Files kosten geld, maar waar kosten ze het meeste geld? Volgens een nieuw rapport van TNO aan de A15 tussen knooppunt Benelux en het Vaanplein, waar stilstaand verkeer de vervoerders jaarlijks voor 9,6 miljoen euro dupeert.
Dit is de uitkomst van een jaarlijks rapport dat vervoerdersorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO laten opstellen door TNO. In totaal hebben de files op onze snelwegen het bedrijfsleven in 2013 tussen de 613 tot 797 miljoen euro gekost; het grootste individuele aandeel is met € 9,6 miljoen voor de A15, zo concludeert het rapport.
Op twee staat de A27 tussen Gorinchem en Hooipolder (€7,4 mln), en de derde plek is voor de A58 tussen Galder en Batadorp (€7,2 mln). De totale directe kosten worden geraamd op 258 miljoen euro. Neem je de indirecte kosten (omrijden, vertraging in de productieketen) erbij dan loopt dit op tot bijna 800 miljoen euro. Maar gelukkig betalen vervoerders in Nederland geen cent aan tol, dus dat verzacht het leed.
De lijst verschilt flink van de algemene file-top 10 die drie keer per jaar door Rijkswaterstaat wordt gerapporteerd. Dit komt omdat het rapport van vandaag uit een vervoerdersperspectief is geschreven. Werkvolk dat met de Prius of 308 stil staat betaalt de rekening van de verloren tijd immmers doorgaans zelf.
De kosten lopen de laatste jaren dankzij extra asfalt wel sterk terug, maar helemaal gesmeerd zal het nooit lopen. Misschien is het een idee om eens wat meer trucks die alleen maar door Nederland gaan op de trein te zetten? We hebben immers niet voor niets die mooie dure Betuwelijn laten aanleggen, toch?
parker zegt
En de oplossing: wat minder vervoerders op de weg daar. Die gaan maar ’s nachts rijden of ze plempen die container op de betuwelijn. De enige reden waarom het daar altijd vast staat is de hoeveelheid vrachtverkeer..
lekbak zegt
@parker: ja goed idee, laten we de transport sector en daarmee de Rotterdamse havens nog meer beperken. Het is ook niet een van de grootste drijvers van de Nederlandse economie ofzo…
De weg is van ons allemaal, ook van irritante zondagsrijders (helaas) en inhalende vrachtwagen. En ja, zelfs van zure kortzichtige forensen!
tupperware zegt
@lekbak:
Nu heb ik daar een jaar of 15 dagelijks gereden en ik moet @parker hier deels gelijk geven.
Het probleem daar is dat er veel Container Cowboys rijden, die kijken nergens naar en pleuren hem zonder te kijken naar links (heeft me bijna mijn vrouw en kind gekost trouwens) rijden 3 dik door de Botlektunnel en halen meer van dat soort egoïstische mongoloïde acties uit.
Het gedrag van die specifieke groep rukkers zorgt voor gevaarlijke situaties en opstoppingen.
Juist om de A15 te ontlasten zijn er miljarden uitgegeven aan de Betuwelijn, die loopt immers niet voor niets van het begin tot het einde parallel aan de A15.
lekbak zegt
@tupperware: ik snap best dat die vrachtwagens vervelend en soms zelfs gevaarlijk zijn maar vrachtwagens weren is geen oplossing. Betuwelijn is een subsidie verslindend prestigeproject, binnenvaart werkt beter en goedkoper maar ook dat kan niet altijd. Het voordeel van de havens is de welvaart die het brengt, het nadeel is dat spullen ook aan en afgevoerd worden.
De oplossing zal gezocht moeten worden in het beter regelen van de verschillende voertuigen. Niet in het verbieden.
Arnoud zegt
@parker:
Ze zouden op de A15 tussen Vaanplein en Rozenburg juist, net als op de A16 tussen knooppunt Ridderkerk en Terbregseplein, minstens één rijstrook exclusief voor vrachtverkeer moeten maken. En de overige rijstroken exclusief voor auto’s. Dat stuk A15 is de belangrijkste vracht snelweg van Nederland en die moet voor vrachtverkeer zo gestroomlijnd mogelijk zijn.
e1000bmw zegt
@parker: idd.
406_v6 zegt
@parker: per week rijden er nu zo’n 550 treinen over de Betuwelijn, men verwacht ergens in 2022 op 150 treinen per dag te komen. Reden hiervoor is het ontbrekende stuk Betuwelijn in Duitsland. Mede daardoor zitten er nu zoveel “container cowboys” op de weg. En gezien het feit dat de binnenscheepvaart nauwelijks profiteert doordat de diverse regeringen onvoldoende investeren in de infrastructuur op het water, zal het voorlopig nog wel ff druk blijven vrees ik.
potver7 zegt
@parker: Volgens mij zit de Betuwelijn voller dan ooit voorzien was, en niet alle containers moeten naar Duitsland, dus je commentaar is wat overbodig. Rotterdam is één van de belangrijkste logistieke knooppunten van de wereld, dus dat daar veel vrachtwagens rondrijden is niet meer dan logisch. Waarom ga jij eigenlijk niet ’s nacht rijden, zodat die vrachtwagens overdag gewoon door kunnen rijden?
406_v6 zegt
@potver7: Betuwelijn zit ver onder de maximale capaciteit, men ging bij de bouw uit van maximaal 350 treinen per dag in 2010. Met 550 treinen per week anno 2014 zitten ze daar dus vér onder. Zou ook iets moois zijn; duurste infra project in Nederland ooit (€4,7 miljard -terwijl men bij de bouw uitging van max. €2,5 miljard), binnen 7 jaar na ingebruikname al aan z’n max. capaciteit…gelukkig niet.
406_v6 zegt
@406_v6: 350×7 = 2450 treinen per week… 550 treinen daadwerkelijk is nog geen 20% bezetting.
wimpster zegt
Over een jaar is het de A4 bij Leiden weer?
Na jarenlang lekker door te rijden daar (met 80, dat wel) over drie stroken, beide kanten op, is het nu weer alsof het 2008 is.
Elke spits files vanwege ritsend verkeer op de punten waar het van 3 naar 2 gaat. Onbegrijpelijk ontwerp van heren planners die parallelbaan.
“Maar je kunt als doorgaand verkeer ook die parallelbaan gebruiken hoor!” Ja leuk voor die paar automobilisten die dat snappen, maar 99% gaat gewoon lekker ritsen hoor.
Ongeloveloos…
jag00 zegt
@wimpster: ongeloveloos ja hahaha
87sandyd zegt
Vrachtverkeer ’s nachts aub. Muv bestemmingsvervoer
406_v6 zegt
@87sandyd: is geen optie. Makkelijker om automobilist -die in 99% van de gevallen alleen in de auto zit in de ochtend en avondspits, te dwingen de auto te laten staan.
Het is in Nederland nog steeds erg makkelijk om ver van je huis te gaan werken, in een land als Zwitserland wordt je gewoon niet aangenomen als je te ver moet reizen.
ad1995 zegt
Geen cent aan tol betalen?
Westerscheldetunnel is een dikke vette 5eu per personenauto en iets van 25 per vrachtwagen; correct me if i’m wrong. Dat moet toch door de meesten worden betaald dan?
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
We kunnen wel alle vrachtverkeer s’nachts laten gaan maar als jij wil dat de supermarkten vol liggen, en je je bestelde auto onderdelen, tablets en andere zooi op tijd wil hebben zullen ze toch ook overdag moeten rijden. Die vrachtwagens rijden alleen maar voor ons.
mashell zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: een kwart rijdt leeg rond! Die kunnen best buiten de spits terug naar de basis rijden. De meeste van die goederen die jij noemt zijn niet bedervelijk en hoeven dus niet tijdens de spits de weg op.
potver7 zegt
@mashell: Dat ligt er maar helemaal aan hoe laat ze terug bij de basis (of het volgende adres) moeten zijn om het volgende vrachtje op te halen. En dan moeten ze ook nog rekening houden met het rijtijdenbesluit. Niet iets dat jij vanuit je luie stoel kunt bepalen.
alassad zegt
@mashell: LOL jij begrijpt echt helemaal niks van logistiek he
kenner zegt
De hele A15 is klote. Rij regelmatig Rotterdam-Nijmegen en is een wonder als er geen oponthoud is.
remcom zegt
Joh echt merk daar niks van A15 ……
Elke dag elke dag fille rijden echt niet normaal
bimmerfanatic97 zegt
Ik vraag me op de a15 ook af of die primaire, secundaire enz. rijbanen nou echt helpen daar. Ze hebben bovendien knooppunt vaanplein verpest door afslagen r’dam centrum en europoort samen te voegen. Nu is het ook daar elke dag feest
tupperware zegt
@bimmerfanatic97:
Om nog maar te zwijgen van de situatie als je van het zuiden komt.
Vroeger hield je rechts aan als je naar Rotterdam ging, dat hebben ze vorig jaar omgedraaid en ik moet bekennen dat het best wennen was, na 30 jaar doe je dat toch op de automatische piloot en sta je raar te kijken als je ineens richting Europoort rijdt..
Nee, dat Vaanplein is er niet logischer op geworden..
maurits123 zegt
Gewoon vrachtwagens snachts, betaal wel een paar euro meer voor alles wat ik koop.