We ergeren ons kapot in het verkeer, en nee niet alleen aan fout parkeren. Dit zijn onze grootste ergernissen.
Waar erger jij je aan in het verkeer? Persoonlijk heb ik iets met fout parkeren. Van die helden die op een lege parkeerplaats liever midden op de weg gaan staan omdat daar net een beetje schaduw is.
Of mensen die in de parkeergarage zo “zuinig” op hun auto zijn dat ze liever op twee plekken gaan staan. Sociaal voor degene die happy de parkeergarage binnenrijdt als de teller bij de ingang aangeeft dat er nog één vrije plek is…
Maar goed dat is waar ondergetekende op let. Gelukkig zijn er ook altijd onderzoeken die zich richten op wat de rest van Nederland vindt. Zo deed de site autoverzekering.nl onderzoek naar de grootste ergernissen onder Nederlandse automobilisten. De top drie zal niemand verbazen en uiteraard maakt ook niemand hier er zich zelf schuldig aan.
Grootste ergernissen in het verkeer
Dit soort onderzoeken worden natuurlijk vaker gedaan en de grootste ergernissen zijn dan ook geen grote verrassingen. Zo ergert meer dan 69 procent van de automobilisten zich aan bumperkleven. Op de tweede plaats staat met 66 procent de volgende irritatie; geen richting aangeven. De top drie wordt gecompleteerd met het blijven hangen op de linker of de middelste baan.
Voor iedereen die wel eens ’s nachts over de A2 tussen Utrecht en Amsterdam rijdt zal bij de 65 procent horen die zich irriteert aan die derde ergernis.
Op nummer vier staat het telefoongebruik in de auto, op vijf langzaam rijden op de linkerbaan en op zes afsnijden. Extreem laat invoegen, rechts inhalen en te hard rijden maken het lijstje compleet.
Zelf zijn we allemaal briljante bestuurders
Tot zover het open deuren onderzoek, dit soort lijstjes zijn eigenlijk al jaren hetzelfde. Interessant is wel dat dit onderzoek ook meteen heeft gevraagd wie deze ergerlijke praktijken ook zelf bezigt. Dan blijkt opeens dat we allemaal bovengemiddelde automobilisten zijn. De ergernissen in het verkeer betreffen altijd anderen natuurlijk.
Schoorvoetend geeft 56 procent van de deelnemers aan dat ze wel eens te hard rijden, 34 procent durft te zeggen wel eens rechts in te halen (maar alleen omdat er plakkers links rijden uiteraard) en 21 procent vergeet wel eens richting aan te geven.
Slechts 10 procent erkent zich wel eens schuldig te maken aan bumperkleven en drie procent komt er voor uit wel eens langzaam te rijden op de linkerbaan.
Conclusie
Kortom, we ergeren ons kapot aan bumperklevers en mensen die geen richting aangeven, maar we hebben zelf allemaal wel eens onze telefoon in de hand. En dat zijn dan nog de mensen die zelfreflexief genoeg zijn om te door te hebben dat ze zelf wel eens iets doen wat niet helemaal de bedoeling is.
De Autoblog babbelbox vraagt zich af: waar erger jij je aan in het verkeer én waar maak jij je zelf schuldig aan.
Allison Burgers zegt
Snelheidsbeperkingen vanwege stikstof voor auto’s die geen stikstof uitstoten.
crashingduke zegt
Ik parkeer de Supra wel ‘s op twee parkeervakken, omdat ik anders het risico loop niet meer te kunnen instappen. Mijn grootste ergernis zijn mensen die je langzaam inhalen en dan linksvoor blijven hangen. Doen ze waarschijnlijk onbewust.
okdoei zegt
Nog ergelijker zijn diezelfde mensen die lopen te bumperkleven en dan langzaam inhalen terwijl je op de rechterbaan dezelfde snelheid rijdt dan je al deed. Ineens zie je dan die vrachtwagen, die voor je rijdt, heel dichtbij komen, maar die slome drol links van je rijdt niet door, dus jij kunt niet naar links maar moet in de ankers.
Echt.
Als je zo blind en irritant bent als dit soort mensen, rijbewijs inleveren en enkeltje naar een onbewoond eiland midden in de Grote Oceaan.
werf76 zegt
Dit vind ik ook vreselijk irritant. Ik zie dat vaak al aankomen. Ik geef gas bij en ga dan opzij. Vaak rijden deze vervelende mensen op de middelste strook.
Ik ga dan ook niet meer opzij. Dan halen ze maar in op de linker strook.
DeWitteCondor zegt
Je kunt je ergeren aan fout parkeren, maar de onderliggende oorzaak is dat veel automobilisten niet in staat zijn om hun auto fatsoenlijk in een vak te krijgen, op zo’n manier dat je je deur nog kan openen als je er naast staat. Of ouders die hun kinderen lekker de deur laten open gooien tegen de auto ernaast, want ja, het moeten wel kinderen kunnen zijn en voor hun compleet afgeragde prius maakt het niet uit. Ik vind dat nog vele malen hindelijker dan dubbel parkeren.
thijsdeg zegt
Daarom kinderslot en zelf netjes de deur open maken
potver7 zegt
Extreem laat invoegen op 7? Dat is de enige verrassing in dit lijstje. Persoonlijk vind ik extreem laat uitvoegen veel irritanter, met daaraan gekoppeld extreem laat (of gewoon helemaal niet) voorsorteren – je weet wel, die lui die vanuit de derde baan bijna haaks rechtsaf gaan om in volle vaart nog net de afslag te pakken.
bruintje beer zegt
Precies. Extreem vroeg invoegen, het eerste blokje pakken, dat is pas irritant. En asociaal – dat asfalt van de invoegstrook ligt er niet voor niets.
Jurgen zegt
De invoegstrook is inderdaad bedoeld om gelijke snelheid te kunnen maken als het verkeer op de rechterbaan en dan met beleid ertussen, meteen invoegen is compleet fout, snap ook niet dat dit in de irritatie top 10 kan staan, misschiet irriteren deze mensen zich ook aan diegene die voor rood licht stoppen?
potver7 zegt
Ligt aan de situatie. Bij het eerste blokje met 60 invoegen als het verkeer gewoon doorstroomt, dat kan niet. Maar als er file staat en er is ruimte om bij dat eerste blokje in te voegen- wat is daar mis mee?
Die invoegstrook is zo lang om vaart te kunnen maken en zodoende met de juiste snelheid in te kunnen voegen. Het is dus niet zo dat je altijd door moet rijden tot het einde, als je eerder op snelheid bent kun je eerder invoegen. Bij file kan dat dus eventueel al bij het eerste blokje.
bitd zegt
Dit is dus compleet fout, je ritst, ook bij file en om het niet arbitrair te maken, gebruik je dus het einde van de strook of juist voor het rode kruis.
mashell zegt
Ben ook benieuwd wat er mee bedoeld wordt. Ik ben bang dat ik een typische extreem laat invoeger ben omdat ik vind dat het zo hoort.
bitd zegt
Ja idd, dit is dus gewoon een hele grote groep die het dus niet begrijpt. Net zoals pijl en opvolgend rood kruis, vanaf de pijl tot het rode kruis is de invoegstrook, je gaat dus invoegen, bij file, compleet aan het einde en niet een soort hoffelijke actie waarbij je de hoofdbaan nog langer en dus langzamer maakt.
tijntje2 zegt
Ik erger mij aan mensen die geen rekening houden met de buurman en de deur tokkie open klappen als ik wel netjes in de parkeergarage op 1 plek neerzet. Ik erger mij aan mensen die de invoegstrook niet normaal afrijden en de knipperlicht netjes aan doen oftewel ritsen zonder maximale opstopping maar 1m na de witte punt haaks gaan invoegen. Goeie vakantie nog even.
alcantara zegt
De 100 maatregel waardoor je dus ook niet harder meer kunt. Want de auto’s blijven nu gewoon met 100 als treintjes achter elkaar sukkelen op de linkerbaan.
potver7 zegt
Je kunt ook, zonder stress en zonder significant tijdverlies, met 98 km/u op de rechterrijbaan gaan rijden. Echt, ik snap die treintjes op de linkerbaan nooit zo.
tortuga zegt
Ga men ergernissen niet bloot leggen ma zelf kennis delen:
– snel rijden
– rechts inhalen
– bumper kleven bij traag rijders
– inhalen waar het niet mag
– een oranje licht snel nemen voor het rood word
Wat ik absoluut niet doe:
– kleinste gat zoeken om er tussen te kruipen
– brake checken
– pas afsnijden bij +3,5tons
– negeren van hulp sirenes
– stoppen voor fietsers die GEEN voorrang hebben
potver7 zegt
Wees er maar trots op…
degrotemuis zegt
De pas afsnijden bij <3,5 ton dus wel? Misschien beter helemaal geen andere weggebruikers afsnijden.
ghengiskhan zegt
Andere verkeersdeelnemers.
Rokende Wielen zegt
Inderdaad: 80+ procent van alle andere verkeersdeelnemers. Daar erger ik me aan.
Johanneke zegt
Ik vind het kutste als je een rotonde van een 80km weg afkomt. Dan wil ik gewoon weer naar de 80, maar de mensen voor mij gaan altijd heel rustig richting de 60, en blijven dan 60 rijden. Dan moet ik weer eventjes een paar seconden iets dichter erop, ergeren ze zich vast enorm aan mij omdat ze vinden dat ik bumperkleef, en dan gaan ze wel naar de 80.
Ik heb dit bijna dagelijks als ik richting werk rij of terug.
kuip zegt
Precies dit, treuzelen in het verkeer. Het hoeft allemaal niet te hard oid.
Zulke remmen dan ook tot zowat stilstand om dan pas te gaan kijken of er iemand aankomt terwijl je heel ver van te voren al kon zien dat er niks of niemand aankomt.
Zo, dat is er ook weer even uit.
alcantara zegt
Nog erger is voor en op de rotonde. Je hoeft echt amper af te remmen, maar meestal als je een gat van een paar 100 meter laat vallen (omdat je die rotonde al aan ziet komen) raak je de kont van die voorganger alsnog op de rotonde omdat ze extreem langzaam eroverheen gaan.
Gele Koplamp zegt
Ik erger me eigenlijk alleen aan alle anderen in het verkeer.
Willy500E zegt
60 rijden waar 80 mag!!!
Jan-Jaap zegt
100 op de linkerstrook rijden waar je 130 mag met vier lege rijstroken rechts van je bedoel je…..
pietertje123 zegt
Vooral onder de Vmax blijven rijden.
Verdere algemeen onbenul. Vandaag: we staan op 2-baans afslag voor het verkeerslicht te wachten op groen (ik ben 2e links, voor mij dus 1 auto) komt een ambulance ons achterop. Plek zat voor ons om opzij te gaan. Ik ga vast een stukkie naar rechts en naar voren. Maar madam voor me niet hoor, stuur vol naar rechts en ongeveer vijf cm naar voren want het licht was nog op rood. Let wel: 10 meter ruimte voor ons voordat je op de hoofdrijbaan terecht zou komen. Ambulance over de rotzooi op het verdrijvingsvlak en kon er net langs. Tijdje later komt tuthola met oversized zonnebril en stoere lawaai uitlaat voorbij om te bumperkleven bij een een links rijder (op Vmax, trajectcontrole en geen ruimte rechts) daarna rechts ervoorbij en meteen de linkse baan voor het verkeerslicht naar links.
Dat soort eencelligen die door het spitsverkeer willen karten mogen van mij meteen van de weg en in de schredder. Als je snel van A naar B wilt moet je maar leren rijden: anticiperen, inschatten, geven en nemen… Dat soort dingen doen vele malen meer dan het type auto en badge. Laat staan je lawaai uitlaat, dat is al helemaal het meest stompzinnige dat niet gehandhaafd wordt in dit land.
awesome zegt
Ik ben zelf natuurlijk niet heilig:
– vaak harder rijden dat toegestaan, maar wel wanneer het kan.
-rechts inhalen bij linksplakkers.
Ergernissen:
-linksplakkers
-automobilisten die niet vooruit kijken. Het is al benoemd: ze stoppen helemaal bij een rotonde en kijken dan pas of er iets aan komt. En dat geldt voor hun hele rijstijl.
-automobilisten die een onregelmatige snelheid aanhouden. 100-80-90-120-75
Daar zit ik liever niet achter, want ze laten de auto zo ver terug vallen dat ik steeds op de rem moet en ze zelf vervolgens weer op het gas drukken.
-oh, en het lijken met name de EV rijders te zijn: die knipperlichten zitten met een reden op je auto. Het kost je geen range om ze te gebruiken
V8Vantage zegt
Ik heb me voorgenomen me nergens meer aan te ergeren. Geeft veel meer rust. Behalve dan die persoon in de QPark de put graaf in Heerlen die zet z’n 520d altijd over twee vakken heen. Dus daar zet ik die van mij dan zo strak langs dat hij/zij niet meer kan instappen maar meestal ben ik net iets eerder weg en heeft ie daar geen last van. En die figuren die in het midden blijven rijden op een drie rijstroken baan. Die heb je tegenwoordig in Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje en Nederland!
En dan nog die flierefluiters die geen richting An even op een rotonde of die juist heel de tijd aangeven dat ze naar rechts gaan op een rotonde en dat dan niet doen omdat ze één of twee afslagen verder pakken. Die groep wordt steeds groter lijkt ’t.
En ja die gasten die heel de tijd naar een scherm zitten te staren zij het een telefoon of een ingebouwde. Van de week ook weer een in z’n tesla die daardoor het rode stoplicht nog maar net optijd ziet en zich daardoor niet in mijn zijkant boort op de weg van Duiven naar Westervoort bij VD valk aan de A12. Eikel!
En zelf rij ik natuurlijk perfect. Alhoewel gedwongen door bovenstaande haal ik wel eens rechts in. Die baan is toch vrij. Of vergeet ik wel eens voorrang te geven op een rotonde, das toch een Russische roulette geworden. En ja ik kijk ook wel eens op de telefoon, op de snelweg. En zo zal ik nog wel wat niet goed doen.
Maar ik had besloten me niet meer te ergeren, dat ga ik volgende week ook echt doen. 🙂
Otua zegt
Ik denk dat je nog wel een weekje langer nodig hebt
Trojan zegt
Voor mij is het sowieso het onnodig op de middelste en linkerbaan hangen. Ik ervaar het als buitengewoon asociaal om op die manier meerdere rijstroken bezet te houden en moedwillig je mede-weggebruikers in de weg te rijden.
ronaldotour zegt
Mijn ergernis staat er niet bij en dat is het met één hand bovenop het stuur rijden, ik snap niet dat mensen zo rijden en al helemaal niet als er kinderen in de auto zitten.
Je kunt onmogelijk reageren op deze manier om snel uit te wijken.
e36thuglife zegt
Waar bemoei jij je mee bro? Zit je lekker te loeren hoe andere mensen hun stuur vast houden? Beter let je op de weg.
Robert zegt
Ergernis nummer vier is mijn persoonlijke nummer één, vooral in de avondspits lijkt half Nederland nog ff per WhatsApp moeder de vrouw te moeten laten weten dat de piepers op het fornuis kunnen en het bier koud kan worden gezet.
mashell zegt
Je vrouw een berichtje sturen dat je er aankomt heeft als groot voordeel dat je nooit in een ongemakkelijke situatie met haar minnaar terecht komt…
mashell zegt
Iets wat zie toenemen is dat mensen met een forse snelheid op een rotonde afrijden en gewoon oprijden in de hoop zo voorrang af te dwingen van mensen die stil staan voor andere opritten van de rotonde. Dat ervaar ik echt als asociaal.
monsieurleloure zegt
@mashell
Dat werkt wel!
Daarom rijd ik ook BMW en Mercedes (-;
Hans zegt
Door het onnodig linksrijden krijg je bumperkleven en rechts inhalen
Diesel Rocks zegt
Bumperkleven is oliedom.
Jurgen zegt
En verschrikkelijk irritant, wekt alleen maar agressie op, zeker als ik links achter een wat langzamere inhaler zit met ruime afstand en dan bij mij op mijn bumper gaan zitten, niet doen, levensgevaarlijk, ook mij rechts inhalen op zo’n moment is niet handig, levert je een lange claxon en langdurig groot licht op👍
Diesel Rocks zegt
Ik heb er geen last van en irriteer mij totaal niet aan bumperklevers, ik hou er dus ook geen rekening mee behalve dat ik extra hard rem indien nodig.
V8Vantage zegt
Wat volgens mij het meest erge is. De meeste bumperklevers hebben dit niet eens door. Behalve als het POLO rijders zijn.
Jurgen zegt
Ik erger me zelden, is niet goed voor je hart, als iedereen maar netjes opzij gaat is er niets aan de hand 😬
stefanvts16v zegt
Mijn grootste ergernissen in het verkeer:
– Mensen die met de hand bovenop het stuur rijden (is gewoon gevaarlijk en kan me ook niet voorstellen dat het ‘relaxed’ rijdt).
– Geen of verkeerde verlichting voeren.
– Fietsers die menen te moeten Whatsappen/Insta’s checken/Netflixen en verder nergens naar kijken.
– Geen knipperlicht gebruiken bij het verlaten van een rotonde.
– Onnodig op de middelste of linkerbaan blijven hangen
– Bumperklevers. Vooral als ik me gewoon
netjes aan de voorgeschreven snelheid houdt en met een duidelijk snelheidsverschil aan het inhalen ben, dan heb je maar even geduld of moet je eerder van huis vertrekken.
Zelf ben ik uiteraard een voorbeeldig automobilist en motorrijder…!
e36thuglife zegt
Als er een slak op de middelbaan rijt dan moet je grootlicht geven en toeteren dan gaan ze wel aan de kant
tjorque zegt
– andere weggebruikers
– rechte lelijke wegen
– het gebrek aan haarspeldbochten en hoogteverschillen
– slecht wegdek
En oh ja, andere weggebruikers. 😂
Nee serieus, hekel aan:
– gsm gebruikers
– mensen die over de pechstrook rijden omdat de file niet voor hen is
– pinkers niet gebruiken
– onverantwoord rijgedrag (doorheen druk verkeer slingeren)
– verkeersagressie
Eigen zwaktes:
– te snel rijden
– soms afgeleid zijn (vooral als ik moe ben)
– me opboeien in andere chauffeurs. (Eerder in de auto dan op de motorfiets)
pietertje123 zegt
Overdreven veel richting aangeven… Je rijdt links, haalt een vrachtwagen in en er zit niemand voor je en wel een rijtje achter je. Ga naar rechts, je kunt niet verder naar links, links blijven of naar rechts is je enige keuze. Je hoeft degene achter je niet te laten weten dat je naar rechts gaat, dat ziet ie zelf ook wel. En degene die je net ingehaald hebt, zit niet opeens rechts naast je dus die rekent er al lang op dat je naar rechts komt.
Overbodig om te knipperen.
Je rijdt rechts op een langzamere auto af. niemand achter je, niemand naast je. Voor wie wil je richting aan geven dat je een baan opschuift?? aan degene voor om te laten weten dat je niet in z’n bumper gaat boren? Duh..
Als er een keuze is die van belang is voor een mede weggebruiker, ja dan moet je richting aangeven. Daar hebben we wat aan. Dan kan die ander anticiperen op wat je gaat doen. Waarbij richting aangeven ooit meer een intentieverklaring was voordat je die ging uitvoeren. Tegenwoordig is het meer een bevestiging van wat je toch al aan het doen bent. Wat op z’n beurt dan het richting aangeven ook weer overbodig maakt want je kunt niks meer met die informatie.
die spreekwoordelijke BMW rijders konden nog wel eens een punt hebben….. ;)
Jurgen zegt
Op zich heb je gelijk, echter volgens de wet dien je bij elke zijdelingse verplaatsing richting aan te geven, en heel eerlijk, als je vaak een tikkie boven de vMax rijdt is het wel fijn dat er richting aangegeven wordt, dan wordt alles wat voorspelbaarder.
baardmijt zegt
Je ergeren tot een kunst verheffen. Chapeau.
Je kijkt er camerabeelden op na om je hieraan te kunnen ergeren? Mensen die richting aangeven als er niemand in de buurt is? Voor wie is dat hinderlijk dan?
Ik geef inderdaad bij iedere zijdelingse verplaatsing richting aan. Is gewoon een automatisme, zodat ik het niet vergeet als het wel een keer handig is voor overig verkeer.
Ik erger me wel aan mensen die zich aan van alles en nog wat ergeren in het verkeer, maar het verschil tussen de rijbaan en een rijstrook niet weten.
mashell zegt
Het spijt me. Maar ik geef richting aan zonder er bij na te denken. Gewoon omdat het er als routine in zit. Ook thuis in de parkeergarage. En royaal ook want het is het dichtstbijzijnde bij een zwaailicht wat ik heb.
Jan-Jaap zegt
Hoe kun je je ergeren aan correct richting aangeven? Dan moet je echt een bmw of vag auto rijder zijn. Het is gewoon verplicht om richting aan te geven dus doe dat dan ook.
kingma zegt
Soms sta ik in de rij voor het verkeerslicht als enige met richtingaanwijzer aan in mijn BMW… het wordt tijd om die obligaat flauwe grap eens naar de moderne tijd te brengen. Het zijn allemaal luie varkens die geen richting aangeven, ongeacht auto. Of denken de ééncelligen dat het niet stoer is om richting aan te geven? Oliedomme amoebe’s.
Jurgen zegt
Zeg, scheer eens niet alle BMW rijders over 1 kam, mijn knipperlichten worden zeer veel gebruikt hoor, volgens bovenstaande reactie dus veel te veel gezien zijn ergernis 😂
Diesel Rocks zegt
Bumperklevers negeer ik volledig. Totdat ik moet remmen, dan rem ik twee keer zo hard om ook eventueel het gewicht van de klever te kunnen afremmen. Aan bumperklevers herken je vaak mensen die nog niet zoveel ervaring hebben met autorijden, anders zouden ze dat niet doen. Je brengt namelijk vooral jezelf in gevaar.
kingma zegt
En met een brakecheck ben je dan misschien niet schuldig, maar wel 50% aansprakelijk bij een ongeval. Bewijs maar eens dat je zo hard moest remmen… soms zijn de voorgangers van de bumperklevers nog dommer dan de bumperklever zelf.
Jopie zegt
Te langzaam rijden op een tweebaansweg.
Dus 70 a 80 met een groene streep en nog niet door hebben dat de rij achter je steeds langer wordt.
Zelf: te snel rijden waar het kan, bijvoorbeeld een hele rij autos die 70 rijden met 130 voorbij om vervolgens weer naar 110 te gaan op een lege baan.
kniesoor zegt
De lijst aan ergernissen is omvangrijk, te lang om hier uit te diepen. Grote gemene deler van veel van die ergernissen : een gebrek aan volledige aandacht bij het rijden van de medeweggebruiker. Vrees, dat dat een onuitroeibaar probleem is, alle stichtelijke praat van (semi-)overheidsinstanties ten spijt.
V8Vantage zegt
Idd. Misschien moet Europa al die hulpsystemen en elektronica maar verbieden. Dit heeft, bij mij ook, een averechts effect op de aandacht die voor de omgeving / het verkeer nodig is.
Michel-GR zegt
Mensen die een aktie beginnen (waarschijnlijk bij een ander gezien)en hem dan niet afmaken en daarmee een gevaar vormen voor zichzelf en bovendien voor anderen!
sirdrinksalotofpetrol zegt
Middenbaanplakkers…..zooo irritant! Dan ga ik er rechts voorbij! Of ik slinger er via de linkerbaan omheen om dan vervolgens heel demonstratief met knipperlicht aan weer op de rechter baan te gaan rijden. Eikels! Ik mag niet generaliseren, maar ik doe het toch: zijn altijd fossielen en vrouwen.
Jan-Jaap zegt
Fossielen bedoel je mensen in een BMW, AUDI of VW mee neem ik aan?
kingma zegt
Jan-Jaap heeft een beetje issues met mensen die graag in een BMW, Audi of VW rijden? Wel typisch dat je dan geen Mercedes noemt. Die hoort toch standaard thuis in dat rijtje? Nog voor VW? Wil je een tissue? Lucht je hart… snotter erop los.
degrotemuis zegt
Mobieltje gebruiken in het verkeer is voor mij ergernis nummer 1. En ja, ik heb voor ik Android Auto had ook wel eens een berichtje geappt stilstaand in de file dus ik ben ook niet heilig, maar dat is toch wat anders dan totaal gefocust op de telefoon rijdend door het verkeer.
Wat ik ook altijd wel bijzonder vind: mensen die gaan drukken als je niet naar rechts gaat in de 50 meter tussen 2 vrachtwagens als je 10-15 km/h sneller gaat dan die vrachtwagens, maar dan ook niet nog een strookje naar links opschuiven om in te halen, terwijl die vrij is. Alsof de linkerstrook alleen voor mensen is die overdag ook 150 rijden. Maar ja, die mensen zullen mij dan wel weer een linksplakker vinden.
Tegenover het 2 parkeervakken innemen en de al genoemde deur open smijters zonder respect voor andermans auto, noem ik graag nog even de ergernis van guppen die het nodig vinden om zonder enig besef van ruimte de auto strak ernaast te zetten in de vak, zolang ze zelf maar flink ruimte hebben bij het uitstappen. Ook als je in een uithoek van de garage/ parkeerplaats staat een er nog tig vakken vrij zijn, staat er nog best vaak zo eentje straks naast je bij terugkomst.
Peter zegt
Ik zit de hele dag in een lesauto dus afdoende ergernissen, het nadeel is dat wij ons wel aan de regels houden., dit in tegenstelling tot de meeste weggebruikers. Maar de grootste ergernissen zijn het niet voldoende afstand houden en bij verkeerslichten bijna op de achterbumper staan. Mensen begrijpen blijkbaar niet dat deze persoon pas 3 uur auto rijdt mischien en hun gedrag de situatie juist vaak verergert, iemand nog meer zenuwachtig maken is niet bepaald constructief. Dit leidt tot fouten in de bediening of nog langzamer wegtrekken omdat ze bang zijn achteruit te rollen. Persoonlijk probeer ik mij zelf zo min mogelijk te ergeren als ik rij, de èèn is niet zo getalenteerd, de ander heeft misschien net zijn dierbare begraven de ander een klote dag op het werk, soms zijn het gewoon hufters of iemand die onbekend is en de weg zoekt. Uiteindelijk maakt het op het hele verhaal weinig uit qua tijd, maar wel qua stress. Vaak genoeg na een asociale inhaal actie van een medeweggebruiker sta ik met de lesauto pal achter of naast diegene bij het verkeerslicht. Sowieso, is die 5 minuten eerder op plaats van bestemming doorslaggevend?
Wicos zegt
Bijrijders die na aankomst nog een poos bewegingsloos blijven zitten. Kom op. Uitstappen. We zijn er.