BMW leek heel even de premium kroon te behouden, maar helaas.
Algehele groei in China
In elk geval verkocht de groep in het afgelopen jaar 516.355 MINI’s en BMW’s in China (+11,3 procent). Het is de eerste keer dat beide merken tezamen meer dan een half miljoen auto’s verkochten in dat land. Vreemd is deze groei echter niet. China is nog steeds één van de snelst groeiende automarkten en niet alleen BMW plukt hier de vruchten van. Bovendien komen autofabrikanten met steeds meer speciale modellen die enkel in het Aziatische land op de markt worden gebracht of daar worden geproduceerd. Een recent voorbeeld is de verlengde Volvo S90 en de S90 Excellence. De twee varianten van de S90 worden beiden in China geproduceerd en komen vanuit Azië ook naar naar Europa. De rollen zijn tegenwoordig dus omgedraaid.
SUV’s het populairst
BMW wijst geen absoluut topmodel in de range aan en zet de hele X-familie in het zonnetje. Van de SUV’s werden er in totaal 644.992 verkocht. Een toename van 22,3 procent in vergelijking met 2015. Dit betekent dat één op de drie BMW-verkopen in 2016 een model uit de X-serie betrof.
Deze modellen groeiden ook
Niet alleen SUV’s bleken populair. BMW noteerde ook een groei met betrekking tot de reguliere modellen. Van de 2-serie werden 196.183 exemplaren verkocht (+24,8%) en van de nieuwe 7-serie 61.514 exemplaren (+69,2%). De Duitsers verwachten dit jaar tevens een flinke groei in het aantal verkopen van de 5-serie. De Fünfer werd vorig jaar in het nieuw gestoken.
Toename in elektrische verkopen
Met het uitbreiden van het groene gamma is een toename van het aantal groene verkopen een logisch gevolg. BMW biedt op dit moment zeven modellen met hybride techniek óf een elektrische aandrijflijn. 62.000 van dat soort groene BMW’s werden er in 2016 verkocht. Dit jaar zal de BMW Groep negen groene modellen in het gamma hebben. Het doel: 100.000 elektrische verkopen in 2017.
BMW continentaal
In vergelijking met Europa en Azië scoorde BMW in Amerika het slechtst. In totaal verkocht BMW 458.982 auto’s in dit continent. Een daling van 7,2 procent. In Canada namen de verkopen toe (+6,1%), maar in Mexico namen deze juist weer af (-15,4%). Ook in de Verenigde Staten lukte het de Duitsers niet om groene cijfers te boeken ten opzichte van 2015 (-9,7%).
In Azië boekte BMW juist een fraaie groei van negen procent. Het concern wist hier 745.784 verkopen te pakken. China was, zoals je aan het begin van het artikel al kon lezen, goed voor een plus van 11,3 procent. Ook Japan (+8,3%) en Zuid-Korea (+7,2%) deden het goed.
De grootste groei pakte BMW in Europa. Een toename van 9,2 procent in vergelijking met 2015. Het gaat tezamen met MINI om 1.091.192 verkopen! Opmerkelijk genoeg deed de autofabrikant vooral in Zuid-Europa goede zaken. Een plus van 17,7 procent in Italië en een plus van maar liefst 21 procent voor de verkopen in Spanje.
Verkooprecord voor MINI
MINI pakt met 360.233 verkopen in 2016 een record. Een toename van 6,4 procent in vergelijking met 2015. Binnenkort komt de nieuwe Countryman op de markt en vanaf deze zomer de hybride variant van dit model. Peter Schwarzenbauer, topman bij MINI, verwacht dit jaar opnieuw een verkooprecord te pakken.
Rolls-Royce: minder verkopen in het Midden-Oosten
Bij Rolls-Royce kijken ze net als MINI en BMW terug op een goed jaar. De verkopen in het Midden-Oosten liepen terug, maar desondanks pakte het luxe automerk een plus van zes procent met 4.011 geleverde auto’s. Zonder specifieke cijfers te noemen zegt Rolls-Royce dat de Wraith en de Ghost het meest succesvol waren.
str8six zegt
Ach wat maakt het uit. Zolang ze met betere producten komen dan de concurrentie vind ik ’t wel best.
*grabs popcorn*
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@str8six: Wordt inderdaad wel eens tijd…
str8six zegt
@svenska_aeroplan_ab: humor
granlusso zegt
Bizar hoe 1 land (China) zo’n groot deel opslokt van de verkopen.
bitd zegt
@granlusso: bizar dat er 1 miljard mensen wonen, dat is 1000 miljoen, dan valt het wel mee of tegen
yipikaye zegt
@bitd: 1.367.485.388 om precies te zijn.
bitd zegt
@yipikaye: lekker dan, 1 kind politiek heeft dus weinig gedaan.
pinut187 zegt
@granlusso: in China zijn er nog genoeg mensen die nog nooit een auto hebben gehad en er is meer welvaart dan de voorgaande 25 jaar. Oh en 1/5 van de totale wereldbevolking woont er. Niet zo bizar maar meer dan logisch.
jessev zegt
Maak er een VoiceOver video van en jullie zijn net Autoweek..
TimoBac zegt
Jammer voor Scott Smith in sunny Southern California! Tip: kijk naar zijn kanaal op YouTube ?
john4545 zegt
Volgens mij kopen alleen mannen die ”no more boleros” van G Joling live en op toon kunnen nazingen, een turbogeblazen downsize BMW met ”extra speakers voor het motor geluid.
That said, was if de afgelopen weken weer even op de wegen en ik moet zeggen: van een meter of 40-50 zie je in het daglicht niet of het nou de achterkant van een A6/E-klasse of 5 serie is. Het ziet er allemaal hetzelfde uit. Verder: Er zijn teveel, veel te veel Audis op de weg. Wat is in godesnaam het nut, het ”premium” gevoel als je om de 300 meter exact dezelfde ”dure” ”exclusieve” auto ziet rondkarren?
Terug naar BMW: No more bolerohooooooooooooooooooooooosssssssssss mijn god wat zijn die jongens ver gezakt. Niks meer Freude am Fahren, niks meer mooie en aparte techniek. Gewoon 3x niks.
mashell zegt
@john4545: we moeten even een paar dingen uitleggen. No more bolero’s is best moeilijk mee te zingen. Maar zelfs als je dat kunt blijft het een k*t lied. Er zijn inderdaad teveel Audi’s op de weg daarom moeten de mensen meer Mercedessen, BMW’s, Volvo’s, Jaguars, Lexussen of Infiniti’s leasen. Maar de reden om een premium auto te kopen is niet exclusiviteit (juist niet, je wilt een bevestiging van je keuze, als je iets exclusiefs wilt neem je wel een Alfa, Lada, Mitsubishi of Ssangyong). Nee, de drijfveer zijn de zachte kunststoffen in het interieur. Mijn downsize BMW is een 3 cilinder maar is ook een basismodel en ik heb dus niet de extra speakers die het als een 6 in lijn laten klinken. Als de motor warm is hoor je deze niet en als de motor koud is doet deze een heel goede 1.9 TDI met rode I imitatie.
john4545 zegt
@mashell: Ik wist niet eens dat BMW 3-cylinder motoren voor autos leverde. Is het al zo erg geworden? Verder heb je wel een punt hoor, maar ik zou echt elke ochtend wel even in de douche cheken of de kroonjuwelen nog aanwezig zijn ;)
cupsport zegt
@john4545: jij rijdt vast geen BMW?
john4545 zegt
@cupsport: Geen 3-cylinder downsize turbopiffle.
marc94 zegt
ik ben eigenlijk verbaasd over het aantal rolls royces dat ze afzetten. ik dacht dat die oplages ongeveer de helft waren.
lincoln zegt
BMW .. de Opel van 2017 ..
JanJansen zegt
Hoe lelijker de mini wordt, hoe meer er van verkocht worden.
Als ik BMW was, zou ik de ontwerper van de Multipla in dienst nemen voor de volgende generatie.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Meer dan 4.000 Rolls Royces! Wereldwijd, I know, maar nog steeds veel…
right zegt
@lincoln ?
right zegt
@lincoln ?
right zegt
Lincoln@ -edit-2x cool
LaLancia zegt
Kan je nagaan hoe hard BMW gedaald was in de VS als het niet de hoogste ‘incentives’ had gehad aldaar.
dijan zegt
Ik vind nergens de naam BMW op geen een Mini.
e38ossie zegt
@dijan: Echt wel. Trek maar een paar delen los. Staat op veel onderdelen gewoon BMW.
Sir_Vmax zegt
@dijan: bij onze mini staat voor zover ik weet, op het hoesje van de extra olie fles een BMW logo gestikt. Meer heb ik er niet kunnen vinden.
Dutchdriftking zegt
Alsnog een prima jaar zo.
laraki zegt
Beste @rubenpriest, positieve cijfers schrijf je zwart en niet groen.
87sandyd zegt
Mercedes vliegt BMW aan alle kanten voorbij dus.
mrrallycross zegt
Die 2 Gran tourer vind ik nogsteeds zo een jammerlijk hok