De mannen op de foto hierboven zijn in hun sas.
Toro Rosso en Ferrari
Vandaag hebben we gelukkig goed nieuws voor wie het gespeculeer rondom de motorencrisis bij Red Bull en Toro Rosso meer dan zat is. Ferrari heeft namelijk toestemming gekregen van het World Motor Sport Council om per volgend jaar een extra team van motoren te voorzien, waarbij tevens van belang is dat het gaat om motoren naar de 2015-specificatie. De Italianen mogen tegelijkertijd dus 2015- en 2016-spec motoren aan klanten verkopen.
Dat kan natuurlijk maar één ding betekenen: Toro Rosso heeft volgend jaar de beschikking over 2015-spec motoren van Ferrari. Qua snelheid is dat misschien geen al te grote opsteker voor Max en Carlos (zeker in de F1 is stilstand achteruitgang), maar wat de betrouwbaarheid betreft is het een flinke stap vooruit ten opzichte van dit jaar. Maar ja, als dat het enige criterium is hadden ze net zo goed een naaimachine achterin de Toro Rosso kunnen lepelen.
Bernie Ecclestone en Jean Todt krijgen nóg meer macht
Het eerdergenoemde World Motor Sport Council heeft FIA-president Jean Todt en baas Bernie de bevoegdheid gegeven om aanbevelingen te doen over belangrijke zaken met betrekking tot de toekomst van de Formule 1. Bovendien mag het duo belangrijke knopen doorhakken bij gewichtige zaken, voor zover dat nu nog niet het geval was.
Om de sport weer het elan van weleer te geven, lijkt het democratische gehalte binnen de organisatie wat te worden teruggeschroefd. Aan beide mannen dus de eer om de boel recht te trekken en dan vooral wat betreft het motorenreglement, het kostenplaatje en het algehele bestuur binnen de F1.
Volgend jaar 21 races(?)
In 2016 staat er met 21 stuks vooralsnog een recordaantal races op het programma. Alleen de GP van Amerika is nog niet 100% zeker, de rest wel. Let overigens ook op de terugkeer van de Hockenheimring.
March 20 Australia
April 3 Bahrain
April 17 China
May 1 Russia
May 15 Spain
May 29 Monaco
June 12 Canada
June 19 Europe/Azerbaijan
July 3 Austria
July 10 Britain
July 24 Hungary
July 31 Germany
August 28 Belgium
September 4 Italy
September 18 Singapore
October 2 Malaysia
October 9 Japan
October 23 USA **
October 30 Mexico
November 13 Brazil
November 27 Abu Dhabi
csx3000 zegt
Ach de laatste tijd ging het best goed met de Renault motoren.
En nu motoren van Ferrari van 2015, leuk maar niet het beste.
stfu zegt
@csx3000: maar Ferrari rijdt nu sneller dan de Renault-blokken, dus in dat opzicht gaan ze er wel op vooruit lijkt me?
Maar wat je zegt: eerst iedereen janken op de motor, maar ondertussen heeft Max prima punten gescoord en stond alleen in het begin paar keer stil.
martinus zegt
@stfu: De A-spec wel.
De B-spec, of ‘de motor van vorig jaar’.
Rijden nu echt heeeeel erg achteraan.
Zoals ik begrijp krijgt RB/TR een B-spec, of ‘van het vorige jaar’.
In de winter wordt het verschil gemaakt.
En ondanks het goede chassis ben ik bang dat de Ferrari B-spec ook volgend jaar achter de Honda, Mercedes en Renault rijdt.
stfu zegt
@martinus: ah, dat verklaar het al iets meer ja. Ik dacht het blok van Vettel :’) Hoe naïef van me.
uselessblogger zegt
@stfu: volgens mij krijgt torro rosso toch wel degelijk volgend jaar het blok dat vettel dit jaar had. anders is het artikel onduidelijk.
martinus zegt
@uselessblogger: Net als Manor dit jaar het blok had dat Ferrari vorig jaar had.
Weinig goeds. Juist in de winters mogen en worden de resultaten van een jaar lang performance upgrades geleverd. Tijdens het race-seizoen zijn door het token systeem slechts beperkte upgrades mogelijk.
Een verouderde Ferrari motor, is weinig goeds, en de B-spec van Ferrari ook niet. Teams die nu een oude of B-spec motor van de Italianen hebben, rijden ver achteraan in het veld.
volvokaj zegt
@martinus: Het is op dit moment nog onduidelijk of ze in de winter mogen doorontwikkelen met de 2015 motor. Als dat het geval is, komen ze een stuk dichterbij…
martinus zegt
@volvokaj: Wat je normaal doet, is een jaar ideeen voorbereiden om dan in de winter toe te passen.
Dus dat RB die motor heel veel beter gaat maken geloof ik niet.
BloodSeaker zegt
@martinus: ook wel rekening houden met feit dat dat team, manor, zeer weinig middelen heeft en een slechte aerodynamische body. Dat zit bij torro rosso al stuk beter.
ahs1979 zegt
@bloodseaker: en daarbij komt dat de Manors met hun oude Ferrari blok aanzienlijk minder vaak een DNF achter hun naam hebben gekregen omdat het met de betrouwbaarheid wel goed zat……
VeniVidiVici zegt
@csx3000: Ook weleens bij stilgestaan dat een combinatie van een sneller Ferrari blok met de top wegligging van de Toro Rosso in de bochten (de Toro Rosso liep daar bij de Ferrari’s en Mercedessen gewoon weg) geweldig kan zijn…
thefmanl zegt
Woho 1 van de 2 Duitse gp’s is terug, nubmog de ander. En voor de rest ondanks dat ik renault fan ben, ben ik wel blij dat toro rosso Ferrari motoren heeft. Nu maar hopen dat renault team het volgend jaar goed doet
Edge zegt
@thefmanl: Ze wisselen elkaar af hè, dus als het goed is staat de Nürburgring er in 2017 weer op.
thefmanl zegt
@Edge: je hebt ook gehad dat ze de 2 gp’s in een jaar hadden. toen was de ene de duitse gp en de ander de europese gp ;)
Rick-dos zegt
Leuk, mogen ze blij zijn als ze voor plek 10 mogen strijden als Mercedes, Ferrari, Haas, Red Bull, Williams, Renault en McLaren uitvallen…
racerx zegt
Hmm, iets zegt me dat 2015 spec Ferrari motoren in seizoen 2016 t.o.v. afgelopen seizoen niet veel voordeel op gaat leveren voor de boys van STR. De clinch met Renault is niet zo’n goeie zet geweest van RBR/STR.
csx3000 zegt
@racerx: RBS/STR what the fuck!
Schrijf aub iets duidelijker,
saikol zegt
@csx3000: redbull racing = RBR en STR is scuderia torro rosso
phaeton zegt
@csx3000: Nou, RBS is een bank. RBR is Red Bull (Racing) en STR is Scuderia Toro Rosso. Als je F1 zo nodig interessant wilt vinden en wilt volgen, volg het dan ook echt.
racerx zegt
@phaeton: Dank voor het antwoorden in mijn oogmerk ;)
allesmetturbo zegt
Isz nais
E34M5Touring zegt
Kan Max de Clito mooi inleveren voor een 458 Speciale.
henkhupelschoten zegt
@E34M5Touring: Ferrari geeft natuurlijk geen 458 mee. De 488 GTO natuurlijk!
trustmeiamanengineer zegt
Mooi. Ben alleen wel benieuwd hoe een 2015 Ferrari motor presteert tov een 2016 Renault… Maargoed, in een Torro Rosso hoort een Italiaans blok. Bovendien kan Max dan alvast een jaartje oefenen met het gedrag van de Ferrari PU. Scheelt in 2017 weer wennen ;)
clarkson zegt
Bernie zou de hele zooi toch verkopen voor het einde van dit jaar?
potver7 zegt
@clarkson: Nee dat was CVC die eerst riep dat ze hun aandelen voor 1 juli dit jaar zouden verkopen – en toen toch maar niet. En een paar maanden geleden riep Ernie dat er een partij was om de aandelen van CVC voor het eind van het jaar te kopen, maar een paar dagen later zei hij dat CVC ze niet wil verkopen.
’t Is dus wel duidelijk dat het rommelt (iets met rook en vuur) maar de heren zijn kampioen rookgordijnen ophangen.
Mika_Hakkinen zegt
Ik heb het echt gehad met die Todt.. Ik mis gewoon de sm kerel. Je hoort nooit wat zinnigs van die Todt. he dat lucht wel op.
Mare.. worden de 2015 wel verder ontwikkeld of gewoon in spec voor het hele jaar?
goodolddays zegt
@Mika_Hakkinen: die geruchten gingen inderdaad. Volgens mij ook een beetje onderdwang om red bull en toro te behouden als teams. Maar hopen dat deze afspraak in stand is gebleven…
gertjan2012 zegt
Qua snelheid geen voortuitgang? Schijnt tussen de 2015 ferrari motor en de huidige renault in de STR ongeveer 85 PK verschil te zitten! Dat had ik Renault niet goed zien maken de komende winter!
phaeton zegt
@gertjan2012: De B-spec van de Renault was beschikbaar in ik dacht de VS. Dus een kleine twee maanden geleden. Tel daar ruim drie maanden winterstop bij op en je hebt als Renault zijnde vijf maanden om iets te doen aan de power. Al zal het maar 40 of 50pk zijn, dan had je het hele geleur om die klantenmotor niet gehad.
Edge zegt
@phaeton: Die B-Spec was ongeveer een tiende per rondje langzamer dan de A-Spec, als we de data van Daniel Ricciardo mogen geloven. Ook uit de GPS-berekeningen van de andere teams kwam uit dat de B-spec zo’n 15 tot 20 pk minder had dan de A-Spec. Als je de B-spec dus vergelijkt met de 2015 Ferrari zit je al op een verschil van 100 tot 105 pk. Zelfs als Renault daar de helft van weet goed te maken, zit Toro Rosso nog beter met Ferrari-motoren.
Author zegt
En de concurrentie zit ondertussen stil wil je beweren?
Edge zegt
@gertjan2012: Vergeet niet dat de vernieuwde motor die Daniel Ricciardo gebruikte weer 15 tot 20 pk minder heeft dan de oude Renault motor. Dan zit je dus al op 100 tot 105pk. No way dat Renault dat van de winter gaat goedmaken.
masuka zegt
@Edge: Niet alle onderdelen die met de tokens zijn ontworpen zijn ook daadwerkelijk op de auto gezet. Zo had Ricciardo niet de nieuw ontworpen turbo maar nog gewoon de oude. Je denkt toch niet dat Renault updates doet die zorgen voor minder pk’s. Als je onderdelen nieuw ontwerpt die met elkaar samenwerken moet je wel alle onderdelen installeren.
amnesia zegt
Hockenheim!
Misschien ‘enigszins’ betaalbaar naar de f1 in vergelijking met Spa
Dutchdriftking zegt
We hebben er super zin in!
masuka zegt
Verwacht een sterke periode voor TR in het begin waarna ze denk wel iets gaan terugzakken door de ontwikkeling bij andere teams die wel met 2016 specs en updates rijden
eddie72 zegt
Kan iemand mij vertellen welke generatie 2015 motor STR krijgt? De eerste van Australie of de laatste uit de UAE?
masuka zegt
@eddie72: de laatste tokens die dit jaar zijn ingezet zijn in UAE niet in de wagen gezet maar ik verwacht wel dat die motor de final 2015 spec is. Al verwacht ik daar geen grote veranderingen van. De grootste stap is de Monza-spec geweest.
robbie123 zegt
Wat een gezeur weer allemaal. Laat het rijden maar aan Max over, die kan en komt er wel…
scalemaster zegt
STR krijgt de FerrariF1/15 motor met de laatste grote update en die was echt wel een flink stukkie sneller bij acceleratie en topsnelheid.
Kijk maar naar de gevechten tussen Vettel en Max in Austin.
Daar kon Vettel zeer makkelijk zowel links als rechts steken om Max in te halen puur op acceleratievermogen. (volgens mij was Vettel ook een beetje aan het dollen met Max)
Dat Kimmi moeite had om die 2 bij te houden had meer met Kimmi te maken denk ik.
sjaterantekomen zegt
Al dat gespeculeer over hoe of wat de Ferrari motoren zoveel beter zouden zijn, echte fans oftewel kijkers/volgers weten dat de Ferrari motoren zo’n 85 Pk méér leveren dan de huidige Renault motoren.
Edge zegt
@sjaterantekomen: Klopt, maar Toro Rosso krijgt de 2015 motoren van Ferrari. Mercedes, Renault, Honda en ook Ferrari zelf werken in de winter gewoon door. De Renault en Honda-krachtbronnen van 2016 zou zomaar op gelijke voet met de Ferrari van 2015 kunnen staan, en de Mercedes en Ferrari-motoren zullen waarschijnlijk ook een extra stap maken.
papa zegt
Hoe zit het met het salaris van Max volgend seizoen? Het lijkt me dat ze wat meer zullen moeten Lappen als de 5 ton dit seizoen
gregorius zegt
@papa: Dat salaris van volgend jaar, maar geen drol uit.
Het gaat erom dat ie in ’17 & ’18 bij een goed team rijd en op het podium staat.
Dan haalt ie in ’19 en ’20 meer dan 10 mio per jaar binnen.
papa zegt
@gregorius: ben het deels met je eens, voor hem maakt het niet uit, dat ben ik met je eens. Waar ik op doel is dat andere teams zijn salariëring ook kennen wat zijn marktpositie beïnvloed
aquila2003 zegt
Man ik heb nu alweer zin in volgend seizoen. Heb jaren geen f1 meer gevolgd en ik ben niet eens een grote Max fan, ik heb toch genoten als lang geleden van t afgelopen seizoen!
pomoek zegt
Nu ja, het ging mateschitz om de a-spec motor, en die krijgt hij dus niet. Zijn gezeur van afgelopen seizoen heeft dus totaal geen zin gehad. Ruzie met Renault dreigen de F1 te verlaten, prima donna gedrag van de bovenste plank. Het eendrachtig samenwerken met Renault om de problemen aan te pakken had waarschijnlijk veel meer zin gehad.
GOD zegt
Waarom niet zelf een blok ontwikkelen ben je van al het gezeik af.
tvr1974 zegt
Ik begrijp nog steeds niet dat ze dat uitstapje naar Canada maken midden tussen de Europese races… Dat ze dat niet voor of achter USA aandoen begrijp ik totaal niet..
awesome zegt
Het hangt er meer van af hoeveel de overige motor leveranciers gaan investeren in 2016.
Vanaf 2017 gaat alles (wederom) op de schop, dus wellicht investeert men liever in een nieuw blok voor dat jaar. In dat geval heeft STR weinig nadelen.
Ook hangt het af van de specs, ik verwacht niet dat ze de specs van begin 2015 krijgen, ze hebben immers een groter budget dan Sauber en Manor.
Er zit daar al lang iemand te rekenen: als we denken te kunnen eindigen op positie X in het kampioenschap, dan kunnen we het beste investeren in Spexlc X.
ghost zegt
USA eruit, Zandvoort erin!