Sowieso sneller en bruter, deze 911 met viercilinder.
De viercilinder boxermotor in de Porsche 718 is stiekem super-premium. Voor een handjevol auto’s op jaarbasis bouwt Porsche een unieke motor. Het blok komt niet voor in een ander product in de Volkswagen Group. In tegenstelling tot de Veyron kunnen ze niet twee miljoen voor een 718 Cayman of Boxster vragen, waardoor we benieuwd zijn of Porsche hiermee wel uit de kosten komt. Gelukkig betalen mensen tegenwoordig graag 10 mille voor een ietwat afwijkende kleur.
911 met viercilinder
Een idee zou zijn om de motor ook in de Porsche 911 te gaan leveren. De huidige 911 kost tegenwoordig 170 mille (ja, echt waar) en met een viercilinder kan Porsche dat vast wel onder de anderhalve ton houden.
Dat is geen blasfemie, maar gewoon historisch verantwoord: de Porsche 912 was namelijk een 911 met een viercilinder motor. Nu hebben we voor vandaag een 911 met viercilinder boxermotor voor je, maar niet zoals je zou verwachten.
Het is een project van Eneos. Dat is een leverancier van smeermiddelen en speciaal voor de SEMA die nu van start gaat hebben ze een bijzondere auto gebouwd. Het gaat namelijk om een 911 met viercilinder! Net als deze neppe 911 van gisteren is de basis een 911 GT3 uit 2007. Daar probeerde men met stickers er een GT3 4.0 van te maken, deze Eneos 911 is een combinatie tussen Subaru rallyauto’s en de 911. De WR Blue Mica-lak met gele stickers en gouden wielen doen de tijden van de snelle Impreza’s herleven.
550 pk!
Die livery is niet uiteraard toevallig gekozen. De motor is namelijk de EJ25 uit de Subaru Impreza WRX STI uit 2008. Wat? Is de Mezger eruit? ja, die is er niet meer. Het Subaru-blok is namelijk meer dan 77 kilogram lichter en steekt verder minder naar achter. Dit terwijl het relatief eenoudig is om er meer vermogen uit te halen in vergelijking met de originele 3.8 liter Mezger-zescilinder boxermotor.
Overigens is er meer gedaan dan een beetje chippen en een sportfilter. Het blok is versterkt, er zijn nieuwe nokkenassen, grotere injectoren, grotere intercooler en een flinke BorgWarner EFR 7064-C turbo. Het vermogen bedraagt een gezonde 550 pk bij 6.500 toeren, 135 stuks meer dan standaard.
Alles aan deze 911 met viercilinder is afgestemd op trackdays. Dus het interieur is behoorlijk kaal, maar wel voorzien van rolkooi, racekuipen en brandblusser. Uiteraard is dit een project en geen productie-auto, maar had Porsche niet eigenlijk een 912 Carrera T moeten maken: kaal, plankhard en een eenvoudige viercilinder boxermotor?
Meer lezen? Dit zijn 11 dure auto’s met een viercilinder!
sportabgasanlage zegt
Hamvraag is: Ligt hier net als in de 718 een “Sound Aktor” in om het geluid kunstmatig te verbeteren?
kniesoor zegt
Benieuwd naar het turbogat . . .
petroldrinker zegt
Een gt3 en dan het paradestuk eruit halen, neem dan gwn een carrera als basis toch?
tortuga zegt
Denk dat dit een GT3 race versie is geweest. En daarvan de motor opgeblazen.
snuif zegt
Een uitdaging voor de redactie: Gebruik een dag lang het woord “stiekem” in geen enkel artikel. Succes :-)
Habanero zegt
Ik weet dat nogal wat Porsche-liefhebbers een andere gelaatskleur kregen wanneer het woord ‘viercilinder’ ergens te dicht over de lippen kwam. Toen Porsche elektrisch begon te acteren, verdween helemaal alle blos op de wangen (al heeft die Taycan wel heel wat fans, maar ik weet zo niet onder het oer-authentieke petrolhead 911-publiek). Zelf weet ik ook niet waarom zo’n merken zo gemakkelijk hun ziel verkopen aan de duivel.
rwdftw zegt
En dat terwijl Porsche zichzelf ooit gered heeft met de 924 (lauwtjes ontvangen) en de 944. Daat zit een viercilinder in, een lijnblok ook nog eens, watergekoeld alsof het duivels is en het blok zit compleet op de verkeerde plek, voorin.
911 eigenaren die vroeger een 944 hadden (of nog hebben) roemen het weggedrag, wat mijlen beter was dan de 911 van dezellfde periode. Kleine jongetjes worden helemaal wild als ze mij in mijn 944 langs zien rijden. Ze weten niet hoe snel ze de telefoon moeten pakken voor foto’s.
Daarna hebben de jochies een enorme klus want de auto ging uit productie 15-20 jaar voor hun zaadje werd afgeschoten. Er zijn er nog 4-500 op gele platen dus ze worden ook nog eens erg zeldzaam. Misschien weet hun vader of opa nog wat het is.
Habanero zegt
Ik vond die 924 en nadien 944 in m’n jeugd een bijzonder mooie wagen maar meer dan een droom kon het destijds voor mij nooit worden. Heel harmonieus gelijnde wagen, in z’n strakke soberheid is hij zelfs tijdloos gebleken anno 2022. Maar ik herinner me heel goed dat hij in die tijd door het oer-Porsche-publiek niet echt als een volwaardige Porsche bekeken werd. Nochtans had hij toch heel wat succes en je kan je afvragen of er zelfs heden geen plaats zou zijn voor zo’n model. Ik persoonlijk vindt de huidige lichting niet-911’s heel vreemde auto’s, wees eerlijk, ook niet echt Porsche in een aantal (SUV-)gevallen. Veel plezier in ieder geval, met die 944!
schuimbekje3 zegt
Eigenlijk heel logisch.
Zou hem zo kopen als ik ziljardair was.
racerx zegt
Nee dankje, maar weinig motoren klinkt zo fraai als die raspende zescilinder boxer.
piedlourd zegt
Alle motoren van Ferrari, Aston Martin, Lamborghini, Bizarrini, Cosworth en de Alfa Busso.
En dan vergeet ik er nog een heleboel.
racerx zegt
Smaken verschillen, van Ferrari enkel de V12’s, van Aston misschien de vroegere 6 in lijn motoren en de Alfa Busso klinkt gaaf maar nee, die haalt het niet bij een goede 6cil boxer van Porsche. Lekker rauw, tikkeltje ongeciviliseerd. Prachtig.
Ik heb deze week de beschikking over een 992 Carrera S, zelfs deze voor Porsche begrippen basic 3.0 twin turbo klink heel erg goed met sportuitlaat. Maargoed, dat hoor je niet op YT filmpjes, daar moet je ze zelf voor rijden…
Otua zegt
Wat een zeikerds allemaal. Ik vind dit stiekem toch wel heel erg dik!