Nooit te oud om te genieten.
Alle drama rondom Tesla doet je wel eens vergeten dat het aan het einde van de dag niet meer dan een autofabrikant is, waarvan de producten dagelijks met groot plezier door klanten worden gebruikt. Nota bene door mensen uit allerlei verschillende richtingen van het leven. In de Verenigde Staten kwam recentelijk een bijzonder verhaal naar boven, toen de 96-jarige Walt Mordenti in het nieuws kwam.
Mordenti heeft, dankzij zijn 96 jaar op deze aardkloot, meer dan genoeg tijd gehad om zijn leven te vullen met plezier. Echter begon het niet direct op die manier, daar hij als 14-jarige knul al moest gaan werken om zijn familie uit de brand te helpen. Mordenti had het geluk terecht te kunnen bij een garage, waar hij de fijne kneepjes leerde over het herstellen van en werken aan auto’s. Hier ontstond zijn liefde voor alles dat zich op vier wielen bewoog.
Na de oorlog, in 1948, kocht hij zijn eerste raceauto: een Kurtis Kraft midget racer met een Ford V8-60 voorin. Hiermee begon zijn nederige carrière als autocoureur. Hoewel Mordenti niet onaardig kon sturen, blonk hij vooral uit in het fixen en verbeteren van zijn eigen wagens. Wanneer de Amerikaan deelnam aan een race, was dit veelal in zijn eentje. De Amerikaan was een ware kameleon en fungeerde als pit crew, eigenaar, mechanicus, coureur en nam zelfs het transport op zich. Het lijkt de Junkyardrace wel! Maar goed, in diezelfde tijd begon hij tevens met het sleutelen aan Hudsons, auto’s waarin hij later ook zou racen. Door de jaren heen raakte Mordenti steeds nauwer verbonden met de oer-Amerikaanse klassiekers. Het is dan ook niet vreemd om te zien dat Mordenti jaren later bijna twintig roadtrips ondernam met zijn vrouw, in hun geliefde ’53 Hudson Hornet.
Echter komt aan alles een einde, zo ondervond Mordenti vorig jaar. Nadat zijn vrouw in maart op 94-jarige leeftijd overleed, besloot hij de Hornet in november te verkopen. Hij zou de wagen na haar overlijden naar eigen zeggen niet meer kunnen besturen. Nog geen maand later rolde zijn Tesla Model 3 uit de fabriek, het maakt hem waarschijnlijk de oudste Model 3 eigenaar.
amg65 zegt
Gaan jullie het verhaal van Consumer Reports nog hervatten of is dat te positief?
eirmakk zegt
@amg65: negatieve nieuws wordt meer gelezen. Niemand wil elke dag lezen dat het goed gaat. 5x slecht nieuws en 1x goed nieuws, zo hou je het spannend.
amg65 zegt
@eirmakk: Klopt, maar als je zo veel stennis schopt over een rapport van CR, moet je er ook op terugkomen. Ipv een verhaal van een willekeurige eigenaar.
flutterby zegt
@amg65: de crash van You You heb ik ook niet voorbij zien komen. Ondanks dat het een overduidelijke fout van Autopilot was die het ongeluk veroorzaakte.
stfu zegt
@flutterby: pardon? Tesla heeft hem gewaarschuwd dat de Model 3 niet klaar is voor EU-Autopilot. En die idioot is meermaals achter het stuur in slaap gevallen (heeft ie zelf op twitter gezet een keer), maakte tig filmpjes met z’n handen niet aan het stuur en die lijst is super lang. Gewoon een dom jong die met een niet-gehomologeerde auto de EU betrad.
flutterby zegt
@stfu: Natuurlijk blijft de bestuurder verantwoordelijk, dat ontken ik en You You niet. Hij neemt verantwoordelijkheid voor niet opletten en zegt dat hij even afgeleid was door zijn telefoon.
Echter heeft dat niets te maken met dat Autopilot een fout maakte en met een abrupte stuurbeweging tegen de vangrail reed.
ikschrijfookoverautos zegt
@amg65: we hebben het originele artikel een update gegeven: https://www.autoblog.nl/nieuws/consumentengids-keurt-tesla-model-3-af-remt-slechter-dan-f-150-pickup-109617
amg65 zegt
@ikschrijfookoverautos: Die niemand meer leest dus. Beetje krom om één zin te wijden aan een update in een oud artikel, waar veel tijd aan is besteed inclusief sensatietitel. Er werd van alles gezegd in de comments over die problemen, gesuggereerd dat het NIET met een software update kon worden gefixt (laat staan binnen 24u). Lijkt me wel interessant om op terug te komen lijkt mij. Nu blijven de lezers ook zitten met het verhaal van het windgeruis en onderstel etc. Je snapt nu wel denk ik waarom men steeds meer van mening is dat AB enorm selectief is, wat betreft Tesla.
406_v6 zegt
@amg65: ze kunnen ook véél beter over AMG’s schrijven; is veel interessanter. ?
amg65 zegt
@406_v6: Ja.. maar tijden veranderen. Als je zonder schuldgevoel en een beetje betaalbaar met een amg wil brullen moet je uitwijken naar Rusland ofzo.
dawwg zegt
@amg65: Schuldgevoel my ass ! Iets minder vlees eten is nog beter voor het milieu dan minder autorijden … en uiteindelijk is de vervuiling door particulieren auto’s heel erg marginaal; laat lekker de grootgebruikers betalen, maar daar willen de corrupte politici niet aan; lopen ze teveel lobby-inkomsten mis; ze praten je liever een schuldgevoel aan en doen aan symboolpolitiek …
amg65 zegt
@dawwg: Ook ik eet minder vlees hoor. En ja, grootverbruik ontloopt de dans. Dat werd al pijnlijk duidelijk met het Parijs akkoord. Ik vind ook dat die gewoon aangepakt moeten worden. Miljarden winst maken ze allemaal, maar dat vind ik een drogreden om zelf er niks meer aan te doen. Maar in plaats van laten betalen worden ze flink gesubsidieerd (luchtvaart, scheepvaart). Maar als Jan Alleman minder belasting hoeft te betalen over een EV staat alles in brand. Dat is óók scheef.
roadster1976 zegt
@amg65: het zou autoblog sieren om er een nieuw artikel aan de wijden. En als er geen ruimte is op de server dan verwijderen ze maar een post van de vw up gti…
rijnounsdoor zegt
“Pa, je bent 96, het is mooi geweest, het wordt nu echt tijd dat je zo’n electrisch karretje aanschaft.”
“Voor mekaar, zoonlief!”
flutterby zegt
@rijnounsdoor: na het nieuws over de remmen lijkt de zoon uit op de erfenis.
stfu zegt
@flutterby: remmen zijn al geupdate. Maar vindt AB niet nieuwswaardig.
galgootje zegt
@stfu: wel dus, maar in een bescheiden update…
viezefreddyw zegt
Oh man, zo’n Hudson Hornet coupé is toch schitterend?! Prachtige machine.
mashell zegt
96 en dan nog de goede smaak een rode te kiezen.
2wheeler zegt
Wat een baas!
lincoln zegt
Kinderarbeid is een zegen ..
willemseles zegt
Ik vind het een geweldig verhaal achter zo’n op het eerste gezicht ouwe kerel.
Respect voor zo’n self-made coureur, al is taken uit handen geven soms verstandiger.
Als dat m’n opa was geweest ging ik elk weekend een pilsie met hem drinken en zijn verhalen aanhoren.
bredaas zegt
Door dit soort verhalen klakkeloos over te nemen doen jullie mooi de marketing voor Tesla, vergeet niet jullie deel te vragen ?
viezefreddyw zegt
@bredaas: Ze willen jou ook wat te klagen geven.
bredaas zegt
@viezefreddyw: waar staat dat ik klaag, of is dat een aanname? Ik doe een constatering
viezefreddyw zegt
@bredaas: Het is maar net hoe je overkomt.
bredaas zegt
@viezefreddyw: wat een slecht excuus om een domme aanname te maskeren. Hoe iemand overkomt heeft te maken met intonatie, lichaamstaal, oogopslag en nog veel meer zaken. Die heb jij niet gezien
rrvliet zegt
@bredaas: Weer aan het klagen? (Geintje!)
mashell zegt
@bredaas: door geen woorden te gebruiken die je intentie verduidelijken laat je die open voor interpretatie over. Ik wordt overigens precies even moe van de fanboys die hier schrijven dat er alleen maar over Tesla geklaagd wordt dan van de zelfbenoemde petrolhead die vinden dat Tesla te vaak positief belicht wordt. Tesla komt vaak in het nieuws omdat er veel te melden valt en ze een verdomd goede marketing machine hebben.
autodrop zegt
@bredaas: je doet nu zelf ook een aaname. Geeft niet, fouten mogen gemaakt worden in het leven.
tenaci zegt
Allebei z’n oldtimers weg, tijd voor iets nieuwerwets….
desjonnies zegt
Hudson, daar reed je iedereen mee zoek omdat het de eerste moderne wagen was waar je in zat ipv op zat zoals de oubollige auto’s uit die tijd. Ze noemden die toegepaste constructie dan ook de step-down body, omdat je letterlijk moest instappen.
In de races die vooral in het zuiden in de VS werden gehouden door moonshiners was de Hudson schier onverslaanbaar, dus Opa gaat van modern naar modern !
dawwg zegt
@desjonnies: wat is er dan vernieuwend aan de model 3 ? Dat ie slecht remt of foeilelijk is ?
MaartenD zegt
Nogal abrupt afgekapt artikel
dmk94 zegt
van een hudson hornet naar een model 3… blijft toch een zware domper dat dementie
ablogjunk zegt
@dmk94: Voordeel: Lang zal hij niet treuren…..die hornet is al lang vergeten.
rhellema zegt
@ablogjunk: nog een voordeel, hij heeft langer van de Hornet kunnen genieten.
toyotafortuner zegt
Behoorlijke achteruitgang…
str8six zegt
Triest om zulke serieuze aftakeling te aanschouwen.
O plaat zegt
Een prachtige Hudson of een tesla.. ik zou er niet lang moeten over na denken. Enkel voor het interieur alleen al, een interieur waar elk detail een chroom kunstwerkje is of een kille wachtzaal.
rhellema zegt
@shiva: misschien vanwege de autopilot? Zelf niet meer kunnen maar wel willen. Benieuwd wanneer we het crashartikel gaan lezen!
johnwaters zegt
96 jaar, dat wordt telkens een race, geraakt de batterij vol voor hij zelf het loodje legt?
Homer55 zegt
Wat is dat voor een tv joh…