Autoblog Occasion van de Week. Een Super Leicht met die heerlijke 500 pk sterke V8 onder de kap. Ding is nu zo’n acht jaar oud en heeft slechts 41k gelopen. Addertje onder het gras? Ja, dat zit er: of u even een lasdiploma wilt halen.
De zilvergrijze SL55 in kwestie wordt namelijk in twee delen geleverd. Achter de voorstoelen is een slijptol/brander in de carrosserie gezet, om van de auto geen auto meer te maken, maar twee losse onderdelen. In veel landen hoeft dan bij de invoer geen importbelasting meer afgetikt te worden. (Zie ook deze voorbeelden van in tweeën geknipte auto’s uit Oekraïne.)
Een veelvuldig toegepaste doch omslachtige manier van BPM-fraude, mocht je de auto naar Nederland halen en hem hier weer aan elkaar bakken. Hoe je dergelijke auto’s herkent? Simpel: gooi ze met de flank tegen een lantaarnpaal, dan breken ze meestal wel doormidden.
Hij staat te koop in het Duitse Neuberg, vier uurtjes rijden vanaf Utrecht. Meer info en schadepics op mobile.de.
Met dank aan Rogier voor de tip!
bempi zegt
Je kan hem altijd nog ombouwen naar een 2 persoons bed. Leuk met je vrouwtje van 0 naar 100 in 3 seconde.
Simpson zegt
Zou het herstelwerk hier uiteindelijk niet meer kosten dan de importbelasting?
sjamp zegt
@Simpson: Nee. De zaagsnede zit op een uitermate gunstige plek om het herstelwerk goedkoop te kunnen uitvoeren.
Dorpellijsten zijn d’r af, vloerbedekking ligt waarschijnlijk in de kofferbak en een instaplijst verstopt de rest van eventueel bak-braad-werk. Spuitwerk? Lakstift!
Waarschijnlijk hebben ‘ze’ deze auto binnen een uurtje of 10 weer rijdend en wel. Zo te zien is zelfs de aandrijfas gewoon als steekas ontkoppelt.
KUYL zegt
@sjamp: Oh dus jij bent de chef werkplaats van Jetcars?! ;)
KEV9 zegt
@KUYL: WHOEHAHA
pindakoning zegt
@KUYL: Whahaha ik wil net een reactie geven dat deze waarschijnlijk bij jetcars terecht komt:p je was mij dus voor
bempi zegt
@sjamp:
Waar wacht je nog op met je marktverkopers praatje :). Haal hem ga aan de slag en verdien ff snel een paar ruggen extra. Appeltje eitje toch.
sjamp zegt
@bempi: @KUYL: @Soulmaster:
Nee, mijn ‘verhaaltje’ is geen Marktplaats praatje, maar gewoon ‘uitleg’ :-)
Mocht je Bulgaar, Roemeen, MOE-lander of gewoon handige Nederlander zijn: Dit is goed reparabel + verkoopbaar. Hoe lager je allooi, hoe groter de mogelijke winst marge, en hoe groter de kans dat de boel in elkaar zakt.
Maar ik denk dat (met de juiste kennis/kunde) dit weer een prima waggie kan worden.
http://www.autoblog.nl/is-dit-total-loss-think-again-russisch-schadeherstel
bempi zegt
@sjamp:
‘Mocht je Bulgaar, Roemeen, MOE-lander of gewoon handige Nederlander zijn’ Daar begint de fout al.
Zodra je klaar bent met repareren zal je hem alsnog op kenteken moeten registreren ( wil je hem überhaupt verkopen ). En laat het nou net zo zijn dat ze hem dan taxeren op de dagwaarde van een volwaardig SL55 AMG en daar de belastingen over berekenen. Was het maar zo makkelijk dan zou elke bulgaar, roemeen, moe-lander of de handige harry of bilal nu multimiljonair zijn. Maar vooralsnog bijten ze in een zure appel.
sjamp zegt
@bempi: Valt mee hoor. De markt voor grote dure auto’s stopt niet bij de Nederlandsche grens.
Ook in het buitenland zijn dit soort auto’s verkoopbaar ( los of als als ie weer aan elkaar hangt )
bempi zegt
@sjamp:
On: Valt wel mee ? Haha ! Het is te zien op de markt en in de praktijk.
Off: Volgende week 2 voor de prijs van 1 toch ? Ok dan kom ik langs. Haha !
bempi zegt
@sjamp:
Ja maar we hebben het toch over een potentiële reparatie / verkoop in Nederland en niet in het buitenland ? In dat geval is het zeer lastig om op dit soort constructies geld te maken. Verder ken ik de wetten en regels niet in het buitenland voor dit soort gecompliceerde constructies ( maar ik sluit niet uit dat het mogelijk is ).
sacha zegt
@bempi: is ie niet gewoon ’total loss’ als je de lasnaad en de foto’s van het herstel laat zien?
bempi zegt
@sacha:
Kan. Tenzij je een uitmuntende lasser hebt waarbij je de naad niet kan zien of kan verbloemen ( opschuren en overspuiten ). En foto’s ? Kenteken is niet zichtbaar. Hoe kan je weten of het wel ‘deze’ SL 55 AMG dan is ?
sjamp zegt
@bempi:
Ik heb onlangs een auto geïmporteerd, en terwijl ik bij de RDW was gezien hoe ‘schade import’ verloopt. RDW kijkt alleen naar chassisnummer en deze auto zou vervolgens ook een WOK melding krijgen: Voor het kenteken definitief wordt afgegeven moet de schade hersteld worden en de auto gekeurd.
Voor de Belastingdienst (voorheen Douane) is die WOK melding en/of die herkeuring niet interessant: De BPM moet bij import worden afgedragen, en dat kan op basis van de standaard afschrijvingstabel óf via een taxatierapport (op basis van de werkelijke waarde dus, niet de theoretische van de afschrijvingstabel). Het gat tussen de waarde van deze Merc volgens een taxatierapport en de afschrijvingstabel is de mogelijke winst marge.
Dus in theorie is deze doorknip-schade óók voor in Nederland ‘interessant’.
yerrie zegt
@Simpson: Ik heb plaatwerkers gezien uit “arme” landen die gewend zijn om niets weg te gooien en die kunnen het echt heel “goed” en heel snel.
Lasapparaat onder de oksel, scherm vast tussen de voeten, in iedere hand een hamer en de spons in de mond en dan een scherm uitkloppen, voor dat soort gasten is dit een koud kunstje.
undifined1 zegt
Ze vragen volgens de advertentie 16000 voor de auto en geen 10500
rufctr01 zegt
@undifined1: en dat voor een rechtsgestuurde!
Simpson zegt
@rufctr01: kwestie van de voorkant er andersom op zetten :)
reggie-boy_rood zegt
A merc is killed
StijnB zegt
Een wagen met mogelijkheden, je kan er ook nog steeds een stretch limo van maken!
964rs zegt
wat ze tegenwoordig al niet doen om een beetje geld uit te besparen….
schellekens006 zegt
Ik zie een verlengde SL 55 aankomen…
Svda zegt
Binnenkort te koop bij Jetcars voor een zacht prijsje
E34M5Touring zegt
Flinke panelgap.
martijn1993 zegt
SL stond toch voor Sport Leicht? Super Leicht is wel erg overdreven voor een dergelijke auto.
E34M5Touring zegt
@martijn1993: leicht mag je dit type sowieso niet meer noemen. Ding weegt bijna 2100kg.
bozewolf zegt
@E34M5Touring:
Schwein Large
Dingen verkopen toch het meeste in de States, dus…
E34M5Touring zegt
@bozewolf: Daarom moest ik zo lachen bij de nieuwe. Jaaaaa, we hebben er 100kg afgehaald. Ok, maar nu is ie nog veel te zwaar.
crackdavid zegt
@martijn1993: Het is inderdaad Sport Leicht. Alhoewel hij bepaald niet leicht is..
sacha zegt
@crackdavid: hij is wel degelijk ‘leicht’. Leight van kleur.
j00rs zegt
Wat een belachelijke manier om wat geld te besparen. Als je dit weer last zal het nooit meer zo sterk zijn als dat het origineel was en zal de auto minder goed rijden. Die Pool van laatst met die S8 zal ook wel dit trucje uitgevoerd hebben.
keesje1987 zegt
Ik zou er 500 paarden voorzetten…
maiik0ll zegt
Nouja, voor onderdelen is t misschien wel handig… Dikke v8, setje velgen, lampen, motorkap, bumpers, dashboard.
Hubert zegt
Dit soort gevallen moet je gewoon in de shredder duwen.
Waanzin om hier weer een rijdende auto van te maken.
Dit soort acties zijn nog triester dan een oude G met AMG opbouw.
Als je zoiets niet kunt betalen, moet je gewoon verdershoppen.
rufctr01 zegt
Je zult het maar treffen als je zo’n auto van een handelaar koopt.
crackdavid zegt
@rufctr01: Als je in de markt bent voor dit soort auto’s moet je überhaupt niet naar een handelaar gaan..
pindakoning zegt
Ik vind hem vrij duur
flippert zegt
Erg fijn dat de BPM regels het in NL zo aantrekkelijk maakt voor beunhazen om schadebakken te importeren. Alhoewel de rest BPM op dit 8 jaar oude barrel niet meer zo hoog is..
Emre_m3 zegt
http://home.mobile.de/home/index.html?customerId=465677#des_181782813
desjonnies zegt
Dit kan zo maar een ex-Japans geregistreerde Mercedes zijn
In Japan rijden ze links en in Japan wordt de APK na zo’n jaar of acht schreeuwend duur en moeilijk.
Daarom worden er veel nog goed te gebruiken auto’s geëxporteerd om gesloopt te worden voor de onderdelen.
En voor Afrika is dit een toppertje, daar betaal je in veel landen alleen maar de importheffing voor onderdelen en worden er veel voertuigen na de import weer aan elkaar gelast.
Homer55 zegt
Een SL is geen super leicht maar een sport leicht.
bozewolf zegt
I dunno. Heb de ballen verstand van lassen en de krachten van metaal, maar bijna 500pk en iets van 700 newtonmeters in een ‘geknakt’ chassis?
Neuh. Danku. Liever niet.
jelmer zegt
Leuk projectje: de motor, bak en andere aandrijving in een 190D.
Hupke zegt
Ziet er niet gezond uit.
Zonde om zo’n wagen zo te verpesten om de overheid een stapje voor te zijn.
Liever dat ze de slijptol eens in het overheids apparaat zetten zodat zulke maatregelen nietmeer nodig zijn.
ThomasBol zegt
Ik zie mezelf al aankomen bij de RDW.. :’) “ik wil graag een Nederlands kenteken, maar heb enkel een deel van de auto mee genomen. De rest staat nog thuis.”
loekie125 zegt
Verkoop maar aan iemand in Polen ofzo. Ik hoef geen 2 delige auto iig
crazybob zegt
Ik meen me te herinneren dat deze auto al zo’n 4 jaar te koop staat. Ze raken hem maar niet kwijt. Waarschijnlijk alleen nog maar interessant om voor onderdelen te kopen.