijk de juiste beslissing bleek te zijn. Het belangrijke hieraan is dat Chanos het afgelopen jaar veel overeenkomsten heeft gezien tussen Tesla en Enron Corp., zoals het bedrijf heette, voordat laatstgenoemde een duikvlucht nam.
Tegenover Bloomberg deed Chanos zijn verhaal. Volgens Chanos lopen de aandelen van Tesla zo hard omdat ze bij short-handelaren behoorlijk goed in de smaak vallen. Naar zijn idee was Tesla voorloper van het aantrekkelijk maken van de EV, maar lopen ze inmiddels enigszins achter de feiten aan, met name op het gebied van autonoom rijden. Om deze reden zijn er aardig mensen van overtuigd dat het niet veel langer goed zal gaan met de elektro-gigant.
“What Elon did was simple: He made EVs sexy. Prior to that you had to compromise and get something like a Prius. But now he has the entire auto world that has figured that out and is coming up with aspirational cars. He’s fighting a different fight.”
Chanos beweert overigens stellig dat Elon Musk het bedrijf binnen enkele jaren zal verlaten, zodat hij zich meer kan focussen op andere tijdrovende projecten als SpaceX. Volgen we zijn logica, dan is het misschien helemaal niet zo’n bizar idee. Hoewel Tesla heel wat interessante wagens op de planning heeft staan, bestaan er nog altijd productieproblemen voor de Model 3 en knalt het ook nog eens door astronomische bedragen heen.
Het blijft nog maar de vraag in hoeverre zijn voorspellingen uit zullen komen, maar gezien zijn achtergrond is het onnodig om het zout erbij te pakken om zijn uitspraken te verteren.
Image credit: Bloomberg video
wimof zegt
Indien hij gelijk mocht krijgen hoop ik dat crowdfunding een oplossing al zijn.
rulefollower zegt
@wimof: Ja, de Amerikaanse roverheid zal deze crowdfunding wel organiseren. Ze hadden al ervaring opgedaan met GM.
lincoln zegt
@rulefollower:
Met Chrysler 3X ..
En die crowdfunden nu Alfa Romeo ..
Boomer zegt
@wimof: Mocht hij gelijk hebben hoop ik dat faillisement een oplossing zou zijn. Lijkt mee een betere optie. Tesla is een one-trick-pony. En ja ze hebben EV’s groot gemaakt, maar overal worden de fiscale voordelen van EV’s afgebroken en als mensen ineens met hun hart kunnen kiezen kiezen er in eens een stuk minder CEO’s voor een model S. Over een model 3 maar te zwijgen…
Ik hoop dat andere fabrikanten de draad oppakken en mooie EV’s gaan maken.
mashell zegt
@airc: one trick pony? Tesla auto’s, dat kunnen anderen inderdaad beter. Tesla maakt accu’s, dat kunnen anderen net zo goed. Tesla heeft een supercharger netwerk in heel de beschaafde wereld, en zoiets heeft niemand anders.
kareljansen zegt
@mashell: En zelfs dat netwerk kan bijvoorbeeld een Shell waarschijnlijk binnen no time inhalen.
fanboy zegt
@airc: Oh, met jouw logica zijn alle autofabrikanten straks one trick pony’s?
Je zegt het zelf al, iedereen maakt straks EV’s. En Tesla loopt qua techniek zeker wel voorop.
Dat kunnen ze verliezen ja zeker, maar dat ze achter zouden lopen is onzin.
Er zijn bijvoorbeeld wel berichten over 2020 en later, dat andere fabrikanten met een solid state accu komen met sneller laden etc, het kan allemaal, maar voorlopig zit de laatste technologie toch wel in de Tesla die te koop is. Het zijn alleen de productie problemen die spelen.
wimof zegt
Moest natuurlijk zal zijn, zijn.
ikschrijfookoverautos zegt
@wimof: ?
shadowbroker zegt
@ikschrijfookoverautos: Het ging om zn eigen reactie
maferick74 zegt
Behaalde resultaten in het verleden geven geen garantie…. maar ja hij heeft meer dan een miljard dollar en ik een miljard dromen.
lincoln zegt
@maferick74:
Sukkel had 10 miljard kunnen hebben ..
Als zijn glazen bol echt zou werken ..
lincoln zegt
Je kan idd ook alleen maar geld maken door goedbedoelde adviezen in de wind te slaan ..
Flinke patstelling dan Chanosie ..
moveyourmind zegt
De Harry Mens van de United States of Trump…
Net zo’n vadsige vette
moveyourmind zegt
@moveyourmind: …. vadsige vette gluiperd om te zien… Geloof mij, als je nu aandelen Tesla koopt loop je met twee jaar helemaal binnen…
Ik heb er nog een paar voor de snelle beslisser voor een zacht prijsje.
lincoln zegt
@moveyourmind:
Kan ik betalen met bitcoins of tulpenbollen ??
f31bmw320d zegt
@lincoln: wat is de koers voor goede tulpenbollen tegenwoordig?
kobus1967 zegt
@lincoln: lelies vermeerderen veel sneller daar zijn er zat schathemeltje rijk van geworden, o en straatarm ook.
dracae zegt
@lincoln: We hebben vandaag in de klas ‘nieuwe’ woorden behandeld, inclusief ‘cryptokoorts’.
Daarbij kwam bij mij ook de vergelijking tussen dit en de tulpenbollengekte in de 17e eeuw naar boven.
Maar ja, het was Nederlandse les, geen maatschappijleer.. dus ik heb het maar voor me gehouden.
lincoln zegt
@dracae:
Nederlandser kan een les niet worden ..
Idiote NL spelling brengdt
lincoln zegt
alleen maar idiote taalnazies ..
sparks zegt
Ik denk dit zelf ook al een tijdje. De wind is uit de zeilen.
mashell zegt
@sparks: aan de andere kant, als ze de productie van de Model 3 op gang krijgen (waar blijft dan nieuws) dan maakt Tesla gewoon vrij snel echte winst. Dan kan het allemaal stabiliseren.
shadowbroker zegt
@mashell: Wie zegt dat ze dan wel winst maken?
lincoln zegt
@sparks:
Autoblogse beursgoeroes zijn dan weer zonder uitzondering zo arm als een kerkrat ..
Jochen zegt
Jullie hebben toch wel door dat hij voor soort van eigen parochie aan het preken is. Je kan het nieuws en de situatie op deze manier een handje helpen, daar zal hij zeker alleen nog maar beter uitkomen … en dat is $2 miljard
mashell zegt
“Volgens Chanos lopen de aandelen van Tesla zo hard omdat ze bij short-handelaren behoorlijk goed in de smaak vallen.”
Het gaat dus goed met de koers van Tesla omdat er heel veel mensen denken dat het binnenkort niet goed gaat met de koers van Tesla. Ahh logisch.
kareljansen zegt
@mashell: om short te gaan zijn er wel aandelen nodig als onderpand, vandaar
harrie zegt
Hij gaat dus eerst short en voorspelt vervolgens de ondergang van Tesla.
Weet niet hoor, maar iets zegt me dat deze man wellicht niet 100% zuivere intenties heeft.
shadowbroker zegt
@harrie: Het zijn allemaal boefen, die alleen de zakken gevult willen hebben
raceface zegt
@shadowbroker: en gelijk heeft die! Zou jij niet ff 1 miljard willen verdienen vandaag als je even de tijd had en die mogelijkheid zich voor deed ?
connielingus zegt
@mashell: Ja dat is logisch ja. De aandelen die geshort worden komen niet uit de lucht vallen.
dirkv zegt
Dat is balen als je aan het ondernemen bent en anderen gaan grof gokken dat je onderneming onderuit gaat. Zeker als meneer Chanos in de media gaat roepen dat Tesla onderuit gaat.
Anderzijds is meneer Musk ook niet media schuw als hij weer een paar miljardjes nodig heeft.
Rick-dos zegt
Zijn verhaal raakt kant en wal. Als we even de Musk fanboy brilletjes afzetten, een stapje terugzetten en eens objectief naar het product dan vraag ik mij af wat STRAKS (dus niet nu) nog de unique selling point is van Tesla.
Een Tesla werd niet zozeer gekocht voor het ev zijn maar eerder door het autonoom rijden en ludicrous mode. Binnen een paar jaar hebben de grote fabrikanten dat ook in hun assortiment wat blijft er dan nog over van Tesla? Waarom zou je dan nog een Tesla willen?
Misschien dat Tesla net zoveel fanboys hebben als Apple en wordt dat de kurk waar Tesla op zal drijven alleen denk ik dat een telefoon en een auto net een andere dynamiek heeft als het gaat om aankoopgedrag.
Joost zegt
@Rick-dos: kant noch wal?
Volgens mij beargumenteer je juist heel goed waarom zijn stelling waarheid kan worden.
Tesla is nu nog steeds distuptor. Maar uiteindelijk willen de VC’s rendement zien. Dus winst maken worst het devies.
En de grote concerns zijn bezig met een inhaalslag en daarbij hebben ze veel diepere zakken. Tot slot de Aziaten: die kopiëren eerst en verbeteren daarna.
Dus short gaan op Tesla lijkt me helemaal niet zo’n gek idee.
lincoln zegt
@ijoost:
Tientallen Aziatische fabrikanten die flink voorlopen op de grote jongens met diepe zakken ..
pramm zegt
@ijoost: volgens mij zijn het juist de Duitse merken die hier proberen te copieren. Lees ook het verhaal over de door Mercedes geleende Tesla die uitgeleefd retour kwam.
De Chinese merken bouwen al veel meer ev’s dan de partijen die jij hier noemt.
In 2018 zal blijken of de merken met de diepe zakken de model s uit 2013 kunnen overtreffen of evenaren.
Tot op heden hebben ze zelf geen batterij productie. En onlangs werd bekend dat Tesla op dit moment zoveel contracten voor batterijen en grondstoffen heeft dat zelfs fabrikanten van laptops tegen tekorten aanlopen.
amg65 zegt
@pramm: 2012 zelfs..
Joost zegt
@Rick-dos: sorry verkeerd gelezen. Kant EN wal ipv kant NOCH wal..
Eens met je dus :)
sracert zegt
Hoe zit het nou met de betrouwbaarheid na 150000km met die dingen?. Nog geen auto journalist of voor wat het ook mag doorgaan over gehoord.
pramm zegt
@sracert: er rijden in Nederland al veel Tesla’s rond met 2 ton op de teller of meer. Op t tesla forum heeft net iemand zijn auto met meer dan 300k km in 3 jaar tijd de deur uit gedaan en vervangen voor een nieuwe model s. Dear aandrijflijn is veel minder gevoelig voor de km’s.
phevtreb zegt
@sracert: dan zou je kunnen concluderen dat de betrouwbaarheid waarschijnlijk wel goed is. Als ze na 150.000 km afgeschreven zouden zijn, dan had je dat al wel gehoord van een journalist of iemand die daarvoor door moet gaan.
sracert zegt
@phevtreb: het gaat mij niet om “afgeschreven” te zijn na 1,5 ton. Hoe zit het in de tussenliggende tijd tijdens gebruik met het onderhoud/betrouwbaarheid/bedrijfszekerheid?. Nog nooit een goede degelijke test gelezen. Behalve uit de USA en dat vond ik te veel sensatie of te negatief, kortom prutswerk.
harrie zegt
@sracert: Op Autoweek (volgens mij) staat een verhaal van een nederlandse rijder die er ruim 3 ton heeft mee gereden, batterij/range was slechts een paar procent achteruit gegaan en echt lage onderhoudskosten.
bumperklevert zegt
@sracert: Mijn Model S uit 2013 heeft nu bijna 150K op de teller zonder noemenswaardige problemen. Onderhoudskosten tot nu toe alleen banden en ruitenwissers.
desalen zegt
Klein verschil: Enron is voor groot gedeelte wegens wanbeleid/fraude onder gegaan, niet wegens te weinig verkopen.
Maar echt, er moet oprecht veel gebeuren wil Tesla alle verwachtingen waarmaken.
Gevalletje falen door eigen succes?
pomoek zegt
@desalen: klopt wat je zegt van Enron. Dochteronderneming oprichten die aan elkaar geld leenden en winst uitkeren zodat het leek alsof Enron winst maakten. Dat verschilt nogal van wat Tesla doet. Als die meneer op basis van Enron deze uitspraak doet slaat ie gewoon de plank mis.
w0o0dy zegt
Misschien moeten de doemdenkers eens kijken waar Musk nou werkelijk mee bezig is.. Auto’s maken is leuk maar risicovol en hard werken.. Wat de meesten kennelijk over het hoofd zien is de zonnecellen in de dakplaten, de energie opslag dmv power walls, de productie van accu’s voor derden.. de robot productie technologie, de ev-technologie die in licentie kan worden gegeven… Etc.
Musk is de aanjager van de transitie maar als deze aanslaat zal hij pas echt binnen gaan lopen want hij creëert de toekomstige vraag naar zijn eigen producten. Mogelijk verkoopt hij op termijn zelfs de auto business, die is namelijk vooral noodzakelijk om de transitie af te dwingen… Niet Tesla’s (toekomstige) core business.
w0o0dy zegt
Ik bedoel maar… Hyundai/Kia komt met 38 even/hybride auto’s in 8 jaar…
http://www.thedrive.com/electric-cars/16972/hyundai-will-launch-38-new-electrified-models-over-the-next-8-years
technofreak zegt
Ondanks dat meneer preekt voor eigen parochie, heeft hij natuurlijk een heel belangrijk punt. Als Porsche in 2019 met de Mission E komt, kost deze nagenoeg hetzelfde als een Model S.
Geen enkele directeur gaat dan nog Tesla rijden, maar gaat voor de jarenlang opgebouwde merknaam van Porsche. Idem met de andere merknamen als BMW, Mercedes, etc.
Al maken de bekende EU merken nog zo’n rukbak, mensen zullen vanwege de naam kopen. Van Porsche druppelt de techniek door naar beneden in de VAG boom, waardoor twee jaar later volledig elektrische Skoda Fabia’s in de showroom staan met meer range en beter materiaal dan een huidige Model 3. Alle lagen van de bevolking gaan EV rijden en Tesla is de SAAB van nu. Pionier, excentriek, opgedoekt.
harrie zegt
@technofreak:
Ligt eraan, Tesla heeft nu een soort Apple-achtige religieuze status. Apple verkoopt ook als een malle terwijl de prijs/specs vrij ongunstig is in vergelijking met de concurrentie. Als Tesla dat ook weet vast te houden met innovatie en een geoliede marketing machine pakken ze wellicht ook hogere winstmarges dan de concurrentie.
.
Daarnaast, volgens mij pakt Tesla het strategisch best slim aan met hun accufabrieken. Als je een substantieel deel van de grondstoffen weet vast te leggen heeft de concurrentie een probleem.
Gaan in ieder geval interessante jaren worden waarin de oude grote merken echt aan de bak moeten en bovendien een cultuuromslag moeten gaan maken.
technofreak zegt
@harrie: Je opmerking over de keten is precies de spijker op z’n kop! Tesla is uiteindelijk alleen gestart om toeleverancier van de gevestigde industrie te worden.
Het bedrijf wordt straks opgesplitst in de personenautotak, de vrachtwagentak en de accutak. De eerste twee gaan in de verkoop en sterven langzaam. De laatste heeft goud in handen.
Elon heeft het slim gedaan: een groot wagenpark neerzetten waarmee hij dagelijks data kan verzamelen over accugebruik bij personenauto’s. Datzelfde gaat hij nu doen met de Semi’s. Deze kennis geeft hem de voorsprong om accu’s te bouwen die de hele industrie zal willen hebben.
dwfc zegt
@harrie: In Duitsland komt er een even grote accufabiek als in Nevada. Locatie is reeds vastgelegd. Denk je nu echt dat mevrouw Merkel en de hele Duitse autoindustrie afhankelijk wil zijn van Musk zijn batterijen. Die Duitsers slapen niet hoor, het zal allemaal heel snel gaan nu. In China planten ze 3 van zulke gigantische accu fabrieken ( Bron Auto Motor und Sport )
cloverleaf zegt
@harrie: ben het slechts deels eens met je vergelijking met apple.
Apple’s prijs/specs zijn wellicht ongunstig maar het gebruikersgemak is nog steeds ongeëvenaard. Jij en ik hebben dat misschien niet hoog op de prioriteitenlijst staan maar geef een 90 jarige digibeet een ipad en je ziet hoe waanzinnig intuïtief die dingen zijn.
Dat voordeel heeft tesla imo niet tov de gevestigde orde..
gregorius zegt
@harrie: Tesla pakt het inderdaad goed aan om ook veel te fabriceren. Dat kunnen ze best voorloper in blijven.
Het probleem is dat, met een market cap van 57 miljard USD, je toch een hoop batterijen in elkaar moet schoeven met een goede winstmarge, om je return-on-capital terug te halen.
M.a.w, in die share price zit een groot gedeelte ‘hoop’ en maar een klein gedeelte van ’te realiseren winst-uitdeling’; met dat in het achterhoofd, is Tesla inderdaad te hoog gewaardeerd.
De link met Apple over het image klopt wel. Het enige verschil: Apple weet al jaren dingen te verkopen met gigantische winstmarges en heeft een gigantische hoeveelheid geld in kas. Tesla echter, heeft een gigantische hoop schulden. Ook produceren ze nog niet genoeg om die schulden terug te betalen + afschrijvingen te bekostigen.
dwfc zegt
@technofreak: Je slaat de nagel op de kop. Door gebrek aan competitie is hij nog even alleenheerser.
Zo zullen binnen 2 jaar minimaal 200 EV modellen verschijnen op de markt van verschillende constructeurs en continenten. Hij is te laat met zijn kleine Tesla.
technofreak zegt
@dwfc: Hij is nooit op tijd geweest. Het is namelijk oude wijn in nieuwe zakken. Tesla is het zoveelste automerk in een compleet verzadigde markt.
De Apple vergelijking gaat mank, omdat deze aan de bakermat van de PC stond samen met IBM en Microsoft. Daardoor eerst een innovator en later bekend als gevestigd merk.
Tegen merken van 50 tot 100 jaar oud kun je gewoon niet opboksen met een enigzins vergelijkbaar product. Je hebt Pepsi en Coca Cola, Nike en Adidas, BMW en Mercedes, Google en niemand, etc. Er gaat tenminste 1 generatie (25 jaar) overheen om een merk te vestigen.
Kijk naar Hyundai en Kia, opgericht in 1967 en 1944 en nu pas zien mensen het als alternatief voor een Japanner of Tsjech. Kies maar: een Kia Stinger of een BMW 5: zelfde vanafprijs.
dwfc zegt
In DU is er een joint venture gesloten tussen, lees nu goed : VW Group – BMW – Mercedes en Ford om een oplaadnetwerk uit te rollen! Dus autobouwers worden elektriciteitsleveranciers ! Daar zullen ze ook een groot deel van hun inkomsten gaan halen volgende decennia. ( bron : Auto Motor und Sport )
bumperklevert zegt
@dwfc: Tesla netwerk staat er al en is gratis.
dwfc zegt
Daarom zijn aandeel ook zal kelderen tusen dit en 2 jaar …
Shorten jongens !
pomoek zegt
Short gaan: gokken dat een bedrijf faalt en daar geld mee verdienen. Je voegt dus niets toe maar pakt alleen maar. Of je verliest het. Ik hoop dat Tesla heel veel winst gast maken. Al was het alleen maar om dit soort parasieten de bijstand in de meppen.
meganized zegt
Notoire short-sneller wil short gaan, is normaal gedrag dus geen nieuws.
Overigens:
http://www.thedrive.com/sheetmetal/16971/tesla-increases-model-3-production-to-5000-units-per-week
technofreak zegt
@meganized: VAG bouwt 17.830 VW Golf’s per week. ;-)
Bijna 3 keer zo veel.
tarquesh zegt
Tesla mag voor mij een Enron Corp duikvlucht maken.
Ik heb liever dat de veteranen electrische auto’s blijven produceren, zodat er ook benzine en diesel modellen nog worden geproduceerd. Veel keuze, veel lol.