De Q5 Sportback is voor Audi niet een probeersel, maar een model waarvan ze zelf een stevige overtuiging hebben.
En zo zie je alweer het vierde SUV-coupé product van Audi op je beeldscherm. Het begon allemaal in 2018 met de Q8. Een jaar later volgden de Q3 Sportback en de e-tron Sportback. En hier is nu de Audi Q5 Sportback. Het designtrucje van de voorgaande modellen is toegepast op de Q5.
Ik hoor een waarom in je opkomen. Tijdens de digitale kennismaking met dit model had ondergetekende ook minimaal één opgetrokken wenkbrauw. Audi meldde echter dat ze denken dat een derde van de Q5 verkopen een Sportback gaat zijn. Daarmee is het een belangrijke auto. Nederland zal slechts een marginale rol spelen in dit geheel. De Duitse autofabrikant zet in op China. Vandaar dat dit model dan ook zijn werelddebuut beleeft op de Beijing Motorshow dit weekend. Ze hebben meteen een exclusief Chinees modelletje voor deze markt in vorm van de Q5 Sportback L. Jawel, een verlengde SUV-coupé is gewoon een ding.
Audi Q5 Sportback motoren
In Europa lanceert Audi de Q5 Sportback met 2.0 TDI- en TFSI-motoren. Er komt ook een gepeperde SQ5. In Europa is dat een 3.0 TDI, de Amerikaanse markt krijgt een 3.0 TFSI. Het aanbod voor Nederland is simpel. Net als de reguliere Q5, komt de Q5 Sportback uitsluitend als plug-in hybride naar ons land. Het gaat hier om de 50 TFSI e quattro met 299 pk en de 55 TFSI e met 367 pk.
Audi Q5 Sportback uiterlijk
Waar het om draait bij de Q5 Sportback is het uiterlijk. En dan met name de achterkant. Interessant is dat de koper via de configurator uit drie verschillende lichtdesigns voor de achterlichten kan kiezen. De OLED-techniek maakt dit mogelijk.
Verder valt op dat de Q5 Sportback 7 millimeter langer is dan de Q5. Er staat 4,69 meter aan auto. De hoogte en breedte zijn wel hetzelfde. Met de Sportback heb je natuurlijk wel een aflopende daklijn. Het interieur oogt grotendeels hetzelfde als de reguliere Q5, hier vrijwel geen wijzigingen.
Open de kofferbak en je hebt 510 tot 1.480 liter bagageruimte beschikbaar. De achterbank is verschuifbaar waardoor je extra ruimte kunt maken. Met de achterbank in de voorste stand heb je 60 liter extra ruimte.
Standaard staat de Q5 Sportback op 18-inch velgen. Je kunt upgraden naar een maximale grootte van 21-inch.
Prijs en beschikbaarheid
Audi maakt meer details over de prijs en beschikbaarheid bekend in een later stadium. De Audi Q5 Sportback komt in de eerste helft van 2021 op de markt.
apos1 zegt
Ziet er goed uit, beter dan een Q5.
Ik kan deze modellen wel waarderen.
alfapeter zegt
Die Coupé SUV trend begrijp ik dus echt niet. Minder praktisch, verbeterde aerodynamica en bijhorend brandstofverbruik verwaarloosbaar en als vorm op geen enkele manier te associëren met sportiviteit.
De esthetiek mag ieder voor zichzelf uitmaken.
ericc zegt
@alfapeter: inderdaad, heeft totaal geen nut buiten het blingbling gehalte.
SvenskaAeroplanAB zegt
Huh? Een interieur die niet zwart-zwart-zwart is op persfoto’s van Audi?? Dat we dat nog mogen meemaken…
mashell zegt
@svenskaaeroplanab: inderdaad, een normale witte dakhemel (dus niet “sportief”) zie je nog maar zelden op persfoto’s.
Goed_Koopman zegt
Lijkt wel een poepende olifant.
omarrs6 zegt
China dit China dat. Door hun zijn we ‘echte’ uitlaten kwijt en nog veel meer. Waarom moeten zij het design taal bepalen? Mogen wij hier in Europa niet onze mening geven over wat we verwachten van een bepaald auto…?
Goed_Koopman zegt
@omarrs6: Geld regeert. De Nederlandse automarkt is klein bier.
2wheeler zegt
@omarrs6: we mogen onze mening wel geven, maar ze hebben liever geld
kenner zegt
@omarrs6: wij rijden liever in stations en hatchbacks.
gekkehenk zegt
@omarrs6: incorrect, dankzij China hebben we juist nog (nep)uitlaten.
De autobranche ziet ze liever verdwijnen, want uitlaat is vies en niet milieuvriendelijk. Echter zijn onze Aziatische vrienden dol op uitlaat(/-nepstukjes) waardoor auto’s het nog hebben.
RiKe zegt
En daar is weer zo’n kakkende hond. Wat blijft ik zo’n achterkant toch verschrikkelijk lelijk vinden zeg. Nog buiten het feit dat het minder praktisch is voor zowel bagage als passagiers achterin
phaeton zegt
Daar waar de Q8 imposant is en de Q3 SB strak en hoekig gelijnd is, is deze Q5 SB lauwe saus. Wat een saai hok.
reactief zegt
Toch grappig dat iedereen loopt te zeiken over praktisch en verbruik als het gaat over een SUV ‘coupé’…
Maar elke supercar / dik uitgevoerde coupé is helemaal top… want die zijn zo lekker praktisch en zuinig.
Niet zo zielig doen! Er zijn mensen die dit mooi vinden, dus maken ze het. En een auto is een luxeproduct, zeker in dit segment, dus uiterlijk telt zwaar.
Mooi vind ik deze trouwens niet. Eigenlijk geen enkele sportief gelijnde SUV. Alleen de Q3 sportback vind ik gek genoeg wel erg geslaagd.
Loek zegt
@reactief: naar mijn persoonlijke mening zijn je eerste twee zinnen juist precies het probleem.
Bij een sport/supercar is praktisch gemak niet het doel. Die zijn van de grond af aan ontwikkeld als lichtgewicht, gestroomlijnde auto’s en dan is praktisch gemak het minste waar ze op focussen. Logisch.
Een SUV is van de grond af aan ontwikkeld als een lompe, zware, hoge, wind vangende auto, wat je voor lief neemt voor een hoge zitpositie en een bijbehorende ruime achterbank/kofferbak.
Die basis leent zich uitstekend voor iets praktisch, minder goed voor iets ‘snels’ of ‘sportiefs’.
Mooi is inderdaad een mening en niet een feit, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand een poster van een Audi R8 weghaalt en hem vervangt met een poster van een Q5 Sportback. Dus dan krijg je weer zo’n ‘hij is mooi voor een SUV-verhaal’.
Ieder voor zich maar ik begrijp de ballen van dit hele segment. Rare concessies, een raar resultaat en rationeel slaat het al helemaal nergens op. Maar goed, niches zijn er om te vullen.
HzR zegt
@Loek: precies dit
reactief zegt
Als je nuchter naar een auto kijkt dan is alles wat meer is dan een Dacia Duster overdreven en onlogisch.
Waarom moet een SUV achtige ineens praktisch zijn? Dat verzin jij zelf.
Mensen kopen die auto’s omdat ze die mooi vinden of vanwege status, ook prima.
Ik kijk toch ook vooral of ik een auto mooi vind en vervolgens of die aan mijn praktische eisen voldoet. Of dat nou een SUV, een cabrio of coupé is boeit toch niet.
reactief zegt
Ik blijf het zwak gezeur vinden. Prima dat vele dit een lelijke nutteloze auto vinden (ik ook), maar kom niet met zogenaamde rationele beargumentatie, want die is uiteindelijk nog steeds op jouw eigen mening gebaseerd.
Loek zegt
@reactief: ah, dus de 115 liter extra die je in een Q5 krijgt ten opzichte van een A4 Avant is mijn mening. Gotcha.
bernoulli zegt
Alweer de Arkana?
O, wacht.
monsieurleloure zegt
Wat is dit ding godverdommense lelijk.
Moet er bijna van huilen ???
blikmetwielen zegt
Lijkt wel of een q5 waarbij de achterkant een tia heeft gehad. ?
harrie zegt
Mooie glimmende diffuser hoor, echt super sportief.
MarcoM zegt
Wij hadden vroeger een hond, als die zijn behoefte moest doen, dan had hij net zo een kromme rug als deze DKW. Jammer dat Audi met dit ontwerp de verkeerde kant opgaat, wat is dat toch met de huidige ontwerpers, het lijkt er haast op dat ze elkaars tekening mailen en alleen het frontje, kontje en dashboard aanpassen, BMW schroeft er 2 salloondeuren voor en de Ford Puma haalt de vissekom leeg als grill. Kom op zeg, is er nou niet meer eigen creativiteit mogelijk?
mashell zegt
Niet helemaal zo goed gelukt als de e-tron sportback of de Q3 sportback maar wel een stukje vlotter dan de gewone Q5.
De conservatieve fractie heeft nog altijd veel weerstand tegen de liftback SUV’s maar ik vind ze een stuk beter ogen dan de stationwagon SUV’s.
Maar goed ik vind stationwagons dan ook meestal maar saaie burgerbakken. Een compromis dat je accepteert tussen veel ruimte en niet zo mooi. Jammer dat de liftback SUV’s altijd duurder moeten zijn.