De 9ff GTurbo’s, aangepaste Porsche 911 GT3’tjes en GT3 RS’en, kennen we al van onder andere deze en deze video’s. Ze gaan heel hard dus, da’s duidelijk. Maar dat was nog maar de GTurbo750, met 750 pk en 850 Nm koppel. Het nieuwe (facelift) GTurbo-gamma bestaat tevens uit de GTurbo850 (850 pk, 910 Nm) en de GTurbo1000 (1.000 pk, 940 Nm). Slik.
Laten we de prestatiecijfers voor de twee sterkste varianten er eens bijpakken. De GTurbo850 doet 0-100 in 3 seconden, 0-200 in 8,9 seconden en 0-300 in 18,7 seconden. De GTurbo1000 maakt daar 2,9, 8,2 en 16,5 seconden van. Allebei stomen ze door naar een topsnelheid van 392 km/h. Dat lees je goed, bijna 400 km/h in een opgefokt elfje! Dit alles dankzij 9ff’s eigen bi-turboconversie en uitvoerige aanpassingen aan de motor.
Maar daar blijft het niet bij. Zo vinden we overal extra luchtinlaten om de motor en de intercooler van frische Luft te voorzien. Andere gaatjes dienen weer om de boel beter op de grond te houden; zo zorgen kleine luchtuitlaten in de voorspatborden ervoor dat de druk in de voorste wielkasten bij hoge snelheden laag blijft. De nieuwe velg met vijf dubbele spaken heeft de maat 8,5×19 inch vóór en 11×19 inch achter. Optioneel kun je ze ook met één centrale wielmoer krijgen.
Gaat dit je allemaal net iets boven je pet? Geen nood: ook zonder de bizarre motorische goocheltrucs kun je een klein beetje van 9ff proeven. Voor €8.900 (ex belastingen) mag je je standaard 911 namelijk ook uitrusten met het aerodynamicapakket. De velgen verwisselen voor €4.980 ex van eigenaar, plus €970 voor de versie met centrale wielmoer.
alfa159TI zegt
ik heb er maar een woord voor:
WOW!
wat lekker dit zeg
Matthis zegt
Affengeil!
911GT2 zegt
1000 PK uit een 6 cilinder!!! Wow das serieus heftig!
2,9 naar de 100 das minstens net zo heftig… de vraag is alleen 1. is er nog in te rijden. 2. hoe lang gaat dat blok dat volhouden.
Owja en komt hij ook zonder stickers?
KippieKnaus zegt
En dat blijft allemaal heel bij 300+ km/h?
In dat geval zeer indrukwekkend.
JamesBond007 zegt
Off-topic:
De mannen van TopGear behalve James May komen zometeen langs bij RTL Boulevard. Met zometeen bedoel ik over 5 minuten.
Edge zegt
Wauw, maar wat is het nut van die 1000pk versie? Die 0,1 seconde merk je toch niet tijdens het accelereren
911GT2 zegt
@Edge: euhm kijk ook even naar de 0-200 cijfers en de 0-300 dan snap je het verschil!
PK’s zijn initieel niet het belangrijkste, naarmate de snelheid en dus luchtweerstand toenemen wel.
GOD zegt
Lijkt wel een model auto zo op die foto.
mrtn zegt
Dat ze 1000 pk uit zo een blok halen is niet zo bijzonder. Hoe lang blijft het blok heel, dat is een andere vraag.
boxster zegt
@JamesBond007 Dank je! Heb het net gezien, had niet heel veel inhoud maar toch bijzonder!
GOD zegt
Enige dat ik nog mis zijn Rothmans stickers.
bozewolf zegt
En maar mekkeren dat alleen Amerikanen altijd rechtdoor rijden.
Volgens mij is met dit ding op een bochtig weggetjes, afgezien van een paar giechelmomentjes en wellicht een natte broek, geen lol te beleven. Zwaar overpowered.
Maarja, tis een Poorsj dus moeten we ’t leuk vinden.
antoon zegt
1000PK uit een 6 cilinder bijzonder?
Volvo heeft een 6 cilinder diesel in het gamma met 700Pk. Niemand die het opmerkt als deze voorbij komt
911GT2 zegt
@antoon: Heb je een voorbeeld dan? Of is het een vrachtwagen motor?
q-oekje zegt
is dit een schaal model ?
sorry vind de eerste foto’s er nogal verdacht uitzien
bas zegt
zoveel pekaas in een kever?
is dat wel verantwoord?
HDM zegt
Dit lijkt net zo’n goedkoop 1:24 of 1:30 pullback of frictie autootje…
Hupke zegt
trop is trop en trop is te veel
Ik wil best geloven dat dit ding leuk accelereert en dat een keer je het gas leert doseren best wel leuk de bocht om kan en net zo snel als een gewone 911 maar toch is dit het niet.
Hoe lang houd de brandstof tank het vol, hoeveel rondjes kan hij op de ring doen zonder stuk te gaan,…?
Heb ik meer respect voor die Singer 911.
Jipp zegt
wat een vette kleurencombi op de afgebeelde porsche!
maar de veyron word dus klopbaar..
EJS zegt
’t Lijkt mij helemaal niks.. geen auto meer om dagelijks te gebruiken.. en om te racen kun je eigenlijk ook beter iets lichters hebben met de helft van ’t aantal pk’s..
antoon zegt
@911GT
ja 16liter diesel, zit in de FH16-700
Terwijl scania MAN noch mercedes het uit hun V8 blokken krijgt.
911GT2 zegt
@antoon: Sorry hoor maar je gehele vergelijking gaat toch mank. 16 liter tov van nou wat zal hier in zitten 3.8 4 misschien?
Maar ga jij lekker met je 16 liter diesel rijden, neem ik deze 6 cilinder kijken wie er het eerste is…
RDS zegt
@911GT2: Ik neem dan een 6 cil mitsubishi S6R met 1500 pk, kijken we nog wel eens. Hoewel die 27 liter misschien een beetje aan de zware kant is :P
HDM zegt
@antoon: Rolls Royce heeft ook motoren met duizenden pk’s, hoor je ook nooit iemand over hier…
Bovendien is het idd 1000pk 6 cilinder hier, 700pk 6 cilinder bij Volvo, deze Porsche heeft dus meer, dus toch speciaal :P
zlinx zegt
gruwelijk! de styling hebben ze strak gehouden dus ziet het er ook nog lekker uit, vooral die witte velgen vind ik mooi passen. Hier kan je lekker 458jes mee gaan pesten.
Christiaan zegt
Die foto boven de tekst lijkt net een stalen speelgoedauto! Hopelijk is dit niet zo! :P
lincoln zegt
tuurlijk is dat een speelgoed auto,tje ..
zet er gewoon .. pak em beet 1000 peekaa bij .. en we hebben weer een topic ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ bozewolf: ‘maarja, tis een Porsche, dus moeten we ht leuk vinden’??
Nou, ik vind er weinig aan…
911GT2 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: aldus de SAAB rijder :D
Citrofiel zegt
Van Porsche en 9ff verwacht ik degelijkheid. Dus: Waarom nog een Veyron? Alleen voor de topsnelheid, niet meer voor het aantal pk’s. Oh, en om op te vallen/de status dus. :roll:
RDS zegt
@Citrofiel: en de prijs, de 9ff gt9 kost bv 500.000 ex tax, stuk inder dan een veyron
Citrofiel zegt
@RDS: Dat bedoelde ik dus. Ik probeerde juist de ‘voordelen’ van de Veyron nog te vinden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ 911GT2: precies!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Citrofiel: omdat de lokale groenteboer tegenwoordig ook in een 911 rijdt…
Beeeeeeetje origineel is wel prettig!
Citrofiel zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Jep, daar sloeg mijn punt “om op te vallen/de status” al op. Ik zou inderdaad eigenlijk ook geen 911 willen rijden, al is hij zo goed/snel als een Veyron. Maar ja, ik wil eigenlijk sowieso niet in een 911 rijden, dus eigenlijk is dit een beetje een onzinnig punt. :P
Ferdinand1 zegt
@Citrofiel:
“Ik zou inderdaad eigenlijk ook geen 911 willen rijden”
Whahaha!! Doe eens even niet zo gek joh! :D
Ik heb het ook niet echt zo op de GT-R, maar als die voor mijn neus staat en ik mag er in rijden, dan sla ik dat echt niet af. Daar zijn we liefhebbers voor.
OT: Leuk dat ze verbetering geboekt hebben, maar hard rijden wordt nu eigenlijk alleen maar moeilijker..
Ferdinand1 zegt
@Ferdinand1:
Maar met rijden bedoel je waarschijnlijk “het bezitten van”. Dan zou ik mijn geld ook niet aan een GT-R uitgeven. Maar je zegt het wel raar! :D
Ferdinand1 zegt
@Ferdinand1:
Die @mezelf is natuurlijk voor Citrofiel. wtf..
Citrofiel zegt
@Ferdinand1: Klopt, ik zei het raar. ;)
Citrofiel zegt
@Ferdinand1: Denk je dat ik gek ben? Ik ga geen ritje in een 911 weigeren omdat ik het een auto van niks vind! :D Dat kwam even verkeerd over inderdaad. Ik bedoelde meer, als ik het budget zou hebben en ik zou een auto in de klasse van de 911 (die nogal breed is gezien de vele varianten) zoeken, dan zou het sowieso geen 911 worden.
Dimglor zegt
Sry maar als ik die foto zag dacht ik meteen dat het een speelgoedautootje was…. Niet echt de indruk die je moet hebben van deze bolide….
911GT2 zegt
@ citrofiel en SAAB: wat een vergelijkingen hier zeg, de ene komt met een v6 16 liter, de ander komt met een veyron w12 en 3 tot 4 keer zo duur.
Als de lokale groenteboer een 911 rijdt wordt ik ook groenteboer. Wel eens aan gedacht dat de 911 als enige spotwagen er in geslaagd is om dat te presteren? Dat de 911 toh nog steeds voor veel sportwagens de benchmark is? Dat de 911 iedere dag gebruikt kan worden zonder italiaans ’temperament’ of engelse ‘betrouwbaarheid’.
De reden waarom de 911 in jullie ogen zo ‘gewoon’ is is dus eigenlijk omdat hij zo verdomt goed is! In de stad, op de snelweg, op het circuit en zelfs daarnaast.
Noem het saai noem het degelijk, noem het evolutie. Ik noem het dé benchmark!
Citrofiel zegt
@911GT2: Ik vind het best. Laat hem gerust de benchmark zijn. Maar hij is niks voor mij. Meestal zijn benchmarks trouwens niks voor mij, veel te onorigineel en saai. :)
integralechubasco zegt
ik vindt 1000 pk eigenlijk niet veel meer…
doe mij maar 2000 of 4000 pk. moet je kijken hoe snel je dan bent…
BananaFlip zegt
@integralechubasco: Moet je eerst maar eens goed kijken naar een fatsoenlijke overbrenging ;) .
Carmaster zegt
@ 911GT2
Diverse Skyline’s (2.6L) en Supra’s (3.0L) doen het met minder inhoud en evenveel cilinders. Zo bijzonder is het nou ook alweer niet dus. Turbo’s zijn turbo’s he.
BananaFlip zegt
Oké, 250 pk en 30 Nm erbij, en 0,1 seconden van de sprinttijd af? Dat ruikt naar burnin’ rubber en rookgordijnen voor de GTurbo1000.
NLBUURMAN zegt
@BananaFlip: inderdaad :S maar nog steeds, als je in het cafe/casino aankomt en je zegt, ik heb een auto met 1000 pk , kun je de hele avond wel op belanstelling rekenen!
BananaFlip zegt
@NLBUURMAN: En gratis bier.
NLBUURMAN zegt
@BananaFlip:
daar koop je zo’n auto voor :)
GOD zegt
@ integralechubasco
Jij bent ook niet veeleisend :lol:
integralechubasco zegt
@god
gewoon prestatiegericht… :)
integralechubasco zegt
trouwens, zonder buitenspiegels moet ie makkelijk over de 400 km/h kunnen. dat ze daaar nog niet aan gedacht hebben bij die 9ff (fist****ers).
w0o0dy zegt
Tja: 1000pk halen is niet zo gek moeilijk… als je al 850pk kunt halen uit een Civicje (1,6 liter anyone?) dan is 1000pk uit een 3,8 liter ook niet zo moeilijk. Het fatsoenlijk op de weg krijgen zodat je er ook daadwerkelijk een fatsoenlijk rondje op het circuit mee kunt rijden is een ander verhaal. De GT street van Techart op basis van de turbo had ook nogal wat problemen om de wegligging in de buurt van hetzelfde niveau als de pk’s te krijgen.
JanJansen zegt
Een Veyron is op dezelfde manier getest als een VW Golf. Met andere woorden, ontzettend betrouwbaar en iedere halve gare kan ermee rijden.
Aan de ene kant maakt dat hem ontzettend duur en bewonderenswaardig tegelijk. Aan de andere kant wat saai, het is easy peasy om ermee te rijden, de uitdaging is ver te vinden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Helemaal mee eens Citrofiel!
Voor dat geld zijn er ‘leukere’ en iig meer originele opties. Aston, Jaguar, Maserati, etc.
@ 911GT2: ik zei niet dat hij niet goed is. Prima. Maar dat hele ‘Deutsche grundlichkeit’ vind ik gewoon niks. Een Jag of Aston vind ik dan veeeeeeele malen leuker, meer gevoel, meer beleving.
911GT2 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ja das persoonlijk wat jij beleving noemt, noem ik ellende… ;)
Ferdinand1 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Nee, een 911 is niet origineel, want die heeft iédereen.. Komop zeg. Worden wij Nederlanders een beetje te verwend ofzo??
ELB zegt
Supergeil muss ich haben!
super458 zegt
NB: 9ff was al de snelste ter wereld met hun GT9-R..
Klassiekerrally zegt
Indrukwekkend. Maar er schieten me drie woorden te binnen:
Overpowered. Overpriced. Overbodig (ja, da’s dan weer Nederlands, ik weet het).
Misschien zit ik er helemaal naast. Om mij te overtuigen van mijn ongelijk kan 9ff me wel even mailen voor een proefrit.
L-Fred zegt
ik begrijp dit soort auto’s niet. Zal wel aan mij liggen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Ferdinand1: de 911 is de Golf onder de sportauto’s…
Kwaliteit, rijdt fijn, schrijft weinig af, rijden veel van rond.
Maarja, beetje saai niet?
Is inderdaad persoonlijk hoor, maar in elk budget heb je ‘de ge-eikte keuze’ en daar heb ik gewoon niks mee.
Cantago zegt
Niet echt mooi, maar wel gestoord snel! Is hier nu echt een markt voor? Want deze auto ga je echt niet gebruiken voor woon-werk verkeer ben ik bang…