Een nieuwe aflevering in de diesel-soap. Een nieuwe klap op de beurs van Frankfurt.
Toen gisteren bekend werd dat de drieliter motor ook betrokken is bij het dieselschandaal, waren vanmorgen alle ogen gericht op Frankfurt. En het onvermijdelijke gebeurde daar. Opnieuw kelderde het aandeel Volkswagen naar beneden met ruim 3%.
Hoewel Volkswagen ’tegengas’ geeft aan de beweringen van het EPA, is de imagoschade inmiddels enorm. Elk negatief bericht is er één. En dat komt tot vrucht op de wispelturige beurs. Het aandeel van de Duitse autofabrikant kroop langzaam naar boven, maar door het nieuws van gisteren kelderde deze weer net zo hard.
Grafiek: boerse-frankfurt.de
martinus zegt
Valt mee. 6%.
Lijkt de bodem al geraakt te hebben en is ook alweer 3% hersteld.
gash zegt
@martinus:
Dus ik ben al weer te laat om flink wat aandelen te kopen?
Stefje zegt
@gash: Dat ben je al een maand. Toen kocht je ze voor minder dan 90 euro per stuk, nu weer rond de 110.
desalen zegt
@gash: nee hoor, om het verschil van 20 euro moet je het niet laten.
Geloof mij als ik zeg dat het aandeel weer iets zal aantrekken om vervolgens bij de jaarcijfers (zoals ik al -tig keer heb gezegd) echt hard te vallen. Dan zal duidelijk worden wat daadwerkelijk de schade in Q3 en Q4 is geweest en of het ook invloed heeft op de verkopen van de hiervoor genoemde kwartalen.
Tevens zal er een nieuwe dan wel gewijzigde strategie bekend gemaakt worden.
Tot slot: Als VAG niet snel met positief nieuws komt (meevallers ed, niet dat die kans reëel is) dan zullen kredietbeoordelaars echt stappen nemen (downgrade) en dat heeft écht verstrekkende gevolgen. Voor iedere euro die ze (zullen) lenen dient een hogere rente op betaald moeten worden.
En dan heeft de poep pas écht de ventilator geraakt.
Mark my words: Als er een downgrade plaatsvindt gaat VAG noodgedwongen andere keuzes maken. Desinvesteren zal het toverwoord zijn vrees ik
norge zegt
Oef weer een stuk van men pensioen weg…Dan maar de oliekraan iets verder open zetten…
HZW zegt
Dit diesel geintje gaat VAG zeker 70+ miljoen euro kosten de komende 10 jaar.
Het gaat hier om het puntje van de ijsberg.
bartteeuwen zegt
@HZW: miljoenen zijn niks voor een bedrijf als vw. miljarden gaan pas pijn doen
HZW zegt
@bartteeuwen: typ foutje, moet natuurlijk Miljarden zijn. ;)
lambo4all zegt
@HZW: ik weet niet hoe je op deze cijfers komt, maar experts verwachten eerder rond de 20-30 miljard.
HZW zegt
@lambo4all:
Er zit al een milieu boete aan te komen van 18 Miljard, bovenstaande moet 70+ Miljard zijn. (typ Foutje)
stationcar zegt
@HZW:
Mooi bedrag die 70 miljard, maar hoe kom je daar nou bij? Enig idee waar dat aan op zou gaan? Verklaar je nader? Of zit je te zwammen?
berlinetta zegt
@stationcar: Ik heb daar ook al meermaals iets over gelezen in de media. Of het klopt, moet natuurlijk maar blijken. Feit is wel dat VW zonder vaseline wordt genomen.
T16 zegt
@berlinetta: VAG neemt iedereen en zijn moeder. VAG oogst hier wat zij zelf gezaaid hebben. VAG is nu ontmaskerd als evil.
lincoln zegt
@berlinetta:
Mooie aftrekpost voor liggende centjes toch ..
lekbak zegt
Slechte zaak, ik hoop dat VAG er snel bovenop komt. Niet omdat ik zo van het merk hou maar omdat het een belangrijke motor voor de economie in deze regio is.
roppp zegt
@lekbak: inderdaad, dit kan heel Duitsland en dus ook ons raken.
knipperlichtje zegt
Valt allemaal wel mee, als je naar de korte termijn kijkt is het inderdaad niet best, maar in 2012 was 123 euro een redelijk normale waarde van een aandeel Volkswagen.
desjonnies zegt
Nogmaals, hoe stom is het huidig management, dit wisten ze ook !
Dit had men gelijk moeten toegeven, alle lijken uit de kast en als je hiermee zelf naar buiten komt, de wagens uit de verkoop haalt dan houdt je nog iets van je geloofwaardigheid – lees reputatie- over.
Rollen op je rug liggen, pootjes geven en heel, heel erg nederig doen, huilen zeggen dat je spijt hebt als een Amerikaanse Televisie dominee die overspel heeft gepleegd in een bordeel met zes wijven !
Ka-ching daar gaat weer een paar miljard door het putje
Ka-ching de advocaten gespecialiseerd in schadeclaims in de VS hebben een zak koren voor op hun molen gekregen !
Nu het GEHELE management op straat pleuren, ze zijn allemaal van de Winterkorn – Piëch school !
Esprit_de_Flandre zegt
Blablabla koop een fiets…
stephano zegt
Kijk ik verkeerd??? Volgens de grafiek op IEX.nl is de koers vandaag vrijwel onveranderd…
http://www.iex.nl/Aandeel-Koers/150122095/Volkswagen-AG-Vz.aspx
gregorius zegt
@stephano: yep.
Je hebt de aandelen Volkswagen VZ op Frankfurt. Volume: 28000 shares.
Je moet kijken naar VOW3 op Duitsland. Volume van 1mio (al) vandaag, 3m average van 2.6 mio. Die had als close gister 112.7.
HZW zegt
Volgens mijn was dit de reden dat Dr.Ferdinand Piëch, “Martin Winterkorn” weg wilde hebben, maar de corrupte vriendjes van Winterkorn in de top van VAG hebben dit in eerste instantie weten te voorkomen, ten koste van Piëch zelf.
stationcar zegt
@gash;
Ik zou zelf toch echt wachten tot alle boetes en definitieve gevolgen bekend zijn met het kopen van aandelen. Theoretisch de koers na aftrek van de kosten (reken voor het gemak 16 miljard) voor deze crisis nog mijns inziens rond de 120 euro moeten liggen, en zitten we daar nu onder, dus kopen zou gunstig kunnen zijn, maar er zijn teveel onzekere factoren, bijvoorbeeld welk effect dit op de omzet van het huidige kwartaal heeft om over de gevolgen op de langere termijn nog maar te zwijgen…
mout zegt
Ik ben juist zo verbaasd dat het zo weinig invloed op de koers heeft.
De impact van september was heel fors, maar ook niet groter dan je gezien de aard van het probleem zou verwachten. Veel erger dan dat, is dat uit alle volgende berichtgeving blijkt, dat VW nog altijd de zaken kleiner voorstelt dan ze zijn.
‘Een probleem met de 2.0TDI in Amerika gedurende 3 modeljaren’ …
‘Winterkorn treedt af’ (bij VW, maar houdt wel macht bij Porsche) …
‘Alleen bij VW en Audi’ …
‘Uitsluitend bij Euro V motoren zonder Adblue’ …
‘Alleen een paar techneuten wisten ervan’ …
Een bericht als dit bewijst, dat we nog geen enkel zicht hebben op de werkelijke omvang van de problemen. En daar houden beleggers helemaal niet van.
stationcar zegt
@mout:
Als je 95 miljard eigen vermogen hebt kan je wel een stootje hebben.
Desalniettemin is de koers al behoorlijk gecorrigeerd, de koers zat eerder dit jaar dik boven de 200 euro per aandeel, dat was ook veel te hoog dus voor deze crisis werd daarop al flink gecorrigeerd, maar toen de crisis uitbrak was de koers alsnog ongeveer 160 euro, tegen ca. 110 nu. Dat is best behoorlijk hoor….
henkp1 zegt
@stationcar: Ja, alleen ik las laatst dat vag ook een schuld heeft van 260 miljard. Weet niet of dat klopt.
Dutchdriftking zegt
Verrassend.
desalen zegt
Trouwens: ik meende laatst iets te lezen van een Autobloggee ‘ik ben benieuwd wannee de shitstorm gaat liggen’
Als dit een shitstorm is, zijn jullie laxeermiddel.
rob5nismo zegt
Dus nu vet inkopen die aandelen ff een paar jaar met de shit zitten en over een paar weer harken
henkp1 zegt
@rob5nismo: En dan maar hopen dat vag niet in elkaar stort…..
rob5nismo zegt
@henkp1: hahaha hoop het wel een beetje
Maar niet voor de porsche tak
Capibaro zegt
Topman maakt bekend dat men de doelstelling om de grootste te worden laat vallen. Vanaf nu gaat het om kwalitatieve groei. Interessant dat er een dergelijk schandaal voor nodig is
henkp1 zegt
Volgens mij zakt het aandeel niet zo heel hard, doordat er een aantal grootaandeelhouders hun aandelenpakket koste wat het kost vast houdt. Zoals de familie Porsche en andere directieleden, de deelstaat Nedersaksen en investeerders uit Qatar enzo.
Hoewel ik hoop dat de meeste werknemers goed terechtkomen, hoop ik dat vag goed op z’n bek gaat. Bah, wat een arrogante, megalomane, criminele club is het toch. Daar wíl je toch gewoon niets meer van kopen?!