Schuif aan de kant, A50 tussen de Waalbrug en knooppunt Ewijk, er is een nieuw wegvlak waar het verkeer het meest vastklontert: de A20 tussen afrit Crooswijk en knooppunt Terbregseplein.
Elk trimester (een periode van 4 maanden) brengt Rijkswaterstaat een rapportage uit over de verkeerssituatie in Nederland, met daarbij een file-top 10. Zojuist werd de rapportage over de zomerperiode 2013 (1 mei – 31 augustus) openbaar, waaruit duidelijk werd dat het hardnekkigste filepunt van de afgelopen tijd, de A50, een plaatsje zakt. De aanleg van een nieuwe Waalbrug (2 x 3 rijstroken) heeft zijn vruchten afgeworpen.
De top 3 wordt afgerond met de A13 Rijswijk – Rotterdam, tussen Overschie en het Kleinpolderplein, maar de eerste twee steken qua filezwaarte met kop en schouders boven de rest uit.
Bekijk de volledige top 10 hieronder (opklik voor groot):
Geheel volgens de trend (we staan steeds minder in de file) nam de filezwaarte wel flink af. Als we bijvoorbeeld de cijfers van T3 2012 er bij pakken, dan zien we een filezwaarte op het stuk A50 van 268.237 (nu: 205.082) en op de A20 van 252.164 (nu: 223.935).
Foto credit: autojunk.nl
MAB zegt
Goed bezig met die wegen alleen vindt ik dat er toch nog te weinig wordt gedaan aan de wegen als je het vergelijkt met wat er binnekomt aan geld door voertuigen.
barchetta zegt
Als ze dat geld allemaal zouden gebruiken voor hetgeen ze het noemen, dan kun je 20.000 km asfalt leggen (ongeveer een miljoen per km).
yerrie zegt
als alle klootviolen is stoppen met lang doorrijden en veel te laat invoegen waardoor 80 auto’s in de remmen moeten dan zouden daar bij gouda heel wat minder problemen zijn.
Buiten de levens gevaarlijke situatie waar auto’s stil staan om in te voegen op een baan die gewoon rijd en waar vrachtwagen vol in de ankers moeten of naar de linkerbaan moeten om zo’n klootzak pappa in zijn BMW of Audi niet dood te rijden.
Politie controle en rijbewijzen afnemen
Arnoud zegt
@yerrie:
Je moet juist zo laat mogelijk ritsen. Meer asfalt gebruiken is meer ruimte op het overige asfalt.
yerrie zegt
@Original_Arnoud: dat is leuk bedacht maar dat werkt niet BIJ LANGZAAM RIJDEND verkeer , wil niet zeggen dat je direct moet invoegen maar invoegen als het kan en niet als allerlaatste waardoor er stilgestaan moet worden.
Bovendien worden de files veroorzaakt door de genen die geen afstand houden en die door rijden tot aan het verdrijvings-vlak
Arnoud zegt
@yerrie:
De file word veroorzaakt door degenen die de invoegers geen ruimte willen geven.
natos zegt
@Original_Arnoud:
Original Arnoud?
The Original Arnoud?
Hemeltje, dat maak je ook niet tweemaal in een mensenleven mee…
sjeppie156 zegt
Waarom altijd een lambo in de file?
Arnoud zegt
De A20 ligt dan ook op een locatie die zich niet echt leent om aan verbreding te doen. Wil je dat toch, dan zul je een heel aantal huizen en overige gebouwen moeten opkopen en slopen.
Eigenlijk moeten ze ook proberen de A29 door te trekken naar de A13. Dat zal een hoop drukte op de A20 tussen Kleinpolderplein en Terbregseplein schelen.
jollykart zegt
@Original_Arnoud: De A29 moet aansluiten op de A4. Dat plan ligt er al sinds 1950. Kijk maar op Google maps ter hoogte van Klaaswaal, dan kun je ook zien waar het knooppunt zou moeten komen. Vanaf daar moet hij tussen Hoogvliet en Poortugaal naar de A4. Wanneer de A4 bij Vlaardingen dan ook eindelijk doorgetrokken is dan hoeft de A29 bij Dinteloord alleen nog maar doorgetrokken te worden naar de A4 bij Lepelstraat en dan is eindelijk de route naar Antwerpen en verder af. Dat zou de A13, de ring van Rotterdam en de A16 enorm ontlasten van vrachtverkeer.
Arnoud zegt
@jollykart:
Hmmm… Er zijn dus wel degelijk manieren om het verkeersinfarct van Rotterdam te helen.
Ik vind het sowieso verbijsterend dat de A15 niet eerder verbreed is. Dat is de levensader voor het vrachtverkeer van en naar de grootste haven van Europa. Ook niet te begrijpen dat ze zich zolang hebben laten ophouden door milieubewegingen voor het doortrekken van de A4.
jollykart zegt
@Original_Arnoud: Ze zijn echt jaren bezig geweest met de A15 en tot mijn stomme verbazing hebben ze hem toen inderdaad niet gelijk verbreed. Erger nog, er zijn allerlei nieuwe viaducten geplaatst en zelfs die hebben ze niet gelijk breed genoeg gemaakt. Nu willen ze bij Alblasserdam nog een overslag terminal maken wat de druk op de A15 nog groter maakt. Veel ruimte om de A15 te verbreden tussen Papendrecht en Hardinxveld is er ook niet. Zoals @hansgoosen zegt is de oplossing daarvoor om de verbinding tussen A59 bij Zevenbergen eindelijk gewoon af te maken.
stihl zegt
Het lijkt de afgelopen 2 weken ernstig drukker op de A16 Breda – Rotterdam. :(
hansgoosen zegt
Zolang de route via de A4 van Amsterdam en den Haag naar Antwerpen niet via de Beneluxtunnel doorgetrokken wordt en langs Klaaswaal rechtstreeks naar Bergen op Zoom, blijft de A20 tussen Schiedam en het Terbregseplein een drama, net zoals de A15 tussen Rhoon en Ridderkerk.De A20 ter hoogte van de Gordelweg is qua intensiviteit en vervuiling onaanvaardbaar. De files tussen Rhoon en Ridderkerk ook.
Ook zou een rechtstreekse A59 langs Zevenbergen heel veel verkeer in Oostelijke richting van de A15 en de A12 kunnen vervangen.
Met als doel meerdere rechtstreekse verbindingen met het achterland Ruhrgebied en
ontlasting van het Rijn Schelde gebied, tussen de havens van Rotterdam, Antwerpen, Zeebrugge, Terneuzen en Vlissingen.