
De Porsche 911-rijder was iets te enthousiast met het intrappen van het gaspedaal en dat trok de aandacht van de Guardia Civil.
Te hard rijden is niet zonder risico. Er kan een (pittige) boete tegenover staan. Als je het echt te bont maakt dreigen er ernstigere gevolgen. Bijvoorbeeld voor deze man uit Ierland. Hij werd betrapt door de Guardia Civil toen hij met 285 km/u over de Spaanse snelweg raasde.
De man had de weg voor hemzelf en de politie leek in geen velden of wegen te bekennen. Wat hij niet doorhad is dat de politie hem vanuit de lucht in de gaten hield. Een politiehelikopter registreerde de absurde snelheid. Op een later traject ging het gas er nog een keer op met een geregistreerde snelheid van 224 km/u.
Op videobeelden gedeeld door de Guardia Civil is te zien hoe ze per helikopter achter de Porsche 911 aanzaten.
Een politieagent op de weg werd ingeschakeld om de Porsche 911 aan de kant te zetten. Het voorval gebeurde in El Espinar in de buurt van Madrid. De man werd ingerekend en kan forse gevolgen verwachten.
Op papier wacht de bestuurder een eventuele straf van zes maanden cel. Ook kan de man zijn rijbewijs voor vier jaar kwijtraken in de regio. Dat laatste is niet zo heel erg als hij daar op vakantie was. Dan maar een andere vakantiebestemming zoeken voor de komende vier jaar.
Berichten als dit tonen maar weer eens aan hoe compleet debiel het eigenlijk is om tonnen uit te geven aan dikke sportwagens. Heb je er eentje, mag je er niks mee. Ja, braaf meekachelen met het normale verkeer.
Kun je net zo goed een poster van een 911 kopen. Of een Lego-setje.
En dan te bedenken dat ik die poster en dat Lego setje ook nog heb, het moet toch echt niet veel gekker gaan worden! Groetjes van een hele blije debiel!
Lezen. Ik noem niemand debiel. Ik geef aan dat het debiel is dat je wel legaal een snelle wagen kan kopen, maar als je er dan snel mee rijdt je een half jaar de bak in kan draaien.
Een 911 is niet alleen maar leuk boven de 130km/u hoor :)
precies, is ook wel beetje flauw zo’n zware straf….
Voor elk ander vergrijp met poging doodslag krijg je in NL een paar weken voorwaardelijk schoffelen
Wat ik nou niet zo goed snap, als je er niemand anders mee in gevaar brengt behalve jezelf, waarom dan niet? Aan de andere kant, als je niet wil dat men dit soort snelheden kan rijden, maak de auto’s dan niet zo snel (waar ik persoonlijk op tegen ben, betutteling hebben we al een overschot aan).
Gewoon omdat we met elkaar hebben afgesproken dat het niet mag. Als er eentje zoiets doet zondagochtend om 5:30u dan gaat het waarschijnlijk wel goed maar sta je dat toe dan komen er meer en dan gaat het wel snel een keer helemaal mis. Mensen die onvoldoende gezond verstand hebben om dat zelf te bedenken die verliezen vanzelf wel een keer hun rijbewijs.
er is niks met elkaar afgesproken over snelheden, dat implementeerd een overheid gewoon zoals zij dat wilt, echt niet door te vragen wat het volk wilt, helaas maar waar…
Dat is het voordeel van een democratie, daarin heb je een volksvertegenwoordiging die naar rato optreedt namens de kiezer. Hoef je ook niet voor elke scheet een referendum uit te schrijven, scheelt weer.
Snap wel als dit principe je nog niet helemaal duidelijk is, het is vrij nieuw. In Nederland gebruiken we dit pas sinds 1815 maar een stel Grieken schijnt het 2300 jaar daarvoor ook al eens te hebben toegepast.
Je was ziek die dag toen ze op school het concept van parlementaire democratie uitlegden?
Als je moeite hebt met regeltjes en bezwaar hebt tegen de gevolgen (al dan niet met gratis kost en inwoning), koop dan geen snelle auto….
Omdat er regels moeten zijn en die moeten gehandhaafd worden. Anders gaat iedereen voor zichzelf bepalen of ze iemand in gevaar brengen en het gas vloeren als dat niet zo is.
Wil je de limieten van je 911 proberen dan is er altijd de Nordschleife, of de Duitse Autobahn. Daar mag het wel.
Ik zou je argument kunnen volgens als het ging om bijv 20 a 30 km/u te hard. Hier is echter sprake van ruim het dubele van de toegestane snelheid. De remafstand neemt bij dit soort snelheden enorm (exponentieel) toe en het overige verkeer schat je snelheid doorgaans niet goed in omdat het simpelweg niet verwacht dat iemand met 285 km/u aan komt. Dat je het overige verkeer niet in gevaar brengt is een illusie
Tis maar net aan welke kant je staat, ik zie juist die langzame rijders als het gevaar, er is niks mis met hard rijden, je gaat er echt niet aan dood ofzo, waar je aan dood gaat zijn die idioten (voornamelijk nederlanders 999/1000x in buitenland) die gewoon opschuiven zo van ze remmen wel voor mij, dat is natuurlijk de verkeerde insteek, maja maak dat die achterlijke boomers die dat doen maar is duidelijk dat zij eigenlijk het gevaar zijn en niet de hardrijders
Een beetje boomer denk niet ‘die remt wel’. Die ziet een voertuig dat met die snelheid rijdt helemaal niet aankomen. Dat is ook een van de redenen dat het niet mag.
Wat een nonsens om de schuld bij de invoeger te leggen als het mis gaat. Bij een 20 à 30 km/u boven de limiet is het een ander verhaal, maar hier rijdt iemand tweemaal de geldende maximumsnelheid. Dat is gewoon gekkenwerk. Ronduit asociaal. En dat gaat inderdaad vaak goed samen met wijzen naar een ander.
Zelfs in Duitsland op ‘ongelimiteerde’ wegen mag je niet met meer dan 50km/u verschil inhalen, en is er op plekken rond op- en afritten vaak wel een limiet van 100/130. Doe je dat wel dan kun je gewoon een hele dikke prent verwachten.
Als iedereen volgens de regeltjes speelt en een ander wil daar lekker van afwijken en harder rijden moet hij dat zeker doen, maar dan moet hij ook de verantwoordelijkheid kunnen dragen op het moment dat het niet goed gaat.
Drink nog wat petrol… dan blijf je net iets langer hangen in de puberale fase dat je het centrum bent van het universum.
Als hij uit de bocht vliegt over de kop zoals die Mercedes, dan heeft het andere verkeer er wel last van. En het zal echt niet zijn dat hij kilometers lang niemand tegen kwam. Dus er is altijd kans op dat er iets gebeurt, dat is met normale snelheden al. En niemand verplicht je om een snelle auto te kopen, dus dat is een non argument. Als jij de deur van je huis open laat is dat geen uitnodiging voor anderen om je tv mee te nemen.
Ten eerste: omdat die regels er nu eenmaal zijn. Als hij gewoon 30 km/u te hard zou hebben gereden, was er wellicht helemaal niemand die er wat van gezegd zou hebben.
Ten tweede: de weg is er niet op gebouwd. Ja het zal meestal wel goed gaan, maar wat gebeurt er als de auto door een hobbel of richel in onbalans wordt gebracht? Met snelheden ruim boven het toegestane is dat als het goed is geen probleem (anders staat er wel een tijdelijke snelheidsbeperking) maar met deze snelheden wordt dat een ander verhaal. Zie de pirouetjes van die Lambo in Drenthe eerder dit jaar.
Ten derde: áls het fout gegaan zou zijn, is dat niet alleen gevaarlijk voor hemzelf maar is er ook risico voor anderen. Met dat soort snelheden blijven niet alle onderdelen keurig op de rijbaan, maar ook naast de weg en op de andere rijbaan. Wat als daar iemand woont/loopt/rijdt? En dan hebben we het nog niet over de inzet van hulpdiensten, mensen die de stukjes bij elkaar kunnen schrapen (lijkt je dat een leuk klusje? ze hebben vast nog wel vacatures…) en de kosten van alle reparaties – leuke erfenis die je zo achterlaat.
Van snelheid is er nooit iemand overleden. Het plots stil komen te staan(tegen een boom of paal) is dodelijk.
Dat plots stil komen te staan is ook een vorm van snelheid :-p
Als er geen overig verkeer was, wat is de issue dan?
Deze man (m/v/d) mag dan wel veel geld en of zijn vrijheid en zijn rijbewijs kwijt zijn maar toch heeft hij enorm veel geluk gehad, het geschut van de politie-helicopter stond op auto-fire!
Moet zeggen dat ik onder de indruk ben van het camera-systeem dat gebruikt wordt. Weet feilloos op hem te locken en je kunt het kenteken dat in de zijruit gegraveerd staat bijna lezen.
Alle celstraffen tot en met een jaar oid zijn voorwaardelijk in Spanje volgensmij. Ik dacht dat die Messi ook precies een jaar celstraf had gekregen, uiteraard belastingsfraude, en die heeft geen dag gezeten.
Doodzonde om hier een helikopter voor in te zetten…
Misschien was die heli al in de lucht eh werd deze bij toeval gezien?
Spanje heeft speciale drones voor verkeershandhaving.
Drones, en helikopters, speciaal voor het meten van de snelheid. Ik kreeg ook ooit eens een mooie luchtfoto toegestuurd.
Je ziet in de VS nog wel eens borden met speed monitored by aircraft. Ik neem dat nooit heel serieus, plus mijn auto haalt de 285km/h niet maar dit is toch best lullig.
@nicolasr is gewaarschuwd. En een gewaarschuwd mens telt voor twee
Op de beelden ziet het er niet uit alsof hij 285 rijdt hoor.
Op het filmpje lijkt het allemaal wel mee te vallen idd. Het inhalen van die vrachtwagen lijkt ook niet met een bizar snelheidsverschil plaats te vinden, dus een hoop fuzz om niks.
Dat filmpje geeft vooral een big brother gevoel, brrr
Hoe wordt de snelheid eigenlijk bepaald van die Porsche ?
De helikopter heeft waarschijnlijk tegenwind of wind mee. Er rolt niets over de baan om de snelheid te meten, dus veronderstel ik dat het de gps is die de snelheid bepaald.
Nu, die gps geeft niet bepaald een geijkte meetwaarde, toch ?
Ik heb dit ooit eens uitgezocht, nadat ik ook een boete kreeg vanuit de heli in Spanje.
Deze heli’s heten Pegasus, hebben ze er 9 van dacht ik verdeeld over Spanje. En worden alleen ingezet voor verkeerscontroles.
Dmv laser en GPS pinpointen ze je exacte locatie, en doen dit 3, 6 en 9 seconde later nog een keer. Hieruit krijg je dus 3 gemiddelde snelheden. Dus voldoende bewijs om betrouwbaar je snelheid vast te stellen.
Mocht dit item zich 25 jaar terug voorgedaan hebben zou er totaal anders gereageerd geworden zijn door de bevolking. Zaken die echt erg zijn, daar word niets over verteld, maar deze Spaanse verkeersovertreding gaat de wereld rond. Het toont waar we mee bezig zijn…