Heeft de Fransman genoeg indruk gemaakt op zijn superieuren om een zitje voor volgend jaar af te dwingen?
Als er iemand met een lang gezicht naar de GP van Maleisië heeft gekeken, is het Daniil Kvyat wel. De Rus werd eerder al teruggezet van Red Bull Racing naar Scuderia Toro Rosso om plaats te maken voor Max en tot overmaat van ramp wordt z’n plekje bij die tweede renstal ook nog eens ingepikt door de Fransman Pierre Gasly.
Toro Rosso wilde op het gemakje bekijken of Gasly al klaar is voor het grote werk en dus rijdt de Fransman zeer waarschijnlijk de resterende races van dit seizoen. Zijn deelname aan de GP van Amerika is echter nog niet zeker, omdat Gasly op dezelfde dag de titel kan binnenharken in het Japanse Super Formula-kampioenschap.
Grote vraag: maakt Gasly kans op een zitje bij Toro Rosso voor volgend jaar? Volgens Helmut Marko wel. De adviseur van Red Bull’s motorsportdivisie windt er geen doekjes om: Gasly heeft in Maleisië zeer sterk gereden en als het aan Marko ligt zit de Fransman komend jaar in een Toro Rosso.
Op de zaterdag voor de race wist Gasly te imponeren door zich vlak achter teamgenoot Sainz te kwalificeren. In de race leek de debutant het (met name in het begin) wat lastiger te hebben, maar eenmaal in de schone lucht waren z’n rondetijden gelijk aan die van Sainz. Bovendien wist de Fransman ook onder natte omstandigheden te imponeren.
Goed, vrijwel zeker dus dat Gasly volgend jaar aan de start verschijnt in een Toro Rosso, maar wie bestuurt de andere auto van het team? We kunnen ons voorstellen dat Red Bull intussen wel genoeg heeft van Daniil Kvyat en toch schiet ons zo geen andere mogelijke kandidaat te binnen. Jullie idee?
pomoek zegt
99%zeker dat Kvyat niet heeft gekeken ;-). Wat de 2e auto van STR betreft: Kubica? Want Sainz in een Renault en dus waarom niet? Omdat vanwege opleidingsteam? Als ze werkelijk verder niemand kunnen bedenken dan kun je van STR ook een soort zij-instroom team maken.
Edge zegt
@pomoek: Kubica is een serieuze optie volgens het geruchtencircuit. Honda wilde het liefst natuurlijk een van de twee Japannertjes uit hun opleidingstraject, maar omdat beide geen superlicentie kunnen krijgen heeft Honda Kubica opgeworpen als suggestie. Kubica heeft al in de Red Bull simulator in Milton Keynes gezeten en was daar sneller dan de vaste coureurs. Uit het gerucht wordt niet duidelijk of ‘vaste coureurs’ slaat op Sainz en Kvyat of Verstappen en Ricciardo, al lijkt dat laatste mij voorlopig aan de onwaarschijnlijke kant.
pomoek zegt
@edge: het zou marketingtechnisch natuurlijk ook een geweldige stunt zijn. Mooi verhaal van de coureur met een serieuze beperking die zijn comeback maakt.
awesome zegt
@Edge: Kubica zeker niet. Horner heeft dat gerucht zelf al de kop ingedrukt.
Hij heeft voor zijn Renault test gebruik mogen maken van de Sim maar daar blijft het bij.
Tegelijkertijd roept Marko dat ze bij RB uit hun eigen kweekvijver vissen (sneer naar AMG en Ferrari) dus blijft enkel Kvyat over naast Gasly.
Tenminste, als Marko echt cohones heeft.
Off-topic: Stel dat Renault komend seizoen zo lekker gaat dat ze mee doen voor het WK. Als Verstappen dan een contract daar tekent, dan zou Carlos weer worden ‘gedegradeerd’ naar RBR ;)
Een beetje Sainz-hater zou hier een glimlach van op zijn gezicht krijgen.
eddie72 zegt
@pomoek: volgens mij was er een nwe aflevering van game of thrones op
Dizono zegt
Dat wordt natuurlijk een Japanner uit het opleidingstraject van Honda. Als TR in 2019 een fabrieksteam wordt van Honda (die kans acht ik zeer aanwezig) dan zullen ze ook graag een coureur hebben uit het thuisland.
Dizono zegt
@dizono: Nobuharu Matsushita, mark my words.
fiestacruizer zegt
@dizono: Nice.
F1 heeft meer aziaten nodig.
Om een wereldsport te zijn, kun je niet uit met alleen Europeanen, een Mexicaan en een Canadees.
*fc heeft massa al afgeschreven.
metalmike zegt
@fiestacruizer: Voor het gemak vergeet je de Australiër?
Edge zegt
@dizono: Matsushita en Fukuzumi hebben niet genoeg punten om in aanmerking te komen voor een superlicentie, dus die kans acht ik klein.
Edge zegt
@edge: Even ter aanvulling: de FIA heeft natuurlijk de macht om speciale dispensatie te verlenen op basis van de oude criteria (300km in een moderne F1 wagen en ‘bewezen succes’ in andere categorieën), maar het zou zichzelf volledig voor schut zetten als men op die manier een superlicentie verstrekt aan Matsushita.
mashell zegt
@dizono: ik zie Honda eerder in 2019 zich uit de F1 terug trekken dan dat ze STR van Red Bull overnemen.
fiestacruizer zegt
Voor zijn eerste f1 race, reedt hij wel aardig mee in Sepang. Ondanks inhaalacties van en op hem de auto ook zonder schade voorbij de geblokte vlag.
De qualificatie was ook scherp.
Een paar mensen zijn op dit moment te licht voor de f1
Palmer, Massa, Magnussen & Kvyat mogen wat mij betreft allemaal vervangen worden voor nieuw talent.
dave130r zegt
@fiestacruizer: En Marcus Ericsson is wel goed genoeg bevonden door jou?
Gulli zegt
@fiestacruizer: Heeft Magnussen sowieso wel eens van verdedigen gehoord? Hij laat zich door iedereen inhalen (en ja, ik weet dat dat in 99% van de gevallen onder een blauwe vlag is). Hij verdedigt zijn positie niet, hij blijft gewoon rijden waar hij rijdt. Enige uitzondering is vorige GP in Singapore, daar liet hij ineens zien dat hij het heus wel kan en ging een serieus gevecht aan. Verder rijdt hij wat mij betreft kleurloos zijn rondjes als baanopvulling.
Edge zegt
Gasly heeft ook heel degelijk gereden voor zijn eerste F1 race. Je als rookie op anderhalve tiende van de meer ervaren en bewezen snelle Sainz kwalificeren is gewoon een hele nette prestatie. Tijdens de race was het niet heel spectaculair, maar hij had een redelijk tempo en wist uit de problemen te blijven. Komende race zal ‘ie zich wat meer op zijn gemak in de auto voelen en gaan we wellicht wat meer snelheid van hem zien.
viezefreddyw zegt
Logisch. Kvyat heeft niets laten zien sinds hij werd teruggezet naar Toro Rosso. Zet Kubica er maar in.
pomoek zegt
@viezefreddyw: ik was daar echt wel een beetje verbaasd over en zelfs teleurgesteld in de persoon Kvyat. Een 2e kans krijgen en die gewoon door de plee trekken. Echt totaal aan zichzelf te wijten.
viezefreddyw zegt
@pomoek: Ja, ik dus ook. Die jongen heeft echt wel goede dingen laten zien in zijn Red Bull tijd. Podiums, veel punten, mooie gevechten. Maar nu rijdt hij rond als een zak stront. Volledig aan zichzelf te danken dat hij mag afzwaaien.
kniesoor zegt
Isn’t that ghastly. Voor Kvyat dan, hè.
rob5nismo zegt
Richard verschoor misschien in de andere torro rosso?
Edge zegt
@rob5nismo: Die is te jong en heeft bij lange na nog niet genoeg punten voor een super licentie. Als hij zich goed ontwikkelt zou hij in 2020 wellicht op de grid kunnen staan, maar ik verwacht dat het eerder 2021 of 2022 zal worden als ‘ie het redt.
berlinetta zegt
Nou mooi toch? Kvyat zit wat mij betreft toch op een dood spoor. Hij kan het volgens mij wel, maar hij laat het niet meer zien. Dan hoor je gewoon niet meer thuis in de top. Gasly heeft aflopen weekend laten zien dat hij mee kan komen met de rest en hij kan alleen nog maar beter worden.