Qua prijs is het verschil niet eens zo heel groot met deze twee generaties Porsche 911 Sport Classic occasion.
Met de 991 durfde Porsche het niet aan, maar met de 992 is de Sport Classic terug van weggeweest. De Duitse autofabrikant heeft ontelbaar veel varianten van de 992 gemaakt, daar kon een Sport Classic ook nog wel bij. En het recept is echt niet verkeerd hè. Een soort achterwiel aangedreven Turbo met een handbak.
Porsche 911 Sport Classic occasion
Als je een Porsche 911 Sport Classic wil kopen kun je terecht voor een 997 of een 992. In het geval van de 997 is het de facelift dus 997.2, bij de 992 Sport Classic moeten we tegenwoordig 992.1 zeggen. Ze hebben één ding gemeen: goedkoop gaat ‘ie nooit worden. Sterker nog, in beide gevallen zijn ze in prijs gestegen.
Jaren geleden verscheen de 997 Sport Classic op de markt vanaf 276.300 euro. Het exemplaar dat we op Marktplaats vonden staat te koop voor vier ton bij onze vrinden van Porsche Centrum Gelderland. Ja, in 15 jaar is dat geen gekke investering geweest. De 992 Sport. Classic is ook in waarde gestegen, maar niet zo hard als de 997. Nog niet. De nieuwprijs van een 992 SC begon bij zo’n 365. Porsche Centrum Rotterdam heeft er momenteel eentje te koop staan voor.. 469.922 euro! Slik.
Qua prijs ontlopen ze elkaar niet heel erg. Qua karakter natuurlijk wel. Welke heeft jouw voorkeur? De Porsche 997.2 Sport Classic beschikt over een atmosferische 3.8 liter boxer zescilinder met 408 pk. De 992 Sport Classic heeft daarentegen een turbomotor, goed voor 550 pk. Ze hebben allebei een handgeschakelde versnellingsbak. Zes verzetten in de 997, zeven voor de 992.
Gooi je het op historie ben je aangewezen op de 997. Dat was immers de eerste keer dat Porsche het Sport Classic sausje toepaste op de 911. De 992 is daarentegen de moderne doorontwikkeling van dat concept. Het is een beter rijdende auto, met een comfortabelere aandrijflijn. En weer een klap sneller natuurlijk. Keuzes, keuzes.
Ondergetekende moet je het niet vragen. Ik ben te weinig Porsche-liefhebber om überhaupt de Sport Classic te begrijpen. In het geval van de 997 vind ik het gewoon een hele dure 911 met een ducktail. In het geval van de 992, met een prijs richting de half miljoen, vind ik het vooral achterlijk veel geld. Maar misschien trap ik nu iemand tegen het zere been. Laat maar weten in de comments welke jij mee naar huis neemt.
Allison Burgers zegt
Qua looks toch de Daddy. Herbie met die karrenwielen vind ik een stuk minder ‘Classic’.
erwingrunn zegt
De 997 voor mij
Poulusma zegt
‘Qua prijs ontlopen ze elkaar niet heel erg.’ ik denk dat ik iets minder verdien dan een redacteur bij Autoblog, 70K vind ik niet bepaald een klein prijsverschil 😂
dare2think zegt
Het hangt af welk type liefhebber we hier voor ons hebben. Als je van ‘vers’ houdt, dan 992. Houd je van het hele classic idee, historie, nostalgie, dan 997. Het gaat toch geen auto zijn voor de dagelijkse ritjes dus dan maakt de kwaliteit van interieur, infotainment, etc minder uit. Voorwaarde: je moet het wel echt leuk vinden om ‘zeldzame editions’ te sparen en te rijden, want voor dit bedrag kun je ook een zeer courante 911 992 GT3 in de garage zetten, waar zelfs een GT3 RS in het zicht komt.
Den zegt
Doe voor dat geld maar een stuk of vier andere auto’s van een ton elk :)
Dutchdriftking zegt
Toch grappig. Toen de 997 SC uitkwam vond ik het echt dé ultieme 911. Als ik nu voor de ultieme 997 moet gaan zal het de GT3 4.0 of ‘gewoon’ een gele Turbo S met PDK worden. Dan zet ik er zelf wel een ductail op en toffe wielen er onder.
iphonistvongates zegt
Ik zou (ook) gaan voor de laatste versie van een Carrera 4 GTS die ik eerst een paar nachtjes laat logeren bij de whizzkids van TechArt. Dit zijn absurde vraagprijzen voor een 992 en/of 997.
Het kapitaalverschil zet ik dan op mijn verliesspaarrekening bij de DSB Bank.
ttr6 zegt
@Willeme: tegen mijn zere been schop je niet. Ik vind het ook achterlijk veel geld voor een Porsche, zeker als je ziet wat voor prachtig spul je als alternatief kunt kopen.
bmwadept zegt
Volgens mij was het @Rubenpriest.
petroldrinker zegt
De 997 voor mij, vind dat model gewoon veeeeeel mooier om te zien.
Echter voor bijna 5 ton, koop ik wel een 599 HGTE (+- 145K), een Gallardo Superleggera (+- 130K) en een 997 GT3 (ook +- 130K), zou ik stuk meer van genieten dan 1 dure 911
kennone zegt
100% 997!
bmwadept zegt
De velgen van 997 zien er prachtig uit.
Willy500E zegt
Keuze is niet moeilijk; absoluut de 997. Met de 992 generatie is Porsche over zijn hoogtepunt heen
Vb zegt
997 beste model da ze ooit hebben ge maakt
degrotemuis zegt
Eigenlijk valt de 997 me nog mee qua prijs. Een jaar of 5-7 terug stonden er al exemplaren voor 350.000-375.000 euro te koop, nu maar 25-50k meer.
Voor mij zeker weten de 997! Vast wel objectief slechter en trager dan zo’n moderne, maar ook meer beleving en stukken mooier. Als comfort zo belangrijk is en je een lage Porsche wil, koop je voor het prijsverschil een tweedehands Panamera of Taycan erbij, heb je beleving én comfort in een Porsche verpakking.
beetec zegt
992! De 997 was toentertijd een hele mooie 911 maar ik vind de 992 toch wel weer een klap mooier.
Flatsix zegt
No brainer: de 997.2.
Deze staat te boek als de laatste echt ‘mechanische’ Porsche zonder allerlei electronica en bijvoorbeeld nog een mechanische stuurinrichting. De 992 is te ‘smooth’ en de rijbelevenis daarmee minder sporty. Psssst: en volgens sommige is de 992 alweer teveel een VAG-product….