“Het kan nog veel hoger”, maar voor nu is een aandeelprijs van 1.000 dollar voor Tesla een mijlpaal.
In de bedrijfswereld gaat het om geld, geld en nog eens geld. Een manier om geld te verdienen (en investeren): aandelen. Jij investeert, het bedrijf verdient, en jij verdient terug. Des te beter de omstandigheden, des te meer een aandeel waard is.
Aandeelprijs
Wil je een beetje bijhouden wat jouw favoriete bedrijf doet qua aandelen, Google is your friend. Je krijgt dan de data van de Amerikaanse NASDAQ en het belangrijkste getal is de aandeelprijs: wat kost één aandeel? Bij veel autobedrijven zijn die getallen lager dan je denkt.
Tesla
Een bedrijf waar de scores op de NASDAQ altijd interessant zijn: Tesla. En daar is nu een mooie mijlpaal te melden: de aandeelprijs van Tesla ligt nu boven de 1.000 dollar. Tenminste, het bungelt een beetje rond dat getal, want de beurs verandert per seconde. Maar op het moment van schrijven (en daarvoor) heeft de teller op meer dan 1.000 gestaan, dat beloven we je. Tenzij het getal nu altijd boven de 1.000 blijft staan, in dat geval: we zeiden het toch!
Sky high
Wedbush, een Amerikaans bedrijf wat een oogje in het zeil houdt op de aandelenbeurs, had het doel van Tesla op 800 dollar per aandeel gezet. Vanaf vandaag is dat doel verhoogd naar de behaalde 1.000 dollar. Overige analisten blijven positief en durven te stellen dat het aantal nog eens met 50 procent kan stijgen (naar 1.500 dollar). Aan optimisme geen gebrek.
China
Er wordt gesproken van een opmars vanuit China, waar de Model 3 nu volop geleverd wordt. Zo’n 300 dollar van de aandeelprijs van 1.000 dollar is afkomstig van de markt aldaar. Ook de score in China zal volgens de analisten de aandelen nog verder laten stijgen. (via Cercle Finance)
rulefollower zegt
Dankzij ongelimiteerde geldcreatie van de FED and het traden met dit gratis geld door de “presidents working group on financial markets”.
.
fanboy zegt
Gelukkig zijn we hier ook niet vies van geld bijdrukken en in de economie pompen. Want alles zal ten alle tijden moeten groeien, ten kosten van alles.
Ram-G-maN zegt
Money printer go brrrrrr
lekkerlinksrijden zegt
@fanboy: stuur maar door, ik ben er zeker niet vies van
fernie zegt
@fanboy: ja daar is de ECB erg goed in (quantative easing) en daarom is de rente zo laag/negatief. Blijft de schuld van de overheid lekker laag en groeit de bubbel niet veel verder… tot het allemaal barst als het niet meer betaald kan worden door de inwoners, want die betalen uiteraard alles omdat de overheid zelf geen geld heeft…
dwfc zegt
De Corona schulden zullen ten dele moeten worden terugbetaald.
Enkel de termijn van de terugbetaling zal men langer spreiden dan normaal.
We spreken over een totaal van 38 a 40 jaar.
En dan is die x miljard niets meer …. aan een lage rate.
Kijk eens na wat een appartement in NL koste in bv 1980 en vergelijk met heden ten dagen.
Dat is wat ze noemen inflatie. Enkel Spanje en Italië ontvangen een ” gift ” van 500 miljard.
Hun staatsschuld is reeds torenhoog en dat kunnen ze niet meer corrigeren.
bmwfe zegt
@fanboy: te allen tijde
galgootje zegt
@bmwfe: of ten alle tijden
singapore zegt
Tesla is nu net zoveel waard als Toyota (186 miljard USD). En dat terwijl ze bij Toyota 15-20x zoveel wagens gaan verkopen dit jaar.
tvr1974 zegt
@singapore: waarde Tesla is totaal 30miljard(vandaag) Toyota ca 54. Maar ben het met je eens hoe klein Tesla is in vergelijking met Toyota..
sntial zegt
@tvr1974: calculator wars
crepito zegt
@tvr1974: ??
HyperTeHK zegt
180 miljard zou Tesla nu zijn, 30 miljard is Nikola want nog meer belachelijk is.
Vind het wat hoog, ik zet mijn laatste aandelen (gekocht op 134) ook maar te koop.
Maar niet zo belachelijk als de overwaardering van Nikola. Al geloof ik wel enigzins in waterstof voor vrachtauto’s. Waar dit voor personen auto’s waanzin is.
woudloper zegt
@HyperTeHK: verkopen en Nio kopen :)
crepito zegt
@singapore: Beurskoers is voor de toekomst
flutterby zegt
@singapore: Samsung maakt ook meer telefoons dan Apple, toch pakt(e) Apple 90% van de winst van de gehele markt. Aantallen zeggen niets. Tesla is de enige die op grote schaal en tegen hoge marges elektrische auto’s weet te verkopen. De concurrentie kan of niet voldoende produceren, de vraag is er niet en/of verdiend er geen geld aan.
En ja, hun hoge marge is dankzij de afwezigheid van een kwaliteitcontrole, maar daarnaast zijn ze ook revolutionair bezig om het productieproces te versimpelen en versnellen waardoor het goedkoper wordt. Een goed voorbeeld is de achterkant van de Model Y en de carrosserie van de Cybertruckt (geen lak!).
grasvreter zegt
Apple pakt 66% in 2019. Nog steeds bizar veel gezien ze wereldwijd +-13% marktaandeel hebben. Apple verkoopt enkel dure toestellen met hoge marge, dat helpt. 90% is overdreven eh.
flutterby zegt
@grasvreter: Sorry, 87% in 2017.
https://www.forbes.com/sites/chuckjones/2018/03/02/apple-continues-to-dominate-the-smartphone-profit-pool/
simonbv zegt
mwah hoge marge? het verlies was in 2019 862 miljoen dollar. En versimpelen van het productieproces door 5 kleuren en 2 soorten interieurs aan te bieden nou niet iets om als merk trots op te zijn. Volgens mij is het een soort gebrek aan productieskills om toch maar aantallen te kunnen draaien.
En dan de eigenwijze keuze om zoveel mogelijk robots te gebruiken bij productie terwijl de rest van de industrie al lang weet dat het niet gaat werken. En op de cybertruck geen lak te gebruiken maar voor de X wel gecompliceerde vleugeldeuren te maken.
flutterby zegt
@simonbv: Per auto is de marge ongekend en dat is niet de versimpeling die ik bedoel.
De voorbeelden die je geeft zijn exact de fouten waarvan Tesla geleerd heeft wat heeft geleid tot vele optimalisatie in de productie van de Y, waardoor die waarschijnlijk de 3 en X uit de markt gaat drukken.
ronnys zegt
Het verlies van het bedrijf zegt niets over de marge die gepakt wordt op een auto!
Als de winst die gemaakt wordt, uitbetaald wordt aan dividend, het bouwen van nieuwe fabrieken, neerzetten van laadpalen, het bouwen van ruimte raketten met verlies*, kan er best 50% winst op een auto gepakt worden maar ergens anders weer uit gegeven worden zodat het totaal bedrijf toch verlies maakt.
* Uiteraard zijn dit (gedeeltelijke) fictie voorbeelden :)
noodlesoup zegt
Ik beleg al heel lang. Tesla heb ik redelijk hoog zitten. Maar boven de 600,- durfde ik m’n handen er niet aan te branden… Oeps :| Hoe goed ik Tesla als bedrijf ook vindt, dit kan toch niet goed gaan… Toch?
goodvibrations zegt
@noodlesoup: same here… Bij 540 weg gedaan..
HyperTeHK zegt
Dat is knap stom dan, ik heb niets onder de 740 verkocht, het meeste rond de 850 nu de laatste vandaag te koop.
Maar zo goedkoop als ik ze toen ingekocht heb zal nooit meer lukken.
jaapiyo zegt
Ik geloof er ook niet in. De P/E is net zo sky high als de aandelenprijs zelf. Als je Tesla ziet als autobedrijf gaat het sowieso nergens over. Maar de believers zeggen dan ‘Tesla is een techbedrijf’. Tesla nu geprijsd alsof de almachtige Elon sowieso voor een doorbraak gaat zorgen op het gebied van opper-batterijen en/of Full Self Driving. Beide zijn gewoon een blinde gok IMHO. Maar dat weet de markt stiekem ook wel, anders waren put opties niet zo duur.
dwfc zegt
Bereken de WPA eens van Tesla, dat is andere koek!
riel zegt
@jaapiyo: al heeft Elon al een en ander waargemaakt. En is een aandeel niet altijd geloven in iets of iemand? Ik heb ze gekocht bij 200 dollar met de verwachting dat die gekke mr Musk 1) binnen 5 jaar robotaxjs heeft rijden 2) dit jaar nog electrische aandrijflijn goedkoper heeft dan benzine en 3) nog wat raketten omhoog stuurt om te laten zien dat ie het kan.
crepito zegt
@jaapiyo: P/E is niet meer een juiste ratio, lijkt het. Hoe vind je die van Nikola dan? 0$ omzet, market cap 30+ miljard. Méér dan Ford.
jaapiyo zegt
Net zo waanzinnig.
HyperTeHK zegt
Ik geeft je gelijk dat de koers nu veel te hoog is maar,
Blinde gok is het zeker niet, aangezien alle autofabrikanten nu als makke schaapjes Tesla volgen.
Jammer dat je blijft zeuren en niet inziet dat Tesla ondanks vele fouten daadwerkelijk echt lichtjaren voorloopt en nu ook hun laatste punt waar ze op verloren met de model y omgezet hebben in een enorme voorsprong (verwarming van de auto zelf)
Alleen missen ze nog de capaciteit en ruimte om alles op een breed vlak op te pakken want de oudere dinosaurussen wel kunnen.
En betreft de accu’s er is geen alternatief dat beter is. Brandstof is vreselijk inefficiënt en kan je beter een generator in gooien. Waterstof kost 3x zoveel stroom en dat overschot is er niet.
Daarnaast kost voltanken met waterstof met de huidige stand der techniek nog meer tijd als een auto snelladen als je dezelfde volumes per ook langs de tankstations en snelladers stuurt. En dan betaal je ook nog eens benzine prijzen voor waterstof die in de meeste gevallen gewonnen is uit aardgas. Kan je beter op CNG rijden.
Waterstof is voor schepen, vliegtuigen en misschien lange afstand vrachtwagens. Niet voor Personenauto’s en CV installaties.
Persoonlijk zou ik ook elk waterstation in de buurt aanvechten na de ramp in Noorwegen waarbij het landelijke netwerk ook is platgelegd. Als je bedenkt wat 700bar + waterstof voor ravage aan kan richten dan moet je wel erg fan van Shell zijn om dit te promoten.
Accu’s zijn afgezien van het risico op terugkeer van brand aanzienlijk veiliger, Jammer alleen dat een brandende EV gelijk door onder andere jou op de voorpagina geplakt wordt en de 100x zoveel aantallen fossiele die in de brand gaan niet genoemd worden buiten een regionaal krantje.
Daarnaast kan met VTG ook het laadprobleem omgetoverd worden in een oplossing voor de problemen die nu ook al door zonnepanelen onstaan.
EV’s en Solar zorgen voor dezelfde problemen en kunnen gecombineerd aangepakt worden.
Het zou me niet verbazen als ze al bezig zijn met de switch van verkoop naar auto in bruikleen met autonome bestuurder. Zal in de komende 10 jaar nog niet gebeuren maar daarna zeker.
vondick zegt
Eens met je hele verhaal op 1 ding na:
CV installaties. Waarom niet? Leek me nou juist een goede oplossing aangezien er eigenlijk niet echt een fatsoenlijk vervangingsalternatief is voor de aardgas CV.
TheMaster zegt
Dan moet je je eens veel verder gaan verdiepen in Tesla. Niet als autobedrijf, maar als tech bedrijf. De kansen die alle andere bedrijven laten liggen zijn enorm. Bedenk eens waar de wereld in 2030 staat en wat er dan gebeurd en welk aandeel Tesla daarin heeft met alle niet auto-gerelateerde producten. Een stuk blik op 4 wielen is niet wat een Tesla is.
Aandeel over een 1-2 jaar staat met gemak op 2k, maar speel het safe en laat dit gewoon 10 jaar staan.
Maarja, als belegger zijn er nu voor de korte termijn ook nog veel andere (risicovollere) opties. Splits je aandelen en profiteer waar je kan. Never waste a good crises!
jaapiyo zegt
“Een stuk blik op 4 wielen is niet wat een Tesla is.”
Maar wat het dan meer is, kan je me niet vertellen. Omdat het een blinde gok op Elon is dat het ooit meer gaat zijn. De analogie van Tesla als het nieuwe Amazon of zelfs Apple gaat dan ook mank IMO. Amazon kan haar product sowieso eindeloos opschalen tegen vrijwel geen kosten. Apple moet mensen liefst eerst nog een ding verkopen van enkele honderden/duizenden Euro’s. Maar Tesla…Voordat die iets goedkoops voor joekelveel geld kunnen verpatsen (lees software) aan mensen, moeten die mensen toch eerst zo’n stuk blik met vier wielen kopen van tienduizenden Euro’s. Dat limiteert de opschaalkansen nogal.
balboni zegt
-edit: nutteloze bijdrage, maar dat wist jij, want jij weet alles blijkbaar-
bitd zegt
@balboni: leg het hem eens uit dan? En ajb niet met zaken komen waar derden (Panasonic bijv)eigenlijk de credits van hebben, of niet werkt (auto pilot) etc.
goodvibrations zegt
@TheMaster: kun je het wat verder toelichten? Heb samen met een econoom het aardig door proberen te lichten.. Maar heb het wonder nog niet gevonden.. In tegendeel de batterij technologie is voor een belangrijk deel geen Tesla monopolie… Space X staat er ook 100% los van… Daar had ik liever een aandee in.. Als het kon ?
riel zegt
@goodvibrations: juist batterijtech en, al zullen veel mensen gnifffelen erom, het full self driving concept. Dag gaat écht wel gebeuren.
SvenskaAeroplanAB zegt
@riel: de batterijtech van Panasonic bedoel je?
arsimo zegt
@SvenskaAeroplanAB: de losse cilinderbatterijen zijn van Panasonic ja, maar bij batterijtechmology in de auto’s komt veel en veel meer kijken en dat is van Tesla. Bovendien heeft Tesla daarnaast veel nieuwe batterijtechnology ontwikkeld en in huis gehaald de laatste jaren. Zie binnenkort de “battery day”
crepito zegt
@goodvibrations: Ben het met 1000 dollar in deze tijd ook niet eens. Maar vergelijk eens hoe Waymo wordt gewaardeerd, of Uber. Of Cruise. Het is denk ik grotendeels Tesla-network potentieel. Daarnaast zit Tesla Energy flink in de lift, net zoals Tesla in China..
bitd zegt
@crepito: ik denk dat de huidige koers meer een reflectie van de slechte opties die er zijn, maw het geld moet ergens heen.
jaapiyo zegt
Dat laatste kan. Zijn een aantal voorwaarden voor. Je moet volgens mij 250.000 Dollar inleggen. En je mag alleen meedoen als je een vrij vermogen hebt van 1 mil plus of de laatste x jaar IIRC 250.000 of meer verdiend hebt.
goodvibrations zegt
@jaapiyo: ja klopt… Die vlieger gaat voor mij nog niet op helaas ?
goodvibrations zegt
@jaapiyo: ja klopt… Die vlieger gaat voor mij niet op helaas ?
TheMaster zegt
Tesla is niet in 5 regels toe te lichten, daarvoor gaat alles veel te ver en zullen alle autofielen je hier voor gek verklaren. Als je hier zegt de Tesla Roadster van 0-100 in 0,9sec zal gaan, zal niemand je geloven. Of dat een Cybertruck tijdens het offroad rijden niet op z’n dak kan liggen en altijd weer op z’n banden terecht komt (obstakels uitgezonderd). Dat is pas over 3-4 jaar dat je gelijk krijgt.
Tesla moet je ook niet met een econoom doorlichten, dan kom je het wonder ook niet tegen. Als ondernemer met een tech visie, kom je een stuk verder. Als je dáárna de econoom erbij pakt, ga je de potentie zien. Die potentie zien niet veel mensen. Je noemt Space X voor aandelen, dat bedrijf is over 25-50 jaar pas een écht succes. Starlink waar je niemand over hoort, is over 5-25 jaar een groot succes.
Ik zal toch kort dingen proberen;
– Denkt er nu echt nog iemand, dat er in 2030 nog ICE auto’s verkocht gaan worden en de toekomst zijn? De autofabrikanten die NU de supply chain van begin tot eind hebben voor batterijen, zijn de toekomst. Alleen Tesla en VW zijn nu goed bezig. Ook VW is hier keihard mee bezig.
– Denkt er nu echt nog iemand dat je in 2030 nog zelf aan het autorijden bent? Wat een waste of time en moeite en kijk dan naar de techniek en niet wat het nu door wetgeving allemaal niet kan en wat er nu allemaal mis gaat.
– Denkt er nu echt nog iemand dat de energie per 2040 niet volledig op hernieuwbare energie loopt? Natuurlijk moeten die pieken en dalen opgevangen worden qua energieopslag. Tesla heeft hier al volop ervaring mee.
Maar nee, iedereen is nu bezig met een paar stofdeeltjes in de lak en een paneel wat een paar millimeter scheef zit. Prima, ik ga m’n laatste prive ICE auto verkopen en investeer nog even verder.
tge2 zegt
@TheMaster: In 2030 rijdt men nog gewoon op benzine/diesel naast de nodige batterijvehikels.
ronnys zegt
Natuurlijk wordt er nog op benzine en diesel gereden, maar ik denk dat de nieuwe verkopen van benzine en zeker diesel in 2030 heel erg hard gedaald zijn.
Het zou mij verbazen als en dan nog meer als 20% van de nieuwe verkopen een ICE hebben.
mark997gt3 zegt
@noodlesoup: hier ook wat mindere ervaringen met teslA. 2x geshopt en verloren. Gisteren nog turbo’s short gekocht na sluiting op 940 dollar. Schiet het vandaag boven de 1000???. Je maakt mij niet wijs dat Tesla meer waard is dan BMW en Daimler Benz samen. Kan gewoon NIET!
SvenskaAeroplanAB zegt
@mark997gt3: Dat krijg je als je emoties mee laat spelen… Trap ik ook wel eens in ;)
mark997gt3 zegt
@svenskaaeroplanab: denk dat dat meer het geval is bij de believers. Niet bij de shorters.
rulefollower zegt
Don’t fight the FED.
dwfc zegt
Shit happens, bad timing ….
appeltaartislekker zegt
@mark997gt3: je bent ook een runt als je met dat soort geneuzel gaat prutsen.
ronnys zegt
Het grootste probleem bij vooral MB het gebrek aan electrische auto’s.
Dat het merk nu groot is wil niet zeggen dat ze over 10 jaar nog bestaat!
Als je in 2000 had gezegd dat Apple, in wezen Nokia van de markt zou vegen had jij het zelfde gereageerd, vermoedelijk.
Electrisch rijden is de toekomst en daar zijn BMW en MB (vrijwel) niet aanwezig. Dus die moeten de komende jaren nog heel veel investeren, en gezien de vele dikke auto’s die ze maken, denk ik nog vele miljoenen aan CO2 boetes betalen. Dus die bedrijven gaan het de komende jaren nog heel zwaar krijgen.
luxaeterna zegt
Mercedes moet wat meer inhalen, maar is dat nu bezig met de eq reeksen die op stapel staan. BMW is toch gewoon goed bezig met de i3, ix3 en i4 en inext die eraan komen?
Bovendien zit altijd iedereen op VAG aan het kappen, maar die staan wel het verst van alle Europese fabrikanten.
HyperTeHK zegt
Short opties blijven riskant, ik neem me steeds voor om er niet meer aan te beginnen.
Maar ja dan denk je toch weer iets zeker te weten.
Dutchdriftking zegt
Tja, heel benieuwd hoe we hier over een jaar of vijf op terug kijken…..
arsimo zegt
Mensen vergeten vaak dat Tesla niet alleen auto’s maakt. Hun energy-activiteiten kunnen op termijn wel eens heel veel meer opleveren dan hun elektrische auto’s (al zal dat bij het laatste ook steeds meer zijn). Dit hele aspect speelt ook een rol in de hoge koers.
jaapiyo zegt
Ook daarin zijn ze allerminst uniek. VAG doet hetzelfde met NorthVolt.
riel zegt
@jaapiyo: ook geloof ik dat Tesla Solar niet bijster goed presteert.
crepito zegt
@jaapiyo: Hoe veel hebben die daar al mee omgezet?
vondick zegt
NorthVolt ben ik ENORM blij mee. Werd hoog tijd dat dat er kwam. Maar het is wel een gevalletje er achter aan lopen. Tesla was hier eerder mee. Hopelijk door de vele tientallen miljarden die VAG er in steekt wordt het een volwaardig alternatief of steekt het er voorbij. In het verleden is al eens bewezen dat dit wel mogelijk is. Zie Boeing vs Airbus.
dwfc zegt
Uitgerold laadnetwerk heeft ook een niet onbelangrijke waarde !
flutterby zegt
@arsimo: Het aandeel van Tesla is vooral de belofte. Ze zijn sterk in opschalen van productie van elektrische auto’s en zijn met bottlenecks bezig die de concurrentie nog niet eens gezien heeft.
Ze hebben al jaren hun accuproductie onder eigen dak en zijn nu gigantisch aan het opschalen. De Model Y heeft enkele revolutionaire constructie methodes en met de Cybertruck gaan ze nog een stap verder door de paintshop over te slaan.
Grondstoffen een probleem? Tesla overweegt zelfs om de mining sector te betreden. Hun verticale integratie is ongekend, waar andere fabrikanten juist het liefste zoveel mogelijk inkopen en samenvoegen zodat ze minder risico op R&D lopen.
arsimo zegt
@flutterby: waarom reageer je hiermee op mij? Was het als reactie op iemand anders bedoeld? Wat je schijft klopt min of meer (het gaat zelfs op sommige punten verder dan dat) en is mij al tijden bekend.
flutterby zegt
@arsimo: ik verklaar enkel waarom het aandeel zo hoog staat, de energie divisie heeft daar niet zoveel mee te maken. Solarroof is vooralsnog belachelijk duur en de productie van Powerwall ligt ver onder de vraag, waarschijnlijk verkopen ze liever een hele auto dan alleen een accu omdat er op een auto veel meer marge zit. Vandaar dat Tesla ook geen onderdelen levert aan andere fabrikanten zoals Rimac en Rivian.
crepito zegt
Alle beurzen zijn waanzinnig gewaardeerd. Niet alleen TSLA
crepito zegt
@crepito: Eigenlijk sinds het succes/ opening van Giga Shanghai zie ik een enorme stijging. Ik vermoed veel Chinees geld (Tencent ed hebben al veel) en FED fakemoney en FOMO.. op 760 zei Elon nog dat de koers te hoog stond
jaapiyo zegt
Wijs man die Elon.
jaapiyo zegt
De beurzen zijn zoals jezelf aangeeft de toekomst. Ik denk dan maar dat ze vast de hyperinflatie doorgerekend hebben van moneyprinter go brrrrrr ?
dwfc zegt
Beurzen lopen steeds 6 maand voorruit !
En toch is de beurs samen met vastgoed een van de beste eigendomstitels van de laatste 5 decennia heren.
dwfc zegt
Als ze er geen geld inpompen ontstaat er deflatie ….. in het beste geval stagnatie !
daniel1975 zegt
Ik vind de Tesla in de foto erg gaaf, zal vast geen straf zijn er een te hebben!
arsimo zegt
@flutterby: wbt Tesla’s energytak gaat het niet alleen om solarroof en powerwall. Er zijn andere ontwikkelingen daar gaande die op termijn veel meer impact gaan hebben en op de auto’s, solar en powerwalls gaan voortborduren. Tesla gaat straks op vele plaatsen ter wereld een virtual energy provider worden, dat is de laatste paar weken wel duidelijk geworden – en zie ook hun battery farms in Australie o.a. . De potentie van die ontwikkelingen zijn huge. Dat heeft ook zeker effect op de aandelenkoers, uiteraard samen met al hun lopende en aanstaande EV-ontwikkelingen.