Love it or hate it. Porsche lijkt met de 911 GT3 R Hybrid wederom een succesnummer te hebben gemaakt. Tijdens de tweede race van de “Nürburgring Long Distance Championship” heeft de hybride Porsche een 3e plek behaald. De eerste plek was wederom voor de nieuwe Porsche 911 GT3 R van Manthey Racing.
De 911 GT3 R Hybrid heeft twee elektromotoren ter aanvulling van de verbrandingsmotor. Eigenlijk gaat het dus om een soort KERS systeem dat remenergie opvangt en van tijd tot tijd weer kan vrijgeven voor een korte powerboost. Bestuurders Joerg Bergmeister en Wolf Henzler reden een geheel probleemloze race in de nieuwe Porsche 911 GT3 R Hybrid. De auto had een pitstop minder nodig dan de meeste concurrenten. “Het hybride systeem heeft ons duidelijk geholpen om brandstof te besparen. Bovendien is het een geweldig gevoel om die extra 120 kW van de elektromotoren ter beschikking te hebben, zodat je kan versnellen als je uit de bocht komt, “beschrijft Joerg Bergmeister.
Ronde drie van het Nürburgring Kampioenschap start op 24 april.
Hupke zegt
De eerste niet zo suffe hybride. Wel een tof systeem kreeg in de week een oefening bij materiaalkunde dat we zo’n systeem van kinetische energie opslag moesten bekijken. Komt meer bij kijken dan alleen een carbon vliegwiel maken hoor.
JPM zegt
Leuk, ik hoop dat men door dit soort wagens begint te snappen dat het niet alleen een groene hype hoeft te zijn maar ook een systeem waardoor je sneller en zuiniger kunt rijden.
Maarten zegt
We kunnen er niet omheen, uiteindelijk heeft de verbrandingsmotor zoals we die nu kennen geen toekomst…
Dit heet gewoon vooruitgang!
spykerboy zegt
hah aik ben niet van de hybrides ATALL maar vind dit best wel een prestatie :)
w0o0dy zegt
Als deze auto in een standaard raceklasse uitkomt kun je wel vraagtekens plaatsen bij het feit dat het ding met aanzienlijk meer vermogen onderweg is dan de rest van het veld… Ook wel iets meer gewicht denk ik trouwens. Het is dan dus nogal appels en peren en dat is nou juist wat je niet wil in raceklasses… zoveel mogelijk gelijk dan is het leuk om te zien en krijg je spannende races.
Maar goed, leuk om de techniek te ontwikkelen en kennelijk heeft Porsche dit ding zo ver voor elkaar dat het echt effect oplevert. Nu de kansen meer gelijk maken en zien dat/of het echt competitief is.
Of is het 3e in een hele kleine klasse van Hybrides?
mrB zegt
@w0o0dy: Je hebt wel gelijk dat je zoveel mogelijk gelijkheid wil hebben in een raceklasse, maar het feit dat deze hybride mee kan komen met de porsches die al jaren lang daar winnen geeft toch wel aan dat de hybride techniek mee kan komen, dat is wat porsche denk ik wou bewijzen hiermee. verder hebben ze alleen meer vermogen als ze uit acceleren door het kers-systeem, maar als de accu’s dan weer leeg zijn is het voorbij met het extra. Dus hoeveel meer vermogen ze nu echt effectief hebben is ook maar de vraag.
BTW, die Manthey is toch wel erg goed, hoe vaak die gasten winnen op de ring is niet normaal.
Hupke zegt
@mrB:
Geen accu’s rotterende schijven waarvan kinetische energie opgenomen word!
Ferdinand1 zegt
@w0o0dy: Zolang je met de ontwikkeling van de auto binnen de regels blijft, kun je doen wat je wilt. Dit heeft Porsche dus gewoon goed gedaan. Maar aan het feit dat de Manthey Porsche 911 GT3 R de eerste plaats heeft behaald kun je ook zien dat deze Hybride niet zomaar met gemak wint. De competitie is er dus nog zeker. Maar “toevallig” haalt Porsche vaak het podium (al dan niet onder handen genomen). Wil je een meer gelijke klasse dan moet je naar de Clio Cup kijken of iets dergelijks..
w0o0dy zegt
@Ferdinand1: “Zolang je met de ontwikkeling van de auto binnen de regels blijft, kun je doen wat je wilt.”
Als 120kw extra binnen de regels mogelijk is dan is het verplichten van restrictors op de luchtinlaat en een gewichtsminimum natuurlijk een beetje vreemd. Kortom, het lijkt erop dat de regels wel veel ruimte laten op dit vlak waar ze nogal streng zijn op andere vlakken, that’s all.
RenesisHP zegt
@w0o0dy:
Zodra het milieubewust is mogen regels best wel kromgetrokken worden. Denk aan Le Mans. ;)
Rick-dos zegt
Het zal me niks verbazen als ze deze auto gebruiken om de aandrijving van de Porsche 918 spyder te optimaliseren…
Hupke zegt
Zoiets dus
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Vliegwielelektrohybride-voor-Formule-1.htm
Vincegail zegt
De hybride Porsche werd ook door Manthey ingezet, en finishde slechts 2 seconden achter de Audi R8 die 2e was.
rotorhead zegt
Deed Toyota ’t een paar jaar terug een stukje beter met hun Suprahh.
Vincenzo zegt
wow….dus de F1 was vorig jaar ook hybride?
Autogek zegt
Ik vraag me af wat het verschil in verbruik was tijdens de race tussen de gewone en de hybride Porsches. Maar Go Porsche Hybride! ;)
Seroo zegt
@Rick-dos
Dat is de voornamelijke reden voor het bestaan van race-competities. De ontwikkeling die ontstaat om de snelste te zijn.
911GT2 zegt
Ik wou dat ze het op le mans ook gingen gebruiken, daar zal het zeker met de lange rechte stukken behoorlijk scheln in rondetijd
Jokkebrok zegt
Die 120 kW extra zou ook wel leuk zijn in een Prius…
BananaFlip zegt
Natuurlijk werkt het fijn, maar het is niks voor in een Porsche.
rene zegt
Laurens ,begrepen?
rene zegt
BananaFlip ,ken jij wel iets over hybrides ?
BananaFlip zegt
@rene: Dat ligt er maar net aan wat. Wat is je punt?
rene zegt
BananaFlip ,basic.
BananaFlip zegt
@rene: Ik ben bang dat je jezelf iets duidelijker moet maken.
porsche_fan zegt
had niet anders verwacht!!
Dimglor zegt
Leuke techniek…, mooie reclame voor Porsche ook ;)
Tony zegt
Heel knap, maar nummer 1 en 2 waren beter!
Vroegwakker zegt
@Tony:
Klopt, nr 1 en 2 waren beter.
Die coureurs moeten wel beter zijn geweest, want de hybride techniek geeft alleen maar voordeel.
Langzamerhand komen steeds meer mensen daar achter.
Cantago zegt
Kijk, en op deze manier mogen hybrides van mij wel!
Beetje Verward zegt
En deze manier is niet anders dan de andere manier.
Hybride aandrijving zorgt ervoor dat je meer power hebt bij een lager verbruik door de slimme samenwerking van electro- en benzine- (of desnoods diesel-)motor. Alles natuurlijk in zijn eigen klasse.
Fijn overigens dat Cantago nu zijn toestemming geeft nu er het Porsche badge op staat in plaats dat van een of ander spleetogenmerk. Dank U Heer.
Dennis zegt
Maak dit soort techniek, in zo’n verpakking, had het concept hybride destijds geintroduceerd moeten worden aan het grote publiek. Iedereen wil een racewagen, niemand (nou ok, héél specifiek publiek wat eigenlijk gewoon zou moeten gaan fietsen) wil een koekblik met 5pk.
Destijds vond ik de MG-TF een zéér levensvatbaar voorbeeld.
http://www.mira.co.uk/Case_Studies/CaseStudyMGTFHPD.htm
De (nu) mainstream hybride is een intens lelijk, niet presterend stuk linkerbaanvervuiling, waar in NL enkel en alleen in wordt gereden omdat dit financieel beloond wordt. “Groen” kan in mijn ogen NOOIT de drijfveer zijn. Als je echt zo’n bomenknuffelaar bent, loop of fiets je. Punt.
Ik denk dat geen enkele autoliefhebber ook maar enig bezwaar heeft tegen de voordelen van electro aandrijving. Als het daarnaast ook in brandstofverbruik scheelt, juist…, mooi meegenomen! Gevalletje bijzaak en hoofdzaak.