De nieuwe Audi A3 Sportback 45 TFSI e is sportiever maar ook niet te sportief.
Het mag geen verrassing zijn dat autoconcerns techniek onder de verschillende merken delen. Logisch, want voor de zelfde toepassing ga je niet twee keer het wiel opnieuw uitvinden. Dat is iets dat je ziet bij alle merken, eigenlijk.
Aha erlebnis
Bij Audi is dat niet anders, dus logisch dat je een grote ‘Aha-erlebnis’ hebt bij het horen van de specificaties van hun laatste product. Het gaat namelijk om de Audi A3 Sportback 45 TFSI e. Mocht je denken, maar er was toch al een plug-in hybride van de Audi A3 Sportback? Jazeker, dat klopt. In dat geval ging het om de Audi A3 40 TFSI e, voor nu is er een Audi A3 Sportback 45 TFSI e.
Audi A3 Sportback 45 TFSIe
Wederom heeft deze A3 twee motoren, een 1.4 benzinemotor met 150 pk en een elektromotor met 110 pk. Deze waarden kun je niet simpelweg bij elkaar optellen. Dat komt omdat de elektromotor zijn maximumvermogen op een ander moment levert dan de verbrandingsmotor.
In elk geval hoef je je geen zorgen te maken over het systeemvermogen, dat bedraagt namelijk 245 pk. Het systeemkoppel is 400 Nm. Deze aandrijflijn is identiek aan die van de Cupra Leon, Octvia RS iV en Golf GTE. Op de elektromotor kun je maximaal 74 km afleggen.
Grotere remmen
De Audi A3 Sportback 45 TFSI e wordt niet in de markt gezet als een extra sportief model, alhoewel het ‘optiekpakket zwart’ standaard is en je ‘m optioneel als S-Line kunt bestellen. Ook krijg je standaard 17″ lichtmetalen wielen en grotere remschijven: 340 millimeter voor en 310 millimeter achter.
Op papier klinkt de A3 Sportback 45 TFSI e als een zeer interessante uitvoering. Een compacte premium vijfdeurs die je in de stad elektrisch kunt rijden en waarmee je ook op vakantie kan gaan. Nu is het hopen dat de Audi ingenieurs ergens iets meer vrijheid gaan krijgen om een wat hoger Audi-gehalte te geven aan het geheel. Geef de Audi iets meer vermogen of maak ‘m juist wat lichter.
Verhoog de standaarduitrusting of maak’ m optisch wat dikker. Dat er net even wat meer onderscheid is tussen de auto’s. We moeten nog met alle C-segment PHEV’s gaan rijden uit de VAG-stal, maar de kans dat de auto’s wezenlijk rijden en aanvoelen lijkt erg gering te zijn, gezien de ervaringen uit het verleden.
An sich kan de A3 Sportback 45 TFSI e een heel goede auto zijn. Misschien wel de beste in zijn klasse, die voorlopig bestaat uit de Mercedes A250e en de genoemde VW, Seat en Skoda (in het blauw is het sowieso een van de fraaiste in zijn klasse). Nu de kans groot is dat alle auto’s allemaal (uiteindelijk) een generieke elektromotor onder de kap krijgen, is de roep om eens sterkere merkidentiteit groter dan ooit.
De automerken mogen beginnen met oefenenen. De kans is namelijk groot dat in 2030 (wanneer in veel landen de verbrandingsmotor niet meer verkocht mag worden) veel merken overbodig zullen worden. Tot die tijd is zo’n Audi A3 45 TFSI e waarschijnlijk een uitermate prettige leaseauto.
fabian159 zegt
Bij een bezoekje aan de skoda garage in Belgie om een kamiq uit te kiezen voor mijn vriendin stond er alvast een Octavia RS iV in de showroom. Vast leuke auto en interessant voor de zakelijke rijder maar wat staat hij hoog!! bijna vergelijkbaar met zo een SUV sedan ding van Polestar. En deze audi heeft blijkbaar hetzelfde probleem. Wel raar dat mercedes met de A klasse dit uitstekend kan wegwerken maar dan VAG duidelijk veel plaats moet voorzien voor de batterij.
admiajfe zegt
De MB A-klasse 250e PHEV staat ook hoger (2cm bijna) zo ook de CLA 250e
jumpman zegt
Yep, vind het er niet uitzien. Daar moeten de fabrikanten toch echt nog iets aan gaan doen. Net alsof je een broek met te korte pijpen hebt, ook geen gezicht.
Robert zegt
@jumpman: ook dát is tegenwoordig weer in de mode, naar het schijnt.
Ik dacht trouwens dat er een typo in de titel zat; “TFSI-spatie-e”, het oogt niet, het klinkt nergens naar, het zijn gewoon te veel letters achter elkaar. Hadden ze bij VAG dan niet beter “TSFE” of “TSE” of zo kunnen gebruiken?.
Ot92 zegt
@fabian159 De Bmw 330e heeft dat probleem ook. Vreemd dat al die PHEV dat ”probleem” hebben.
kennone zegt
@fabian159: de auto kan gewoon zakken maar ze zetten hem hoog zo dat de batterij niet snel beschadigd raakt mocht de auto te hard over een drempel ofzo gaan.
clubbtraxx zegt
Alsof die batterij onbeschermd onder de bodem hangt? Hoe kom je daar bij?
Die zit intern dus je kan gewoon over die drempel knallen.
Grote kans dat die extra hoogte nieuwigheid is… De veren moeten meer gewicht dragen en zullen best nog enigszins ‘zetten’ na een paar duizend km (drempels).
tvr1974 zegt
“op vakantie”? Ja met 1 of 2 personen. Als je er 1 koffer in stopt is de bagageruimte vol. Wordt dus snel tijd dat ze deze motor ook in de A4 station gaan leggen (net als de Passat) .. dan kan je er écht mee op vakantie
Gulli zegt
Ik vind het jammer dat Audi nog steeds geen ‘normale’ EV in het assortiment heeft. Ik ben blij met mijn e-Niro maar mocht er een A3 E-tron zijn geweest die 100% elektrisch was geweest had ik daar zeker wel interesse in gehad. Ik heb jaren met groot plezier in de A1 gereden (zelfs met de verketterde 1.4tfsi met rekkende kettingen) en vond dat een hele fijne auto. Nu enkele jaren later toe aan een grotere en meer volwassen auto was een A3 zeker interessant geweest. Helaas moeten ze het nu nog steeds hebben van die elektrische mastodonten die voor 90% van het publiek te groot en te duur zijn.
Hetzelfde geldt overigens voor BMW, na de A1 kwam er een 1-serie (F20) en dat is wat mij betreft de beste auto die ik ooit heb gehad. Maar het elektrische alternatief is een i3, het rijdt leuk en is voor een half uurtje geinig, maar nee bedankt.
mashell zegt
Volgend jaar zou de Q4 e-tron op de markt moeten komen. De Audi versie van de ID.4 en de Enyaq.
thezonda zegt
Ik begrijp helemaal wat je zegt. BMW heeft de 330e (ook Touring) en Merc de C300e, maar die A4 e Avant (of hoe ze het ook gaan noemen) wil toch maar niet komen. Een A6 e Avant is dan weer net een tikkeltje te groot en te duur.