Een motorrijbewijs halen, hoe zit dat nou eigenlijk?
In Nederland heb je een motorrijbewijs nodig om op een motor te mogen rijden, circuit uitgezonderd natuurlijk. Welk type motorrijbewijs je nodig hebt hangt af van het vermogen van de motor. Tevens zit er ook een leeftijds- en ervaringsgrens aan het mogen behalen van het motorrijbewijs. Het behalen van het motorrijbewijs vergt nog wat moeite en tijd. Wil jij een motorrijbewijs halen en meteen op alle machines mogen sturen? Dan ga je voor het (onbeperkte) A rijbewijs.
Theorie-examen
Het theorie-examen van de motor verschilt met het auto theorie-examen. Je zult dus opnieuw in de boeken moeten voor het motorrijbewijs. Geen onnodige luxe om alle verkeersregeltjes nog even te herhalen. Het examen duurt in normale omstandigheden 30 minuten en als jij 44 van de 50 vragen goed weet te beantwoorden ben je geslaagd. De uitslag is 1,5 jaar geldig. Zorg dus dat je binnen die tijd de rest binnensleept.
Praktijkexamen
Er zijn 2 soorten praktijkexamens, welke je beiden moet behalen. Om een praktijkexamen te mogen doen moet je trouwens ook in het bezit zijn van een geldige gezondheidsverklaring.
– Praktijkexamen voertuigbeheersing, dit wordt ook wel AVB genoemd.
Vroeger ook wel ‘examen speciale verrichtingen’ genoemd. Hiermee wordt getoetst of je de motor goed onder controle kunt houden. Je krijgt 7 van de in totaal 12 oefeningen tijdens je examen. Per oefening mag je eventueel een keer herkansen. Je mag bij 2 oefeningen onvoldoende scoren zolang deze niet onder dezelfde categorie (snel of langzaam) vallen. Waar hebben we het dan over? Denk aan oefeningen op het gebied van stoppen, slalommen, stapvoets rijden, 8-tjes draaien en uitwijken.
Tip: kijk niet naar de obstakels, maar naar waar je heen wilt. –dit lijkt wel een slechte levensspreuk-
– Praktijkexamen verkeersdeelneming, AVD.
Tijdens dit examen ga je de weg op. Hiermee kan de examinator bepalen of jij veilig aan het verkeer kan deelnemen met de motor. Waar het AVB nog wel eens op locatie wordt gedaan. Soms zelfs waar jij normaal oefent op je speciale verrichtingen (thuiswedstrijd!) is het bij AVD gewoon echt wachten bij de CBR locatie met knikkende knieën. Vaak rijdt de examinator in zijn eigen auto achter jou aan en stapt jouw instructeur bij hem in. Even zaak dus om op een andere auto te letten dan normaal tijdens het lessen.
Tip: rijdt zelfverzekerd en een beetje boven de maximale snelheid. Bij motorrijden is het kijken heel belangrijk, zorg er ook voor dat de examinator dit kan waarnemen doordat je duidelijk jouw helm draait bij het kijken. De examinator zal doorgaans de verplichte tekst opdreunen: “we gaan zo een stukje rijden, ik wil graag zien dat je vlot door het verkeer rijdt, dat je de acceleratie van de motor gebruikt”. De vertaling daarvan is: waag het niet om ook maar 1 km/u onder de maximum snelheid te rijden en vlot accelereren bij elke oprit tot minimaal de maximumsnelheid.
Lichte motor (A1)
Vanaf de leeftijd van 17 jaar mag je theorie-examen doen en lessen volgen op een 125cc motor welke maximaal 11 kW hebben. Als je 18 bent mag je praktijkexamen gaan doen.
– ondergetekende kon met haar lesmotor amper invoegen op de snelweg dus zorg ervoor dat je let op de topsnelheid wanneer je een A1 motor aan wilt schaffen-. Fun fact: een elektrische BMW C-Evolution kan je ook in A1 uitvoering rijden, daarmee trek je met zijn direct beschikbare koppel echter wel veel andere motoren eruit bij het stoplicht.
Middelzware motor (A2)
Een A2 motor heeft maximaal 35 kW. Let op, koop je een motor die origineel meer vermogen heeft mag dit niet meer dan 70 kW zijn en moet je hem laten terugkeuren.
Om voor dit rijbewijs examen te mogen doen moet je 20 jaar zijn. Rijlessen mag ook vanaf jouw 20e tenzij je een A1 rijbewijs had, dan mag kun je met 19 jaar al beginnen met lessen.
Zware motor (A)
Alle motoren met een vermogen hoger dan 35 kW vallen onder de categorie A. Als je nog geen andere motorrijbewijzen hebt en in een keer op een A motor wilt rijden moet je 24 jaar zijn. Kriebelt het A rijbewijs eerder, dan kun je vanaf 21 jaar examen doen, je krijgt dan een code 80. Dit geldt ook als je nog geen 2 jaar het A2 rijbewijs hebt.
Heb je al 2 jaar een A2 rijbewijs dan mag je met de leeftijd van 22 op examen voor het A rijbewijs. Het CBR vindt dan dat je over voldoende ervaring beschikt.
Code 80 is een beperking op het rijbewijs. Je mag hiermee de eerste 2 jaar alleen op driewielers , lichte motoren en middelzware motoren rijden. Meer dan 35 kW zit er de eerste 2 jaar dus niet in, deze beperking vervalt automatisch.
Driewielers
Over smaak valt niet te twisten en over gezond verstand ook niet, dus neem ALTIJD een training voordat je op een driewieler stapt als je geen A rijbewijs hebt.. Mocht jij het B rijbewijs op het roze pasje voor 19 januari 2013 hebben bemachtigd kun je met het autorijbewijs op een driewieler rondgassen. ‘Helaas’ geldt dat voor de nieuwe generatie niet.
Automaatrijbewijs?
Jaja, ook dat bestaat en hier zit stiekem nog wel een goede truuk in verborgen. Als jij op je 18e echt op 2 wielen wil rijden, dan ben je ‘veroordeeld’ tot een A1 motor. Je kunt dan kiezen om je AVB te doen met een motorscooter. En geloof ons, dat is makkelijker dan met een ‘schakelfiets’. Ook voor AVD is dit gemakkelijker al is het voordeel hier minder groot natuurlijk dan bij 8’jes draaien en straatje keren.
Het mooie is, dat je wanneer je vervolgens naar A2 en A gaat alleen maar het AVD gedeelte hoeft te doen met een ‘schakelfiets’ en voila je mag weer wel schakelen. Tijdens dat AVD examen zullen ze overigens wel je voertuigbeheersing testen. Maar dan ben je al een paar jaar aan het rijden en dan gaat alles je beter af. Als jij dus letterlijk struikelt over het AVB examen is dit in ieder geval een optie!
Een proefles motorrijden is echt aan te raden! Ga jij jezelf er binnenkort in verdiepen?
ozzytrk zegt
Goedemorgen AB,
Lijkt me super leuk om een motorrijbewijs te halen. Maar ik wil niet dat mn maatjes mijn been en arm 600meter verderop moeten rapen. En moeten puzzelen welk onderdeel en orgaan waar hoort. Ze mogen ook in een zwarte vuilniszak doen en in een kist neerleggen.
Kawasaki H2R is zo potverdikkeme mooie apparaat zeg. Kwijlend kwijlend mooie design en prestaties.
brave zegt
@ozzytrk: Die angst heb ik ook altijd gehad. Maar zorg dat je kinderen krijgt en koop een motor die niet meteen uitdaagt voor 300 , omdat je dat dan misschien ook eens probeert…
Robert zegt
@brave: ik zou daar nog aan willen toevoegen: koop je een motor, koop er dan ook beschermende kleding bij. En dan niet alleen een stoere jas, maar de de hele set, dus óók de schoenen/laarzen, handschoenen en broek.
Ik heb één keer mogen ehbo-en bij een motorrijder die onderuit was gegaan en het is niet zo dat je schaafplekken oploopt of zo; nee, de huid was er in één keer afgetrokken. Gevild dus. De kracht van asfalt is niet te onderschatten.
Onbegrijpelijk trouwens, dat er in dit overgereguleerde Nederland regeltjesland nog geen verplichting voor is vastgelegd in de wet.
Gulli zegt
@RRRobert: ja blijf het bijzonder vinden dat je alleen een helm hoeft te dragen. En de KNMV meldt trots dat ze als belangenvereniging hebben weten te voorkomen dat er kledingplicht is op de motor. Ga maar lekker in je t-shirtje en zwembroek over de boulevard knallen hoor. Leve de vrijheid.
JanJansen zegt
@gulli: er is nog steeds een tekort aan donoren.
poes zegt
@RRRobert: absoluut! Ik zie zo vaak mensen zonder beschermende kleding. Het zo ongelooflijk dom… Zelf ooit een fors schuiver gemaakt met 140km/h. Motor vond dat duidelijk niet zo leuk, was een duur geintje. Zelf had ik niets. Ik kom wel op zoek naar een nieuwe helm, een nieuwe lederen pak, nieuwe handschoenen en nieuwe laarzen. En daar tijd ik alweer een paar jaar vrolijk mee in de rondte :)
dutchc4rs zegt
@ozzytrk: h2r is ook niet straatlegaal dus je probleem is al een beetje opgelost
ozzytrk zegt
@dutchc4rs: Serieus ? Waarom
dutchc4rs zegt
@ozzytrk: h2r is de raceversie met 300+ pk puur gebouwd voor racen. Geen spiegels, knipperlichten, enorme downforce vleugels. H2 daarentegen wel maar heeft een prijskaartje bij goedhartmotoren van 34.999 en dan heb je de carbon versie
snorrie zegt
@ozzytrk: Typische reactie van iemand zonder motorrijbewijs.
reactief zegt
@snorrie: No Shit Sherlock!
Dat lijkt me logisch. Want als hij zo denkt begint hij niet aan een rijbewijs….
snorrie zegt
@reactief: de nadruk ligt op de typische reactie. Dat de man geen rijbewijs heeft ziet Watson zelfs.
techniekmeneer zegt
@ozzytrk: Ligt toch echt aan je eigen kunde. Als je jezelf niet in kunt houden op een motor kun je beter ook niet in de auto stappen.
ozzytrk zegt
@techniekmeneer: Met een auto klooi je minder snel dan een leuke snelle moter
trolololo zegt
Houden zo die verschillende categorieën. Als je ziet hoeveel bestuurders rijden als een natte krant, scheelt het een hoop doden als de drempel voor een volledig A wat hoger is. En meer inzicht, zodat je niet alsnog wordt aangereden door zo’n dergelijke bestuurder.
Oh ja redactie, lees het stukje nog eens even door, her en der zitten er nog wat taalfouten in. Je/Jij gebruik. Fijn weekend!
Gulli zegt
@trolololo: wat mij betreft voeren ze een dergelijk systeem ook voor auto’s in. Niet met je verse pasje op zak meteen in de C AMG van je neef de Kruiskade onveilig maken.
racerx zegt
Ik blijf deze regelgeving onzinnig en betuttelend vinden… Toen ik mijn rijbewijs 11 jaar geleden haalde op mn 21e mocht je vanaf 18jr met 25kW rijden en vanaf 21 automatisch onbeperkt. Dat was opzich een prima regel, hooguit hadden ze die onbeperkt regel nog een jaar/twee jaar opgerekt. De huidige regelgeving lijkt op ouderwets werkverschaffing voor CBR en geldklopperij.
Dutchdriftking zegt
@racerx: dat sowieso. Net als brommer examen… daarom heb ik gewacht tot na 24. Inmiddels 27 maar het rijbewijs is er dan eindelijk!
marc94 zegt
@racerx: ik was 23 toen ik hem haalde en ben nu 25 en heb nog altijd a2. code 80 werd even later ingevoerd maar ik mag alsnog voor een paar 100 nogmaals afrijden… na bijna 3 jaar a2.
quinn zegt
Ik blijf het bijzonder vinden dat wanneer je jaren geleden je motorrijbewijs hebt gehaald en daarna nooit meer motor hebt gereden je jaren later gewoon de zwaarste machine mag kopen met alle gevolgen…
racerx zegt
@quinn: een hoop mensen doen dan even weer een losse proefles om weer even te wennen.
slisse zegt
@quinn: het is nog meer bijzonder dat in België mensen die hun rijbewijs B behaalden voor 1989 zonder enige motor ervaring gewoon de zwaarste fiets van stal mogen trekken.
flutterby zegt
@quinn: dat geld voor een auto ook. Als motorrijder ben je dan nog kwetsbaar en als normaal functioneert mens wat voorzichtiger.
Daarom heb je vanaf 23 jarige geen vermogen beperking meet. Dat is ook de leeftijd dat je écht volwassen wordt en je ouders niet meer aansprakelijk zijn voor je gedrag.
dwersbongel zegt
Voor het examen kreeg ik ook de opdracht om zelfverzekerd en vlot te rijden. Was de auto na de eerste kruising al kwijt door drukte. Later nog heel “zelfverzekerd” door een drukke wijk waardoor ik de examinator weer uit het zicht had. Dat is dan toch even spannend op het einde. Maar dus wel geslaagd.
slisse zegt
@dwersbongel: bij ons reed de examinator gewoon ook op de motor, moeilijk te verliezen dan.
rammillius zegt
Alles om verkeersdoden te voorkomen. Ik vind het goed dat nieuwelingen niet gelijk op een race monster klimmen en het verkeer in gaan. Dan krijgen we hetzelfde als in de sweet 16 feestjes. Hier heb je een Lamborghini! Jaaa!! Eerste boom vouwen ze hem omheen.
Maar het kan erger. In andere delen van Europa heb je een speciaal rijbewijs voor 4 wielers tot 400kg. Kortom brommobiel die op fietspaden rijdt….
Dutchdriftking zegt
Afgelopen week samen met mijn vrouw het motorrijbewijs gehaald. Altijd al gewild maar nooit plek voor een motor. Nu kan de grote zoektocht naar de eerste tweewieler beginnen!
Tonnie zegt
@dutchdriftking: mooi man, gefeliciteerd en veel veilige leuke ritten gewenst! Ik hoop binnenkort ook te beginnen, maar ook hier nog geen ruimte voor een motor, maar wellicht is elders stallen een optie.
Dutchdriftking zegt
@thijsj: tnx. Stallen is een dingetje. Je wil je brommer toch het liefst bij huis zodat je altijd kan rijden wanneer je wilt.
kennone zegt
Dat Theorie is goed te doen tegenwoordig, je krijgt je eigen computer en kun zo door de vragen heen knallen. De vragen waar je over twijfeld kan je aan de kant zetten zo dat je die op het laatst nog even rustig kunt bekijken. Ik stond binnen een kwatier weer buiten. En het rijbewijs zelf ging ook vlot. Gewoon vertrouwen op je instructeur en doen wat hij zegt of voordoet. Scheelt een hoop les geld! Ik was met 11 lessen klaar ondanks ik daar voor nog nooit motor, scooter of brommer gereden had.
Dutchcarwizard zegt
Ooit op een zware motor begonnen, zonder rare crashes en dergelijke. Beetje gezond verstand kan ook geen kwaad.
flutterby zegt
Dit staat voor volgend jaar op de planning als het weer wat beter wordt. Lijkt mij heerlijk om minder afhankelijk te zijn van de drukte op de weg en als bijkomend voordeel is zakelijk een elektrische motor rijden spot goedkoop.
Ik ben trouwens wel van plan om een volledig rijbewijs te halen en geen “automaat” variant, hoe moeilijk kan het zijn?
techniekmeneer zegt
Ik heb gewoon gewacht tot m’n 24e. Scheelt weer onnodige kosten.
focusrs1 zegt
Mijn Aprilia weggedaan een paar jaar geleden het is vandaag de dag levensgevaarlijk om motor te rijden.
Veel automobilisten zijn idioten die niemand een plekje gunnen op de weg en aangezien je zeer kwetsbaar bent op je tweewieler is het niet verstandig meer.
Mijn advies koop een snelle auto waar je tenminste wel veilig mee thuis komt!
sabrerator zegt
@focusrs1:
Als dit voor jou beter aanvoelt, is dat een goede beslissing.
Ik rij nu zo’n 30 jaar motor en ik ervaar dit niet zo. Scheelt wel wat je er mee doet natuurlijk.
Ik rij tegenwoordig vrijwel alleen nog ritjes in de buurt waar het rustig is, op een tourmotor, maar als je met je Aprillia raceapparaat veel hard rijdt kan ik me voorstellen dat het beeld anders is.
focusrs1 zegt
@sabrerator:zelf 28 jaar motor gereden en behalve plezier ritjes ook veel woon-werk mee gedaan. Niemand gunt elkaar wat vandaag de dag en in het verkeer is het nog veel erger.
techniekmeneer zegt
@focusrs1: Is inderdaad een groot probleem. Verkeershufters. Zijn veelal ook vaak hetzelfde type mensen. Als ik een auto zie met voetbalvlaggetjes, luchtverfrisser aan de binnenspiegel of een Turks vlaggetje oid houd ik ruime afstand met de motor. Telefoongebruik is ook een groot probleem, smartphone is tegenwoordig heilig en belangrijker dan de veiligheid van mede weggebruikers.
poes zegt
@focusrs1: welke Aprilia had je? :)
elemento zegt
Ik heb lange tijd van me afgehouden om motor te rijden. Nu ik het van de zomer heb gehaald ben ik wel blij. Het gevoel is echt top. Onderling motorrijders een soort clubje. In het verkeer zwaaien motorrijders en. Automobilisten steken middelvinger. Ik denk als 90 procent van automobilisten ook motorrijbewijs hadden veel minder ongeluk waren. Ik heb zelf Gul afgereden. Mijn rij instructeur Dsston heeft ook h2 limited carbon edition…. machtig ding…
erikhj zegt
Motorrijden is aan lieden die het niet doen niet uit te leggen. Ik verwacht ook nooit dat een automobilist me ziet of rekening met me houd. Of het goed is als iedere NL-er een keer een motorrijles zou moeten nemen…. In elk geval jaarlijks verplicht een week in een 2CV rijden. Auto zonder hulpmiddelen en je weer eens klein voelen zou al helpen.
bikevscar zegt
@erikhj: dat heb ik dus met mijn baan als vrachtwagenchauffeur, iedereen zou 1x moeten meerijden om te ervaren wat “wij” meemaken in het verkeer en waarom wij sommige beslissingen moeten nemen!
TimoBac zegt
Ik moet alleen nog het laatste examen en kan eerlijk zeggen dat het tot nu fantastisch is. Het gevoel van vrijheid is ultiem, wat een gaaf gevoel geeft motorrijden zeg. Enorme aanrader!
kennone zegt
@timobac: heb je ook al een fiets gekocht of in gedachte?
supertjeduc zegt
Ik ben nog van de generatie dat je op het gemeentehuis een oefenverguning kon halen
Daarmee mocht je in de buurt motor rijden ( met alle motoren)
Nu was in die tijd het snelst wat je kon kopen tegenwoordig een beginners fiets
schuiftrompet zegt
Ik heb de code 80 regeling gemist op 1 maand. Ik moet nu nog een keer op voor mijn A rijbewijs… Jammer dat er geen coulance of overgangsregeling is getroffen voor degene die net buiten de boot vielen zoals ik.
redneckdarian zegt
Pro-tip. Laat dat A1 maar zitten. Niet de moeite waard.
koekwaus zegt
A1 lijkt me ook gewoon gevaarlijk, naar wat ik begrepen heb kun je amper normaal invoegen, kom je in een vervelende situatie terecht, dan is er geen power over om daar snel uit te komen. Oude systeem met 25kw was beter naar mijn idee.