Er is een discussie gaande over de verbreding van de A27. Voor- en tegenstanders staan recht tegen over elkaar.
Wanneer er een grote beslissing wordt genomen heb je altijd voor en tegenstanders. Of dat nu over nieuwe woonwijk, een standbeeld of in dit geval een nieuw lap asfalt gaat. Vaak mogen de tegenstanders hun woordje doen en vervolgens gaan de plannen gewoon door. In dit geval ligt de zaak net even wat anders. Er is namelijk onenigheid binnen het kabinet over de verbreding van de A27.
Afgelopen zondag gingen duizenden mensen de straat op in Utrecht om te protesteren tegen de verbreding van de snelweg. Een nieuw dieptepunt voor minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) werd gister echter bereikt. De VVD-minister heeft het aan de stok gekregen met kamerlid Rutger Schonis (D66). Hij is van mening dat de plannen uitgesteld dienen te worden. Het CDA is nu van mening dat D66 zich niet aan de afspraken houdt.
Het plan
Het is de bedoeling dat op de A27 bij de ring van Utrecht nieuwe rijstroken worden aangelegd. De verbreding gaat over een traject van 20 kilometer. Tijdens spitstijden is dit gedeelte een typisch knelpunt voor verkeer dat van en uit Utrecht komt. Nu valt dat wel mee door de corona maatregelen, maar dat kan in 2021 weer op het niveau van 2019 zijn. Bovendien verwacht men meer verkeer de komende jaren, met nog meer files tot gevolg als er niet ingegrepen wordt.
Meer duidelijkheid
D66 wil eerst alles op tafel hebben voordat er groen licht wordt gegeven. De partij krijgt steun van GroenLinks. Logisch, want laatstgenoemde partij is sowieso tegen de plannen. D66 is kritisch omdat de kosten voor de verbreding van de A27 flink hoger uitvallen dan begroot. Ook zijn er vraagtekens of de stikstofuitstoot gecompenseerd kan worden.
Het laatste woord is er nog niet over gezegd. De situatie is in elk geval opmerkelijk omdat VVD, CDA en D66 immers coalitiepartners zijn. Bovendien was deze verbreding opgenomen in het regeerakkoord, waar ook D66 een handtekening onder heeft gezet. Over dit laatste verdedigt Schonis zich door te stellen dat toen niet bekend was dat het project een kwart miljard euro duurder zou uitvallen. Het kan er misschien wel toe leiden dat de A27 verbreding vertraging oploopt. (via AD)
Foto: Aston Martin DBS op de A27 via @mrdj op Autojunk
Jochempie zegt
We gaan toch allemaal lekker drie van de vijf dagen thuiswerken mag ik hopen? Dat vakantiegeld dat aan de werkkamer is besteed moet zeker gebruikt worden!
(Ik roep al jaren dat het fileprobleem pas verdwijnt zodra de vraag naar asfalt voorgoed stopt. Meer asfalt is geen duurzame oplossing, want méér mensen zullen de auto pakken zodra de capaciteit weer toeneemt. Iedereen wil een einde aan de files, ook van links. Maar het verschil is dat voor links het geen taboe is om de auto te laten staan)
krisp zegt
Of we wachten even een jaar om te zien wat het blijvende effect is van Corona op ons reisgedrag. Heel veel kantoorpersoneel lijkt blijvend (deels) te gaan thuiswerken. Dat heeft vooralsnog een grote impact op het aantal files.
Dutchdriftking zegt
@krisp: Ook dan gewoon lekker verbreden. Met verbreden en normale verkeersdruk alsnog file, dus als we met verbreden en minder verkeersdruk geen file hebben ben ik voor.
Estate_of_mind zegt
Volgens mij gaat het vooral om het stuk natuur bij Rijnsweerd, dat niet opgeofferd moet worden. En daar hebben de critici wel een punt. Zomaar verbreden van de a27 gaat daar gewoon niet.
frank2b zegt
Welke natuur ook al weer? Die drie bomen tussen de Utrechtse Golfclub en knooppunt Lunetten?
pyrat zegt
Wat betreft het stikstofargument: wordt de stikstofuitstoot juist niet minder als er minder files staan? Auto’s zijn zuiniger als ze constant 100 rijden dan als ze optrekken/afremmen/stationair lopen in een file lijkt me.
Jochempie zegt
Daar heb je helemaal gelijk in! Maar méér asfalt nodigt uit tot méér autogebruik, en dat leidt weer tot files, maar dan drie banen per richting in plaats van twee.
mashell zegt
Tuurlijk maar die stikstof wordt niet gemeten, die wordt berekend en dan levert een bredere weg met meer capaciteit natuurlijk meer stikstof op.
bernoulli zegt
“Afgelopen zondag gingen duizenden mensen de straat op in Utrecht om te protesteren tegen de verbreding van de snelweg.”
Lekker hypocriet. Tegen nieuwe infrastructuur zijn, maar wel met duizenden de straat op. Laat ze dan ook lekker in het bos gaan zitten protesteren.
doublechevron65 zegt
@bernoulli: hebben ze toch ook? Zijn allemaal op de fiets naar Amelisweerd gereden. De straat is toch niet verboden voor wielrijders?
roelfinus zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mashell zegt
Kosten van de verbreding vallen flink hoger uit? Dat had nou niemand zien aankomen.
bernoulli zegt
Onvermijdelijk als het hele project jaren vertraging oploopt door dat stikstofgeneuzel en/of die boomknuffelaars.
frank2b zegt
Ik vind wel dat er wat moet gebeuren aan het knooppunt Utrecht maar vraag me ook af of een extra strook asfalt de files nu wel oplost.
Eigenlijk zou de hele ruit om de stad Utrecht opnieuw ontworpen moeten worden, waarbij lokaal verkeer en doorgaand verkeer gescheiden wordt. Het is juist het in-en uitvoegen wat tot files leidt. De verkeersstromen A2-A12-A7-A28 vroegtijdig scheiden. Een soort van turborotonde om de hele stad heen.
Nu wordt er hap-snap ergens een stukje asfalt neergelegd, wat hooguit tot een verschuiving over enkele meters van het startpunt van de file leidt.
baserace zegt
@frank2b: idd: net als bij de “ruit”om Eindhoven gedaan is!
dare2think zegt
Mee eens. Ik woon er in de buurt en het weefvlak als je vanaf de A27 naar Rotterdam/Den Haag gaat is spreekwoordelijk. Het is bizar hoe vroeg een bepaald type auto’s naar links en naar rechts wil, met als gevolg files aan het begin van het weefvlak en grote gaten aan het eind. Dat weefvlak alleen al verdient de aandacht van een dozijn verkeerspsychologen.
D66 en Groenlinks fungeren (voor de zoveelste keer) als ophouders van iets wat onvermijdelijk toch moet gebeuren. Tijd om dat in het stemhokje te laten merken.
Na corona zijn er méér auto’s op de weg omdat het OV zich niet snel genoeg heeft aangepast aan corona (bijv. met andere stoelindelingen). Het (zo door Groenlinks gelauwerde) OV is het vertrouwen kwijt. Niet dat je in de ‘regio’ überhaupt iets aan het OV had, overigens.
Crosscabouter zegt
Waarom verbreden als we ook kunnen verdubbelen ala Maastricht. Natuurlijk compleet andere situatie, maar een tweede verdieping voor het doorgaande verkeer bijvoorbeeld ? Hoeft er geen boom gekapt te worden
rikus zegt
Zijn er ooit wegwerkzaamheden geweest die geen vertraging opliepen?
bernoulli zegt
De meeste. Maar die halen dan ook het nieuws niet.