De 911 Turbo krijgt achterwielaandrijving en een handbak als je dat wil. Dat zijn nog eens de betere geruchten!
De Porsche 911 kun je in allerlei soorten en smaakjes krijgen. Er zijn een paar technische variabelen en die kun je combineren: Carrera 2 of 4, Cabrio of Coupé (of Targa), handbak of PDK en ga zo maar door. Dan zijn er ook nog eens allerlei smaakjes (standaard, S en GTS) plus de GT3 en Turbo-modellen.
Daarbij zijn de GT3-modellen voor de purist (atmosferische motor, achterwielaandrijving en eventueel een handbak) en de Turbo-modellen luxe Autobahn-raketten. Volgens de laatste geruchten gaat Porsche straks ook meer keuzemogelijkheden aanbieden bij de Turbo-versies.
911 Turbo achterwielaandrijving en handbak
De facelift van de huidige 992-generatie staat op stapel en er zijn wel een paar belangrijke wijzigingen. Zo zal er voor het eerst een hybride-911 verschijnen. Wees niet getreurd, deze is al extreem snel.
Omdat het moment van lancering dichter en dichterbij komt, druppelen er ook geruchten binnen als een overvolle Tena-Lady. De smakelijkste daarvan (gerucht, niet die luiers) is een 911 Turbo met achterwielaandrijving en een handbak.
Jazeker! Volgens geruchten op Rennlist is er de keuze voor handbak en achterwielaandrijving op de 992.2 Turbo. Dat zou een heel bijzondere optie zijn. De laatste Porsche 911 Turbo met achterwielaandrijving was de 964-generatie. Je weet wel, de Bad Boys-Porsche. Sinds 993 heeft de 911 Turbo altijd vierwielaandrijving.
De 996 had in eerste instantie ook altijd een handbak, een automaat was later een optie. Bij de 997 Turbo was de premier dat een automaat sneller was dan een handbak. Bij de faceliftversie van de 997 kwam de PDK-transmissie en sinds de 991-generatie is dat de enig mogelijke transmissie.
Sport Classic
Helemaal onmogelijk is het overigens niet. In principe is de Porsche 911 Sport Classic van de 992-generatie een Turbo met achterwielaandrijving en handbak. Wel is de motor flink geknepen om de handbak te ontzien. Die auto’s zijn – mede dankzij deze unieke configuratie – zeer gewilde collectables.
Daarmee herhaalt Porsche zich met de 911R, door een limited edition na de facelift gewoon als productiemodel aan te bieden, dit om de speculanten te naaien. Het idee van een turbo met handbak en achterwielaandrijving is ook niet helemaal nieuw, want Ruf biedt die optie al jaren bij de RtR, Turbo Florio, RT35s, RCT en dergelijke. We voelen een lijstje opborrelen…
Meer lezen? Dit zijn 12 anniversary Porsches op een rij!
petroldrinker zegt
Edit: klopt helemaal! Is inmiddels aangepast ;-) –
Dutchdriftking zegt
Ik zpu liever een Turbo S Targa willen, kan dat ook?
gekketurbo zegt
Ik denk dat een GT3 Touring Targa met handbak, niet iets specialers is. Ik krijg het al wat krapper in mijn onderbroek bij de gedachte…
kniesoor zegt
Dan krijg je (flink) meer gewicht in de bovenste helft van de oto. Niet perse goed voor het bochtgedrag.
petroldrinker zegt
@dutchdriftking Die bestaat, ik geloof uit het hoofd dat er een 996 Turbo Targa is gebouwd voor een Porsche collector uit Kuwait als een one off
991TurboS zegt
930 was als targa verkrijgbaar.
ArnoldH zegt
Het verbaasd mij nog steeds dat porsche een targa turbo nog steeds niet in het gamma heeft…
hotze zegt
Als je een flinke zak geld meeneemt naar Ruf willen ze er vast één voor je maken (voorheen de Turbo Florio).
Robert zegt
Het velg-ontwerp is een fraaie hoedtik naar de roemruchte bi-color Fuchs velgen van weleer. Ze hadden wat mij betreft wel één of twee inch kleiner gemogen, maar wie weet was dat niet mogelijk i.v.m. de grootte van de remschijven en -klauwen.
ttr6 zegt
Vraag mij af of al die “liefhebbers” die zich zo positief uiten over zo’n handbak, wel eens hebben gereden met een 600 pk+ en tig Nm koppel machine met handbak. Die motoren maken zo snel toeren dat het met koppelingspedaal en rachterhand aan de pook niet bij te houden is. leuk voor het internet, maar een snelle PDK of iets dergelijks rijdt gewoon veel fijner.
petroldrinker zegt
helemaal mee eens!
Kaje zegt
Met welke 600pk+ auto met handbak heb jij dan wel ervaring?
hotze zegt
Tja, als je de lol van de handbak niet begrijpt kun je het idd beter bij een automaat houden. Waarschijnlijk ben je doof, die automaten zijn iig niet om aan te horen.
mashell zegt
En die 911 Turbo met achterwielaandrijving gaat Porsche dan GT2 noemen? En dan komt er daarna een RS variant met een belachelijk grote spoiler?
rob5nismo zegt
Staat de auto goed dat groen