Puur en nostalgisch, of bijzonder luxe en rap? De keuze is aan jou!
Stel, je hebt 70 mille en je hebt zin in een snelle BMW. Dan zijn er heel veel opties. Maar laten we zeggen dat je precies 69.875 euro in je zak hebt die op moet aan een snelle auto. Geen 69.874 euro en ook geen 69.876 euro. Nee, precies 69.875 euro. Wat zijn dan je opties?
Welnu, die hebben we gevonden. Want voor precies 69.875 euro staan er in Nederland twee snelle BMW M-producten te koop. Nu komt het weleens voor dat een autobedrijf meerdere modellen van één auto heeft staan en dat de prijs dientengevolge ook hetzelfde is. Maar ondanks dat de auto’s van hetzelfde merk zijn, is het contrast groot. We nemen ze met je door:
BMW M3 Coupé (E30)
€ 69.875
1988
138.638
Eigenlijk is dit een van de beste M3’s die je kunt kopen. Althans, als je in de markt bent voor een M3. Natuurlijk, 70 mille is niet niets, maar Newsflash: alle E30 M3’s zijn heel erg duur. Je betaalt nog doodleuk 50 mille voor een exemplaar met drie ton op de klok. Zeker de exemplaren met nauwelijks kilometers op de klok. Daar durf je niet mee te rijden, want dan schrijf je enorm af per gereden kilometer. Een lekker tochtje naar de dolomieten zul je niet zo snel doen. Maar ja, je wil ook geen afgeragde M3 hebben.
Daar komt deze M3 om de hoek kijken. Het is geen Cecotto of Sport Evolution met 2.500 km. Nee, gewoon een eenvoudige 2.3 met 195 pk. De auto is mooi genoeg om een flink bedrag waard te zijn, maar je kan er nog wel wat mee rijden zonder dat de waarde keldert. Afgaande op de afbeeldingen is de auto wel degelijk gebruikt, maar ziet het er nog keurig uit. Precies hoe je het wil. Het enige nadeeltje is misschien de kleur, alhoewel wit bij een homologatiespecial een verantwoorde kleur is. De advertentie kun je hier bekijken.
BMW M4 Coupé (F82)
€ 69.875
2017
43.719 km
Misschien is dit wel de laatste fraaie BMW M4. De nieuwe generatie gaat waarschijnlijk Filemon Wesselink nadoen. De M4 is een auto die met de tijd telkens fraaier wordt. Beter ook, trouwens: het Competition pakket is eigenlijk verplichte kost op deze auto. In deze uitvoering valt ‘ie niet heel erg op, maar bij nadere beschouwing is ‘ie toch wel erg fraai. Zwart is een tikkie saai, maar de velgen zijn gelukkig voor de verandering eens niet zwart. Sterker nog, stiekem worden die 20″ kruisspaakvelgen (666M) telkens mooier.
Het interieur is voorzien van Individual leder in de kleur Goldbraun, wat de auto een beetje extra cachet geeft. Omdat het de Competition is, heb je zwarte badges, die 20″ velgen, Adaptief sportonderstel, 450 pk en zwarte nieren die je nu ook op elke E46 en E90 ziet. Deze auto hóórt ze tenminste te hebben. Als optie heeft deze M4 Competition de beschikking over keramische remschijven. De advertentie check je hier.
Dus dan is het nu aan u waarde lezer. Op welke auto zou jij je laatste 69.875 euro uitgeven? De M3 of toch de M4? Laat het antwoord weten in de comments! (Nog geen account? Die kun je hier aanmaken)
karaya zegt
Domme vraag. De E30 natuurlijk.
MercMeister zegt
BMNee . Maar als het moet, doe dan maar de E30.
autowilly zegt
De M4 natuurlijk. Voor 70k is dat 4 cilinder koekblikje natuurlijk veel te overpriced.
rhellema zegt
@autowilly: alleen met dat verschil dat dat 4 cilinder koekblikje alleen maar meer geld waard wordt en jij op jouw keuze alleen maar afschrijft.
brammetjedeb zegt
@rhellema: als je hem in de schuur zet en er niet meer dan 3000 per jaar in rijdt…. Geef mij die M4 maar.
HZW zegt
@brammetjedeb: Als je hem in de schuur zet wordt hij er slechter van dan er gewoon mee te gaan rijden elke dag.
brammetjedeb zegt
@HZW: elke dag mee rijden slijt hij, hoe dan ook. Da’s bij elke auto. Maar wel eens dat er mee gereden moet worden… Die schuur is meer voor het droog wegzetten, wat bij die M4 niet per se hoeft…
brammetjedeb zegt
@rhellema: nou tik ik net een reactie, is ie foetsie. Enfin, nog maar eens: zo’n m3 wordt meer waardals je hem in de garage zet er er weinig kilometers bij zet. Anders wordt dat ook een duur geintje als er veel onderhoud aan komt…
maotje zegt
@brammetjedeb: veel meer waard zullen ze niet meer worden. Ze zijn de afgelopen 1,5 jr juist weer aan t zakken. 2 jr geleden zou de vraagprijs gewoon 90 k geweest zijn. Is nu niet meer realistisch. Daarnaast is hem zo in een schuurwegzetten makkelijk gezegd. Als je wilt dat t ding zn waarde blijft behouden moet je er af en toe even mee rijden en goed onderhoud blijven uitvoeren bij een bedrijf dat ook goed bekend staat in de m3 wereld. En dat kost gewoon serieus geld. Naast de stallingskosten en verzekeringskosten. Trek dat van een eventuele waardestijging af. Dan ga je gewoon in de min. Dus je schrijft gewoon altijd geld af.
brammetjedeb zegt
@maotje: dus een M4 voor mij dus. Bedankt voor de aanvulling!!
mark997gt3 zegt
@maotje: helemaal met je eens. E30 M3 kan in mijn ogen ook niet veel meer in waarde stijgen. Zal eerder zakken. En bovendien vind ik het een gehypte auto. Wat is er nou echt bijzonder aan? Motor niet, snelheid niet, uiterlijk niet, vermogen niet. Ja een bijzondere race historie maar dan houdt het ook wel op. Als investering weet ik op dit moment betere auto’s.
maotje zegt
@mark997gt3: helemaal mee eens. Op de looks na dan. Die vind ik zeker wel geslaagd. Ik heb zelf een e36 m3. In vergelijking met de e30 natuurlijk veel beter. Rijgedrag, de motor en veel meer auto. Maarja de e30 was natuurlijk wel de eerste. En inderdaad de historie doet t hem.
skinny058 zegt
@maotje: Rijgedrag beter? Je bedoelt comfortabeler en minder sportief…motorisch alleen fijner maar daarmee houdt het wel op qua ‘beter’.
SanderB zegt
@rhellema: dat is nog maar de vraag. Er zijn er veel van genaakt en bij 70k is de rek naar boven er wel aardig uit. Ik denk dat net als bij de testarossa de prijzen best nog zouden kunnen corrigeren. Denk dat 30/40 realistischer is
mark997gt3 zegt
@rhellema: e30 m3 zit echt al wel aan de max van de waardestijging. Een iconische auto maar qua power onder bemeten. Ook de generatie die opgroeide met de E30 begint al op leeftijd te komen. De volgende generatie zal eerder naar e36 en e46 kijken. De M4 zal zeker verder afschrijven. Denk dat een Porsche de beste keus is. Die schrijven minder af dan welke BMW.
rhellema zegt
@mark997gt3: dat een Porsche de beste keuze is ben ik volledig met je eens. Maar laten we er nou eens van uit gaan dat de E30 M3 inderdaad niet meer waard gaat worden, dan nog zal hij niet minder waard worden en die M4 wel dus blijft die E30 de betere investering.
mark997gt3 zegt
@rhellema: beetje met je eens. M4 schrijft zeker af. In mijn ogen zal de e30 de komende jaren minder waar worden. Maar dat dacht ik ook van bitcoins een paar jaar geleden:)
rhellema zegt
@mark997gt3: daarom, dit soort dingen blijven moeilijk voorspelbaar echter zijn we het er nog steeds over eens dat de Porsche de beste keuze is!??
dwfc zegt
@rhellema: Maar autowilly snapt niet dat binnen 20 jaar de M4 0.00 waarde heeft.
Massaproducten scoren nooit of zelden goed!
dwfc zegt
E 30, de eerste ! Liefst laatste bouwjaar, dacht dat dit 1990 was.
Desnoods laat de motor compleet reviseren en die kostprijs haal je er netjes uit.
Als er maar een onderhoudshistoriek is, liefst met de bijhorende facturen!
elemento zegt
Nieuwe. Veel beter geluid weglliging snelheid etc
dragspert zegt
@elemento: Ik vermoed dat je de M4 nog nooit in het echt gehoord hebt. Zelfs een Senseo klinkt beter dan een M4. Zelfs met een Akrapovic uitlaatsysteem o.i.d gemonteerd.
dragspert zegt
@dragspert: Per ongeluk op versturen gedrukt.
De E30 M3 heb je dan waarschijnlijk ook nooit gehoord. Het geluid wat dat ding produceert kan niks anders dan kippenvel opwekken bij een autoliefhebber. Een beetje bang kun je er ook van worden.
elemento zegt
@dragspert: ik heb het m3 met software chip downpipe alles open gehoord…. ac schnizer. Ja je krijgt wel kippenvel van
karaya zegt
Ik heb voor 70 ruggen liever een raspaard dan een karhengst met overgewicht.
En die 4 cilinder is een echte racemotor, geen stofzuiger met een groen label.
Poulusma zegt
@karaya: Precies dat, daarbij is de E30 gewoon een veel mooiere auto. Die M4 had een M3 moeten zijn om kans te maken. De 4 deurs is qua lijn veel mooier….
Aan de andere kant, ik kan ze toch niet betalen ?
unknown234 zegt
Gevoel en verstand komen elkaar tegen in dit artikel (well played).
Gevoel zegt de M4, verstand de M3.
Als het de laatste euro’s zouden zijn zoals je onderaan vermeldt, dan toch de M3 Coupe en hopen op waardevermeerdering.
1000bochten zegt
@unknown234: die zag ik niet aankomen. Ik dacht gevoel de M3, verstand de M4. Wel grappig.
In mijn ogen is het veel logischer om een modernere – objectief beschouwd “betere” – auto te kopen, dan een oudere “inferieure” auto. Maar dat zegt mijn verstand. Mijn gevoel zegt dat het bij dit soort auto’s om “beleving” gaat en als het daarop aankomt, gaat mijn hart veel sneller kloppen van een ritje in een E30 M3. Het is niet altijd de pure snelheid die zorgt voor de rijbeleving; veel van jullie weten dat het vaak de combinatie is van snelheid, geluid, wegligging en de reacties van de auto op al je handelingen. Modernere snelle auto’s kunnen wel eens neigen naar een potje racen op de Xbox; erg leuk om te doen, maar een beetje afstandelijk en allemaal wel erg makkelijk.
BaRa zegt
De M3 heeft het verkeerde aantal cilinders. De M4 heeft het geluid van een stofzuiger en het gewicht van een bovengemiddelde Amerikaan uit de bible belt. Doe me voor dat bedrag maar een Giulia Q.
hplh zegt
@BaRa: want een guilia is een stuk lichter?
BaRa zegt
@hplh: Nope. Maar klinkt beter, rijdt beter, ziet er beter uit ;-) Ik ben een fan van 6-in-lijns zonder turbo. Zo gauw je er een slakkenhuis op schroeft, wordt de competitie plots een stuk groter. Gooi een E36 of een E46 in de mix, en dan wordt het plots een stuk lastiger voor me.
BaRa zegt
@bara: ditto overigens voor de recente M2. ’t Is niet omdat het nieuw is, dat het verkeerd is. De M2 is voor mij wat de M3 vroeger was.
gandini zegt
@BaRa: Daar ben ik het dan wel weer mee eens. Als hier een M2 ipv een M4 had gestaan, dan was de keuze al een stuk lastiger.
VeniVidiVici zegt
100% de e30 M3, want A, is waardevast en B, waar je ook komt iedereen (jong, oud tot zelfs niet autoliefhebbers) kan deze nostalgische klassieker waarderen terwijl de M4 door toch veel mensen als een moderne patserbak wordt gezien die gewoon stevig afschrijft in waarde.
rovadepo zegt
@venividivici: maar de vraag is, wat wil je zelf? Who cares wat andere vinden. En miss is de M4 over 20 jr ook een icoon. Of beide niet.
resulutionNL zegt
Als de tüter het nog doet, zeker de E30 M3. Die neem ik dan mee naar Turkije. Ruil ik om voor een stuk grond met appartementen. Met de huur daarvan koop ik over 5j weer een E30 M3 voor het weekend en als daily een M4.
Mooi.
JanJansen zegt
@VWTouran75: over 5 jaar is de M3 het dubbele waard.
SpeedGeek zegt
Hoewel de e30 heilig is en zal blijven verkies ik toch de M3 F80 boven. Ze zijn er in geweldig mooie kleurstellingen te vinden en ze laten zich erg gemakkelijk rijden. De 10 minuten rij ervaring die ik met een F80 heb waren heel fijn. Iets waar, na een maand een e90 M3 te hebben gereden, een e90 M3 niet aan kan tippen.
emping zegt
@speedgeek: : je bedoelt de M4 F82 dus?
SpeedGeek zegt
@emping: nee ik bedoelde specifiek de M3 F80. Ik vind de verhoudingen van een M3 beter ogen dan die van de M4. Bij de e90 vond ik dat ook al t.o.v. de e92. Er is iets aan de achterkant dat de coupé variant heel lomp doet ogen.
Poulusma zegt
@speedgeek: Amen
VeniVidiVici zegt
@willeme: Even een vraag, het valt mij de laatste tijd op dat mijn verstuurde comments niet meer meteen te zien zijn. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Sta ik op een blacklist/comment checklist ofzo?
VeniVidiVici zegt
@venividivici: @willeme: krijg ik nog een antwoord waarom bij elke comment van mij ‘uw bericht moet nog gecontroleerd worden’ komt te staan. Is dat bij iedereen?
willeme zegt
@venividivici: Ik ga het even voor je uitzoeken en zal je een PM sturen.
VeniVidiVici zegt
@willeme: Oké ??
thomasthomas zegt
Vind zo’n e30 wel cult hoor, erg gaaf. M4 is toch een auto waar ik sneller aan voorbij loop, beetje te macho.
fendercd60 zegt
Beiden erg mooie wagens. Ik denk dat ik voor de M4 ga!
jk1986 zegt
M3 natuurlijk. Maar dan deze https://www.jhlautomotive.nl/auto/bmw-3-serie-e30-m3origineel-nl-4e-eigenaar-napgerest/
olivier420 zegt
@jk1986: ik krijg altijd een beetje kriebels van dit soort teksten:
“De dame in kwestie had een erfenis ontvangen, waarmee ze de M3 heeft aangeschaft. Ze reed op 26-02-1988 de showroom uit.”
e38ossie zegt
M3 always. Het woordje Coupé hoort er echter niet bij te staan natuurlijk.
bimmerfan zegt
De e30 natuurlijk, maar liever een zwarte of rode. En liever shoppen op mobile.de daar vind je al hele mooie exemplaren voor 60k.
ty5500 zegt
Die E30 is een plaatje. Vraag me alleen af in welke mate je gerust kan genieten en ‘vlammen’ met een auto die 30 jaar heeft stilgestaan (met impact op alles). Zou ik wel een stuk geruster zijn in de M4
rens4 zegt
Vind t allebij niks
kennone zegt
E30!
viezefreddyw zegt
De prijzen voor de E30 M3’s gaan ook nergens meer over. Belachelijk is het gewoon. Zo’n 5 jaar terug kocht je bovenstaand exemplaar voor 40.000 Ekkermannen…
Maar toch. Ik zou hem wel kiezen. Is toch de meest ideale rijdersauto van de twee?
E34M5Touring zegt
@viezefreddyw: Mwoah, ze hebben ook al voor 100k+ te koop gestaan dus zo te zien is de rek er wel een beetje uit.
Als antwoord op de vraag: De knapste E34 M5 Touring die er te vinden is.
deuxchevaux zegt
Voor de niet autokenner;
Een ouwe sjonniebak of een boze allochtonenkar..
Ik sla allebei over.
escort77 zegt
@deuxchevaux: gelukkig hebben we hier alleen maar kenners ?
supercarboy zegt
Ik vind het maar lastig eigenlijk. Al denk ik wel dat ik uiteindelijk voor de E30 ga
borrelnoot zegt
Sowieso de E30. Wat een icoon is het toch.
kniesoor zegt
Aan geen van beide vanwege heb er al een.
Volvo_440_turbo zegt
Ik heb vele malen meegereden in een E30 M3 destijds, was wel een beleving hoor, maar zeggen ze soms niet: never meet your heroes? Op dat vlak is het bij mij in het leven al wel meer dan eens fout gelopen!
tttijn zegt
M4 zonder twijfel. Dat oude gebakje levert alleen maar irritatie op voor iemand die wil sturen.
racerx zegt
Doe de M4 maar, die dingen rijden top! Als het alternatief een E28 M5 was geweest had ik die genomen.
nopetrolnofun zegt
Geen van beide, hoef geen 4 cilinder en die 6 cilinder turbo uit de M4 klinkt nog beroerder….
karaya zegt
@nopetrolnofun: Nog beroerder… Alsof de 4 cilinder uit de M3 beroerd klinkt.
En voor de echte liefhebber, een stuk minder gewicht op de vooras. En daar was het BMW om te doen.
nopetrolnofun zegt
@karaya: Beroerd niet, maar was meer om aan te duiden hoe beroerd die M4 klinkt ?
Dutchdriftking zegt
Tja, ze zijn beiden fijn. Echter bied de verkopende partij ook de M4 in een mooie kleur aan : https://www.bergwerffbmw.nl/voorraad-bmw/10583331-bmw-4-serie-cabrio-m4-individual-volleder-carbon-remmen/ . En Als het dan een coupé moet zijn, dan is deze M3 toch fijner : https://www.bergwerffbmw.nl/voorraad-bmw/9369426-bmw-3-serie-coupe-m3-competition-6-hand-sonderlackierung-cs/
HZW zegt
Al die oldtimers zijn niets meer waard als er over 5-10-20 jaar niet meer mee gereden mag worden.
En de kans is serieus aanwezig dat er een dag gaat komen dat het verboden wordt om een voertuig te rijden met fossiele brandstof motor.
Wat zal de wereld een stuk schoner en stiller worden.
karaya zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
O plaat zegt
@hzw:
onzin, in elke milieu zone zijn er uitzonderingen voor oldtimers. Zelfs de EU richtlijnen voorzien dit. Eens de E30 40 jaar is mag hij voor altijd elke milieu zone gewoon binnen. Terwijl de M4 waarschijnlijk al in 2024 of 2027 gebannen zal worden. Wat doe je hier eigenlijk op een autoliefhebbers site?
sportevo zegt
Aangezien we al 2 M3’s uit de e30 serie hebben, kies ik wel de M4. Nog een e30 erbij is wat teveel van het goede.
RazorHead zegt
E30 ziet er serieus afgeleefd uit vanbinnen. Stuur, pook en handrem zien er niet uit. Beetje overpriced dus. Voor mij de M4!
sportevo zegt
@razorhead: voor zover ik het kan zien zijn het stuur, de handrem en versnellingspook van suede/alcantara zoals dat in de Sportevo zat. Hoe goed de conditie is kan ik niet beoordelen maar het is volgens mij minder erg dan het lijkt.
sportevo zegt
@sportevo: het zijn inderdaad die onderdelen die ze gebruikt hebben. Het stuur is hier wel wat gladder van geworden, maar dat gebeurd al erg snel bij dit soort sturen. De handrem en de pook zien er nog wel netjes uit.
O plaat zegt
Natuurlijk zou ik voor de oudste gaan. Al koop ik liever een E9 dan een E30. Dat het een M is boeit mij minder dan het prachtig design die je bij de E9 vind
rd1991 zegt
E30. Want als die niet bevalt kan je altijd voor het geld een M4 kopen. Andersom word het wat lastiger denk ik.
sollie1984 zegt
Ik zou voor de M4 gaan. Ja de E30 M3 is mooi maar vind de huidige modellen gewoon mooier. Ook het rijden in een M4 is veel fijner dan een E30. Uiteindelijk rij je genoeg kilometers waarbij je lekker rustig aan doet of aan het cruisen bent. Tjah dan is zo’n M4 gewoon geweldig met alle luxe aan boord. Die dingen laten zich trouwens bijzonder makkelijk bedienen dus voor mij een logische keuze.
jcjc zegt
Ik vraag me weleens af of het gros dat de M4 afkraakt de auto zelf weleens gereden heeft. Ik lees dingen als veel te zwaar bijvoorbeeld… ik heb er vorige week 3 uurtjes in mogen sturen en ik kan vertellen dat er weinig auto’s zijn die je zo snoeihard een bocht in kan gooien. Op papier lijken het best wat kilo’s, maar op de weg lijken deze niet aanwezig. Ja, het is ongeveer de minst klinkende 6 in lijn van BMW, maar ik durf nog steeds te wedden dat de eerste keer dat je ‘m ervan langs geeft dat je nog steeds kippenvel krijgt!