Met deze 914 restomod ben je in elk geval origineel.
Elke week komt er een nieuwe Porsche-restomodder bij. Nu wordt de term te pas en te onpas gebruikt: een oude auto met nieuwe wielen die overgespoten moet worden is namelijk géén restomod. Daarvoor moet er wel wat meer gebeuren.
Het nadeel is dat veel restomodders min of meer hetzelfde doen. Ze pakken namelijk een 964-generatie Porsche 911 (zijn er nog wel originele exemplaren over?) en laten die er nog ouderwetser uit zien dat deze is. Dit terwijl de techniek juist een stuk moderner gemaakt wordt. Ergo: je hebt zo een unieke auto.
Maar als iedereen het gaat doen, is het niet meer uniek, toch? Daar komt het bedrijf Fifteen Eleven Design om de hoek kijken, want die hebben namelijk een Porsche 914 in productie genomen, in plaats van de standaard 911. Alleen al daardoor is deze restomod veel cooler.
Cayman motor
De auto is uiteraard geheel opnieuw opgebouwd en heeft dus eigenlijk niet zo heel erg veel meer te maken met de originele 914. De Britse restomodder heeft de 914 voorzien van een koolstofvezel koetswerk, want dat is iets dat restomodders graag doen. De neus doet ons wat denken aan die van de Seat Ibiza Bocanegra, de LED-lampen zijn helemaal 2023 en de Fuchs-wielen daarentegen ademen de jaren ’70.
De motor is een pareltje, afkomstig uit een eveneens niet populaire Porsche: de Cayman. Ze hebben namelijk het blok gepakt de Cayman S van de 987-generatie. Deze is vervolgens heel erg flink uitgepakt.
Het blok van de 914 restomod is versterkt en voorzien van nieuwe gesmede zuigers en nieuwe ECU. De cilinderinhoud is vergroot naar 3,8 liter. Het maximum vermogen zit nu zo rond de 380 tot 400 pk. Schakelen doe je met een handgeschakelde zesbak.
Ophanging 914 Restomod is Nederlands!
De wielophanging is een combinatie van diverse onderdelen. Een gedeelte is 914, een gedeelte is Cayman en de instelbare schroefset is afkomstig van Reiger. Dat is een Nederlandse specialist dat zich normaliter bezighoudt met offroad-ophangingen.
De remmen van de 914 restomod hebben eveneens een flinke upgrade gekregen met originele Porsche Brembo’s met vier zuigers op de klauwen voor en twee op de klauwen achter. Kortom, dat klinkt als een zeer uitgebreid restmod-project en dat is het ook. Het betekent wel dat het een prijzige exercitie is.
Ze willen bij Fifteen Eleven heel erg graag 350.000 pond ontvangen voor hun diensten. En natuurlijk, je krijgt in principe een compleet nieuwe sportwagen met old-school sensaties en die zijn bijzonder schaars aan het worden.
Maar het is omgerekend wel even 408.000 euro en dat is een hele hoop geld. Daar heb je bijna een 911 S/T voor. Of een Cayman GT4 RS plus een hele nette 914 voor als je écht geen 911 wil. Plus een jong gebruikte Cayenne om die auto’s op de trailer mee te nemen naar de volgende Porsche-meeting.
FiXeR zegt
Gaaf ding, maar 408.000 euro voor een veredelde Smart Roadster. Pfoe.
maarteno zegt
wilde idd zeggen Ibiza!!!?!!? is meer een Smart Roadster….liever een 911 backdated.
Robert zegt
‘Veredelde Smart Roadster’, LOL! En inderdaad, wel gaaf. Het enige wat me tegenvalt, is de wijze waarop men de autoradio in het dashboard heeft geknutseld.
pomoek zegt
Ziet er netjes uit, maar ik zou voor 4 ton wel iets anders in mijn dashboard willen hebben dan zo’n standaard 1-din unit.
Richmond zegt
Jammer dat ze voorkant niet origineel gelaten hebben
drdre1 zegt
Eens, deze LEDs zien er niet uit.
lightisride zegt
wat is die neus lelijk geworden, zeg. inderdaad een platgeslagen, of met de deegroller bewerkte, Smart Roadster. Idioot veel geld ook. En hoe hard wil je gaan in een ontwerp uit de jaren 70? maar misschien is dit de aandachttrekker en hebben ze ook iets gematigds?
ponnie zegt
Die koplampen is echt een misser, op een originele 914 vind ik ze juist wel wat hebben.
doublechevron65 zegt
Die “pikkel” koplampen zien er inderdaad niet uit, wat helemaal duidelijk wordt naast het origineel. Voor 50.000€ extra zullen dat vast wel willen veranderen.
mashell zegt
Net als die Franse 928 vind ik dit veel gaver dan wat Singer (en de vele na-apers) met de 911 doen.
MarcoM zegt
Ik schrok even van de titel, ik dacht dat het een EV aandrijflijn had gekregen, pff. Prachtige wagen, de prijs, liefhebbers weten dit te waarderen.
flyerbunch zegt
Snap het idee er wel achter en ja je bent iets origineler, maar dit is veel geld. Liever dan iets moderners met betere specs etc.
kniesoor zegt
Vind het origineel toch mooier, geloof ik. Wel graag met een 2,2 liter 6-cilinder uit een vroege 911 erin.
tenaci zegt
Heel gaaf dit. Geen Porsche liefhebber, maar altijd zwak voor de 914 gehad. En ga, ik vind hem mooi!
Eduardo Cuvelier zegt
FED Porsche 914 – Score :
– oDDling : ‘Voyage’
– https://www.youtube.com/watch?v=j5EyjK4PGKw