Als je een A-segmentauto wenst met automaat voor 7.000 euro, welke opties zijn er dan eigenlijk als je geen Aygo of Up wil?
Tegenwoordig zijn de A-segmentauto’s met uitsterven bedreigd. Veel modellen zijn inmiddels van de markt gehaald en slechts een paar fabrikanten verkopen nog – met minimale marge – dit autotype. Wellicht om zo toch mensen naar de showrooms te lokken en te verbinden met hun merk. De Hyundai i10-rijder van vandaag zal een mooie Tucson wensen als er promotie is gemaakt en kinderen in the picture komen.
Dit betekent ook dat de tweedehandsmarkt op zijn kop komt te staan. De A-segmentauto’s zijn namelijk enorm populair. Ze zijn goedkoop in de verzekering en motorrijtuigenbelasting. Vanwege het lage gewicht zijn ze ook nog eens heel erg zuinig en het onderhoud is ook betaalbaar. Zeker als je voor een fris jong exemplaar gaat, weet je in elk geval dat er weinig financiële tegenslagen zijn die je kunt verwachten.
A-segmentauto voor 7 mille: kan dat dan?
Arienne is op zoek naar zo’n soort auto. Ze rijdt nu in een Renault Clio uit 1996 en nu pas wordt het tijd om te zoeken naar iets jongers. Kun je nagaan hoe goed die auto’s uit die tijd waren! Dat je bijna 28 jaar lang in zo’n auto kunt rijden, eentje die tegen een scherpe prijs gebouwd is.
Kudos voor Renault en een bewijs dat Frans rijden wel degelijk verstandig kan zijn. Maar de Clio is nu behoorlijk ‘op’ en het wordt Arienne iets te onzeker. In dit segment zijn er twee trio’s aan auto’s. Enerzijds heb je de Up, Mii en Citigo en anderzijds de C1, 107/108 en Aygo. Die wil Arienne niet. De Up niet vanwege vermeende mogelijke issues en de andere niet omdat je ze echt overal ziet.
Want is er niet iets anders leuks in dit segment? Het liefst een auto in een leuke uitvoering met kekke wielen, sprekende , kleur en een beetje uitrusting. Airco is niet verplicht, maar een CD-speler wel. Haar huidige Clio is een automaat en dat heeft ze nu graag weer. Kortom, wat is er mogelijk voor Arienne?
De wensen en eisen voor A-segmentauto voor Arienne kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | Peugeot 205 GT/Renault Clio RN automatic 1996 |
Koop / lease: | koop |
Budget: | 7000 |
Jaarkilometrage: | tot 10000 |
Brandstofvoorkeur: | benzine |
Reden aanschaf andere auto: | De renault is van 1996 en wordt me te onzeker. |
Gezinssamenstelling: | alleenstaand |
Voorkeursmerken / modellen: | Toyota/Hyundai/ Nissan/SEAT/ |
No-go merken / modellen: | Aygo/citroen C1/peugeot 108/Fiat500 |
Zo komen we aan de cijfers:
- Verbruik via Spritmonitor
- Motorrijtuigenbelasting via Belastingdienst
- Brandstofprijs via United Consumers (2,114 per liter)
- Verzekering gemiddelde van diverse aanbieders
Disclaimer Volkswagen Up
In principe is de Volkswagen Up de beste auto in zijn klasse. Ja, ze zijn ook gebruikt niet goedkoop en er zijn op zich wel wat aandachtspuntjes. De Up rijdt het meest volwassen, zit het beste en geeft je het minste het gevoel in een goedkoop koekblik te zitten. De Seat Mii en Citigo zijn prima alternatieven die 95% van de Up-beleving bieden voor 20% minder centjes. Slimme keuze dus. Maar als het je smaak niet is: lekker links laten liggen, er is genoeg moois.
Kia Picanto 1.2 CVVT Comfort Pack (TA)
€ 6.848
2011
215.000 km
Wat is het?
De ultieme Up-concurrent en die misschien nóg beter is dan de Up. De Kia Picanto van deze generatie is namelijk een waanzinnig goede auto. Het is ongelooflijk dat Kia dit kon bouwen tegen zo’n lage prijs. De Kia Picanto is een A-segmentauto met alle voordelen ervan, maar net als in de VW Up heb je niet het koekblikgevoel. Dit is een compacte, maar zeer zeker een serieuze auto. Het nadeel is wel dat iedereen dat doorheeft en dat dus de prijzen heel erg stevig zijn. Als je per se een automaat wil, moet je genoegen nemen met een exemplaar met relatief veel kilometers. Ga je voor een handbak, dan heb je veel meer keuze uit frissere exemplaren.
Hoe rijdt het?
Zoals we zeiden: heel volwassen (voor dit segment). De Picanto heeft een keurig interieur met een redelijk goede zitpositie. Natuurlijk, alles is relatief, maar het is echt niet behelpen ofzo. Dit kun je niet vergelijken met een Cuore van 20 jaar geleden. De automaat is een ouderwetse viertraps slushbox. Deze castreert wel wat van de 85 aanwezige hengsten. Dus de prestaties zijn minder en het verbruik is hoger. Wij zouden echt kijken naar een handbak, want die rijden prettiger, vinniger en zijn goedkoper. Nadeeltje: heel zuinig zijn Picanto’s niet.
Kosten Kia Picanto
- Verbruik: 1 op 13,33
- Brandstofkosten: € 133
- Gewicht: 850 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 32
- Verzekering: € 60
- Totale kosten per maand: € 225
Onderhoudsprognose
Het is een kleine Kia en dus heb je er weinig kosten aan. Zullen we met nog een dooddoener komen: wat er niet op zit, kan ook niet kapot. En misschien heeft Joep van Klokje Rond nog een paar schitterende volzinnen die we de volgende keer lenen. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat er vrij weinig mis is met deze auto’s.
Afschrijvingsprognose
Kleine auto’s zijn altijd geld waard. Niemand is op zoek naar een grote zware SUV van 20 jaar oud. Mensen die daar de kosten van kunnen betalen, kopen een nieuwer exemplaar. Maar kleine A-segement auto’s met een automaat kun je zo verkopen. Het probleem is dat dat betekent dat je voor 7 mille een exemplaar hebt met 215k op de klok. Voor een auto die destijds nieuw zo’n 12 kostte. Dat is het niet waard.
Renault Twingo 1.2 16v Dynamique
€ 6.995
2011
45.000 km
Wat is het?
De opvolger van de legendarische Twingo I! De Twingo II is uiteindelijk minder legendarisch gebleken. Dat is niet helemaal terecht, want deze generatie is weliswaar iets minder speciaal, maar er waren meer uitvoeringen waaronder een diesel en R.S.-versie. Dit is de middle-of-the-road 1.2 16v met 75 pk en en automaat. In principe kom je niets te kort: radiootje, elektrische ramen en zelfs een airco is aanwezig.
Hoe rijdt het?
Ondergetekende is een groot fan van kleine Franse auto’s. Ze hebben altijd een bepaalde vingervlugheid gecombineerd met een bepaalde mate van comfort. Op een lege bergweg is het zelfs uitermate vermakelijk om met een Twingo bochtjes te nemen. Maar als we onze volwassenen-pet opzetten: dit is voor zijn klasse meer dan acceptabel. De viercilinder is lekker soepel, ook niet verkeerd. Qua isolatie en verfijning merk je wel waar de lage prijs vandaan komt, uiteraard.
Kosten Renault Twingo
- Verbruik: 1 op 14,04
- Brandstofkosten: € 126
- Gewicht: 923 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 30
- Verzekering: € 60
- Totale kosten per maand: € 216
Onderhoudsprognose
Twingo’s van deze generatie zijn verrassend betrouwbaar. Het grootste probleem is de vorige eigenaar. Veel A-segment auto’s worden echt gebruikt om zo goedkoop mogelijk te rijden en dat zie je soms terug in het onderhoud. Check dat goed!
Afschrijvingsprognose
Ook hier geldt dat kleine auto’s met een automaat altijd goed te verkopen zijn. Het enige nadeel is dat de Twingo er alleen als driedeurs is geweest en de markt wil graag een vijfdeurs. Aan de andere kant betekent het wel dat je een fris exemplaar kunt vinden voor 7 mille.
Suzuki Alto Automaat Comfort (GF)
€ 6.000
2012
80.000 km
Wat is het?
Jarenlang was dit DE goedkoopste auto in het gebruik. Keer op keer rekende de consumentenbond alle autokosten bijelkaar op en keer op keer bleek de Suzuki Alto de goedkoopste. De auto kun je ook tegenkomen onder de naam Nissan Pixo. In beide gevallen betreft het een typisch ouderwetse A-segmentauto, maar dan iets, eh, moderner. Het interieur is kaal en plastiekerig, het voelt vederlicht aan (omdat dat ook zo is) en ondanks dat alles erop zit dat je nodig hebt, komt het geheel nooit luxe over.
Hoe rijdt het?
Toch wel een beetje als een Japannertje. Dat betekent een hele makkelijke en eenvoudige bediening. Qua prestaties heb je met de automaat niet echt de snelste auto ter wereld, integendeel. De driecilinder is een prima torretje, maar die automaat snoept wel wat pk’s en Nm’s op. Oh, en ze maken een kabaal. Voor in de stad is het prima, op de snelweg is het tot 19:00 leuk.
Kosten Suzuki Alto
- Verbruik: 1 op 15,38
- Brandstofkosten: € 115
- Gewicht: 855 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 30
- Verzekering: € 45
- Totale kosten per maand: € 190
Onderhoudsprognose
Hier wint de Suzuki Alto (en de Nissan Pixo) veel terrein, want ze staan bekend als zeer betrouwbaar. Het is in principe allemaal doorontwikkelde techniek waar Suzuki al jarenlang ervaring mee heeft. De meeste onderdelen zijn spotgoedkoop. Die dunne bandjes geven niet veel grip, maar zijn ook voordelig. Als we kijken naar het verleden, dan is roest uiteindelijk hetgeen de Alto de das om doet, maar met deze generatie heb je daar voorlopig nog lang geen last van.
Afschrijvingsprognose
Qua afschrijving zit je ook goed bij de Suzuki Alto. Het is dus niet de meest sexy auto ter wereld, maar wel eentje met een ijzersterk imago. Omdat ze zo zuinig en betrouwbaar zijn, kun je ‘m altijd weer gunstig doorverkopen. Zeker in deze onzekere tijden, rijdt men graag iets waar men zeker kan zijn van lage maandlasten.
YOLO: Smart Roadster Brabus (R452)
€ 6.950
2003
125.000 km
Wat is het?
Een heuse sportwagen met turbomotor, achterwielaandrijving, open dakje en een transmissie die je bedient met flippers aan het stuurwiel! Het idee erachter was om met bestaande Smart-onderdelen een fijn rijdende sportwagen te maken. Dat is gelukt. En nee, het is geen A-segmentauto, maar je het wel vergelijkbare kosten (zie kopje kosten).
Hoe rijdt het?
Bijzonder vermakelijk. Zie het een beetje als ‘my first Lotus’ en je komt in de buurt. De Smart Roadster is licht en het gewicht dat er is, is uitstekend verdeeld. De motor ligt namelijk in het midden. Deze Brabus-versie heeft 101 pk, maar je vindt ze ook met ongeveer 60 of 80 pk. In alle gevallen moet de auto het echt van de wegligging hebben. De transmissie is wat traag, maar komt er wel lekker in. Dat vonden we vroeger een nadeel, maar draagt nu een beetje bij aan de feestvreugde.
Kosten Smart Roadster
- Verbruik: 1 op 17,33
- Brandstofkosten: € 102
- Gewicht: 832 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 32
- Verzekering: € 50
- Totale kosten per maand: € 184
Onderhoudsprognose
Hier ga je wel wat nadelen onder vinden van het concept. Ze staan niet te boek als bijzonder betrouwbaar. Er kan namelijk nogal wat kapot gaan aan deze sportwagentjes. In veel gevallen is het minder erg dan dat het lijkt, want Smart-onderdelen zijn voordelig. Zelfs als je veel groot onderhoud moet uitvoeren, vallen de kosten an sich erg mee. Houd er rekening mee dat het wat oudere auto’s zijn, dus je hebt vaker een euveltje welke je moet bedekken met de mantel der liefde.
Afschrijvingsprognose
Naast rijplezier is er nog een voordeel: de afschrijving. Die is er bijna niet. De tijden dat je een kale 60-pk versie voor 3-4 mille kon vinden, liggen achter ons. Voor 7 mille kun je misschien beter de Brabus overslaan en zoeken naar een nette 82-pk versie, maar ook die zal weinig afschrijven. Er zijn bijna geen leuke sportieve cabrio’s meer. Dus als het weer mooi weer wordt, zullen er nog altijd mensen zijn die een leuke open auto wensen en dan kom je best snel op een Smart Roadster uit.
Conclusie A-segment auto voor 7 mille:
Uiteraard hebben we een andere conclusie voor Arienne in haar zoektocht naar een A-segmentauto. Ten eerste: zo slecht zijn die VW Upjes niet. Het land staat er vol mee en sommige zijn ook gewoon netjes. Check dus onderhoud en staat van de auto. De Kia Picanto van de TA-generatie is een topauto, maar 7 mille voor een A-segmentauto met dik twee ton op de klok is de moeite niet waard. Overslaan dus (of ga op zoek naar een zuinigere handbak). De Suzuki Alto is een perfecte auto voor als je minimale kosten wenst, maar je ervaart ook hoe dat komt: het A-segment heeft sindsdien grote stappen gezet. Van deze vier blijft de Renault Twingo over. Met het gestelde budget is een keurig exemplaar goed te vinden waar je nog lang plezier van kunt beleven.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
mout zegt
Voor dat geld rijd je ook een Panda of Micra uit 2015 of zelfs 2017.
Panda: ruimer dan je denkt, speels op een fijne manier.
Micra: Misschien al B-segment, maar dan toch mee de voordelen daarvan (rust, kwaliteitsgevoel) dan de lasten (prijs, gewicht, verbruik).
Jagris zegt
Helemaal mee eens. De panda is voor dit geld een zeer goede optie. Slim ingericht en daardoor erg ruim voor zijn klasse. Rijdt ook nog eens geinig.
jlvanleeuwen zegt
De panda in zeker een aanrader, neem wel de 86pk versie, die is uiterst vermakelijk om te rijden. Heb er 3 jaar mee rond gereden en wat een top karretje, zelfs met 1 kind en hond geen probleem al houd het dan niet over maar voldoende als je het accepteert. Weet niet wat de 0.9 liter bij hogere kilometerstand stand doet qua betrouwbaarheid. De twingo 2 is ook fantastisch, die 4cilinder heeft een heerlijk rustige loop, ook 2 jaar mee reden
kniesoor zegt
Wetende voor welke oto aanvraagster vervanging zoekt, lijkt een waaibomenkarretje zoals een Alto me geen geschikt alternatief. Dan lijkt een wagen met wat meer substantie, zoals de genoemde Twingo, me een veel betere optie. Maar zoals hierboven al gesuggereerd : een Panda is ook wel een kek ding. Geen idee of die met een bruikbare automaat te krijgen zijn (van een gerobotiseerde handbak ben ik geen liefhebber), maar als dat het geval is en zulks binnen het gestelde budget, dan lijkt me dat zeker ook een overweging waard.
pignon zegt
Jammer voor Ardenne dat de Aston Martin Cygnet van afgelopen week buiten budget valt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de Panda
MarcoM zegt
Private lease misschien iets?
mout zegt
205, Clio 1996: Zo te zien rijdt ze al gauw een jaar of 8 met dezelfde auto. Dan is private lease wel diefstal uit eigen portemonnee.
theghost zegt
Geen Toyota Yaris in dit lijstje?
Tonnie zegt
Dat lijkt me een hele goede. Een iets ouder model kun je met weinig km’s wel binnen budget krijgen. Heb je ook gelijk een b-segment auto. Al houdt het comfort ook niet over qua geluidsisolatie. Stoelen zijn wel comfortabel. En ze doen het altijd. Neem wel de 1.3. Ze zijn ook spotgoedkoop om te hebben en te rijden.
pier zegt
Pff, een Picanto uit 2011 met meer dan 200k op de teller voor bijna 7k. En dan ook nog een verbruik van 1:13! Dan gaat een A-segmenter compleet z’n doel vooorbij.
seatleon zegt
Helemaal mee eens. Het is dan niet echt meer voordelig rijden.
bobje zegt
In dat geval is mijn Golf Plus uit 2009 met een ouderwetse 1,6 en DSG met 140K op de teller een veel voordeliger keuze: meer ruimte en minder kosten. En je zit in een echte auto.
alassad zegt
Is er geen Suzuki splash / Opel Agila automaat in deze prijsklasse? Dingen bieden serieuze ruimte voor het geld!
moveyourmind zegt
De Smart natuurlijk! De wegligging van een kart en het gevoel dat je heel snel gaat ondanks dat je normale snelheden rijdt compenseert ruimschoots de half-automaat die niet de snelste is.
Best betrouwbaar ook, had de mijne destijds met 270.500 op de teller gekocht en zonder problemen over de drie ton gereden.
Citrofieleviltwin zegt
Chevrolet Spark, Lancia Ypsilon en de Opel Agila/Suzuki Splash zijn ook wel leuke opties.
mout zegt
Spark zat ik ook naar te kijken. Ik zie ze niet met automaat.
seatleon zegt
Als het een automaat moet zijn dan zou ik denk ik zoeken naar een B-segmenter. Qua prijs scheelt het niet veel, maar je krijgt wel een iets fijnere auto ervoor terug.
HoLaMaToYa zegt
Honda Jazz? Voor die 7K heb je een 1,2 met de helft van de kilometers van de Kia, plus betere stoelen/dashboard/stuur, dito afwerking en betrouwbaarheid. En va 2009 geen verkeerd model,
vincentbaan zegt
Pfff. Ik zou gewoon en 18 jaar oude S klasse halen. Heeft ook meestal een automaat. Als je een mooi exemplaar kan vinden waar nooit enige onderhoud aan is gepleegd met een stuk of 12 eigenaren in de afgelopen 8 jaar kan dat wel voor deze prijs.
Robert zegt
Een Kia A-segmenter met dik 2 ton op de teller aanbevelen? Nu zijn dit reuze betrouwbare autootjes, maar dit zijn geen auto’s die zijn gemaakt voor dit soort extreme kilometerstanden. Ergo: als auto’s van dit kaliber bij dit soort tellerstanden worden weggedaan of ingeruild, kun je er de donder op zegen dat er serieus onderhoud in het verschiet ligt. En het is maar de vraag hoe bijvoorbeeld het interieur, en dan met name het zitmeubilair hieronder te lijden heeft gehad.
Ik denk ook dat je qua comfort en rijkwaliteit ook niet op voorhand het B-segment moet uitsluiten. Ten eerste is de volwassenheid van een ‘volwassen A-segment’ nog steeds een heel relatief begrip, en ten tweede zijn de kosten van een auto uit het B-segment t.o.v. het A-segment ook niet schokkend veel hoger. Ik vond met de zoektermen ‘benzine’, ‘automaat’, ’15-20 km/l’, ‘4 of 5 deuren’, ’tot 100 pk’, ’t/m 1100 kg’ en een prijssuggestie van 400-7500 euro al een behoorlijk aantal pareltjes. een snelle selectie uit de eerste twintig hits op van de zoekresultaten:
Hyundai I10 1.1 Dynamic Cool 5-Deurs * Automaat / 49.972Km € 6995
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/hyundai/m2073905415-hyundai-i10-1-1-dynamic-cool-5-deurs-automaat-49-972km-n
MITSUBISHI Colt 1.3 16v 95pk AUTOMAAT 5D Airco € 6950
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mitsubishi/m2070898722-mitsubishi-colt-1-3-16v-95pk-automaat-5d-airco
Ford Fiesta 1.4-16V Ambiente AUT, NAP € 4650 (!)
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/ford/m2076465688-ford-fiesta-1-4-16v-ambiente-aut-nap
Fiat Panda 1.2 Dynamic AUTOMAAT AIRCONDITIONING CENTRDEURVER € 4945
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/fiat/m2073543377-fiat-panda-1-2-dynamic-automaat-airconditioning-centrdeurver
Suzuki Splash 1.2 Exclusive Automaat! 71000 ORG. km’s! NAP! € 6999
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/suzuki/m2076312267-suzuki-splash-1-2-exclusive-automaat-71000-org-km-s-nap
Daihatsu Sirion 2 1.3-16V AUTOMAAT Prestige Airco/Centrale d € 6750
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/daihatsu/m2075051602-daihatsu-sirion-2-1-3-16v-automaat-prestige-airco-centrale-d
Mijn persoonlijke favoriet:
Honda Jazz 1.4 LS, Met Airco AUTOMAAT., ALS NIEUW! € 6500
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/honda/m2075439958-honda-jazz-1-4-ls-met-airco-automaat-als-nieuw
Giuseppe12 zegt
Ik zou kijken voor een Suzuki Swift, of misschien zelfs een Fiat Punto, deze zijn tegenwoordig ook erg goedkoop te vinden. Oké misschien niet zo voordelig als een Aygo of een Picanto maar het zijn wel auto’s die net even wat meer body hebben. De eerste auto van mijn partner werd een Swift omdat het er gewoon allemaal net wat fraaier uitzag dan een Aygo, C1 etc. Vaak ook uitgerust met opties als airco en stoelverwarming, voor mooie prijzen en prima kilometerstanden.
JelmerS zegt
A-segment is zowel nieuw als gebruikt gewoon te duur geworden ten opzichte van B-segment auto’s. Als het wat unieks mag zijn dan is is het trio Fiat 500 – Mini 3deurs – Alfa Mito nog het overwegen waard.