Deze 964 Turbo van Button mag zo in onze garage gezet worden!
Het is de laatste sympathieke Britse wereldkampioen in de Formule 1. Nee, niet zozeer om ene L. Hamilton een hak te zetten, maar wel even om Jenson Button een podium te geven. De Brit was bijna altijd een ware gentleman, zowel op als naast de baan. Dat niet alleen, hij was een enorme petrolhead. Nu is Lewis dat stiekem gelukkig ook. Maar waar Lewis elektrische auto’s promoot en wegrijdt in een V12, is Jenson Button iets meer down-to-earth. Hij begint gewoon zijn eigen sportwagenmerk.
Hij is namelijk een van de drijvende krachten achter het nieuwe sportwagenmerk Radford. Wellicht dat Button er ook eentje heeft besteld en dat hij derhalve eventjes plaats moet maken in zijn garage. Waarschijnlijk heeft Jenson Knoopje niet al te veel gewoon spul in zijn garage staan waardoor het meteen een noemenswaardige auto is en verrek: dat is de Porsche 964 Turbo van Button ook!
964 Turbo van Button
Uiteraard is het niet een normale 911 Turbo van de 964-generatie. Welnee, de kleur is Horizon Blue met een Marine Blue-interieur. Heel erg fraai, maar het gaat nog (veel) verder dan dat. De auto is namelijk speciaal gebouwd voor de Sultan van Brunei. Deze man, die mensenrechten niet echt hoog in het vaandel heeft staan, heeft in de loop der jaren een extreme collectie opgebouwd. Deze 964 komt nog uit de tijd dat het ‘goed’ ging met de Sultan.
Maar er is meer, de auto is namelijk voorzien van het X88-pakket. Hierdoor stijgt het vermogen naar maar liefst 381 pk! Tegenwoordig lijkt dat niet zoveel (het is 4 pk minder dan de meest eenvoudige 911 Carrera), maar vergeet niet dat de 964 nog heerlijk licht en compact is.
Lekker luxe
Het is geen pure circuitauto, maar eentje waar je elke dag lol kunt hebben op straat. De Sultan hield meer van snelle en luxe auto’s dan pure trackdayspeeltjes. Dus de auto is voorzien van een zonnedak, airco, comfortstoelen met elektrische verstelling en een heuse ruitenwisser aan de achterzijde!
Ja, dat laatste is tegenwoordig nog steeds een optie. Oh ja, de velgen zijn die geweldigde 3-delige Speedline velgen. Interesse? De auto is te veil en wordt zonder ‘reserve’ verkocht. De hoogste bieder krijgt ‘m dus sowieso mee!
Via: Collecting Cars.
Meer lezen? Zo zeldzaam zijn de diverse Porsche 964-modellen!
mwti zegt
Ik snap niet waarom Porsche de uitlaten zo aftermarket heeft geplaatst.
rufctr01 zegt
@mwti: volgens mij niet de originele einddempers.
willeme zegt
@mwti en @rufctr01:
Dit zijn de originele uitlaten van het X88-pakket.
potver7 zegt
Fraai ding, heel bijzonder kleurtje. En met nog 7 dagen te gaan staat-ie al op 150k GBP, dus (terecht) niet het koopje van de week.
Maar de hamvraag is: hoe komt ’t dat deze auto niet in een te vochtige loods staat weg te rotten, net als al die andere hebbedingetjes die ooit naar Brunei zijn verscheept?
carfreakjim zegt
@potver7: Er zijn door de jaren heen al wat auto’s uit brunei ontsnapt, de resentste een mclaren p1. Meestal verlaten ze brunei via dk engineering. Ook stonden/staan er meerdere autos uit de collectie in Engeland, daar hadden ze ook nog wat vastgoed. Overigens schijnen de echte pareltjes van de collectie weer opgekapt en in gebruik te worden genomen.
kooss zegt
Enig idee, waarom Engelse auto’s 9 van de 10x uitgerust zijn met spatlappen? Op het vaste land heb ik in ieder geval nog nooit een 964 met spatlappen gezien.
mc96 zegt
@kooss: zelfde reden als waarom rallyauto’s spatlappen hebben.
rufctr01 zegt
Ik zou hem niet in deze kleur uitkiezen, vind het wat minder mooi.
Charles Taycan 4S zegt
Tijdloze en iconische schoonheid! Full option idd!👍
MaartenD zegt
Wat een beauty
kniesoor zegt
Mooi ding, met de latere 3,6 liter. Maar liever een LHD.
volvoturbo zegt
Andere kleur aub!
baf07 zegt
Staat nog op heerlijke Bridgestone Potenza’s
scrmeagle zegt
Plat geslagen kever,