Ja, Oscar, deze A110R had jouw auto van de zaak kunnen zijn!
De Alpine A110 is een wonderlijke auto. Toen de plannen bekend werden van een dergelijke ‘Franse Lotus‘, was de scepsis niet van de lucht. “Wie koopt dat nu?”. Nou, best veel mensen. Sterker nog, de Renault Sport-producten zijn zo goed als verdwenen, maar Alpine is er nog wel gewoon.
Sterker nog, volgens het uitstekende CarSalesBase (tip voor de cijferfetisjist) worden er op jaarlijkse basis een paar duizend exemplaren van gebouwd. Nu denk je misschien dat dat niet veel is, maar dit is een imagobooster voor Renault. Daarbij verkoopt Porsche ook bijzonder weinig Caymans. Of om het in een ander daglicht te zetten: de Alpine A110 verkoopt beter dan de Jaguar XE en Jaguar XF bij elkaar…
Nieuw smaakje: A110R
Er zijn al diverse smaakjes van de Alpine A110. De basis-spec is eigenlijk hoe zo’n auto hoort, maar er is ook een luxe ‘Legende’ en een sportieve A110S. Nu is er een hardcore monster in aantocht in e vorm van de Alpine A110R. Dat bevestigt Alpine, dus dan is het waar.
Net als bij de Renault Sport Mégane R26-R staat de R voor Radicale (of Radical in het Engels). Het is een lichtere en heftigere variant van de Alpine A110. Daar waar de A110S met spoilerpakket stopt, gaat deze verder.
Net als de snelle Mégane is de auto is ontwikkeld met het circuit in het achterhoofd. Echter, er zitten nog wel gewoon kentekenplaten op. De auto lijkt het midden te houden tussen de straatauto’s van het merk en de racers, de Alpine A110 Cup (hoofdfoto) en de Alpine A110 GT4 (gallery onder):
Modificaties
Heel erg veel details geeft Alpine nog niet prijs. Althans, niet qua woorden. Wel zijn er afbeeldingen waar we een hoop uit kunnen opmaken.
- Carbon carrosseriepanelen voor voorklep, dak en motorklep
- Grote, hangende achterspoiler
- Extreme diffusor
- Splitter
- Lichtgewicht velgen
- Speciale veren met remote-reservoir dempers (net als de Clio 182 Trophy)
- Grotere en dikkere remschijven met grotere remklauwen
- Lichtgewicht Sabelt racekuipen met zespunts-gordels.
Dat is even waar jullie het mee moeten doen. De Aline A110R wordt op 4 oktober onthuld. Het monster zal zijn publieksdebuut maken tijdens de GP van Suzuka die volgend weekend plaatsvindt. Daarna zal de auto live te bezichtigen zijn op de Salon van Parijs 2022.
Meer lezen? Dit zijn de 11 traagste auto’s die 250 km/u halen!
singer zegt
Wat vind ik de A110 toch een gaaf en sympathieke auto. In principe heb ik niet veel met Franse auto’s, maar de uitzondering bevestigd de regel. Zal een ontzettend goed rijdende auto worden zo’n R, maar doe mij maar een mooie Alpine A110 GT. Donkerblauw met het donkerbruine interieur en een mooi setje zilveren rally spec velgen! (Helaas voor mij) schrijven ze weinig af en zit hij nog boven budget. Ik wacht rustig af en hopelijk word dat de opvolger van de GTI
sportabgasanlage zegt
Voor minder geld heb je (ok, een iets oudere) Porsche Cayman 981 mét 6 ongeblazen cilinders. Toch wel even een andere beleving dan, met alle respect, zo’n 1.8 turbotorretje van Renault.
singer zegt
Qua performance moet je al een S hebben om de alpine bij te houden. En bij de Alpine gaat het om het gewicht en het onderstel. Begrijp mij niet verkeerd. Ik probeerde een 981 boxter s te kopen voordat ik de GTI kocht maar nu 3 jaar verder en ze zijn alleen maar duurder geworden. De Porsche is objectief de betere keus en qua motor zeker begeerlijker. Daarom is de A110 voor mij ook de uitzondering op de regel. In alles zou ik liever de Porsche moeten willen als die hard Porsche fanaat. En tóch kriebelt zo’n A110 meer. Al zou het mij niet verbazen dat ik wanneer ik daadwerkelijk mij geld moet overhandigen ik met een Boxter weg rij
kniesoor zegt
Wat zijn de voordelen van “remote reservoir dempers” ?
sportabgasanlage zegt
1) kortere demperlengte. De scheidingszuiger (of hoe dat ook heet) die de stikstof van de olie scheidt, bevindt zich in het reservoir in plaats van in het demperlichaam. Dat maakt ruimte in het lichaam vrij, waardoor meer beweging mogelijk is dan een ‘gewone’ schokdemper van dezelfde lengte.
2) verhoogde oliecapaciteit. Meer olie betekent betere koeling.
heckblende zegt
lang niet zoveel voordeel als die “36” sticker je geeft. duidelijk
sportabgasanlage zegt
Vanzelfsprekend!
kniesoor zegt
@sportabgasanlage: Dank, duidelijk 👍🏻
sportabgasanlage zegt
Aanvullend op punt 1. Zo kun je een auto dus verlagen zonder in te boeten op comfort of demperprestaties.
basman147 zegt
Dank voor de link willeme! Alhoewel, NIET namens mijn baas… Kon het niet nalaten om even te vergelijken met de 718 en ik vind het toch zeker niet tegenvallen. Porsche verkocht vorig jaar in Europa 5500 stuks van de 718 tegenover 2500 A110’s (Allebei hele groffe schattingen overigens ). Maar als je bedenkt dat de Alpine voornamelijk concurreert met de gesloten 718 4 cilinders (GTS en de GT4 zijn een andere prijsklasse) denk ik dat ze net zo goed verkopen, zo niet beter. Het zijn in ieder geval cijfers waar Lotus bijvoorbeeld alleen maar van kan dromen.
Jagris zegt
Goed bezig Alpine! Mooi om te zien dat ze bij alpine nog echte rijdersauto’s kunnen waarderen.