De 911 GT3 RS is subtiel verbeterd. Bijzonder subtiel.
Sommige mensen vinden dat je een auto origineel moet laten. Dat is voor hen het meest premium. Als het beter was om de upgrades te monteren, had de fabrikant het immers zelf ook wel gedaan, toch? Dat klopt ten dele. Vergeet niet dat autofabrikanten ook geld willen verdienen en auto’s bouwen tegen een prijs. Dus als Volkswagen een demper maakt voor een Golf, dan moet ‘ie lang meegaan en functioneren. Dat wil niet zeggen dat het de best mogelijke demper is, maar de best mogelijke demper in het budget.
Enfin, er zijn zat auto’s die beter worden van upgrades. Zit je in het hogere prijssegment, dan wordt het al wat lastiger. Bij een duurdere zitten er (goh) duurdere onderdelen op. En bij het topmodel van een dure auto al helemaal.
En toch krijgen we het persbericht van H&R op de digitale vloermat. H&R is een Duitse specialist dat zich concentreert op veren, schroefsets, anti rollbars en spacers.
911 GT3 RS subtiel beter gemaakt
Voor bijna alle merken en modellen maken ze onderdelen. Soms zelfs voor de meest obscure auto’s, zoals de Hyundai Grandeur bijvoorbeeld! Maar nu hebben ze dus eventjes wat veren ontwikkeld voor een van de beste auto’s op dynamisch vlak: de nieuwste Porsche 911 GT3 RS met Weissach-pakket. Dat is zo ongeveer de beste auto als je een dagje ‘Ring wil doen. Daar kun je niet veel aan verbeteren, toch?
Maar H&R heeft gewoon een setje ‘sportveren’ voor de 911 GT3 RS. Eh, right. Sportveren omdat Porsche standaard comfortveren op een 911 GT3 RS schroeft? In elk geval hebben de Duitsers een setje veren dat ervoor zorgt dat de auto 10 mm dichter op het asfalt staat. Volgens de makers van de veertjes verlaagt dat het zwaartepunt.
Stabieler, beter insturen
Volgens de makers van de verenset is de 911 GT3 RS op deze wijze nog stabieler, zeker op hogere snelheid. Nu moeten we heel eerlijk bekennen dat we nooit mensen hebben horen klagen over het gebrek aan stabiliteit op hoge snelheid bij deze auto.
Daarnaast moeten de verlagingsveren bijdragen aan een beter stuurgedrag. Het insturen moet nu nog gewilliger gaan dan voorheen. We kunnen niet zeggen dat de 911 GT3 RS een onderstuurde auto is.
Tenslotte de prijs, de verlagingsset is namelijk niet goedkoop. Je bent namelijk 1.782,62 euro kwijt in Duitsland. Dan moet je het monteren en daarna de auto opnieuw uitlijnen, iets dat ook allemaal kosten met zich meebrengt.
Dutchdriftking zegt
De stace wordt er in ieder geval wel een klapje beter van. Dit is zo’n upgrade die nu niet zo zinvol is, maar als je een 10 jaar oud GT model met wat ervaring koopt kan een setje verse schokbrekers een groot verschil maken.
michiel_vandelft zegt
het zijn slechts veren, geen schokbrekers.
iphonistvongates zegt
Een GT3 RS verbeteren? De Porsche engineers laten steken vallen? Moeten we ons zorgen maken na dit bericht?
HZW zegt
Veren. ??
Ik neem toch aan dat een GT3 RS op een instelbare 4-weg schroefset staat, af fabriek. ???
michiel_vandelft zegt
Een schroef set heeft anders ook veren..
HZW zegt
Maar ik bedenk nu dat je bij een schroefset geen 1cm verlagende veren nodig hebt.
Dus lijkt het er op dat een schroefset niet aanwezig is.
chrisc zegt
Wacht maar tot de mensen van Manthey Racing er aan gaan toveren😉
HZW zegt
Het is niet zo dat autofabrikanten zelf hun veren ontwikkelen, die komen ook gewoon bij een veren fabrikant als H&R, Eibach, KW, noem maar op.
Als de standaardveren bv ook bij H&R vandaan komen, dan weten ze natuurlijk precies wat er onder zit en waar nog verbeterd kan worden.
Persoonlijk zou ik denken dat een GR3 RS af fabriek op een 4-voudig instelbare schroefset zou staan.
De H&R set doet de GT3 RS wel goed, standaard staat de auto net iets te hoog.