Je moet straks verder omrijden om je peut te halen, tankstations in Nederland verdwijnen langzaam.
Helemaal uitsterven als een dino zullen tankstations de komende jaren niet. Voorlopig kachelen we vrolijk door in onze benzine- en dieselslurpers. Het aanbod tankstations heeft echter zijn hoogtepunt gehad in Nederland. Volgens onderzoek van ING gaat de zaag door het aanbod.
Halvering aantal tankstations
Terwijl er alleen maar meer laadpalen voor elektrische auto’s bijkomen, neemt het aantal tankstations juist af. Op dit moment zijn er 4.131 tankstations in Nederland. ING verwacht dat er nog zo’n 2.000 overblijven in de aankomende vijf tot tien jaar. Met name onbemande tankstations en pompen in de grensstreek verdwijnen. Laatstgenoemde heeft altijd al last gehad van concurrentie in België en Duitsland, dat is de laatste jaren er niet makkelijker op geworden.
Tankstations worden minder en minder omdat de verdiensten er niet naar zijn. Met een bemande pomp met een winkeltje kan een ondernemer nog wat extra omzet behalen met de verkoop van eten, drinken en spulletjes voor de auto. Of eventueel het aanbieden van een carwash. Bij een onbemande pomp is dit niet het geval.
Nu nog dikke omzet
Op dit moment is er nog niks aan de hand voor pomphouders. De omzet is meestal prima, omdat ze ook meeprofiteren van de hoge brandstofprijzen. In 2022 boekten pomphouders een recordomzet van 12,9 miljard euro volgens ING Research. Een stijging van 18 procent in vergelijking met 2021. Maar dat is op de korte termijn. Op de lange termijn is het een ander verhaal, als er steeds meer elektrische auto’s zijn en minder auto’s brandstof nodig hebben.
De grote jongens zullen het langste bestaan. Over een Shell of een BP hoef jij je geen zorgen te maken. Het zijn de kleine pomphouders, vaak familiebedrijven, die het eerste gaan verdwijnen uit het straatbeeld. De overstap naar het aanbieden van enkel laadpalen vergt vaak een (te) grote financiële investering.
De kans bestaat dat je de komende 10 jaar je peut ergens anders moet gaan halen als het aanbod tankstations in Nederland daadwerkelijk halveert, wat ING verwacht.
Via: Telegraaf
Michel-GR zegt
Zijn er een stuk of 10 binnen 8km van mijn huis dus daar maak ik mij absoluut niet druk om
mashell zegt
Is het wel logisch dat juist de minder dure, de onbemande stations, gaan verdwijnen?
Ik heb altijd gedacht dat de tankstationshops het vooral moesten hebben van de sigaretten verkoop. Nu dat straks ook gaat verdwijnen wordt het nut van de shop steeds kleiner.
escort77 zegt
Dat verbaast mij ook. Die onbemande stations hebben weinig personeelskosten, zitten op iets goedkopere locaties en hebben ook geen last van diefstal door tanken zonder te betalen.
Dutchdriftking zegt
De sigaretten zorgde inderdaad voor een hoop omzet, en als men in de avond sigaretten ging halen dan ook meteen de dag aanbieding, twee Redbull en een paar krasloten.
Ik denk dat het in de randstad allemaal wel meevalt, maar met de prijsverschillen langs de grens is het een wonder dat de tankstations het daar nog zo lang hebben volgehouden.
b088y zegt
De meest onbemande tankstations zijn niet uit luxe ontstaan. Waren voorheen vaak locatie met shop, dat was niet meer rendabel, maar investering in assets was al gedaan, station opheffen is bodemsanering (kosten).
Dus dan beter cashcow strategy en doorgaan als onbemand (tegen lage marge, kosten dekende kosten).
Als de tanks in de grond slecht worden of vervangen moeten worden dan als nog bodemsanering (ben je weer paar jaar verder en hopelijk hogere grondopbrengst bij verkoop).
maotje zegt
De ING heeft tegenwoordig ook al overal verstand van.
Joris24 zegt
Als grote investeerder is het wel relevant om te weten hoe dit soort markten zich (gaan) ontwikkelen. Ze financieren ook veel tankstations en elektrische laadstations. En er wordt van banken verwacht dat ze ook meefinancieren in de energietransitie, en als je dat niet met goed zicht op de markt(ontwikkelingen) doet dan kan dat slecht met je eindigen.
Logisch toch, dat ze hier onderzoek naar doen?
Huib zegt
ING heeft fors geïnvesteerd (bronnen zeggen voor ruim 500MLN) in o.a. de EG Group, een van de grootste tankstationretailers in Europa en de UK en hopende op een mooie exit via een beursgang.
shellplc zegt
Hebben in Nederland ook behoorlijk wat tankstations.
Klojum zegt
Minder tankstations => hogere prijzen.
vopo zegt
Tankstations mogen tot 2030 nog sigaretten blijven verkopen.
Joris24 zegt
Hier in de grensregio zie je dat steeds meer mensen (weer) uitwijken naar België, waar je momenteel voor ongeveer 1,60 E10 en voor 1,75 euro 98 E5 tankt. Wij incluis. Vanuit ons werk is dat maar 7 kilometer om. Op 65 liter E98 loont dat nogal. Spijtig voor de lokale pomphouders, en ook al kunnen die niks aan de accijnzen doen, het is natuurlijk wel gewoon een ondernemersrisico dat je met andere (veranderende) regels te maken hebt dan je buren. Tot vorig jaar was Duitsland ook interessant, maar met de accijnsverhogingen daar en de verlagingen hier is dat verschil niet zo groot meer.
Wel apart dat je regelmatig in het nieuws leest dat de brandstofprijzen hoger zijn dan x periode geleden of al lang niet meer zo hard gestegen zijn, maar nu de brandstofprijzen dalen lees je daar maar mondjesmaat over. Zelfs in Nederland tank ik euro 95 voor 1,90 per liter, in 2024 is dat helemaal zo gek nog niet. En met de afnemende vraag agv elektrificatie zal dat voorlopig nog wel zo blijven hoop ik.
Redrum zegt
Waarom zou je in godsnaam 98 tanken? Zeg nu aub niet voor de performantie…
Joris24 zegt
Ik rij een i5 20VT quattro met 408 pk uit 1994. Die motor is flink aangepakt en op de testbank afgesteld op E98 en rijdt daar ook het fijnste op. Gezien de investeringen in de auto en motor ga ik dan niet bezuinigen op brandstof.
Redrum zegt
Ach ja, je door de weekse, highly tuned quattro…
Pas je even de wiki aan https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_Quattro
Die dingen werden maar gemaakt tot 1991 blijkbaar. Dat je er 400+ PK uit hebt gepielt is natuurlijk ook erg standaard. Gewoon uit interesse, hoe stel je die wagen af voor 98 Octaan?
Mooie wagen maar again, voor de alledaagse meuk op de weg scheelt het niets.
Papageno zegt
Heb sinds kort ook weer een brandstof auto (voor mezelf begonnen dus “mocht” de electrische lease-auto ingeleverd worden. Wat is een goede, accurate app om brandstofprijzen bij je in de buurt te vinden? In de USA gebruikte ik Gasbuddy, die was altijd erg accuraat, is er iets vergelijkbaars in NL?
omarrs6 zegt
Directlease tankservice is een goede app
Huib zegt
gebruik de app van de ANWB of leasedirect
Redrum zegt
Waow, de eerste Nederlander die een fikse korting aan zijn neus laat voorbij gaan….kost je dat dan niet enorm veel extra?
Huib zegt
Kleine correctie hoor: Als je het ING rapport leest zal de afname van het aantal tankstations pas in na 2030-2030 gaan inzetten. Daarvoor is er wellicht sprake van een hele kleine krimp. De sector draait momenteel uitstekend en dat is niet dankzij de hoge prijzen, maar dankzij de goede marges….en een ieder weet “pompprijzen” zijn wat anders dan “pompmarges” . Verder hebben er nog nooit zoveel auto’s met een verbrandingsmotor rondgereden als nu want het voertuigenpark neemt sneller toe dan het aantal volledige EV’s toeneemt. Bron: http://www.bzo-tankstations.nl
waterisnat zegt
Zijn dat dezelfde “retail-market-watchers” (die nog nooit een dag in hun leven in een echt bedrijf hebben gewerkt) die 15jr geleden vol overtuigd waren dat meer dan 20% van de automobilisten binnen 5jr in een shared auto zouden gaan rijden?
kennone zegt
Ik rijd al een aantal jaar naar Belgie. Scheelt vaak bijna 40cent per liter! Kannetjes voor de motor mee. Overigens kan de 98 er zelfs 50cent verschillen met de pomp bij ons in het dorp!
aeejnprt zegt
Dat is een gemiddelde omzet van 3,6 miljoen Euri per jaar.
Niet gek.
Waarom ben ik leRaar geworden?
12,9 miljard Euro; dikke bult veel geld.
Maar dat is natuurlijk niet alleen maar brandstof.
MarcoM zegt
Wij wonen 30 km van de grens en het loont dubbel en dwars om in Duitsland te tanken en inkopen te doen, het scheelt in een maand tijd meer dan 100 euro en soms nemen we voor de buren shag mee, dat scheelt giga (voor hun).