Opladen aan een huis-tuin-en-keuken-stopcontact in een parkeergarage wordt niet aangeraden. Maar mag het nu wel of niet?
Elektrische auto’s en afgesloten ruimtes: het is een discutabele combinatie. Of het nu een boot is of een parkeergarage. Natuurlijk, er worden jaarlijks talloze EV’s geparkeerd in Nederlandse parkeergarages en het gaat vrijwel nooit mis. Toch is er wel degelijk een risico: áls een EV in een parkeergarage in de hens vliegt, kan dat voor grote problemen zorgen.
De brandweer luidde een aantal jaar geleden al de alarmbel omtrent de risico’s van EV’s in een parkeergarage. Zij waarschuwden dat er een “niet te beheersen brand” zou kunnen ontstaan. Dit omdat een brandende lithium-ion-accu heel lang door blijft branden en er ook giftige stoffen bij vrij kunnen komen. Dat maakt het voor de brandweer heel lastig.
Inmiddels zijn er ook aangescherpte regels, die met ingang van dit jaar zijn ingevoerd. Zo moeten alle oplaadpunten in een parkeergarage tegelijkertijd uitgeschakeld kunnen worden en mag er niet meer worden opgeladen via een huis-tuin-en-keuken-stopcontact. Niet dat veel mensen dit doen, maar toch…
Er is echter een belangrijke voetnoot: deze eisen gelden alléén bij nieuwbouw of verbouw van een parkeergarage. Oftewel: als je nu iemand met een haspel in de weer ziet in een parkeergarage om zijn hybride op te laden, dan mag dat gewoon nog. Ook al wordt het gezien als onveilig.
Niet iedereen is het hiermee eens. VvE laadloket spreekt van “een gekke situatie” die “niet te handhaven is”. Zij adviseren daarom aan alle VvE’s om laden via een regulier stopcontact te mijden. Desondanks is de conclusie: het is niet verboden.
Headerfoto: een elektrische Rolls in een parkeergarage, gespot door @flyerbunch
stekkerkoning zegt
Het mag, maar het is allesbehalve verstandig om een gewoon stopcontact gedurende vele, soms tientallen uren maximaal te belasten. Daarvoor is een stopcontact niet bedoeld. Daar is de bekabeling die erachter zit helemaal niet op berekend.
Alleen gebruiken als noodoplossing. Zeker ook omdat de laadduur vervelend lang is.
crashingduke zegt
Een stopcontact is berekend op 200W en je daarop kun je ‘m 24/7 belasten. De bedrading is berekend op 16 ampère en daar kan het dus ook 24/7 tegen. Dus zolang je die waarden niet overschrijdt, is er niets aan de hand.
grrrrrene zegt
Hoe kom je daar nou weer bij? Stopcontacten kunnen prima tegen continu 16A, zou ook niet best zijn als dat niet zo was, veel elektrische apparatuur verbruikt continu 2000-3000W, denk bijvoorbeeld aan een straalkachel.
Stopcontacten zijn ook vrijwel altijd op 16A afgezekerd en de bekabeling naar het stopcontact toe heeft ook voldoende dikte om die 16A continu aan te kunnen. Mocht je het toch overbelasten, dan vliegt die 16A zekering er gewoon door.
Misschien ben je in de war met een niet uitgerolde haspel of een stekkerdoos. Daar moet je inderdaad voorzichtig mee zijn, maar dat heeft niets met het stopcontact te maken. Zo’n haspel of stekkerdoos kan soms bijvoorbeeld maar max 6 of 10A aan en de zekering vliegt er pas uit bij 16A, dus als ze niet intern zijn afgezekerd, wordt de bekabeling te heet, smelt deze en veroorzaakt kortsluiting en mogelijk brand. Een niet uitgerolde haspel kan zijn warmte niet kwijt en oververhit ook als je er grote vermogens doorheen trekt.
bimmerpost zegt
Wat een onzin. Als je stopcontact volgens de geldende normen is aangelegd is de bekabeling geschikt voor het afgezekerde vermogen en kun je dat dus zonder risico 24×7 belasten.
De extra veiligheid van een laadpaal komt uit het feit dat er communicatie is tussen het BMS in de EV en de laadpaal wat bij problemen de stroomtoevoer kan afschakelen.
anthwan zegt
De bekabeling zou het zeker aankunnen. Maar de overdracht weerstand van de stekker in het stopcontact + langdurige maximaal belasten daarvan gaat geheid problemen opleveren en brand is daarbij niet uitgesloten.
Een normaal stopcontact is niet gemaakt om 24/7 maximaal te belasten.
mashell zegt
“er communicatie is tussen het BMS in de EV en de laadpaal wat bij problemen de stroomtoevoer kan afschakelen”
Dat klinkt heel leuk maar is technisch gezien natuurlijk nonsens. De stroom kan de auto ook prima helemaal alleen afsluiten: zorg dat de stroomkring onderbroken wordt.
hehe zegt
Betekent dit dat je bij nieuwbouw van een garage niet meer een normaal stopcontact mag aanleggen?
Dat is toch raar, zo’n stopcontact kan heel veel andere doelen dienen.
moveyourmind zegt
Tuurlijk mag dat.
Gratis stroom is altijd goed. En als er geen stopcontact is is er altijd wel een verlicht bordje voor de nooduitgang op 220 waar je stroom kan aftappen. Als je maar een stevig en stabiel keukentrapje gebruikt als je het snoer aan die lamp gaat prutsen.
SanderB zegt
Het lijkt me vooral vervelend voor de medebewoners die de stroom van de VVE meebetalen maar zelf niet laden.
Cees zegt
Hoezo zouden anderen moeten meebetalen?
mashell zegt
Als risico beperking het doel is zou je liever vooral geen elektrische fiets moeten opladen aan zo’n stopcontact in de garage.
Als zo’n fiets accu brandt dan zijn auto’s met een explosieve brandstof in een plastic tank onder de achterbank ook in direct gevaar.
Wolflow zegt
Eigenlijk zouden die elektrische hokken helemaal niet parkeergarage in moeten mogen. Er zijn maar weinig garages toegankelijk met een bak om brandend hok in te kunnen dompelen
steephh zegt
@wolflow VOLLEDIG mee eens. En ook gelijk al die diesel’s nooit meer in de parkeergarage, moet je zien wat dat voor een bende zo’n hok geeft:
https://www.autoblog.nl/nieuws/vliegverkeer-stavanger-ligt-plat-door-brand-elektrische-auto-135450
Maar het toppunt zijn die benzineauto’s. In no-time lekt de benzine uit zo’n smerig voertuig zo hop richting de andere verdiepingen en bam, weg parkeergarage. Gebeurde zomaar in Liverpool:
https://nos.nl/artikel/2210062-1400-auto-s-uitgebrand-in-engelse-parkeergarage
Arme paardjes in die parkeergarage, gelukkig zijn ze gered! En dat brengt me meteen op mijn volgende punt. Voortaan alleen nog maar toestaan dat we paarden parkeren in parkeergarages. Die vliegen namelijk niet in brand. ;-) En het zit ook bijna in het woord. Parkeergarage > paardkeergarage. Alsof het zo moet zijn!!
Ja en dan kunnen ze wel een fatsoenlijke blusinstallatie installeren, maar ja… die werkt dan weer de helft van de tijd niet. Gewoon hup, terug naar paard en wagen, daar kan tenminste niets mee mis gaan!
mashell zegt
De nominatie voor leukste reactie van het jaar heb je al binnen!
Robert zegt
Brand aan een EV is lastig te blussen, maar er is wel een oplossing voor te verzinnen: beperkt het aantal oplaadpunten in een (verdiepte ) parkeergarage tot de parkeerplaatsen op het laagste niveau, en zorg er voor dat een sprinklerinstallatie deze ruimte kan vullen met 30-40 cm water. De meeste EV’s hebben de accucellen in de vloer verwerkt, en op die manier kun je deze koelen zonder het hele voertuig onder te dompelen.
grrrrrene zegt
Dat, of om iedere parkeerplaats een verzonken rand monteren die bij brand 40-50cm omhoog komt en de betreffende parkeerplek isoleert en dán met water kan vullen. Gaat veel sneller en scheelt veel schade aan alle andere auto’s.
Flutterbear zegt
Genoeg barrières die bij overstroming vanzelf omhoog komen. Per parkeerplaats is misschien overdreven maar zo kan wel het “laadblok” afgescheiden worden.
flyerbunch zegt
@Machielvdd: Thx! 😉 Er was veel paniek destijds met de opmars van de EV en de vele Tesla video’s die spontaan in de fik vlogen met serieuze gevolgen. Onbekend is onbemind. Heb het gevoel dat dit vandaag minder een probleem is. De meeste parkeergarages staan ook gewoon constant vol bij de laadpunten. Dag van het gewonen stopcontact laden lijkt me logisch om te verbieden in een parkeergarage aangezien een gewone electriciteitskabel die beschadigd raakt (auto’s rijden er over) kortsluiting kan geven en dus fout kan gaan!
kjeld zegt
Koop gewoon een CEE wanddoos. Dan ben je van dat gewone stopkontakt gedoe af
minimoke1984 zegt
Toch apart dat ze hier weer typisch in over zeiken. In Buitenland bij 4-5 sterrenhotels soms oa in madrid kwamen ze letterlijk met een in elkaar gefabriceerde plastic aansluiting voor mijn ev. Ja daar laden ze andere evs mee op.. Nou daar laad ik ‘m niet mee op. Vriendelijk over geslagen, maar blijkbaar hebben ze in andere landen minder moeite met elektrische aansluitingen ..
Flutterbear zegt
In Frankrijk ook, echter ook enorm veel klachten dat het niet werkt. Best lullig als je 15 uur moet laden (13A of een stopcontact) en na een uurtje eruit klapt.
Cees zegt
Het is zéér goed mogelijk via 230V je (PH)EV te laden. EVshield heeft daar haar speerpunt van gemaakt en maakt het juist interessant voor een VvE*.
Overigens komt er wel het een en het ander bij kijken om het goed te doen maar dan kun je als VvE je leden (ieder) een laadvoorziening aanbieden zónder verzwaring van je netwerk en tegen aanmerkelijk lagere kosten.
* Of andere locaties waar snelheid van laden en/of beperkte infrastructuur een issue is.