Met Tesla leek het aardig goed te gaan. Het bedrijf is een van de pioniers van de elektrische auto, en richt zich op een klantenkring waar goed aan te verdienen is. De Roadster is per slot van rekening niet de goedkoopste wagen die er rond rijdt. Daarnaast heeft Tesla met Toyota de handen ineen geslagen, en zijn er uitbreidingsplannen voor het modellengamma. Dit kon echter niet voorkomen dat het aandeel gisteren en masse van de hand werd gedaan, hetgeen een koersdaling van 14 procent veroorzaakte, waardoor het aandeel op 25,81 dollar kwam te staan.
U vraagt zich wellicht af waarom er juist gisteren sprake was van een verkoopgolf: ten tijde van de beursgang van Tesla werd er een verkoopverbod van 180 dagen voor het aandeel afgekondigd, om te voorkomen dat vroege investeerders hun aandeel te snel van de hand zouden doen. Deze 180 dagen zijn nu verstreken, en gisteren (26 december) was de eerste mogelijkheid tot verkoop van het aandeel. Een mogelijkheid die door menig aandeelhouder werd aangegrepen om het aandeel te lozen.
Betekent dit dat beleggers ineens geen heil meer zien in elektrische auto’s? Het is waar dat de elektrische auto nog steeds in zijn kinderschoenen staat, en dat hybridetechnologieën al massaler worden toegepast en ook verder zijn doorontwikkeld, maar voor een teloorgang van Tesla hoeven we niet bang te zijn. Ten eerste omdat mensen die nu geen fiducie in elektrisch rijden hebben dit 180 dagen geleden ook al niet hadden, en dus niet ingestapt zouden zijn. Ten tweede omdat de mondiale overheden elektrisch rijden flink stimuleren, wat ook voor de rijkere doelgroep van Tesla een leuke bijkomstigheid is.
Daarnaast is de verkoop een klassiek geval van vraag en aanbod, na een lock-up mag je eindelijk verkopen, en de koers is hoger dan de introductiekoers (17 dollar). Dus: winstneming. Verder spelen andere klassieke vraag- en aanbodfactoren een rol, wat wordt verduidelijkt in dit artikel. We voorzien dus (nog) geen rampspoed voor Tesla, hoewel de koerskeldering wel even slikken was voor Tesla-baas Elon Musk, hij raakte in een klap 280 miljoen dollar kwijt. Maar hij zal nog wel ergens een paar honderdjes in een matras hebben liggen; toen hij het door hem opgerichte PayPal in 2002 aan Ebay verkocht cashte hij 1,5 miljard dollar. (via Quotenet)
marco zegt
Jammer, zijn toch best toffe autotjes
Alexander zegt
@marco:
Grapje zeker?
marco zegt
@Alexander: Nee, eigenlijk niet
lincoln zegt
aandeel houders laten helemaal nix vallen ..
de meeste aandelen zullen echt wel binnen 180 dagen van eigenaar wisselen ..
(denk ik zo) ..
mashell zegt
@lincoln: Ik mag toch hopen dat de meeste aandelen in handen zijn van beleggers ((pensioen) fondsen etc) en niet in handen van speculanten.
lincoln zegt
@mashell:
mmmmhhh .. lastige kwestie ..
de gemiddelde looptijd van een aandeel ..
ik zou het niet weten iig ..
slappehap zegt
@lincoln: “In de VS was die duur tien jaar in de jaren 40, zeven jaar in de jaren 50, vier jaar in de jaren 70, twee jaar in de jaren 90 en zes maanden vandaag.”
lincoln zegt
@slappehap:
thanks dude ..
Kaaskabouter zegt
@ Marco, wat is volgens dit artikel dan de invloed van deze verkoopstorm op de ‘best toffe autootjes’?
marco zegt
@Kaaskabouter: Geen idee had geen zin om het hele artikel te lezen, maar de titel klinkt best treurig.
AlwinH zegt
@marco: zucht…
Diederik zegt
@Kaaskabouter: Iets zegt me dat hij de kop heeft gelezen en zijn conclusies heeft getrokken. 4 woorden op rij is natuurlijk ook al een hele kunst ;)
OT: Een lichte koerscorrectie dus. Ik zou me er persoonlijk niet te druk om maken.
Esprit_de_Flandre zegt
Dus is het nu misschien de moment om Tesla-aandelen te kopen? Hmmmm…
As_long_as_it_is_fast zegt
@Esprit_de_Flandre: you read my mind. =D
rover zegt
ik zou mijn geld eerder op Tesla zetten dan Fisker. Van de laatste zou het mij niets verbazen als er nooit een rijdend exemplaar aan een eigenaar geleverd gaat worden
Alexander zegt
@rover:
Fisker’s zijn helemaal kut.
Relief zegt
@Alexander:
Yep zeker, vooral sinds er geen enkele rondrijden.
laurensje zegt
Tja, Nissan is niet beursgenoteerd…
robbie zegt
@laurensje: dat zijn ze wel. Aan de Tokyo Stock Exchange om precies te zijn.
laurensje zegt
@robbie: dacht ik eigenlijk ook, maar niet voor volle 100%. Maar zien of Renault het overleeft.
robbie zegt
@laurensje: “niet voor volle 100%”, sorry hoor, maar wat een domme opmerking. Uiteraard zijn die aandelen in handen van andere personen/bedrijven/instellingen. Dat is het hele idee van aandeelhouders hebben. Daimler & Toyota hebben ook een pakket aandelen in Tesla bijvoorbeeld.
laurensje zegt
@robbie: tja. Laat maar. Of zoek eens op wat “verhandelbaar” betekend.
robbie zegt
Koers staat nog steeds hoger dan de introductiekoers, storm in een glas water dus. En Elon Musk is zijn geld natuurlijk alleen maar op papier kwijt geraakt ;)
sir_smokalot zegt
Dat is waar, maar de rijkdom van de rijkste mensen ter wereld is ook voor het grootste deel papieren rijkdom. Ze kunnen die miljarden moeilijk van de ene op de andere dag uit hun bedrijf trekken.
The360box zegt
25,8 is best veel voor een aandeel van een redelijk klein bedrijf, en je gaat me echt niet wijs maken dat de techniek in die lelijke auto zo duur is.
Ralph zegt
@The360box: Wat een rare redenering. Dus als een bedrijf klein is, moet het aandeel goedkoop zijn? Zo werkt het niet.
The360box zegt
@Ralph: Nee, maar omdat Toyota er veel geld in gepompt in heeft gaat het snel, gemiddelde rendement is €15.
robbie zegt
@The360box: de ‘prijs’ van een aandeel zegt helemaal nix. Het gaat om de som van de prijs vermenigvuldigd met de hoeveelheid uitstaande aandelen. Als Tesla maar 1.000 aandelen zou hebben en die kosten slechts $25 per stuk dan is het een heel goedkoop bedrijf. Je kan ook een bedrijf hebben waarbij een aandeel $5 kost maar als ze 100 miljard aandelen hebben uitstaan dan is het toch een bedrijf met een marktwaarde van $500 miljard.
mashell zegt
Jammer dat de backoff periode niet over de jaargrens getild hebben, dat had het voor veel aandeelhouders minder interessant gemaakt direct na de backoff periode te verkopen.
i-love-v60 zegt
Misschien wel logisch.Het concept van een electrische auto zolang er geen algemene groene stroom is, is het bedrog van 2010.
Robert zegt
ben er best fan van al die elektrische auto’s, maar het blijft een omgebouwde lotus met mobiele telefoon batterijen. Overigens hoe ver staat het met de elektrische en gerecyclede sportauto’s van Nederlands grootste autofabriek…nee niet Donkervoort, nee niet Spyker…. Burton…uut Zutphen…