We zijn op de brug bij A12 aan de dood ontsnapt, zo blijkt uit een vernietigend onderzoek. uiteraard krijgen de ambtenaren de schuld.
Als het gaat om werk-ethiek, heeft de ambtenaar het zwaar te verduren. Niet het werk zelf, natuurlijk. Werken bij de overheid is super: 36 urige werkweek, pensioen, arbeidsongeschiktheid: het is allemaal geregeld. Het nadeel van werken bij de overheid is dat je daardoor niet heel erg scherp meer bent.
Dat blijkt ook wel uit de rapporten van de Nelson Mandelabrug boven de A12. Het is een van de lelijkste entrees van een stad die je kunt bedenken en dan rekenen we het oude Hoog Catharijne van Utrecht mee. De brug in kwestie, de Nelson Mandelbrug, bleek al jarenlang bijzonder onveilig te zijn. Wat is er precies gebeurd?
Helemaal niets gedaan aan brug A12
Nou, eigenlijk niets en dat is het grote probleem. De verantwoordelijke ambtenaar voor de brug (onder andere, hè) ging in 2019 met pensioen. Net als met de Alfa Romeo 159 stond er niet direct een opvolger klaar. Dat is een probleem, want met die ambtenaar in kwestie verdween ook de kennis over de brug.
Wat blijkt: er waren diverse alarmerende rapporten over hoe slecht de Mandelabrug eraan toe was. In 2018 verschijnt er al een rapport. De boodschap daarvan: er is sprake van scheuren in het beton. Daar komt water en in de winter kan dat kapot vriezen. De schrijvers van het rapport concludeerden dat er direct actie ondernomen moet worden. Dat gebeurt niet: het rapport belandt ergens onder in een lade. Maar het gedoe met de brug speelt al veel langer. Al in 2007 zijn er de eerste meldingen over scheuren en dat er direct actie ondernomen dient te worden.
En nu?
Moeten we nu bang zijn voor de Nelson Mandelabrug? Nee, gelukkig niet meer. Zoals jullie weten is de A12 een tijdje gesloten geweest, mede doordat de brug verbouwd ging worden. Dat was voor veel mensen heel erg. Ten eerste Extinction Rebellion, dat hier het allerliefste protesteert en auto’s tegenhoudt. Ten tweede voor de fietsers en voetgangers die maandenlang om moesten reizen omdat ze niet over de brug konden.
We lezen er maar snel overheen, want we zijn er allemaal goed vanaf gekomen. Maar ook in het verder best gestructureerde Nederland ontberen we af en toe de moed en de energie om gewoon even deugdelijk het werk over te dragen.
Via: Algemeen Dagblad.
Wicos zegt
Deze populistische stukjes schrijven, dat is nog eens een verantwoordelijke baan. Wat een oppervlakkig gewauwel.
Kom op Willeme, je kunt beter.
michaelras zegt
Je kunt alles doodredeneren, maar dit is 100% 9-5 mentaliteit die heel lelijk mis had kunnen gaan.
rollingstoned zegt
@michaelras: De zaak ligt wel wat genuanceerder dan een ‘9-5’ mentaliteit:
Zoetermeer- Verantwoordelijk wethouder Marijke van der Meer heeft aanbevelingen uit technische (inspectie)rapporten van de Mandelabrug niet uitgevoerd. Pas toen in het rapport van Westenberg in kapitalen ‘niet veilig’ stond kwam zij in actie en besloot op basis van dit rapport tot sluiting van de brug over te gaan en een spoedadvies te vragen aan Rijkswaterstaat. Dit blijkt uit de onafhankelijk evaluatie naar de sluiting en het veiligstellen van Mandelabrug in december 2022 – januari 2023 die de gemeente Zoetermeer heeft laten uitvoeren naar aanleiding van de onveilige situatie van de brug.
https://www.streekbladzoetermeer.nl/nieuws/actueel/150571/aanbevelingen-uit-inspectierapporten-mandelabrug-niet-uitgevoerd
michaelras zegt
Dat geloof ik meteen dat er heel veel nuances zijn Overigens bedoel ik met 9-5 mentaliteit dat je gewoon het licht uitdoet boven je bureau terwijl dringende zaken gewoon niet in gang zijn gezet. Daar lijkt het hier verdacht veel op.
Robert zegt
Vergeet ook niet dat in het hierarchische overheidsdenken en -handelen aanbevelingen ook niet meer dan eh… aanbevelingen zijn. Die pas worden op- of uitgevoerd als er a) het budget voor is, of het ervoor kan worden uitgetrokken, b) iemand kan worden aangewezen om de kar te trekken en c) er het politieke én maatschappelijke draagvlak voor is om de inzet van zoveel arbeid en gelden aan te wenden.
Heul veel radartjes die in elkaar moeten grijpen én ze draaiende houden, het liefst met nog een waarneembare omloopsnelheid, da’s in ons overgereguleerde landje wel een dingetje, hoor.
bmwadept zegt
Dus stadsbestuur en college lagen te slapen? Overigens hebben ambtenaren heel veel macht. Niets voor niets worden zij de 4e macht genoemd.
Joris24 zegt
Nee, het is 100% beste stuurlui proberen te zijn wat jij doet. Achteraf is het allemaal makkelijk oordelen, maar tegelijk zit ook de overheid met budgetten en continu wisselende besluitvorming. Ook schuiven rollen en verantwoordelijkheden door wat het niet altijd makkelijk en transparant maakt op alles wat er langs komt, gedegen op te volgen. Dat ambtenaren hun schijn niet mee hebben geef ik toe, maar zo makkelijk roepen dat het “100% zeker 9-5-mentaliteit” is terwijl je zelf niet op dat moment bij die casus betrokken was en het dus wel even beter had kunnen doen, vind ik redelijk popie jopie.
michaelras zegt
soms is het niet moeilijker dan: een aantal zaken zijn belangrijk die moet je onder controle houden.
Dat is hier niet gebeurd. Hoe kan je verantwoordelijk zijn voor zoiets potentieel levensbedreigends en dan niet zorgdragen voor een goede overdracht.
Dan hebben verschillende mensen gewoon niet goed hun werk gedaan.
rollingstoned zegt
Het gaat hier om één incompetente wethouder, die het advies in eerste instantie naast haar neerlegde.
michaelras zegt
Maar als je iets ergens hebt neergelegd waarop staat ‘NIET VEILIG’ en er wordt niets mee gedaan dan is de kous daarmee toch niet af? Dat kan natuurlijk aan mij liggen…
Johanneke zegt
Ook A12, maar dan aan de andere kant van het land, de IJsselbrug, zijn ze ook al jaren mee bezig. Toen die brug in Italië neer ging (verschrikkelijk ongeluk), bleek dat de IJsselbrug ook niet in de allerbeste staat was.
Dacht overigens dat het over die brug ging toen ik het artikel las, en dat jullie de Nelson Mandela brug in Arnhem verward hadden met de IJsselbrug, maar er is dus nog (minimaal) 1 mandela brug in Nederland.
mashell zegt
Over welke IJsselbrug heb je het?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_oeververbindingen_over_de_(Gelderse)_IJssel
Johanneke zegt
De IJsselbrug die onderdeel is van de A12 😉
Wist oprecht niet dat zoveel bruggen dezelfde naam dragen.
mashell zegt
Wist eigenlijk wel dat je die bij Arnhem bedoelde… Maar omdat je over naamsverwarring van de Mandela brug (Mandela was ook echt een bruggenbouwer, zelfs een Nobelprijs voor gehad) begon wilde ik het nog wat ingewikkelder maken.
Voor mij is er trouwens maar één echte IJsselbrug dat is die in de A1 bij Deventer. Welke de echte is hangt er een beetje vanaf waar je opgroeit.
HoLaMaToYa zegt
Eoa bobo besluit onderhoud uit te stellen en de stukjesschrijver annex koppensneller komt niet verder dan ambtenaren framen. Even in de materie verdiepen is kennelijk teveel moeite, loos verwijten is veel makkelijker.
mashell zegt
Conclusie: Er is ambtelijk en bestuurlijk gefaald. Gevolg: Er kan een wethouder het wachtgeld in en een ambtenaar die toevallig van dezelfde partij is schuift door naar de positie van wethouder. Als burger zou je kunnen gaan denken dat ze het erom doen…
Who_carez zegt
Kan toch niet de schuld zijn van een ambtenaar?! Die doen toch niets?!
kniesoor zegt
Dat laatste is nou precies het probleem hier 😂
alassad zegt
Populistische ongenuanceerde telegraaf titel altijd +1