Vandaag hebben de aandeelhouders van DaimlerChrysler tijdens de aandeelhoudersvergadering erop aangedrongen dat Chrysler toch echt afgestoten moet worden. De bestuursvoorzitter Dieter Zetsche (Dr. Z) wil echter eerst afwachten hoe het herstructureringsplan uitpakt en daarna pas besluiten over een eventuele verkoop.
Wel heeft Dr. Z aangegeven dat er partijen hebben die interesse hebben in Chrysler, maar namen wilde hij niet noemen. Dat hoeft ook niet want die wisten we namelijk al. Ook heeft de trouwe autoblog bezoeker al kunnen lezen dat de eerste biedingen op Chrysler al binnen zijn gekomen. Daimler-Benz nam Chrysler in 1998 over voor een bedrag van 36 miljard dollar, er wordt verwacht dat Chrysler momenteel nog maar 4 a 5 miljard euro zal opbrengen bij een verkoop (via Automotive News).
AMG zegt
Het zal mij benieuwen hoe het zal gaan en wat er gaat gebeuren.
joep zegt
haha goeie deal man! lekker gedaan hoor benz!
lincoln mark8 zegt
hoe dan ook chrysler moet verder…. en dat kan onmogelijk in een onzekere situatie als deze….. dan blijft het een stiefkind…. chryler is altijd een volwaardig bedrijf geweest …tot ze hun ziel verkochten.
kawouter zegt
Sow… Een Chrysler: da’s pas afschrijven in die paar jaar tijd!!!
integrale EVO zegt
Moeten ze maar niet met al die ‘net-niet-modellen’ op de markt komen. Vroegâh, toen we voor een loempia nog naar Viëtnam moesten, toén waren Chryslers nog heerschen. Grote grillen en dikke motoren. De 300C is mijns inziens een goed voorbeeld van hoe het ook kan (en bovendien veilig). Maar de Sebring, een auto in de ‘belangrijke’ klasse, heeft het dan weer helemaal niet. Bovendien is de cabriolet-variant ook niet om aan te gluren, terwijl ik oudere Chrysler cabriolet altijd wel kon waarderen. En laat ik het maar niet hebben over de PT Cruiser. Die mag van mij rechtstreeks in de gracht gecruist worden. Chrysler heeft te veel aan identiteit verloren, waardoor het merk niet meer onderscheidend genoeg is t.o.v. zijn naaste concurrenten.
integrale EVO zegt
Trouwens leuk Robbie, posten op 15:00, 16:00, 17:00 en 18:00. Hoe krijg je het voor elkaar, of doe je het er om?
Mathias zegt
Opeens zorgt Mercedes voor Chrysler…
Nog niet zolang geleden bij een grote mercedesdealer geweest hier (België) en als er mensen kwamen voor zo’n Dodge Caliber stimuleerden ze die personen een Mercedes van NearlyNewCars te kopen. Niet moeilijk dat het Amerikaanse broertje niet draait dan…
Ejay zegt
Het is de trouwe en niet de trouwen autoblog bezoeker
At integrale, wat dacht je van posts klaarzetten en op een aangegeven tijdstip worden ze automatisch gepost? Gebeurt veel bij blogs.
lincoln mark8 zegt
@mathias… bij tweedehands auto,s vooral van 3/4 jaar oud kleeft veel meer winst… en met mercedes kwaliteit is garantie geen probleem.
autoblogger zegt
@Ejay: thanks, fixed!
Er worden inderdaad wel eens posts klaargezet op bepaalde tijdstippen, maar dat gaat vaak hooguit om een paar uurtjes. Op die manier kunnen we voorkomen dat er teveel nieuws in 1x op staat. En volgens mij is dat niet alleen bij blogs, denk dat het bij tradiotionele media meer gebeurt, vooral met al die embargo regeltjes waar wij ons niet aan storen;)
slk zegt
Eruit met die baggerbakken,op de 300c na dan.
x zegt
@Lincoln Mark8;
Mercedes-kwaliteit, laat me niet lachen. En ja, ik spreek uit ervaring.
chrizzzie zegt
Als eerste is die herstructureringsprogramma maar een smoes. Zo´n programma heeft jaren nodig en niet een paar weken. Zie het meer als een uitstellingsstrategie om hun aandeelhouderstevredentehouden en om zodoende tot een betere deal te komen. Blijkt nu wel dat de aandeelhouders daar niet intrappen! Daarnaast kan zo´n herstructureringsprogramma nooit werken terwijl Chrysler in zo´n grote onzekerheid zit.
De leveranciers van Chrysler zijn ook absoluut niet blij en hebben een gezamelijk persbericht de wereld ingestuurd. Projecten en samenwerkingsverbanden liggen op het moment stil en daar aan verwant wordt de termijn wat betreft de betalingsafspraken ook niet gehaald.
Daimler-Benz wil rustig met een partij praten waarna ze na enkele weken de partij aan de kant schuiven voor een andere partij waarna ze naar enkele weken toch weer terecht komen bij de eerste partij die dan bereidt is om een hoger bod te geven. Het is alleen de vraag of de aandeelhouders en de crisis wat betreft de onzekerheid binnen Chrysler genoeg geduld hebben om zo lang te wachten.