Vandaag landen de lichamen van de Nederlandse slachtoffers van de vliegramp in Oekraïne op Eindhoven Airport, waarna ze naar Hilversum getransporteerd worden. Om te garanderen dat er geen enkel oponthoud plaatsvindt krijgt het transport de weg voor zichzelf.
Na aankomst zal het transport over de weg naar de Korporaal van Oudheusden Kazerne in Hilversum plaatsvinden. Dit gebeurt naar verwachting aan het eind van de middag in colonne en onder politiebegeleiding over de A2 via ’s-Hertogenbosch en vanaf knooppunt Everdingen over de A27.
Er is spijtig genoeg al veel te veel met de stoffelijke overschotten gesleept, en daarom zal iedereen er op deze dag van nationale rouw ook het volste begrip voor hebben dat de A2 en A27 tijdens het passeren van de colonne worden afgesloten voor het overige verkeer. Enkele kilometers voor en na de colonne maakt de politie de weg vrij, zo meldt Rijkswaterstaat.
Tevens wordt weggebruikers op het hart gedrukt niet stil te gaan staan langs de route.
osmo zegt
Is er dan geen luchthaven dichterbij hilversum waar dat militair transport kan landen? Nu moeten de lichamen nog het halve land door over de weg :s
raoulkroes zegt
@osmo: Vliegbasis Soesterberg bijvoorbeeld
widodh zegt
@raoulkroes: Is al weer even dicht. Doodzonde overigens. Staat nu allemaal te vergaan daar, gebeurd niets mee.
raoulkroes zegt
@widodh: Dacht ik dus al maar wist het niet meer zeker ;) Bedankt voor de info
awesome zegt
@osmo: Jawel, in Hilversum zelf. Maar dat zal vast niet groot genoeg zijn om een vliegtuig van dit formaat te laten landen.
e1000bmw zegt
@awesome: inderdaad.
Lustigson zegt
@awesome: Hilversum heeft slechts een grasveld. Er stijgen en landen eenmotorige en zweefvliegtuigen. Een Hercules zou ‘r misschien wel kunnen landen, maar waarschijnlijk nooit meer wegkomen.
Soesterberg had mogelijk gekund, als het nog in gebruik was geweest.
pomoek zegt
Soesterberg is al 6 jaar gesloten. Eindhoven is volledig uitgerust en in staat dit transport snel en goed te regelen. Schiphol had natuurlijk ook gekund maar ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat een kwartiertje file gegeven de treurige reden van de afsluiting een klein offer is.
e1000bmw zegt
Gewoon omrijden via de A12 mensen.
Alfarobert zegt
Iedereen heeft hier begrip voor,heel het land leeft mee met de nabestaanden.Sterkte de komende tijd.
thierryvth zegt
@Alfarobert: nou dat valt wel mee, er zijn ook mensen waar de druppel de emmer deed overlopen bij tienduizenden Tjetjenen (om maar een voorbeeld te noemen) en niet toen 193 Nederlanders aan de beurt waren. Ik word eerlijk gezegd een beetje misselijk van die mensen waar nu ineens de maat vol is, ik maak me iets meer druk om die 9 miljoen kinderen die het 5e levensjaar niet halen bij gebrek aan schoon water en een klein beetje hygiëne. Het is triest en vervelend als je een naaste bent verloren maar de rest van het land mag stoppen met die misplaatste selectieve verontwaardiging wat mij betreft. Ik vermoed dat als we ooit een serieuze aanslag krijgen in NL dat we de 3e wereld oorlog ontketenen, als wij Israel waren geweest hadden we de atoombom al gebruikt
zinloos1 zegt
@thierryvth: Ik vind het altijd zo zwak om ten tijde van een ramp te gaan beginnen over al het andere leed in de wereld. Natuurlijk slaat dit in bij mensen, dit is veel dichter bij huis. En als je jouw redenatie gebruikt mogen we pas weer kwaad worden als er iemand zes miljoen joden begint uit te roeien. Het oplossen van al het leed in de wereld vergt een volledige aanpassing in de verdeling van grondstoffen en geld. Waar we het hier over hebben is een aanslag op onschuldige landgenoten. Een kind in Afrika dat door slechte hygiëne dood gaat is voor mij lastiger te bevatten dan een familie lid dat uit de lucht wordt geschoten. Hypocriet misschien, maar niet minder erg.
thierryvth zegt
@zinloos1: bij degen die een familie lid of kennis zijn kwijt geraakt snap ik dat, maar bij alle andere nederlanders waar nu ineens de maat vol is niet. Laat staan de koekwousen die een invasie willen.
thierryvth zegt
@zinloos1: ps ik vergeet het belangrijkste: we moeten altijd kwaad zijn, alleen straks gaan we over tot de orde van de dag tot er weer een paar nederlanders aan de beurt zijn en ik ben daartussen door ook pissed off van wat voor klerezpooitje “we” er van maken. Maar goed de kroegwijsheid die ik ooit heb op gedaan word steeds meer wijsheid: op je 18e weet je alles, op je 28e denk je dat je alles weet en op je 38e kom je er achter dat je er geen bal van snapt
norge zegt
@thierryvth: Op je 48 snap je dat niemand het snapt..
e1000bmw zegt
@zinloos1: Nou Israël is anders aardig op weg in de Gaza…
super zegt
@thierryvth:
als er een vliegtuig met oeleboelestanis neerstort zijn ze in oeleboelestan droevig en iedereen vind dat normaal want dat is het ook, dus als er een vliegtuig met nederlanders neerstort zijn ze in nederland droevig en dat is ook normaal.
thierryvth zegt
@Alfarobert: eigenlijk had ik mijn frustratie ergens anders moeten plaatsen want meeleven is niet het probleem, maar de strekking blijft
n54coupe zegt
@Alfarobert: Niet mijn dagelijkse column, maar dit keer had Joup van’t Het wel iets zinnigs te zeggen over deze massatragedie
http://www.nrc.nl/youp/2014/07/19/niet-te-bevatten/
Daar kan ik me wel bij aansluiten.
thierryvth zegt
@n54coupe: ja die dacht er het zelfde over geloof ik, zijn columns zijn sowieso wel aardig moet ik zeggen
FIAT127 zegt
Het Australische (C17) toestel kan vrijwel overal landen. De KDC10 van Nederland niet.
Schiphol is dichterbij maar ligt mogelijk wat gevoelig. Eindhoven is de logische (thuis)basis voor deze toestellen en beschikt over alle relevante uitrusting om ze goed te kunnen laden en lossen.
valetparker zegt
Welk vliegtuig gebruiken ze nou? Ik hoor de journo’s de hele tijd praten over een Hercules, maar ik zie steeds de KDC10 in beeld staan. En waarom worden de semi-Nederlandse C17’s van de NATO Heavy Airlift Wing niet gebruikt naast de Australische C17? Is er iemand hier die het snapt?
FIAT127 zegt
Zowel de KDC 10 als de C17 zijn beide groot genoeg en hebben voldoende bereik. De C130 vliegt langzamer dan de C17. Verder maakt het niet uit want de start en landingsbanen zijn beide lang genoeg.
Bij de (Hongaarse) NATO C17’s betalen we per vlieguur (In het contract staat dat we een minimum aantal uren afnemen) Dat hoeft dus niet wanneer een KDC 10 beschikbaar is.
Dat Australie dit toestel inzet is ook logisch want naast dat het toestel tactisch ingezet kan worden is het ook hun belangrijkste lange afstands toestel.
Kortom. Het maakt niet uit.
ronaldddvos zegt
Gewoon omrijden en niet haten! Peace!
circlestorm69 zegt
Wat leuk dat jullie mijn bijna 6 jaar oude foto weer tevoorschijn hebben getoverd!
sulobb zegt
@circlestorm69: kwaliteit is wel goed voor 2008, was zeker en vast niet met de gsm…