De Japanse autobouwer verwacht enorm veel elektrische auto’s te bouwen, maar nog heel veel meer op hybrides en benzine-uitvoeringen. Het aandeel aandeel elektrische Toyota’s is over 9 jaar alsnog bescheiden.
Veel automerken zetten volledig in op de elektrische auto. Diverse landen dreigen met wetten waarbij auto’s al heel snel volledig uitstootvrij moeten zijn. In veel gevallen is dat al heel erg snel: 2030 wordt in veel gevallen al genoemd. Nu is dat voor sommige kleinere landen relatief gezien haalbaar. Echter, bij Toyota denkt dat het in de VS allemaal wel mee zal vallen.
Daar is 2040 het doel, overigens. De Verenigde Staten is een van de grootste afzetmarkten voor de Japanners. Ondanks dat de de milieubewustere Josph R. Biden op dit moment met de scepter zwaait, denkt Toyota dat het niet zo’n vaart zal lopen.
Aandeel elektrische Toyota’s
In het land van de Home of the brave en Uncle Sam hebben ze iets meer de tijd, maar Toyota denkt dat hun afzet voor ZEV’s (Zero Emission Vehicle) dan alsnog heel erg laag is. Als het 2030 is, verwachten dat het aandeel elektrische Toyota’s zo’n 15% zal zijn. Dan gaat het om volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s. Dat laten Toyota weten aan Carscoops. Als het gaat om plug-in hybrides en reguliere hybrides denkt Toyota wél beter te kunnen scoren. In 2030 denkt de autobouwer daar zo’n 55% van te verkopen.
Nu kan Toyota enorm voor eigen parochie preken. Als je hun website opzoekt, zul je zien dat ze juist enorm veel hybrides in de aanbieding hebben. Goh, Toyota gokt erop dat de technieken die ze toepassen óók de technieken van de toekomst zijn.
Toyota geeft zelf aan dat er nog wel wat haken en ogen aan zitten. Ten eerste de prijzen: een elektrische auto is bijna niet gunstig aan te bieden, zeker niet als er nog een beetje marge op moet zitten. Zo wacht Volkswagen ook nog even voordat ze geld kunnen verdienen aan de ID.4 crossover.
Infrastructuur
Ten tweede is het laadnetwerk nog lang niet voldoende voor een complete omschakeling naar volledig elektrische auto’s. Het is voor veel consumenten simpelweg geen praktische optie om over te stappen. Denk aan beperkte actieradius en lange laadtijden. Toyota denkt het zelf aan te kunnen pakken op verschillende manieren. Het is een van de grote merken die waterstof omarmt, bijvoorbeeld. Met waterstof kun je sneller laden én is de range beter. Daarbij ziet Toyota nog veel meer kansen om de CO2-uitstoot te reduceren met de huidige technieken.
Dat wil overigens niet zeggen dat Toyota niets geeft om elektrificatie. Zo is de Prius een van de eerste hybrides. Daarnaast zijn Subaru en Toyota samen bezig geweest met de bZ4X (en Subaru Solterra) als resultaat. Die ‘bZ’-familie van geheel elektrische auto’s gaat uitgebreid worden naar 15 modellen.
lars zegt
Tja, gaan zij het nog redden?
mark997gt3 zegt
@lars: zekr wel. Denk dat hun visie de meest reeele is. Je kan de wereld die gebaseerd is op fossiele brandstof niet in 10 jaar omgooien. De infrastructuur aanpassen kost minstens 30 jaar.
mark997gt3 zegt
@mark997gt3: en Dan heb ik het over de eerste wereld landen….. De tweede en derde wereld hebben minimaal nog 50 jaar nodig. De ICE sterft niet binnen 50 jaar uit.
appeltaartislekker zegt
@mark997gt3: precies dit.
vinceb2 zegt
@lars: misschien als enige van de merken reëel ipv meewaaien
Stefje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
azuli zegt
Over de gehele wereld zijn er nog steeds meer pompstations actief dan laadpalen. Zou me ook niks verbazen als dat in 2030 nog steeds zo is. Overigens ben ik niet tegen de elektrische auto. Wel tegen die onrealistisch gepushte hype ervan.
lithiumion zegt
@azuli: dat is helaas noodzakelijk en bewust beleid. Anders is er geen transitie. Verandering is nooit vrijwillig, het is altijd een reactie op een ontwikkeling. Dus als we doen geloven(hypen) dat het moet en noodzakelijk is, is dat één van de impulsen die zorgen voor het behoud van het momentum van verandering
retetikker zegt
Neuh, zodra een elektrische auto goedkoper en praktischer wordt dan een auto met verbrandingsmotor, dan zal die verandering vanzelf opgang komen.
Na de uitvinding van de startmotor (1911?) waren alle fabrikanten van van stoom en elektrische auto’s binnen 10 jaar verdwenen….
lithiumion zegt
@retetikker: absoluut niet te vergelijken
pramm zegt
Zeker niet. Ik heb in mijn huis alleen al meer oplaad mogelijkheden voor mijn elektrische auto dan dat er in de hele gemeente aan pompstations zijn. ;)
krisp zegt
Toyota is -buiten hybride- eigenlijk altijd een relatief conservatieve fabrikant geweest. Deze instelling verbaast me dan ook niets.
lekkerdwars zegt
Ja er is Toyota veel aan gelegen om de lithium ion elektrificatie zoveel mogelijk te overbruggen met hybrids zodat ze straks vol kunnen inzetten met solid state technologie. Zit ook wat in…
Waterstof is slechts afleiding en gepasseerd station voor personenauto’s, beseffen gelukkig alle fabrikanten en EU.
cloverleaf zegt
@lekkerdwars: lekker domme opmerking weer. Er zal echt wel een markt zijn voor waterstof auto’s, wellicht kleiner dan voor EV’s maar de toekomst zal een mix worden van verschillende aandrijflijnen.
lekkerdwars zegt
@cloverleaf: 3 tot 4 keer zoveel energie verbruiken om dezelfde afstand af te leggen is wel slim zeker? Late we ons niet misleiden door halve waarheden rondom waterstof auto’s..
edward330d zegt
Reële aanname van Toyota. Dat we op den duur overgaan naar een ander (elektrisch) wagenpark is overduidelijk en daar ben ik ook niet op tegen. Wel moeten we reëel zijn en de ontwikkeling en de economie de tijd gunnen deze verandering te kunnen realiseren, en ons niet laten opjagen door een gehersenspoelde Zweedse tiener of andere groene lobbyisten om heel geforceerd de fossiele brandstoffen los te laten. Als dat gecontroleerd gedaan wordt dan kan iedereen die dat wil en kan auto blijven rijden en wordt het niet een vervoermiddel voor alleen de beter bedeelden. Dan ga je de maatschappij alleen maar splijten waardoor het draagvlak steeds kleiner wordt en de verschillen tussen arm en rijk steeds groter.
mashell zegt
@edward330d: zo werkt het niet. Door zaken op de lange baan te schuiven verlies je de controle. Door niets aan de stikstof uitstoot te doen floot de rechter de regering terug en mogen we nu nog maar 100 op de snelweg. Door met krampachtige protesten windmolens tegen te houden heb je nu als buurt geen controle meer en komt er een windmolen met een tip hoogte van twee keer de euromast, of je wilt of niet. Dus laat je niet wijsmaken dat het zo kan blijven als het is. Dat kan niet, conservatisme voert altijd tot teleurstelling. Overigens moet je niet onderschatten dat er een nog veel sterkere politieke kracht is om weg te raken van fossiele brandstoffen, weg van olie betekent weg van het sponsoren van de Arabieren die het islamitische terrorisme financieren en de verspreiding van de islam stimuleren.
lithiumion zegt
@mashell: dat laatste is wel erg kort door de bocht geformuleerd en is denk in werkelijkheid ver van de zwart witte schets die jij stelt. Geloof het of niet maar ook zijn net als wij de ‘verlichte westerse wereld’, meer gebaart bij welvaart en geld dan alleen het financieren van economie verwoestende fanatici
edward330d zegt
@mashell: u laat zich ook zand in de ogen strooien door hysterische klimaat verbeteraars. Het zogenaamde stikstof probleem (de stikstof zelf is niet het probleem maar de stikstof oxiden kunnen schadelijke reacties aangaan met ammonia als beide in grote getale aanwezig zijn.) wordt voornamelijk gebruikt om druk uit te oefenen en om agrarisch grondgebied te gebruiken om woningen op te bouwen. Ook de vogel hakselaars (windmolens zo u wilt) en zonneparken zijn hier schrijnende voorbeelden van. Een goed gebouwde kerncentrale is veel effectiever. In de jaren 80 hadden we zure regen toen was de ozon laag in gevaar en nu is het stikstof… Als dit “gevaar” is geweken wordt er weer wat anders uit de hoge hoed getoverd om druk mee uit te oefenen. Kortom ja er moet zeker verduurzaming komen maar niet op zo’n geforceerde manier zoals nu de bedoeling is. Dan liggen er wel hele andere gevaren op de loer die veel schadelijker zijn voor mens en dier.
cloverleaf zegt
@edward330d: een goed gebouwde kerncentrale is inderdaad veel effectiever en op langere termijn ook goedkoper, zeker als je hier Europees vol op inzet (economics of scale). Helaas zijn onze oosterburen schijnbaar als de dood voor aardbevingen en wordt nu Nordstream 2 omarmd. Met als gevolg dat Rusland met 1 draai aan de kraan voor nog meer onrust in Oekraïne en Oost Europa kan zorgen.
Ik krijg mijn stuk grond nog altijd helaas niet van agrarisch naar bouwgrond.
mashell zegt
Zo jammer, Toyota liep voorop met hybrides. Daar staken ze zo veel energie in dat hun verbrandingsmotoren achter gingen lopen. Maar bij de plug-in hybrides hebben ze de boot gemist en nu zien ze het elektrische schip van hen weg varen. Toyota wordt de Nokia van de auto industrie…
(ja, ik weet best dat Nokia nog bestaat en het heel goed doet in de mobiele netwerken).
monsieurleloure zegt
@mashell
Daarom verkoopt Toyota ook zo weinig auto’s zeker, omdat ze met alles achterlopen volgens jou.
Wat een flauwekul, VW zag niets in hybrides en zette vol in op diesel we weten allemaal hoe dat afgelopen is, niet zo best. Tegenwoordig levert VW dus ook gewoon hybrides en wordt de diesel uitgefaseerd , de ironie….
Denk Toyota het wel bij het goede eind heeft, zo snel naar EV overstappen is niet te doen.
Zeker in de minder ontwikkelde landen niet.